Permalänk

bios update fail

Tjena

Fick för mig att uppgradera min bios version till nyaste , då det stödde Instant Boot.

Moderkort: ASrock P43DE

Men.. Nu så kan jag inte starta något operativsystem, datorn hänger sig eller så startar den om sig. Jag har testat att cleara cmos, och vid uppstart så frågar datorn om jag vill använda gamla inställningar. Tar jag ja så hänger det sig. Blir ingen skillnad om jag väljer Setup, då jag kommer in i bios och vad jag än verkar ändra så blir det ingen skillnad...

Någon som har ett tips eller två`?

Visa signatur

AMD Phenom2 x4 955BE @3.2 GHz || Corsair 4gb 1333MHz DDR3 || XFX Radeon HD4890 1GB || 1x hitachi 300 gb, 1x WD 1000gb | 1x WD 160gb | 1x WD extern 400 gb || Antec Truepower Quattro 1000W || Asus M4A79XTD EVO || Razer Deathadder ||

Permalänk
Medlem

Leta upp en äldre version av BIOS och flasha tillbaka. Det brukar funka under förutsättning i det här fallet att du kan flasha från BIOS vilket många nya kort kan.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Har testat med att ladda ner version 1.40 ( 1.60 som jag uppdaterade till, minns ej vad jag hade innan ). Men när jag lägger in det på ett usb minne så hittar den inga bios filer. Hittar inga Instant Flash filer på asrocks hemsida för mitt moderkort. Ska jag istället köra DOS versionen av upp/nedgraderingen?

Visa signatur

AMD Phenom2 x4 955BE @3.2 GHz || Corsair 4gb 1333MHz DDR3 || XFX Radeon HD4890 1GB || 1x hitachi 300 gb, 1x WD 1000gb | 1x WD 160gb | 1x WD extern 400 gb || Antec Truepower Quattro 1000W || Asus M4A79XTD EVO || Razer Deathadder ||

Permalänk

I BIOS kan du välja <F5> för standardinställningar. USB eller andra minnen måste vara FAT32 formaterade och BIOS-filen skall vara uppackad.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Körde F5, blev dock ingen som helst skillnad.. Kan välja mellan 3 till alternativ, men inget av dem funkar. Testat tre olika usb-minnen och alla är FAT32. Men saken är att det verkar inte finns någon Flash fil som man kan använda sig av, bara uppdateringen via DOS/Windows. Kan inte gå in i felsäkert läge,då det hänger/startar om sig innan det har laddat klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: bios update fail

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomastomat
Tjena

Fick för mig att uppgradera min bios version till nyaste , då det stödde Instant Boot.

Moderkort: ASrock P43DE

Men.. Nu så kan jag inte starta något operativsystem, datorn hänger sig eller så startar den om sig. Jag har testat att cleara cmos, och vid uppstart så frågar datorn om jag vill använda gamla inställningar. Tar jag ja så hänger det sig. Blir ingen skillnad om jag väljer Setup, då jag kommer in i bios och vad jag än verkar ändra så blir det ingen skillnad...

Någon som har ett tips eller två`?

Gå in i BIOS och sätt SATA-mode till AHCI om den står på IDE eller vice versa.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Moderna BIOS har BIOS-Flash som internt val i näst sista menyvalet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Re: Re: bios update fail

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Gå in i BIOS och sätt SATA-mode till AHCI om den står på IDE eller vice versa.

Ändrade från IDE till AHCI och nu startar den om sig fortare än innan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator Moderna BIOS har BIOS-Flash som internt val i näst sista menyvalet.

Ja , jag kan ju gå in på det , men filerna som finns att ladda ner från ASrocks hemsida hittas inte där. Står inte heller om Instant Flash stöd på kartongen till moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det inte en ISO-fil att dra ner så du kan boota från en skiva? Hjälpte bror min med en bios-uppdatering förra helgen och till hans moderkort fanns det att ladda ner, funkade ruskigt smidigt. Eller prova den hederliga vägen med boot-diskett.

Jag kan berätta att jag för någon vecka sedan försökte mig på en bios-uppdatering som gick åt skogen (har ett Asus P5K). Datorn startade i några sekunder, sen slog den av, och sedan på igen. Sen fortsatte den så tills jag ryckte strömmen. Jag körde uppdateringen genom Windows och har nu lärt mig att aldrig göra så igen...

Jag testade också flera alternativ men fick inget att fungera, funkade inte ens med det som stod i manualen att man skulle boota med Asus-cd:n i. Det slutade med att jag fick beställa ett nytt bios-chip (med senaste versionen inlagd) från Ebay för att få igång datorn igen. Det kostade typ 150 kr inkl. frakt och jag hade chippet dagen efter. Är du intresserad kan jag ta reda på vem jag köpte av.

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Anvisningen säger att du skall "Change SETUP item 'Legacy USB Support' default = 'Enabled'." innan du försöker flasha BIOS.

Paketet du laddar ner är komprimerat (ZIP'at) så du måste plocka ut filen P43DE1.60 och placera den på minnes stickan.

Om du skapar en bootbar diskett så ingår filen AFUDOS.EXE i paketet, med vilken du kan flasha BIOS.

Visa signatur

Permalänk

http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=P43DE&s=775

Hittar tyvärr inget om en ISO-fil där :/.
Ska försöka leta reda på en diskett och köra DOS vägen, annars vette fan.. Köpte moderkortet från Inet och mailat dem, då de brukar ge bra råd om det mesta.

Det där med nytt bios-chip, hur äre med montering av det? Och ja, du får gärna ta reda på vem det var, om inte mitt problem löser sig snart.
Min kära mor jobbar på ett datorföretag , så när nånting har strulat förr i tiden så har hon bara kunnat få hjälp via service avdelningen där, så det är ju ett alternativ det också.

Tack för hjälpen so far!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Anvisningen säger att du skall "Change SETUP item 'Legacy USB Support' default = 'Enabled'." innan du försöker flasha BIOS.

Paketet du laddar ner är komprimerat (ZIP'at) så du måste plocka ut filen P43DE1.60 och placera den på minnes stickan.

Om du skapar en bootbar diskett så ingår filen AFUDOS.EXE i paketet, med vilken du kan flasha BIOS.

Legacy USB support var enabled innan, minns att jag höll på med det när en gammal mus inte fungerade ( gav bluescreen ). Ja, jag har har lagt filerna/mappen/även zipfilen på usb-minnet för att testa mig fram. Men det står ändå " No BIOS file found". Ska leta reda på en diskett imorgon och testa mig fram.

Visa signatur

Permalänk

har tyvärr ingen diskettstation hemma, det borde väl gå lika bra med en CD och köra DOS vägen?

Visa signatur

Permalänk

köp ett nytt bois chip tomte, det är inte så dyrt att köpa nisse?

Permalänk
Citat:

har tyvärr ingen diskettstation hemma, det borde väl gå lika bra med en CD och köra DOS vägen?

Ja, om du lyckas få CD'n bootbar.
Den interna BIOS-flashen borde finna datafilen om du har placerat den på toppen av minnet och behållit originalnamnet.
Storlek 1024kB på disk.

Citat:

Updating BIOS Procedures

1. Create a bootable system floppy disk.
2. Download an updated ASRock BIOS file (WinZip format with .zip file extension) from the web site, unzip the BIOS file and save both ASRFLASH.EXE utility and BIOS file to the disk you created in step 1.
3. Boot from the disk you created in step 2.
4. At the "A:\" prompt, type ASRFLASH, hit space bar once, and type BIOS file name then press <Enter>. For example: A:\ASRFLASH K7S41GX2.00 <Enter> then you will see a message "Please wait for BIOS loading ROM".
5. After 30 seconds, you will see the message "Flash ROM Update Completed - Pass", then you have finished upgrading the BIOS.
6. After finishing upgrading the BIOS, please remove the floppy disk. Restart your system and press <F2> to enter the BIOS setup utility during boot up.
7. In Exit menu, please select "Load Default Settings" and press <Enter> to continue.
8. Select "Exit Saving Changes" and press <Enter> to exit the BIOS setup utility.
9. Now, system is booting up with new BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ja, om du lyckas få CD'n bootbar.
Den interna BIOS-flashen borde finna datafilen om du har placerat den på toppen av minnet och behållit originalnamnet. Storlek 1024kb.

Citat:

citat:
Updating BIOS Procedures

1. Create a bootable system floppy disk.
2. Download an updated ASRock BIOS file (WinZip format with .zip file extension) from the web site, unzip the BIOS file and save both ASRFLASH.EXE utility and BIOS file to the disk you created in step 1.
3. Boot from the disk you created in step 2.
4. At the "A:\" prompt, type ASRFLASH, hit space bar once, and type BIOS file name then press <Enter>. For example: A:\ASRFLASH K7S41GX2.00 <Enter> then you will see a message "Please wait for BIOS loading ROM".
5. After 30 seconds, you will see the message "Flash ROM Update Completed - Pass", then you have finished upgrading the BIOS.
6. After finishing upgrading the BIOS, please remove the floppy disk. Restart your system and press <F2> to enter the BIOS setup utility during boot up.
7. In Exit menu, please select "Load Default Settings" and press <Enter> to continue.
8. Select "Exit Saving Changes" and press <Enter> to exit the BIOS setup utility.
9. Now, system is booting up with new BIOS.

Hittade även detta

Citat:

The Flash Memory Writer utility can not be suitable for all ASRock motherboards.

Och som sagt , jag hittar inga filer som jag kan använda för mitt moderkort.
Ändå så finns "instant flash" för mig att välja vid POST och inne i setup.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson92
köp ett nytt bois chip tomte, det är inte så dyrt att köpa nisse?

Jo, har tänkt på det jag också.

Hittade detta på eBay:

http://cgi.ebay.com/BIOS-Chip-AsRock-4Core1333-Viiv-P43DE-Wol...

Det verkar ju passa för mitt moderkort, några funderingar kring detta?

Visa signatur

Permalänk

Ser ut som ett fint tomtesUn442 kort

Permalänk

Hummm... den enda skillnaden mot förut är väl att du med senaste version 1.60 fått möjligheten att internt i BIOS uppdatera (flasha) sitt eget program, samt att numera är "Legasy... " rätt inställt som standard...

Som vid alla flashningar så måste man återställa till standardinställningar och efter omstart ställa in egna anpassningar (RAID/AHCI/IDE...). Att Windows crashar bör bero på något annat...
Kan du få upp Start-menyn med uppstartsval och välja något återställnings alternativ ?

P.S. Jag har haft problem med Windows-starten då jag glömt kvar moderkorts-CD i läsaren... Plocka ur skivor och USB-anslutna enheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, har tänkt på det jag också.

Hittade detta på eBay:

http://cgi.ebay.com/BIOS-Chip-AsRock-4Core1333-Viiv-P43DE-Wol...

Det verkar ju passa för mitt moderkort, några funderingar kring detta?

Det va av dom jag köpte mitt chip

Ang. monteringen så va det skitenkelt. Jag va inte ens beredd på att chippet skulle sitta så löst. Tog bara tag i det försiktigt och drog upp det. Att sätta dit det nya chippet gick också bra, det va dock lite knepigt att få "benen" att komma rätt i sockeln, men efter lite trixande så gick det också. Tydligen kan vissa chip vara fastlödda, men vi får hålla tummarna att det inte är så i ditt fall. Jag kan meddela att chippet jag har ser exakt likadant ut

Kan också berätta att min dator fick ett men av operationen, det inbyggda nätverkskortet slutade att fungera. Vet inte varför, men det vägrade. Jag behövde också aktivera om Windows så jag gissar att det blev lite syntax error där. Nu när Windows 7 snart släpps kommer jag göra en ominstallation och får då se om nätverkskortet går till sig igen.

Men eftersom du ändå verkar ha lite liv i din dator så borde juh bios gå att flasha om.

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Citat:

Hummm... den enda skillnaden mot förut är väl att du med senaste version 1.60 fått möjligheten att internt i BIOS uppdatera (flasha) sitt eget program, samt att numera är "Legasy... " rätt inställt som standard...

Som vid alla flashningar så måste man återställa till standardinställningar och efter omstart ställa in egna anpassningar (RAID/AHCI/IDE...). Att Windows crashar bör bero på något annat...
Kan du få upp Start-menyn med uppstartsval och välja något återställnings alternativ ?

P.S. Jag har haft problem med Windows-starten då jag glömt kvar moderkorts-CD i läsaren... Plocka ur skivor och USB-anslutna enheter.

Jag har testat att ändra AHCI till IDE och vice versa. Och nej, jag kommer inte in i windows, utan den rebootar när windows har laddat klart så att säga.. Och varje gång jag gör en ändring i BIOS så måste jag cleara CMOS för annars får jag ingen bild.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag har testat att ändra AHCI till IDE och vice versa. Och nej, jag kommer inte in i windows, utan den rebootar när windows har laddat klart så att säga.. Och varje gång jag gör en ändring i BIOS så måste jag cleara CMOS för annars får jag ingen bild.

??? Vilken ändring och om du direkt Clerat så har du ju inget ändrat...
Kan något hänt med minnenas innehåll ? Plocka ur dem och sätt i dem igen omväxlade. Konstigare saker har hänt...
Kontrollera även att minnena har korrekt inställning (spänning och klockning) i BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

??? Vilken ändring och om du direkt Clerat så har du ju inget ändrat...
Kan något hänt med minnenas innehåll ? Plocka ur dem och sätt i dem igen omväxlade. Konstigare saker har hänt...
Kontrollera även att minnena har korrekt inställning (spänning och klockning) i BIOS.

Klockningen är rätt ( 5-5-5-15 ) och volt ( 1.90 ) borde vara rätt.
Det är sant att första gången efter uppdateringen av bioset så hängde systemet sig redan vid POST.. Sen när jag bytte plats på minnena så gick den förbi POST.
Från början låg minnena 1-1-0-0 och nu 0-0-1-1 om du förstår hur jag menar.

EDIT: det blir samma sak även om jag bara har en ram sticka i.

Visa signatur

Permalänk

Okej, har lyckats flasha ner till version 1.40 i BIOS. Men samma fel uppstår fortfarande. Startar jag windows så startar datorn om sig när det har laddat klart , och Ubuntu hänger sig vid installation.

????????

Visa signatur

Permalänk

Det vore trevligt om du uppdaterade tråden med hur du fick ordning på BIOS flashningen !

När det gäller Intel så är det känsligt ibland hur minnena placeras.
Du skall använda de två gula hållarna i första hand (DDRII_A1 och DDRII_B1 eller 1-0-1-0).
Du skriver om timing men det viktiga är klockningen. Ställ dina DDR2 som PC-6400 på 800MHz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, har lyckats flasha ner till version 1.40 i BIOS. Men samma fel uppstår fortfarande. Startar jag windows så startar datorn om sig när det har laddat klart , och Ubuntu hänger sig vid installation.

????????

Och du kan fortfarande inte starta i felsäkert läge?

Visa signatur

Permalänk

waxinator: ja, de körs i 800mhz, brukar alltid ändra till det i bios, annars så står det på auto. De satt i 1-1-0-0 innan update , då de funkade fint. har bytt till 1-0-1-0 och ska försöka att installera om xp. Testade även två andra hårddiskar och uteslöt fel på dem.

Jag formaterade om ett usb-minne till MS DOS startdisk och la sedan in MS DOS boot filer. La sedan in mina bios filer och sen bootade jag med usbminnet och kom in i dos. Därefter kunde jag skriva för att fixa allt, flashade ner till version 1.40 och det var ingen skillnad.

EDIT: Jo, Instant Flash försvann , samt lite menyer osv, men ingen skillnad, kan inte boota någon installation

Steeler: Nej, ingenting kan jag göra.

Nu vid XP installation så hänger sig det på "filer kopieras". Bra helg so far!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör memtest86+ 4.0 10 passes och återkom med svar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Innan bios update, när datorn fortfarande funkade, så hade jag inga fel i memtest, nu får jag 80 errors efter 1% på pass.. Har det hänt något med mina minnen efter bios update? :s

Visa signatur