Permalänk
Medlem

Datorköp (4000-4500 kr)

Hej Sweclockers, Jag behöver tips på delar som är prisvärda och utmärkta för serveranvändande. Jag har tänkt mig att köra VMWare Esxi eller VMware Server 2 på datorn. Jag ska köra 3 virtuell maskiner(1 Windows XP & 2 debian maskiner).
Vad ska jag välja för delar för att få så kraftfull dator som möjligt?

Delar som jag redan har:

CD/DVD
Hårddiskar
Chassi

Mina förslag:
DDR3

DDR2

//Tack!

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

kan inte mycket om servrar, men i5 maybe eller i7 860?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acckee
kan inte mycket om servrar, men i5 maybe eller i7 860?

Jo, Om jag inte hade haft en så tajt budget, Vill komma undan billigt

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Avstängd

Verkar vettigt, fast hade nog hellre betalat lite extra för att få DDR3 moderkort osv

Permalänk

FSP har billigare nätaggregat (och trots priset håller de hög kvalitet).

Om servern ska stå på 24/7 är ECC-minnen att föredra.

Sedan är frågan vad du ska göra på servern. Om du kommer belasta hårddisken mycket är det möjligt att du kommer få bättre prestanda med en Athlon II och en SSD, om du kommer använda mycket minne är det möjligt att du vill förse systemet med ännu mer minne på bekostnad av processorn, om du däremot kommer belasta processorn mest ser det bra ut som det är. Det är lättare/roligare att anpassa hårdvara till användningsområdet än tvärtom, jag rekommenderar därför att du ser över vad du behöver först innan du bestämmer exakt vilka delar du ska ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
FSP har billigare nätaggregat (och trots priset håller de hög kvalitet).

Om servern ska stå på 24/7 är ECC-minnen att föredra.

Sedan är frågan vad du ska göra på servern. Om du kommer belasta hårddisken mycket är det möjligt att du kommer få bättre prestanda med en Athlon II och en SSD, om du kommer använda mycket minne är det möjligt att du vill förse systemet med ännu mer minne på bekostnad av processorn, om du däremot kommer belasta processorn mest ser det bra ut som det är. Det är lättare/roligare att anpassa hårdvara till användningsområdet än tvärtom, jag rekommenderar därför att du ser över vad du behöver först innan du bestämmer exakt vilka delar du ska ha.

Jag kommer köra lite allt möjligt som webbserver och ftp på Windows XP maskinen, Sen på dom två andra kommer jag rulla 3 cs-servrar. CS-servrar drar mer cpu än ram. Har hört att FSP ska vara ett låg kvalitets nätaggregat?

Jag har tänkt att använda mig av en 250 GB SATA2 Seagate barracuda 7200.10

Såhär ser systemet ut nu

Hur monteras fläktfiltret? inne i chassit eller utanför?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Inne i chassit. Jag hade satsat på att köpa nån stor fin hårddisk så att du kan sälja webbhotell utan några små gränser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
Inne i chassit. Jag hade satsat på att köpa nån stor fin hårddisk så att du kan sälja webbhotell utan några små gränser

Okej, Är det lätt att byta? Det är ganska trångt i ett nzxt hush chassit. Vill inte sälja något då det är olagligt eller?

Jag har fått ett tips på att köpa en ordentlig hårddisk med mycket cache. Har valt den här ->

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/640gb-wester...

640GB Western Digital Caviar Black SATA II

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Bra hårddisk vad jag hört, ska vara snabb på att läsa osv. Men F3 har jag själv blivit rekommenderad till också, så kolla upp info om den också. Hurvida det är lätt vet jag inte, antar att du kommer få skruva av filtret varje gång du ska tömma det, eller så använder du kanske en damsugare till det och nöjer dig med den effekten

Permalänk
Medlem
Citat:

Bra hårddisk vad jag hört, ska vara snabb på att läsa osv. Men F3 har jag själv blivit rekommenderad till också, så kolla upp info om den också. Hurvida det är lätt vet jag inte, antar att du kommer få skruva av filtret varje gång du ska tömma det, eller så använder du kanske en damsugare till det och nöjer dig med den effekten

Ska kolla upp F3 disken. Skulle vilja ha ett filter man kan rengöra underdrift.

Edit: Har uppdaterat paketet ännu en gång!
Har valt ett bättre moderkort & en "snabb" hårddisk

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Sounds like a plan.. dock kan du ju köra raid 0 om du vill få ner söktiderna på data ännu mer, eller är jag helt lost swec?

Permalänk
Medlem
Citat:

Sounds like a plan.. dock kan du ju köra raid 0 om du vill få ner söktiderna på data ännu mer, eller är jag helt lost swec?

Ok, Men tror du inte denna disken pallar av det själv? Har ju lite tajt budget :/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kör på det du har i tanke att köpa tkr jag:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör på det du har i tanke att köpa tkr jag:)

Okej då kör jag på den! Någon annan som har något att tillägga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Okej då kör jag på den! Någon annan som har något att tillägga?

Ja skulle vilja föreslå det här paketet istället:

Det kanske är lite över budgeten, men det har ett bättre moderkort, en snabbare processor, ett bättre och tystare nätaggregat, snabbare minnen (DDR3) och en likadan hårddisk.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Ja skulle vilja föreslå det här paketet istället:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/server_4.5k.PNG

Det kanske är lite över budgeten, men det har ett bättre moderkort, en snabbare processor, ett bättre och tystare nätaggregat, snabbare minnen (DDR3) och en likadan hårddisk.

Mvh Johan

Vad tror du om att tabort hårddisken och köra med några jag har?
http://data.fuskbugg.se/skalman01/hdds.jpg

Eller är dom förlång samma? En av diskarna är en Seagate SATA2 och andra är Western Digital är IDE.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad tror du om att tabort hårddisken och köra med några jag har?
http://data.fuskbugg.se/skalman01/hdds.jpg

Eller är dom förlång samma? En av diskarna är en Seagate SATA2 och andra är Western Digital är IDE.

Seagate-disken som är SATA-2 fungerar säkert alldeles utmärkt, men den är ju förstås lite långsammare än en ny disk. Den gamla Western Digital-disken som är IDE fungerar säkert bra som lagringsdisk men att ha som systemdisk så blir den nog en flaskhals.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Okej, Men om jag rullar SATA-2 disken som system och en VM på den. Sen två andra VMS på IDE ? Skulle det fungera bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, Men om jag rullar SATA-2 disken som system och en VM på den. Sen två andra VMS på IDE ? Skulle det fungera bra?

Det bör definitivt fungera, men du får vara beredd på att de två virtuella maskinerna som är på IDE-disken inte kommer att vara så jättesnabba. Den disken är ju trots allt från 2002. Din SATA-2-disk verkar i alla fall vara från 2008 om jag tolkar datumkoden korrekt.

Mvh Johan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det bör definitivt fungera, men du får vara beredd på att de två virtuella maskinerna som är på IDE-disken inte kommer att vara så jättesnabba. Den disken är ju trots allt från 2002. Din SATA-2-disk verkar i alla fall vara från 2008 om jag tolkar datumkoden korrekt.

Mvh Johan

Okej, Vill ju att allt ska gå fort. Jag kanske kan ordna fram en 160 gigare SATA. Skulle det fungera bättre då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, Vill ju att allt ska gå fort. Jag kanske kan ordna fram en 160 gigare SATA. Skulle det fungera bättre då?

SATA-diskar är oftast snabbare än IDE-diskar, men du får försöka bestämma själv hur du ska göra. Du kan ju alltid testa att köra med de gamla diskarna först och sedan köpa en ny efteråt om du inte är nöjd med prestandan.

Mvh Johan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

SATA-diskar är oftast snabbare än IDE-diskar, men du får försöka bestämma själv hur du ska göra. Du kan ju alltid testa att köra med de gamla diskarna först och sedan köpa en ny efteråt om du inte är nöjd med prestandan.

Mvh Johan

Vill inte ha några neretider. Vill att allt ska vara tipptopp när det väl är igång!
Så en SATA 160 och en SATA2 Seagate räcker inte? Då får jag nog köpa WD disken som jag blev rekommenderad. Hade tänkt att spara in några hundralappar på disken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill inte ha några neretider. Vill att allt ska vara tipptopp när det väl är igång!
Så en SATA 160 och en SATA2 Seagate räcker inte? Då får jag nog köpa WD disken som jag blev rekommenderad. Hade tänkt att spara in några hundralappar på disken

Om det räcker eller inte får du avgöra. Spara pengarna och få lite lägre prestanda eller köp en ny hårddisk och få bättre prestanda.

Mvh Johan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om det räcker eller inte får du avgöra. Spara pengarna och få lite lägre prestanda eller köp en ny hårddisk och få bättre prestanda.

Mvh Johan

Jag köper hårddisken, Dumt att vara dumsnål.

- Jag har en fråga angående moderkortet och processorn jag har valt.

AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3
Asus M4A78-EM, mATX

Enligt Inet sida så stödjer moderkortet processorn. Men enligt Asus så gör den det inte. Eller det finns processorer som heter likadant men är av en annan rev. Den Inet har heter HDX945WFGIBOX. Kommer detta fungera ändå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag köper hårddisken, Dumt att vara dumsnål.

- Jag har en fråga angående moderkortet och processorn jag har valt.

Asus M4A78-EM, mATX

Enligt Inet sida så stödjer moderkortet processorn. Men enligt Asus så gör den det inte. Eller det finns processorer som heter likadant men är av en annan rev. Den Inet har heter HDX945WFGIBOX. Kommer detta fungera ändå?

Det ska fungera med den processorn. Det är nämligen skillnad på boxens artikelnummer och själva processorns artikelnummer.

Enligt CPU-World gäller följande för den processorn som Inet säljer:

CPU part number:
HDX945WFK4DGI
Box part number:
HDX945WFGIBOX

Som du ser överensstämmer "Box part number" med det som står hos Inet. Den processorn har alltså "CPU part number" HDX945WFK4DGI och den finns listad i CPU Support List för Asus M4A78-EM.

Mvh Johan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, Tack för infon. Lägger en beställning i veckan!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

lbs129's paket är onekligen bättre och mer framtidssäkert med DDR3 minnen

Permalänk
Medlem

Skickade ett mejl till Inet om processorn och moderkotret fungerar.
Kolla nedan:

Hej Inet, Jag undrar om följande komponter fungerar tillsammans.

Asus M4A78-EM, mATX

----------------------

Svara från Inet

Hej!

Förmodligen inte, det är bara X4 945 med 2gb cach som stödjs enligt kompabilitetslistan.

Kika på ett rent AMD3 moderkort istället så blir det rätt.

---

- Vem ska jag lita på?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Var finns en processor med 2gb cache, för det skulle jag vilja köpa. Är inte kortet ett rent AMD kort?! Men ja, jag hade nog hellre tagit Asus M4A785TD-M EVO DDR3 och paketet lbs129 rekommenderade, som sagt^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Var finns en processor med 2gb cache, för det skulle jag vilja köpa. Är inte kortet ett rent AMD kort?! Men ja, jag hade nog hellre tagit Asus M4A785TD-M EVO DDR3 och paketet lbs129 rekommenderade, som sagt^^

Hehe, Jo det hade jag också velat ha. Jag tycker det är konstigt att delarna inte fungerar ihop enligt Inet men fungerar enligt lbs129.

Vill helst köra på detta paketet som jag har valt då det är bäst för min budget. Tjänar ju som sagt ingenting genom att köra DDR3 paketet.

Visa signatur