Styra Mac med en Wiimote och sensorbar

Permalänk
Medlem

Styra Mac med en Wiimote och sensorbar

Har gjort lite efterforskningar om alternativa sätt att styra en Mac mini som jag använder som mediadator och det idag absolut bästa verkar vara en Wiimote.
Det verkar dock krävas lite meck för att få det tillräckligt bra att kunna ersätta mus (och även tangentbord). Via Remote Buddy kan man ansluta en Wiimote och programmet tar emot Ir-datan som skickas från kontrollen.

Det jag nu är ute efter är en enkel lösning för sensorbaren (eller egentligen två Ir-punkter), jag vill helst inte tända två stearinljus vid alla mina prylar. Så, jag är därför ute efter någon enkel lösning, helst två lampor som går att koppla till antingen USB eller strömuttag, är inte så väldigt händig på att bygga något eget. Jag vet att det finns en trådlös sensorbar som går på batteri (http://www.webhallen.com/prod.php?id=83081), men det ska helst vara något man inte behöver tänka på att stänga av för att spara batterier.

Några idéer?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Jag byggde en egen sensorbar som drivs av USB (5volt)

2 IRdioder och ett motstånd som passar till detta

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Jag byggde en egen sensorbar som drivs av USB (5volt)

2 IRdioder och ett motstånd som passar till detta

Det kanske är den bästa lösningen egentligen, gick du efter någon speciell guide?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini

Permalänk
Medlem

var inne på samma sak under ett projekt i skolan, temporärlösningen fick bli 2 glödlampor fungerade, även 2 fjärrkontroller fungerar

blev aldrig något bygge av ir-sensorbar då det var mest på skoj inget seröst, vi utnyttjade dock gyrometern till seriöst projekt

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
var inne på samma sak under ett projekt i skolan, temporärlösningen fick bli 2 glödlampor fungerade, även 2 fjärrkontroller fungerar

blev aldrig något bygge av ir-sensorbar då det var mest på skoj inget seröst, vi utnyttjade dock gyrometern till seriöst projekt

Ah intressant så det kan fungera med två vanliga glödlampor? Men visst är det någon speciell plast man kan använda sig av som gör att ljuset igenom inte syns men släpper igenom det infraröda? Blir det annars inte lite störande att ha två framlyktor på tv:n?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Ah intressant så det kan fungera med två vanliga glödlampor? Men visst är det någon speciell plast man kan använda sig av som gör att ljuset igenom inte syns men släpper igenom det infraröda? Blir det annars inte lite störande att ha två framlyktor på tv:n?

man blir ju något bländad av det ja tror det var glödlampor. Eller det är nog sådanna skenor med dimmers, vetifan vad det sitter i dem är i taket i studion i skolan iaf

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

gör som jag

http://www.webhallen.com/prod.php?id=83081

moddad med en

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1066&iItemI...

var endast var ute efter att slippa sladden tvärs över rummer till wii enheten vid projektorn hadde ett eluttag precis under duken

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kanske är den bästa lösningen egentligen, gick du efter någon speciell guide?

jag beräknade motståndet med en LEDcalculator på nätet utefter mina 2 IR dioders värden (Vishay TSAL 6400)

jag var ganska noga med avståndet mellan dioderna då detta används om man tex kör något program på PC som jobbar med Wiimote.

En gammal USBsladd slaktades och jag mätte upp vilka färger som gav 5 volt

Allt är inbyggt i en aluminiumprofil från Bauhaus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fan va duktiga ni är Hur pass knepigt är det att koppla in den trådlösa sensorbaren mot en adapter då? Är lite orolig för eventuell elektrisk brand när jag sätter igång och fifflar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.wiimoteproject.com/other-ir-products/vishay-tsal-6...

Här är min post på wiimoteproject

Jag har några IRdioder kvar, om du vill ha ett par st - skicka ett PM så sänder jag dem via post i en antistatpåse

USB pinout

Jag tror jag har någon USB-kabel över jag kan slakta ocskå...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oj ja hemskt gärna, ser väldigt intressant ut!
Återkommer med mitt resultat här sen då.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

fan va duktiga ni är Hur pass knepigt är det att koppla in den trådlösa sensorbaren mot en adapter då? Är lite orolig för eventuell elektrisk brand när jag sätter igång och fifflar.

var bara att skruva upp den FÖRSIKTIGT. löda fast + kabeln till + polen och - kabeln på - göra ett litet hål på baksidan för sladden och skruva tillbax allt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
var bara att skruva upp den FÖRSIKTIGT. löda fast + kabeln till + polen och - kabeln på - göra ett litet hål på baksidan för sladden och skruva tillbax allt

Ah, händigt! Jag ger mig på ett försök med UndCons dioder men om/när allt felar så låter detta som ett bra alternativ.

Visa signatur