Permalänk
Medlem

Antec 900 mod

Hejsan.

Det är så att jag sitter på ett Antec 900 chassi som jag är mycket besviken på vad gällande kabeldragning.
Jag googlade runt lite och hittade den här tråden om just detta på xtremesystems.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=126395&p...

I denna tråden finns nästan allt jag kan tänka mig vilja göra.

Nu till problemet. Då jag inte längre bor hemma saknar jag de verktyg som kan tänkas behövas till en sån här moddning.
Främst har jag tänkt att skära ut lite nya hål i plåten för enklare kabeldragning, vända på HDD racken för att på så vis få ström och SATA sladdarna på "framsidan" precis innan fläktarna.

Vad för verktyg kan tänkas behövas till en sån här operation? Vad ska jag använda mig av för att skära hål i chassit osv.

Det vore guld värt om ni kunde berätta vad just ni använder och var man kan få tag på det. Då min ekonomi är begränsad (csn...) föredrar jag så billigt "skit" som möjligt, det behöver inte hålla i all evighet.

Ett + vore om det gick att köpa direkt i butik då jag inte orkar vänta på att få det hemskickat. Länk direkt till verktyget hade även varit snällt.

Ps. Det kan hända att det redan finns tråd om det här, men jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter så därför skapar jag en ny.

Mvh Andrée

Permalänk
Medlem

själv skulle jag åkt till biltema och köpt det som behövs. Om man kollar på din länk så tycker jag det ser lite farligt ut med så vassa kanter mot alla sladdar så en gummilist att sätta på där sen tror jag vore bra.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Dremel funkar bra att skära i chassit. Märk ut innan du ska skära bara annars kan det gå tokigt. Sticksåg ? Du brukar få köpa till starkare skivor att skära med. Finns lite över allt.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Tackar. Köpte en dremel igår med en extra "klinga?" för att såga i metall. Något tips om var man kan köpa enklare lister att lägga runt kanterna? Gärna i någon form utav gummi. Blir både snyggare och enklare än med plast ^^

Permalänk

Passa på att lacka insidan i svart/nån annan färg som är roligare än grå Blir en grym mod då förutsatt att det ser lika snyggt ut som i tråden du länkade.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Köp hålsåg för metall om du vill ha runda fina hål, det körde jag med i mitt 900 och se till att ha en skruvdragare med lite krut i.

Visa signatur

Fermi, för dig som inte har element på rummet.

Permalänk
Medlem

Okej. Hålsåg låter som en riktigt bra idé. Finns det på Clasohlson eller man får gå till en riktig byggfirma?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar. Du har inget tips på list av något slag?

Permalänk
Medlem

Hmm, tror listerna heter u-list eller nåt sånt men har ingen aning om vart dom finns men jag slipade lite med smärgelduk och tog eltejp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej. Jag ska försöka övertala far till att låna ut kameran till mig. I så fall kommer det att dyka upp lite bilder på hur det går.

Permalänk
Medlem

Vart hade du tänkt göra hål nånstans då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte tillgång till chassit just för tillfället. Men ska försöka modda nätagget så jag kan dra ut kablarna direkt mot baksidan istället för att vika dem.
Samt så blir det ju att dölja SATA, ström och hela dendär fallerittan.

Ska försöka fixa bild som sagt ^^

Permalänk
Medlem

Mina sata sladdar går in under hårddisk buren sen ut på baksidan så dom syns knappt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vända du din bur bak och fram? Samt, får det plats med de vanliga sata-sladdarna eller måste men ha de vinkelräta?

Permalänk
Medlem

Min bur sitter som vanligt. Om du ska vända burarna eller hårddiskarna måste du nog ha sladdarna med vinkel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sluta kolla in i datorn och kolla på skärmen så behöver du inte bry dig om hur de ser ut i burken.

Permalänk
Medlem

Har datorn bredvid skärmen så det blir lite svårt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej.

Vi har nu dragit klart kablarna. Fick tyvärr inte tag på någon bra kamera så en mobil fick duga.
Tyvärr har jag inte heller någon bild på hur det såg ut innan ner plockningen.

Detta är då jag när jag är i full fart med att skära plåt ^^

Det ni ser här är hålet jag fick göra till nätagget. Lyckades inte fixa något bra verktyg till att göra runda hål men blev ändå ganska nöjd

Och så resultatet! Dock glömde vi ta bild på baksidan... den ser flum ut!

Permalänk
Medlem

Woho, en Noctua och moddat nästan som mig ju

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte snyggaste hålen men mina är minst lika kantiga U-channel heter gummi listen du kan köpa. Jag har inte hittat någon sådan i sverige och finns tråd om det här på swec.
Kabeldragningen vart fin nu också. Du har inte funderat på att lacka som någon över sa ? Svart innuti ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB