Permalänk
Medlem

Borde man inte bygga en avskiljare?

Ungefär så ser det ut i mitt chassi. Jag har dock an annan fläkt på grafikkortet, se sign.

Eftersom nätagget är uppochnervänt och suger luft så skapas ett drag där. Sen så suger väl grafikkortsfläkten OCKSÅ, vilket gör att det blir drag åt andra hållet.
Har hört att det kan föra ett fasans oväsen (datorn låter mycket, ja.). SÅ jag funderar på att bygga någon slags "skiva" som delar av lite grann, typ av en mjölkförpackningen eller något annat lite vackrare. Skulle det minska oväsendet lite grann tro?

Kan fixa lite fler bilder också om ni vill se.

För er som säger att jag ska vänta på nätagget, nej.
För er som säger åt mig att byta chassi eller fläktar nej.
Hade jag velat köpa nytt chassi eller fläktar så hade den här tråden varit i en annan del av forumet.

Tack på förhand
// Niklas

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

tror ärligt talat inte det kommer göra nån större skillnad varesig med eller utan vägg

det är så pass mycket luft mellan fläktarna så borde inte kunna uppstå nån större turbulens tycker jag

men är ingen expert på airodynamik så nån mer kunnig får nog rätta mig om jag har fel

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Detta svaret kanske inte bidrar till något jätteintressant angående draget, men ett enkelt sätt att prova borde vara att ta loss en utav "expansionsplats-skydden" under grafikkortet och på lämpligt sätt sätta dit en kartongbit eller något stadigare (risk för att kartong sviktar).

Alternativt att du sätter ett vanligt A4-papper på "expansionsplats-skydden" så finns det en chans att du ser om det drar åt något håll. Risken är ju att pappret antagligen kommer mot den del som drar mest.

Finns det något finare ord på "expansionsplats-skydden"?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Finns det inget hål under nätaggregatet?
När det sitter i botten av chassit så brukar det finnas ett ett hål under så den kan dra kall luft direkt från utsidan.

Edit:
Ser nu att du skrivit att du inte kan /vill vända på PSU.

Sorry!

Permalänk
Medlem

Fläkten i mitt Corsair 650w flyttar knappt någon luft alls. Så jag tror inte att du kommer att tjäna ett dugg på att bygga en vägg.

Smäll på lite ljudisolering i botten, toppen och på sidorna. Det är nog det enda sättet om du inte vill byta kylare på grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Finns det inget hål under nätaggregatet?
När det sitter i botten av chassit så brukar det finnas ett ett hål under så den kan dra kall luft direkt från utsidan.

Edit:
Ser nu att du skrivit att du inte kan /vill vända på PSU.

Sorry!

Va? Agget kan ju inte dra kall luft från utsidan om det har en fläkt på insidan, då skulle det bara dra in sin egen luft.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Saken är den att det ser inte ut som på bilden. Grafikkortsfläkten sitter rakt ovanför den på nätagget , kanske 7-8cm.

Har funderat på att ta bort en sån där bricka och stoppa dit någon kartongbit eller så.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tror du kan vända på nätagget så att fläkten suger luft från golvet på chassiet, ofta är det några mm från agget till golvet vilket borde räcka. Samtidigt tror jag säkert att det funkar bra som det är nu, utan avskiljare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten51
Tror du kan vända på nätagget så att fläkten suger luft från golvet på chassiet, ofta är det några mm från agget till golvet vilket borde räcka. Samtidigt tror jag säkert att det funkar bra som det är nu, utan avskiljare.

Pallar inte vända på det.

Så hade jag tänkt mig ungefär.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Blir intressant och se om det gör någon märkbar skillnad på ljudet, men, du orkar inte vända nätagget så du konstruerar samt installerar en avskiljare istället:D?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten51
Blir intressant och se om det gör någon märkbar skillnad på ljudet, men, du orkar inte vända nätagget så du konstruerar samt installerar en avskiljare istället:D?

Japp

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Japp

True Swec-ghetto som på tidiga 2000-talet.
Thumbs up!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
True Swec-ghetto som på tidiga 2000-talet.
Thumbs up!

Palla vända på nätagget, måste ta ut massa kablar och greja så. Mycket enklare att klippa till en mjölkkartong och sedan måla den svart (om man ska ha kvar den) och sen bara stoppa in det. Busenkelt ju!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

eller så lossar du bara 4 skruvar och vänder på agget, för som det är nu sitter ju kablarna längre ifrån moderkortsplåten än om du vänder.

ps. det luktar bränt här

Permalänk
Sötast

Hade blivit bättre med en plåt.

Är inte svårare än att :

Klippa en plåt
Bocka en vinkel på 90°
Borra ett hål

sedan fäster man den som vilket kort som helst, snyggt, enkelt och effektivt!

Räcker ju att du har en skruvdragare, borr och en bordskant att bocka över, sålänge du har en bit plåt och t.ex en dremel att skära till med

Jag kan göra en på 5 min på jobb om du fixar mått, betalar porto och kuvert

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
eller så lossar du bara 4 skruvar och vänder på agget, för som det är nu sitter ju kablarna längre ifrån moderkortsplåten än om du vänder.

ps. det luktar bränt här

Bränt vad?

Och jag har bara 3 skruvar, det ena hålet var det något konstigt med gängorna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hade blivit bättre med en plåt.

Är inte svårare än att :

Klippa en plåt
Bocka en vinkel på 90°
Borra ett hål

sedan fäster man den som vilket kort som helst, snyggt, enkelt och effektivt!

Räcker ju att du har en skruvdragare, borr och en bordskant att bocka över, sålänge du har en bit plåt och t.ex en dremel att skära till med

Jag kan göra en på 5 min på jobb om du fixar mått, betalar porto och kuvert

Kan göra det på slöjden nu på måndag eller tisdag eller när det nu är.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare