Permalänk
Medlem

Konstigt att alla filmfanatiker här inte oroar sig för 21:9-formatet som säkert kommer att bli allt vanligare i och med att HD blir mer standardiserat.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Jag håller med till viss del, men jag skulle exempelvis hellre ha 1760×1320 än 1920×1200. Sedan är det ju klart att 1920×1440 vore ännu bättre. Det är bara det att jag tycker att mer utrymme i höjdled är väldigt användbart, så länge det inte går till överdrift, vilket det gör om man vrider en 16:10- eller 16:9-skärm. 4:3-formatet känns alldeles lagom, både för datoranvändning och flertalet tv-program.

Självklart håller jag med, det är ju just valen som är begränsade, troligtsvis för att skärmbranshen är något mer populistisk än andra hårdvaruområden.
Personligen vill jag inte gå ner i höjd, snarare har jag gott om plats över uppåt, och är inte lika intresserad av ökad bredd eftersom jag tillhör den gruppen som kör med flera skärmar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnis
Varför skulle en skärm som är 1080 vara bättre än 1200?

För att många tycker att 16:9 är ett bättre format.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
För fan, det skiljer 120pixlar på höjden, skärpning?

Ja, du tycker att det är en rättvisande bild du får av att ta 1920*1200 vs 1920*1080 ifrån prisjakt? Några snabba saker som säger emot det: Det är inga experter. Större mängden skärmar som släppts iår är 1080, alltså, större delen av de bra skärmarna borde vara 1080! Jag skulle bli förvånad ifall de vad, 2-3 skärmarna som är 16:10 iår alla låg i topp, då hade det varit en solklar ledning för 16:10. Nu ser det ut som det beräknas att göra imo.

säger emot vadå?

FullHD regerar nu. Det kan vi väl vara överens om. Det betyder inte att det är bäst men de flesta vill ha det. Därför regerar det.

Permalänk
Medlem

Efter en tids funderande över idealformatet för en arbetsskärm har jag konstaterat att det borde vara antingen 3:2, eller roten av två till ett (som ett A4-ark).

16:9-skärmarna är på tok för breda för min del då mitt fokus störs av två separata textytor brevid varanda och att jag praktiskt taget alltid maximerar alla arbetsfönster. (Jag kör konsekvent med ett fönster eller ett program per arbetsyta i stället för en massa minimering.)

Populärt numer är dock att vrida på bredskärmarna för att få fler rader. Det bästa för ändamålet verkar faktiskt vara 17" 5:4 som i 4:5-format blir lagom hög och med 1280 pixlar får rum med många rader.

Vad jag saknar är små skärmar. Knädatorer har ofta 15" i 16:9-format, lagom lågupplöst så det duger till annat än spel och film. Vridna på sidan hade de varit trevliga för textbruk. Lösa bredskärmar mindre än 19" är omöjliga att hitta.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
säger emot vadå?

FullHD regerar nu. Det kan vi väl vara överens om. Det betyder inte att det är bäst men de flesta vill ha det. Därför regerar det.

Men sluta säg att de flesta vill ha det, du har inge belägg för det! Ifall du tror att anledningen till dess popularitet beror på att det är mer eftertraktat så har du troligen fel, det är billigare att tillverka och billigare att köpa, folk orkar nog inte bry sig om 120pixlar extra heller, speciellt inte då 1920*1080 faktiskt har endel fördelar, sen är det också inga arbetarskärmar vi pratar om.

Det där är ju några av de punkterna du måste ta med i åtanke.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Men sluta säg att de flesta vill ha det, du har inge belägg för det! Ifall du tror att anledningen till dess popularitet beror på att det är mer eftertraktat så har du troligen fel, det är billigare att tillverka och billigare att köpa, folk orkar nog inte bry sig om 120pixlar extra heller, speciellt inte då 1920*1080 faktiskt har endel fördelar, sen är det också inga arbetarskärmar vi pratar om.

Det där är ju några av de punkterna du måste ta med i åtanke.

De köper det iaf.

Om inte folk hade velat ha 1920*1080 16:9 hade företagen valt att smyga in formatet men istället har de lanserat det ganska hårt. T.e.x. var 16:9 den stora grejen med E2X00HD när de kom och det var också det som BenQ tryckte på i sin marknadsföring. De skärmarna sålde också som smör.

Permalänk

Jag skulle vilja påstå att de flesta konsumenter inte ens vet att man kan välja mellan 16:10 och 16:9.

16:9 är billigare ---> populärare ---> billigare ---> populärare osv.

16:9 fanatikerna påminner lite om DVD fanatikerna. Deras favoritformat måste ju vara det ultimata.
Att deras "ultimata" format egentligen bara är ett trappsteg till ett framtida bättre format kan dom inte tänka sig. Välkommen till verkligheten säger jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
De köper det iaf.

Finns ju nästan bara det att välja på! Det är ju inte direkt så man har nåt val.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
De köper det iaf.

Om inte folk hade velat ha 1920*1080 16:9 hade företagen valt att smyga in formatet men istället har de lanserat det ganska hårt. T.e.x. var 16:9 den stora grejen med E2X00HD när de kom och det var också det som BenQ tryckte på i sin marknadsföring. De skärmarna sålde också som smör.

Kallar du inte det att smyga in? BenQ släpper sjukt billiga 16:9, två modeller, en 22a och en 24a. När de märker att de billiga skärmarna säljer såpass bra, vad hände då? Jo, vipps så helt plötsligt ser andra tillverkare också att de förlorar intäkter, varför? Jo, för att BenQ massproducerar sjukt billiga 22 och 24tummare med helt acceptabel upplösning. Resten ids jag inte att förklara.

Permalänk

Sen att många siter designar sina sidor som om hela världen fortfarande satt med 17 tums 4:3 gör inte saker bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swahnroger
Sen att många siter designar sina sidor som om hela världen fortfarande satt med 17 tums 4:3 gör inte saker bättre.

+64563421635674 på den!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swahnroger
Sen att många siter designar sina sidor som om hela världen fortfarande satt med 17 tums 4:3 gör inte saker bättre.

men det gör "vi" ju fortfarande i väldigt stor utsträckning. Eller snarare 17" skärmar med 5:4 i aspect ratio.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Kallar du inte det att smyga in? BenQ släpper sjukt billiga 16:9, två modeller, en 22a och en 24a. När de märker att de billiga skärmarna säljer såpass bra, vad hände då? Jo, vipps så helt plötsligt ser andra tillverkare också att de förlorar intäkter, varför? Jo, för att BenQ massproducerar sjukt billiga 22 och 24tummare med helt acceptabel upplösning. Resten ids jag inte att förklara.

Nej, om man smyger in en förändring så försöker man tysta ner den. Inte blåsa upp den och informera om den. Det har t.o.m. använts som främsta säljargument.

Att 16:9 till en början sålde för att de var billiga stämmer inte heller. E-serien var dyrare än många konkurrenter med 19209*1200. Trots det sålde den bättre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=345234

Däremot är det så nu att du får mer för pengarna om du köper 16:9 i de lägre prisklasserna men för att komma dit måste folk köpa din förändring. Det har de gjort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swahnroger
Jag skulle vilja påstå att de flesta konsumenter inte ens vet att man kan välja mellan 16:10 och 16:9.

16:9 är billigare ---> populärare ---> billigare ---> populärare osv.

16:9 fanatikerna påminner lite om DVD fanatikerna. Deras favoritformat måste ju vara det ultimata.
Att deras "ultimata" format egentligen bara är ett trappsteg till ett framtida bättre format kan dom inte tänka sig. Välkommen till verkligheten säger jag.

Intressant att du nämner det för det är just så som många 16:10-fanboys är.

Tror aldrig jag har hört någon som sagt att 16:9 är det optimala formatet. Däremot hör man det ofta från 16:10-fanboys att 16:10 är det. Senaste igår faktiskt.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Intressant att du nämner det för det är just så som många 16:10-fanboys är.

Tror aldrig jag har hört någon som sagt att 16:9 är det optimala formatet. Däremot hör man det ofta från 16:10-fanboys att 16:10 är det. Senaste igår faktiskt.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Du kallar DET DÄR för fanboybeteende? Tillåt mig rofla. Ett par sidor tillbaka i tråden hittar du ett bättre exempel, när du försöker trassla dig ur det där resonemanget om att du får plats med fler fönster på bredden på en 16:9-skärm trots samma antal pixlar horisontellt som på en 16:10-skärm...

För att inte nämna den där listan du envisades med att posta stup i kvarten, där du medvetet undanhållit information och vinklat till 16:9-skärmarnas fördel. Pot, kettle, black, som de säger i väst.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Du kallar DET DÄR för fanboybeteende? Tillåt mig rofla. Ett par sidor tillbaka i tråden hittar du ett bättre exempel, när du försöker trassla dig ur det där resonemanget om att du får plats med fler fönster på bredden på en 16:9-skärm trots samma antal pixlar horisontellt som på en 16:10-skärm...

Vad spelar det för roll. Om det nu vore som du sa kunde alla köpa 2" skärmar. det hade blivit mycket billigare. Skärmyta mäts fortfarande inte i antal pixlar.

Jag säger väl hur jag upplever det. Jag ser ytterst få fördelar med 16:10 för mig. De som tycker annorlunda får väl berätta vad de tycker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Nej, om man smyger in en förändring så försöker man tysta ner den. Inte blåsa upp den och informera om den. Det har t.o.m. använts som främsta säljargument.

Att 16:9 till en början sålde för att de var billiga stämmer inte heller. E-serien var dyrare än många konkurrenter med 19209*1200. Trots det sålde den bättre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=345234

Däremot är det så nu att du får mer för pengarna om du köper 16:9 i de lägre prisklasserna men för att komma dit måste folk köpa din förändring. Det har de gjort.

Kan du förklara för mig hur man som ett företag släpper en produkt och smyger in den? Marknadsföring är ju det företagen lever på, och det finns nog bara nackdelar med att inte dra uppmärksamheten till sig när man lanserar en ny produkt.

E-serien var billigare än de flesta skärmarna var vid den tiden, sen fick komplett sitt erbjudande och då blev de sjukt billiga, jag funderade faktiskt på en 24a till då Explosionen av de där skärmarna kom ju med kompletts rea!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Kan du förklara för mig hur man som ett företag släpper en produkt och smyger in den? Marknadsföring är ju det företagen lever på, och det finns nog bara nackdelar med att inte dra uppmärksamheten till sig när man lanserar en ny produkt.

Hur man smyger in en förändring i en produkt?

Ganska bra exempel är när de i livsmedelsindustrin minskar innehållet i gram när de byter förpackning. Sedan så marknadsförs produkten för att få bort fokus på mängden.

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg i den här konstiga debatten är som följer:

Jag vill ha flest pixlar och bäst kvalitet till det lägsta möjliga priset.
Jag tycker att 1920x1200 är bättre an 1920x1080 pga att det är fler pixlar.
På samma sätt är 1024x768 bättre än 320x240 osv.
Är man såld på ett visst AR, så får man helt enkelt acceptera att det är det som bestämmer och inte antalet pixlar. Jag tror att de som köper en skärm accepterar det.
Är det så att nån annan köper en skärm man inte accepterar, så får man helt enkelt köpa en ny skärm till den personen.

För att sätta det där sista på prov, så har jag en 19" skärm hemma, och ni som inte accepterar det är välkomna att köpa en ny till mig. Pm:a mig för adressuppgifter.

Tack för ordet.

/J

Permalänk
Medlem

jag vill dra tråden lite off topic, har ni tänkt på en sak, pixlarnas storlek, dom 2 skärmar som nämts tidigare i tråden med mått och allt av nån. Storlek eller ja "pixel pitch" dvs avståndet mellan pixlarna, t ex 1920*1080=0,2767mm 1920*1200=0,27mm.

så på ett sätt har kol rätt även fast det inte var det han tänkte på, saker blir större för pixlarna är marginellt större på en 16:9.

