Överklockning försvinner med Q6600+Gigabyte P35-DS3 - Hjälp!

Permalänk
Medlem

Överklockning försvinner med Q6600+Gigabyte P35-DS3 - Hjälp!

Hallå!

Är super noob inom klockning och behöver desperat hjälp. Har försökt klocka min quad 6600 G0 i flera dagar men jag kan inte få något resultat - det är helt omöjligt!! Har följt en utmärkt guide i Hardforum.com till punkt och pricka och läst en miljon trådar men vad jag än gör så säger CPU-Z och Everest att processorn fortfarande står på grundinställningarna 2.4GHz när BIOS-inställningarna säger något helt annat. Jag sparar inställningarna i BIOS varje gång så där kan problemet inte ligga.

Detta är vad jag bråkar med: Gigabyte GA-P35-DS3 v1.0, Quad 6600 G0, 4x2GB Corsair XMS2 6400CL5 5x5x5x18, 5st 120mm fläktar varav 1 Noctua processor kylare, Antec P182, Windows 7 64-bit.

Så här är ser mina inställningar i MB Intelligent Tweaker (M.I.T) ut just nu:

MB Intelligent Tweaker(M.I.T.)
Robust Graphics Booster___________ [Auto]
CPU Clock Ratio (Note)____________ [9] <<<----CPU Multiplier
CPU Frequency_____________________3.00 GHz(333x9)
CPU Host Clock Control_ [Enabled]
CPU Host Frequency (MHz)__________ [333] <<<----FSB Speed (Front Side Buss)
PCI Express Frequency (Mhz)_______ [102]
C.I.A. 2__________________________ [Disabled]
System Memory Multiplier (SPD)____ [2.00]
Memory Frequency (Mhz) 800 667
DRAM Timing Selectable_______ SPD __ [Manual]
CAS Latency Time_____________ 5 ____[5]
Dram RAS# to CAS# Delay______ 5 ____[5]
Dram RAS# Precharge Delay_____5 ____[5]
Precharge Delay (tRAS)________18 ____[18]
ACT to ACT Delay (tRRD)_______3 _____[auto]
Rank Write to READ Delay______3 _____[auto]
Write to Precharge Delay______6 _____[auto]
Refresh to ACT Delay________52 ______[0]
Read to Precharge Delay_______3 _____[auto]
Static tRead Value___________8______
Static tRead Phase Adjust____0_______

******** System Voltage NOT Optimized ********

System Voltage Control____ [Manual]
DDR2 OverVoltage Control__ [+0.300V] <-- default is 1.8V, 1.8 + 0.3V = 2.1V set this to add up to your ram's voltage requirement.
PCI-E OverVoltage Control_ [+0.1V] <--- a little extra for stability
FSB OverVoltage Control___ [+0.1V] <--- a little extra for stability
(G)MCH OverVoltage Control [+0.1V] <--- a little extra for stability
CPU Voltage Control_______ [1.300000v] <----- för lite extra stabilitet
Normal CPU Vcore 1.28750V

Har några funktioner avstängda i "advance bios feature" som man ska ha och resten av inställningarna ska vara korrekta enligt instruktionerna jag läst mig till.

Min fråga är då: Vad gör jag fel? Hur ska jag få dessa inställningar att synas och kännas när jag bootar om datorn? Datorn visar bara grundinställningarna inne i Windows men när jag går tillbaka till BIOS så finns fortfarande mina inställningar kvar så det är inte så att de raderas. Helskumt!!

Bifogar bild från hur det ser ut i Everest när jag har dessa BIOS-inställningar:

Permalänk
Medlem

Suck! Nu har jag nolltställt bios på moderkortet och tagit ut batteriet en kort stund - inget resulat. Ingenting händer när jag överklockar! Datorn startar precis som den ska och det gjorde den förut också men den går fortfarande på grundinställningar trots att jag gjort ändringar.

Vad kan jag mer göra för att lösa problemet?

Permalänk

Prova att flasha in en ny bios version om du vet hur man gör. Går att göra det i windows finns program på gigbytes hemsida. Har haft samma moderkort o processor som du men jag flashade till ett annat bios innan jag började att klocka.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-A, Intel Core i7 4790k 4,0ghz , Gigabyte 2x GTX 670 4gb SLI, Corsair 4x4 1866 mhz, Samsung EVO 250gb, WD blue 250gb, Windows 8.1 x64.

Permalänk
Medlem

Vad händer när du startar den?

När en klock inte lyckas brukar det ta extra lång tid att starta datorn och biosen stänger av den manuella klockfunktionen.
Det är inte så att den är Disable varje gång du går in i BIOS?

Permalänk
Medlem

Testa att bara ställa upp spänningen för processorn en bit. kanske till strax över 1.3V, och testa sen SetFSB i Windows. Funkar inte det så är det nog knas någonstans...

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Nordanvinden: har senaste biosversionen f14 installerad men ska kolla upp om jag kanske kan/borde återvända till en tidigare version.

Eroish: det går snabbt och fint att starta datorn så där märker jag inga underligheter. I ett tidigare skede när jag testade att klocka ännu högre fick jag vid två tillfällen de där omstarterna som innebar att något var fel men det ändrade jag på kvickt i bios och därefter försvann problemet. Min tanke att nollställa bios och ta ut batteriet som jag gjorde i morse var att reparera eventuella konstigheter som uppstod vid de där tidigare omstarterna. Har inte upptäckt några ändringar alls i bios när jag återvänder efter omstart.

Schottis: SetFSB känner jag inte till. Jag tar och googlar lite och ska komma ihåg att testa höja spänningen aningens mer. Tack!

Återkommer med rapport.

Permalänk
Medlem

Jag har fått samma problem med mitt Gigabyte P35-DS4 nu , har gått att klocka hur bra som helst förut. Och nu när jag kör samma inställningar så funkar det inte längre, testade att uppdatera bios och då funkade det i en vecka, men nu har det gått tillbaks till att inte fungera igen. Det är hur skumt som helst..

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag flashat om bios två gånger med Q-Flash. Hade tidigare senaste versionen f14 och gick tillbaka till f11 som inte gav något resultat och testade sen att flasha till f12 där jag är nu. Har fortfarande inte lyckats höja processorns hastighet!

Glömde bort att nämna tidigare att jag har hela tiden kunnat ändra på System Memory Multiplier och fått resultat. Ändrade till 3 istället för 2 som i tidigare bild bara för att visa att någon slags reaktion får jag på bios-mekandet.

Så vad göra nu? Några tips eller åsikter om vad som kan vara fel?

Permalänk

Stäng av intel speedstep och andra funktioner som sänker processorhastigheten vid mindre krävande program, titta i manualen till moderkortet. Hos vissa kan det vara det som spökar.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-A, Intel Core i7 4790k 4,0ghz , Gigabyte 2x GTX 670 4gb SLI, Corsair 4x4 1866 mhz, Samsung EVO 250gb, WD blue 250gb, Windows 8.1 x64.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har jag haft C1E och EIST Function (SpeedStep) avstängda hela tiden. Blir bara deprimerad av det här och ger väl upp. Det går helt enkelt inte att överklocka min kombination

Tack för hjälpen ändå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fresan
Tyvärr så har jag haft C1E och EIST Function (SpeedStep) avstängda hela tiden. Blir bara deprimerad av det här och ger väl upp. Det går helt enkelt inte att överklocka min kombination

Tack för hjälpen ändå!

Det går, jag har exakt samma kombination förutom att mina ramminnen körs i 4-4-4-12. Så kombinationen fungerar. Jag kommer upp i 3,5Ghz med min.

Permalänk
Medlem

så många ggr jag sökt svar på denna fråga i detta forum utan att få något svar. Har samma moderkort, och jag kan heller inte överklocka. Det har ingenting med hur lite eller mycket man överklockar. Problemet såsom jag förstått det är själva moderkortet. Detta moderkort har nån bugg som gör det omöjligt att klocka. Sker inte på alla men såklart mitt exemplar. verkar dock inte gå nåt att göra åt.

Visa signatur

[Intel Core i7 8700K 3,7GHz|ASUS Prime Z370-P |Corsair 16,0 GB| ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC]

Permalänk
Medlem

Bra att veta att jag inte är ensam om detta underliga problem. SetFSB funkade inte heller, den buggade ur hela tiden. Nytt moderkort verkar vara enda lösningen men det orkar jag inte med just nu utan väntar.