Permalänk
Medlem

Testa överklocka gammal burk

Hej alla!

Är en total nybörjare inom allt som har med detta att göra men är sugen att testa.

Har en gammal burk från 99/00 står och undrade om det är något bra att leka med bara för att prova på? Det är ingen superdator men efter att ha läst lite verkar datorn kunna ta lite stryk om det går illa så jag vill inte prova på min riktiga än.

Om nån undrar vad det är för dator kan jag säga att jag inte har en aning. En vit IBM hyr-PC från Sandvik.

MvH Pertanbus

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Det känns lite riskfyllt då din dator är 9 år gammal och du verkar inte vara så kunnig inom klockningsområdet.
"En vit IBM hyr-PC från sandvik" Säger inte ett smack för oss här på sweclockers.

För att kolla Vilken processor, minne och operativsystem du har. Du klickar dig in på : Kontrollpanelen --> System Så står all info under "System"

Jag antar att du har Windows XP eller äldre operativsystem på din dator.
Men för att kolla ditt grafikkors namn eller serie så högerklickar du på skrivbordet
trycker på egenskaper/anpassa --> bildskärmsinställningar . Detta gäller då Windows XP som jag har för mig .

Mvh

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Vila i frid

Åk till återvinningen och släng eländet och "byt ut" den mot en 5 år nyare slängd PC. Säg till personalen, "jag ångrade mig".

Permalänk

Det lär nog inte ens gå att överklocka den speciellt mycket. 10-100Mhz kanske, det var vad jag lyckades med på våran gamla HP P4 1.7Ghz från 2001. Problemet med köpedatorer är att BIOS-systemen är låsta och man kan inte ändra nånting...

Permalänk
Medlem

okay tack ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Hade de uppfunnit BIOS-klockning då?

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Hade de uppfunnit BIOS-klockning då?

Första datorn jag klockade var en Pentium MMX 233 MHz som jag köpte 1997. Den körde jag på 262 MHz om jag inte minns fel. En mild överklockning av bussen från 66 Mhz till 75 MHz.

Och ja, det gjordes genom inställningar i BIOS.

Permalänk
Medlem

Michaelo, var ska man annars klocka? BIOS är ju systemet som styr alla hastigheter och volttal mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Michaelo, var ska man annars klocka? BIOS är ju systemet som styr alla hastigheter och volttal mm.

Innan BIOS-klockning fick man ändra jumprar mm direkt på moderkortet.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Klart du kan börja att testa klocka på en gammal dator, dock ej helt samma sen på alla dom nya. Men imed att datorn är så gammal så skall den väll endå slängas antar jag? Så go for it.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malmstroem
Första datorn jag klockade var en Pentium MMX 233 MHz som jag köpte 1997.

En sådan hade jag också. Packard Bell tror jag att det var... Rent skräp. Haha! =0)