Fast det härt med pixelstorlek stör mig lite grann, ja ganska mycket faktiskt, för när jag mäter på min egen skärm (17,7 tum effektivt) så ser jag att jag har en pixelstorlek på ca 0,32mm och om man köper en större skärm så vill man ju att det ska gå att få skiten att se större ut, mina planer var att köpa en större skärm och ha den längre bort och ändå kunna läsa nåt, men som det ser ut nu så blir ju allt mindre! det blir bara 85% så stort! och då kan man ju glömma att man kan flytta skärmen längre bort, då får man ju fan ha den längre fram istället, kul att sitta och hångla upp en 24tummare liksom.

Jag förstår ju att man kan förstora upp texten och så men knappar och program som har fixerad storlek på allt vad gör man där?

Ni som har stora skärmar och kör på native hur stor är rutan "kontakt" under varje persons inlägg? Hos mig är den ca 21mm bred. Och det är typ i minsta laget om man ska ha skärmen på långt håll tycker jag.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Hur man smyger in en förändring i en produkt?

Ganska bra exempel är när de i livsmedelsindustrin minskar innehållet i gram när de byter förpackning. Sedan så marknadsförs produkten för att få bort fokus på mängden.

Vi snackar såklart inom elektronikbranschen nu, marknadsföring och tänk skiljer sig såklart ifrån bransch till bransch. Ifall en redan populär produkt ska ersättas eller ändras kan jag förstå det, men det är inte smart eller troligt att ett företag lanserar en helt ny skärmserie och sen smyger ut den, det är inte logiskt eller ens tänkbart i min värld.

Nu kan man väl snacka och att BenQ smyger lite kanske, de lanseras HBD HDE och gud vet vilka fler olika bokstav och sifferkombinantioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
jag vill dra tråden lite off topic, har ni tänkt på en sak, pixlarnas storlek, dom 2 skärmar som nämts tidigare i tråden med mått och allt av nån. Storlek eller ja "pixel pitch" dvs avståndet mellan pixlarna, t ex 1920*1080=0,2767mm 1920*1200=0,27mm.

så på ett sätt har kol rätt även fast det inte var det han tänkte på, saker blir större för pixlarna är marginellt större på en 16:9.

Fast det härt med pixelstorlek stör mig lite grann, ja ganska mycket faktiskt, för när jag mäter på min egen skärm (17,7 tum effektivt) så ser jag att jag har en pixelstorlek på ca 0,32mm och om man köper en större skärm så vill man ju att det ska gå att få skiten att se större ut, mina planer var att köpa en större skärm och ha den längre bort och ändå kunna läsa nåt, men som det ser ut nu så blir ju allt mindre! det blir bara 85% så stort! och då kan man ju glömma att man kan flytta skärmen längre bort, då får man ju fan ha den längre fram istället, kul att sitta och hångla upp en 24tummare liksom.

Jag förstår ju att man kan förstora upp texten och så men knappar och program som har fixerad storlek på allt vad gör man där?

Ni som har stora skärmar och kör på native hur stor är rutan "kontakt" under varje persons inlägg? Hos mig är den ca 21mm bred. Och det är typ i minsta laget om man ska ha skärmen på långt håll tycker jag.

Min ruta är 1,9cm bred och 0,7 eller 0,8mm hög.

Det är inte så svårt att hålla in CTRL och scrolla en eller två ggr, men jag tvivlar på att du skulle några ett inköp av en 24a, såvida du inte ser dåligt? 50-60cm är ett ganska vanligt avstånd till skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte bry mig mindre om 120 pixlar på höjden, 16:9 prioriterar jag mycket högre. De kanske är biligare att tillverka, och tillverkarna har säkert fuskat jättemycket och lurat mindre insatta användare, men jag tror såna användare prioriterar AR över lite mer arbetsyta. Sitter på en 16:10-skärm nu, och jag stör mig en hel del på de svarta kanterna vid filmtittande.

Detta har säkert pekats ut tidigare, men jag orkar inte läsa igenom hela tråden för att sätta ett +1 under någons inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickBomb
Jag kunde inte bry mig mindre om 120 pixlar på höjden, 16:9 prioriterar jag mycket högre. De kanske är biligare att tillverka, och tillverkarna har säkert fuskat jättemycket och lurat mindre insatta användare, men jag tror såna användare prioriterar AR över lite mer arbetsyta. Sitter på en 16:10-skärm nu, och jag stör mig en hel del på de svarta kanterna vid filmtittande.

Detta har säkert pekats ut tidigare, men jag orkar inte läsa igenom hela tråden för att sätta ett +1 under någons inlägg.

Men de svarta kanterna är ju där även ifall du har en 16:9-skärm, sålänge du inte kollar på en full HDfilm vill säga.

Permalänk
Medlem

vad ska det stå mellan skulle och några?

Just nu har jag 90cm mellan mina ögon och skärmen, jag har specialbyggt ett databord som är 1m djupt för att kunna få plats med alla syntar, mixers och grejer, min plan var att ha skärmen minst 20cm längre bort än nu.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
vad ska det stå mellan skulle och några?

Just nu har jag 90cm mellan mina ögon och skärmen, jag har specialbyggt ett databord som är 1m djupt för att kunna få plats med alla syntar, mixers och grejer, min plan var att ha skärmen minst 20cm längre bort än nu.

Skulle ångra menade jag att skriva Oj, 1m bort minst, då lär du få sitta med kikare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
vad ska det stå mellan skulle och några?

Just nu har jag 90cm mellan mina ögon och skärmen, jag har specialbyggt ett databord som är 1m djupt för att kunna få plats med alla syntar, mixers och grejer, min plan var att ha skärmen minst 20cm längre bort än nu.

Vanliga datormonitorer är inte gjorda för ditt behov, att sitta över 1 meter bort är precis som du säger ingen höjdare.
En 32 tums full-HD TV skulle nog funka bättre för dig (se till att den pixelmappar, dvs knivskarp bild och ingen overscan).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Vad spelar det för roll. Om det nu vore som du sa kunde alla köpa 2" skärmar. det hade blivit mycket billigare. Skärmyta mäts fortfarande inte i antal pixlar.

Jag säger väl hur jag upplever det. Jag ser ytterst få fördelar med 16:10 för mig. De som tycker annorlunda får väl berätta vad de tycker.

Det du spenderade flera sidor på att "förklara" spelar ingen roll längre? Ok, noterat.

Vidare, personen du länkar till i ditt inlägg skriver att 120 pixlar på höjden ger mer för honom [underförstått: än 16:9-formatet som sådant]. Berättar inte han vad han tycker? Nej, solklar fanboy enligt Kol.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickBomb
Jag kunde inte bry mig mindre om 120 pixlar på höjden, 16:9 prioriterar jag mycket högre. De kanske är biligare att tillverka, och tillverkarna har säkert fuskat jättemycket och lurat mindre insatta användare, men jag tror såna användare prioriterar AR över lite mer arbetsyta. Sitter på en 16:10-skärm nu, och jag stör mig en hel del på de svarta kanterna vid filmtittande.

Detta har säkert pekats ut tidigare, men jag orkar inte läsa igenom hela tråden för att sätta ett +1 under någons inlägg.

Fast om du läst igenom tråden så hade du kanske snappat upp att film spelas in i 2,35:1 och inte 16:9, så du hade inte sluppit svarta kanter med en sån.

Edit: Pucktvåa...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så många här som har filmaspekten som hög prioritet när de väljer bildskärm till datorn?

Själv strävar jag alltid efter så mycket arbetsutrymme som möjligt. Sidled är bra för långa kodrader och höjdled är bra så många kodrader får plats på skärmen på samma gång.

Ser inga fördelar med 16:9 mot 16:10 oavsett användningsområde.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Texten går ju att förstora men allt annat? Det är det jag stör mig på.

Hur bra skalar monitorerna idag? jag tänker på att man ställer in en annan upplösning globalt, kanske drar ner till 1440 brett. på alla CRT jag haft (har aldrig haft lcd) så går det ju kanon att välja vilken storlek man vill men hur är det på lcd?

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.