Vilken av dessa två datorer är bäst (4000-kronorsklassen)?

Permalänk
Medlem

Tyvärr har ju denna ingen SPDIF-utgång så ljudet blir analogt om du inte köper ett extern ljudkort med optisk utgång. (Kostar typ 600 kr).
Bilden VGA tycker jag är helt ok (på min plasma Panasonic PX80).

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

Tack för svaret, eftersom jag tycker det mesta andra verkar bra med denna så är det kanske bästa lösningen att köpa ett externt ljudkort för att få digitalt ljud också senare. Då kör man 3,5 från hörlursuttaget på datorn in i ljudkortet och sen SPDIF från ljudkortet till recievern eller? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=317995

Permalänk
Medlem

Tja!

Det var precis det där ljudkortet jag hade i tankarna.
Nästan rätt. Eftersom du vill ha ut så hög kvalité som möjligt, och låta receivern avkoda det så bör du köra med USB till ljudkortet och sedan SPDIF till receivern.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

Angående högtalarna så har datorn tyvärr bara en mono högtalare. 2.74Gb ser du troligtvis bara för att grafikkortet använder sig av 256Mb.
Som någon tidigare nämnt så kan man mata på ganska bra med ljus eftersom det är en LED skärm.
Tror nog att du kommer bli rätt så nöjd Arne, bara du inte ger dig in på överklockning hehe

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier

Tror nog att du kommer bli rätt så nöjd Arne, bara du inte ger dig in på överklockning hehe

Nee jag har slutat med det tack och lov Vitrinskåpet hemma är fyllt med gamla grafikkort 25-30st som prydnadsföremål hehe

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1
Tja!

Det var precis det där ljudkortet jag hade i tankarna.
Nästan rätt. Eftersom du vill ha ut så hög kvalité som möjligt, och låta receivern avkoda det så bör du köra med USB till ljudkortet och sedan SPDIF till receivern.

Aha, trodde inte man kunde köra ljudet via USB, inte riktigt mitt område det här. Stort tack, då var sista punkten innan köp utredd också

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristianM
Aha, trodde inte man kunde köra ljudet via USB, inte riktigt mitt område det här. Stort tack, då var sista punkten innan köp utredd också

Ljudet genom Usbn går alldeles utmärkt

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Börjar nu äntligen få ordning på Windows så som jag vill ha det, rensat en massa menyer för att få ett cleanare utseende mm.

Har inte riktigt hunnit sätta mig in i vad den kan prestera men provade iaf att lira senaste Operation Flashpoint och det gick ju fan inte alls.
Körde allt på low och med 800*600 men det flöt ju knappast...

Är det så att man inte kan förvänta sig att kunna lira något på den eller är det nåt jag missar???

Vilka drivrutiner kör ni med?

Är inte så insatt men det är väl så att den inte har något dedikerat grafikkort utan använder sig av internminnet för den biten? Kan man i så fall avsätta mer minne för detta ändamål när man ska lira?

Danne

Permalänk

Fick äntligen tummen ur arslet och beställde HP Compaq 615 Samtidigt vill jag tipsa om en riktigt bra affär med bra priser och väldigt snabba leveranser Har beställt många ggr från dom
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=662161&SL_S...

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Fick äntligen tummen ur arslet och beställde HP Compaq 615 Samtidigt vill jag tipsa om en riktigt bra affär med bra priser och väldigt snabba leveranser Har beställt många ggr från dom
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=662161&SL_S...

Kul att du slog till! Såg på länken du bifogade, att det var den senaste versionen med QL-66 och W7 Premium. Way 2 go ! Ser redan fram emot din rescension, här i denna tråd.

Visa signatur

Dell Lati-Dude E5540 Intel i5 4200U 2.30 GHz | 15.6" | 4GB RAM | W10 || HP ProBook 4520s | Intel i5 480M 2.66 GHz | 15.6" | 4GB RAM | ATI Mobility Radeon HD 5470 | W7 Pro || HP 625 | AMD Athlon II P320 | 15.6" | 2GB RAM | ATI Mobility Radeon HD 4200 | W10 || Power Macintosh G4 | Dual 7400's | 500 MHz | 512 MB | 2X AGP ATI Rage | OS X 10.3.9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daidiana
Börjar nu äntligen få ordning på Windows så som jag vill ha det, rensat en massa menyer för att få ett cleanare utseende mm.

Har inte riktigt hunnit sätta mig in i vad den kan prestera men provade iaf att lira senaste Operation Flashpoint och det gick ju fan inte alls.
Körde allt på low och med 800*600 men det flöt ju knappast...

Är det så att man inte kan förvänta sig att kunna lira något på den eller är det nåt jag missar???

Vilka drivrutiner kör ni med?

Är inte så insatt men det är väl så att den inte har något dedikerat grafikkort utan använder sig av internminnet för den biten? Kan man i så fall avsätta mer minne för detta ändamål när man ska lira?

Danne

Med tanke på att rekommenderad hårdvara för spelet är Quadcore och 8800GT så är det inte så jättekonstigt.
Crysis, Left4Dead, GTA4 och CoD4 vet jag går att spela.

Jag kör med senaste drivrutinen. Angående internminnet så kan min använda sig av uppemot 1406Mb står det, men det kanske dök upp först när jag uppgraderade minnet.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Jag kör med senaste drivrutinen. Angående internminnet så kan min använda sig av uppemot 1406Mb står det, men det kanske dök upp först när jag uppgraderade minnet.

Vilka drivrutiner är det?
Och vart kan man välja hur mycket minne man vill använda till grafiken?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daidiana
Vilka drivrutiner är det?
Och vart kan man välja hur mycket minne man vill använda till grafiken?

Jag drog ner senaste HD3200 drivrutinen från Ati hemsidan. Det är hybrid minne så grafikkortet använder enbart så mycket minne som behövs.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Jag hittade lite mer info om RAM-bekymret, kanske att ni redan har sett detta:
http://blogs.msdn.com/hiltonl/archive/2007/04/13/the-3gb-not-...

Det verkar alltså som att det beror till stor del på hela datorns konfiguration (Bios etc) om man kommer att kunna se mer än 3 GB när man har 4 GB installerat.
Så för min del som endast ser 2,74 GB så verkar det vara så... Jag har inte hittat någonting som går att göra åt detta. Testade just "/3GB"-ändringen i boot.ini men det gav endast blåskärm...
När jag kollar i bios så står det att jag har 4096 MB så datorn fattar ju att jag har det i alla fall.

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

Jag har 4Gb minne i min. Ett 800mhz minne och ett 667mhz minne. Vista Basic visar att datorn har 4Gb minne installerat.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk

Nope. Dessutom så spelar det väl ingen roll när man kör ett 32-bitars OS. Om Toby1 provar ett 64-bits så borde det lösa sig.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk

Vad säger ni pojkar Jag beställde datorn från Misco ungefär 16.30 igår Och nu är paket framme så jag kan hämta ut det Och då har det endå gått genom posten Ja ungefär 13timmar tog det om jag räknade rätt

EDIT: Paketet var egentligen framme för uthämtning redan 09:37

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Vad säger ni pojkar Jag beställde datorn från Misco ungefär 16.30 igår Och nu är paket framme så jag kan hämta ut det Och då har det endå gått genom posten Ja ungefär 13timmar tog det om jag räknade rätt

Imponerande, verkligen. Misco verkar hålla suverän fart. Ser fram emot dina första intryck av nya babyn.

Visa signatur

Dell Lati-Dude E5540 Intel i5 4200U 2.30 GHz | 15.6" | 4GB RAM | W10 || HP ProBook 4520s | Intel i5 480M 2.66 GHz | 15.6" | 4GB RAM | ATI Mobility Radeon HD 5470 | W7 Pro || HP 625 | AMD Athlon II P320 | 15.6" | 2GB RAM | ATI Mobility Radeon HD 4200 | W10 || Power Macintosh G4 | Dual 7400's | 500 MHz | 512 MB | 2X AGP ATI Rage | OS X 10.3.9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henry4dace
Imponerande, verkligen. Misco verkar hålla suverän fart. Ser fram emot dina första intryck av nya babyn.

Har säkert beställt 8-10 ggr från Misco Varje ggr har det gått jäkligt fort Dom är nog bland dom bästa Nu är det bara att hämta ut paketet man behöver inte ens betala Eftersom dom skickar med faktura Tyvärr är jag inte hemma just nu Så jag hämtar ut datorn på eftermiddan

EDIT: Man får ju räkna med att det är en budgetdator Och inte ha så stora förhoppningar Troligtvis blir jag irriterad över alla skitprogram som dom installerat i datorn (det brukar jag bli) Så det är bara att börja avinstallera det första man gör

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Är det någon som provat spela WOW på den?
I sådana fall, hur flyter det på?

Permalänk

Arne. Det satt en Hitachi disk i min, angående förinstallerade program så var det i mitt fall så att man fick en helt vanlig Vista skiva och en extra skiva för HP program.
Nu får ju du dock Windows 7 med. Men är det likadant som i mitt fall så installera om OS direkt.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Jag har 4Gb minne i min. Ett 800mhz minne och ett 667mhz minne. Vista Basic visar att datorn har 4Gb minne installerat.

Jaha, du ser alla 4 GB??? Det var som f-n, men kör du med 64-bitars Vista? Jag trodde Vista Basic endast fanns som 32 bitars?

Japp, jag kör med 32 bitars Win XP Pro... Är det så mycket bättre med 64 bitars Win XP Pro (förutom RAM-minnet alltså), är det inte mer krångel med drivar och sånt?

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

32-bitars Vista kör jag. Men till skillnad från 32-bitars XP så kan Vista visa allt minne utan att går och använda.
Däremot har egentligen datorn som i ditt fall 2.74Gb ram eftersom 256Mb går till grafikkortet. i XP visar datorn att den därför bara 2.74Gb ram.

Tycker att du istället ska ta steget upp till 64-bitars Windows 7.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Hmmm... Ok, ja, det kanske vore en bra idé att uppgradera... Ska fundera på det.

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

Låter jobbigt!
Glöm bara inte på att ta backup av recovery partitionen!

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Den verkar tyvärr vara slut nu på Misco.
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=662161&SL_S...

Var kan man annars beställa den för samma pris med Windows 7?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phife
Den verkar tyvärr vara slut nu på Misco.
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=662161&SL_S...

Var kan man annars beställa den för samma pris med Windows 7?

Du kan tom få den billigare på The Phone House
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=497289

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Du kan tom få den billigare på The Phone House
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=497289

Den anonnsen har säkert kommit in nu på eftermiddan Jäkligt bra pris Så skynda ni som är intresserade innan den tar slut

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Du kan tom få den billigare på The Phone House
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=497289

Tackar!!:) Slog till på direkten

Permalänk
Medlem

Är det W7 32 bit som följer med?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken