Permalänk
Avstängd

Nej, jag vet tyvärr inte. Men som jag har förstått det, så är det inte alltför långt bort. Det har jobbats på ett tag. Vild gissning: halvår / ett år?

Men du kan ju köra FreeBSD om du vill ha ZFS. Eller Linux om du vill åt tunna klienterna.

Permalänk
Medlem

Låter kanon. Jo FreeBSD har jag haft i baktanken annars, dock stödjer det inte crashplan för fem öre :/

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Låter kanon. Jo FreeBSD har jag haft i baktanken annars, dock stödjer det inte crashplan för fem öre :/

Personligen skulle jag inte valt FreeBSD och ZFS i dagens läge. FreeBSD ligger lååångt efter (de är på version 13 i version 8 medan osol är på typ 30 eller något...). Så zfs-crypto ligger nog minst två år bort där, som det ser ut idag i alla fall.

Men som jag skrev precis (hatar att bli sista inlägget på en sida, folk ser en inte ) så gissar jag på integration efter 2010.02, kring mars. Jag baserar denna gissning på Darren Moffats (zfs-crypto utvecklaren) twitter-meddelanden och att projektsidan säger Q1 2010.

Källhänvisningar finns i min förra post: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=964...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jodå jag såg ditt inlägg, tackar för infon! Tror ni det kommer finnas möjlighet att låsa upp diskarna via externt usbminne vid boot som på min filserver idag med mitt kära Arch Linux?
En feature jag värderar minst sagt högt.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(

Permalänk

budbrain: Okej, så bra Man vet aldrig när ens inlägg hamnar sist sidan och det några sekunder senare kommer ett nytt.

Gällande usb-minne grejen så har jag tolkat en slide som att det ska fungera. Är också väldigt intresserad av just den featuren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gott mos, passar utmärkt då det blir inköp av ny hårdvara i krokarna av mars

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Så för ljud funkar hw klienten bra.

Fast man får se upp med hörlursutgången på SunRay 1 och 1G, den är rätt kass och orkar inte driva så mycket. Sennheiser HD555 (det jag oftast använder när jag "datar") lurar fungerar inte tillfredställande. Hur det är på SunRay 2 vet jag inte.

Permalänk
Avstängd

Hittade en bra länk, postar den här innan jag tappar bort den.

Den handlar om hur man sätter upp CentOS v5.3 (Linux v2.6 kernel) i en Zone. Sidan har en tarball med CentOS också. Kanske borde man testa detta, om man vill köra Linux v2.6 utan att dra resurser. Det är ju endast Solaris kernel igång, alla Linux anrop mappas till Solaris anrop. Det finns ingen Linux kernel igång. Resurssnålt.
http://vistapedia.net/index.php?title=OpenSolaris_zones

Permalänk
Medlem

Har någon bytt moderkortsmodell i en Opensolaris maskin? Kan man göra det utan att installera om hela systemet?

Jag behöver lite mer minne i hemmaserver och då uppstod ju möjligheten att byta till ECC minne men jag behöver ett nytt moderkort (Asus M3A78-T) då. Det nya moderkortet är ju egentligen rätt gammalt men både ECC DDR3 minnen och AM3 moderkort med ECC stöd är rätt dyra.

Permalänk
Avstängd

Fnorken,
Inte en aning. Kanske Pr0xy vet? Han verkar kunna det mesta.

Schrimp,
Hur gick det med SunRay för dig?

Här är en länk om 3000 sunray klienter och VMware ESX
http://uadmin.blogspot.com/2007/01/sun-ray-x4600-vmware-esx-s...

Permalänk
Medlem

Alltså, var köper man en tunn sunray klient!? Vad går dom lös på??

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Alltså, var köper man en tunn sunray klient!? Vad går dom lös på??

http://www.blocket.se/stockholm/Tunna_klienter__Sun_Microsyst...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Om det är möjligt så se till att skaffa ett äkta Sun tangentbord till SunRay klienten. Sun har lite extra knappar på sina tangentbord som behövs ibland.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Om det är möjligt så se till att skaffa ett äkta Sun tangentbord till SunRay klienten. Sun har lite extra knappar på sina tangentbord som behövs ibland.

Det här håller jag inte med om. Det kanske var sant förrut, men då OpenSolaris supportas under x86 så behövs inte special tangentbord längre. Jag har ett SUN tangentbord med extra knappar, men jag har aldrig använt de knapparna. Jag kör vanligt USB tangentbord numera. Det var ingen skillnad. Det kan vara så att äldre SR modeller inte har USB, och då krävs ett SUN tangentbord med sin speciella ingång. Men SR2 har två USB ingångar och inga konstiga ingångar.

Angående SunRay modellerna, försök köpa SunRay2. De kostar typ 2500kr nya. Så 1100kr inkl moms är ett bra pris. Och det finns ju inga rörliga delar, så de går nästan aldrig sönder. Mao, jag tror det är helt riskfritt att köpa begagnade. Jag har letat frenetiskt efter begagnade SR2 under lång tid förrut, och aldrig hittat såna. Så detta är ett mycket bra erbjudande, i mitt tycke. Passa på och köp, tycker jag. Förvara dem tills vidare i en kartong, de tar ingen plats. Nu har jag skaffat SR2 på andra vägar, men det var skitmycket jobb och tid som gick åt. Normalt säljs ju bara SR2 till företag. Som privatperson är det meckigt att få tag på såna. Och nya vill man inte köpa dem, då de är för dyra. Om ni är några st så kanske ni kan gå ihop och få paketpris om ni köper flera SR2?

Permalänk
Medlem

Men dessa är Sunray 2 första generationen då mao?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(

Permalänk
Avstängd

Que? Jag förstår inte din fråga.

SunRay 2 är den senaste modellen som säljs. Jag har själv såna och de funkar prima.

Permalänk
Medlem

De från blocket, är dessa SunRay2 Generation 1?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(

Permalänk
Avstängd

Det vet jag inte. Jag visste inte ens att det finns SunRay generation 2. Vad är skillnaden?

Men jag tror det inte spelar någon större roll, vilken man väljer. Det finns typ 10 år gamla SunRay som fortfarande används, då man inte kan eller ska uppgradera SunRay. Det är ju bara servern som uppgraderats. Vilket är precis som det ska. Jag har för avsikt att använda mina SunRay hela livet, typ. Jag bara uppgraderar servern.

Skillnaden mellan urgamla modeller och SunRay 2, är väl om det är moderna USB portar eller om det är gamla SUN ingångar, misstänker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fnorken,
Inte en aning. Kanske Pr0xy vet? Han verkar kunna det mesta.

Tyvärr, har inte haft tid att trixa med OSOL på ett par månader. Dock kan jag föreställa mig att det blir problem. Annan h/w andra drivisar, linux hade nog fixat det men jag är tveksam om OSOL fixar det (har inte provat så jag har ingen praktisk erfarenhet).

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Testade en ny setup idag för Sun Desktop Access Client. Tidigare körde jag OpenVPN på OSOL med hemmagjorda certifikat för road warriors. Funkar men är ganska slött. I helgen lyckades jag få till IPSec med "5011" parametrar och det funkar faktiskt bättre. Man slipper blanda in OSOL utan konfigurerar brandväggen istället. Det blev faktiskt bättre performance på Sun Desktop Access Client via IPSec än OpenVPN. Men, det är ett elände att konfigurera. Just nu kör jag en 30-dagars trail-version från The GreenBow. Fick inte freeware att funka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här står det lite om att flytta systemdisken till en annan maskin:
http://opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=48452&tstart...

Jag har inte testat det själv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Tyvärr, har inte haft tid att trixa med OSOL på ett par månader. Dock kan jag föreställa mig att det blir problem. Annan h/w andra drivisar, linux hade nog fixat det men jag är tveksam om OSOL fixar det (har inte provat så jag har ingen praktisk erfarenhet).

Jag har ju provat brute force metoden i sommras: stängde av, ryckte ur ett nätverkskort och startade upp igen. Det fungerade inte.

Min tanke var att man kunde trigga någon omkonfigurering vid uppstart med hjälp av ett väl valt kommando, en magisk fil i filsystemet eller något liknande.

Edit: Jag läste länken som ronnylov postade och det finns tydligen ett sätt att tvinga igång en omkonfigurering. Fast det verkar inte vara något man gör så där i förbifarten. Ominstallation verkar vara det enklaste sättet.

Permalänk
Medlem

@Fnorken,

tyvärr vill jag inte experimentera med min h/w just nu. Jag har inte tid att felsöka/testa. Det jag vet (testat själv) är att det går bra att installera om OSOL och få zfs att funka igen. Jag gjorde inte som man borde göra men det löste sig med "force" - det viktiga för mig var datat på zfs.
Anledningen till att jag inte vill testa är att jag har massor av apps installerade och vill inte göra om allt igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
@Fnorken,

tyvärr vill jag inte experimentera med min h/w just nu. Jag har inte tid att felsöka/testa. Det jag vet (testat själv) är att det går bra att installera om OSOL och få zfs att funka igen. Jag gjorde inte som man borde göra men det löste sig med "force" - det viktiga för mig var datat på zfs.
Anledningen till att jag inte vill testa är att jag har massor av apps installerade och vill inte göra om allt igen.

Känner igen det där, jag sitter i samma sits därav min fråga. Min uppgradering till ECC-minne får vänta tills jag har mindre att göra eller är förkyld och så uttråkad att en OS-installation är spännande!

Permalänk
Medlem

@Fnorken

Ok, bra inställning!

Själv labbar jag gärna när jag har tid. Just nu har jag inte det. Har andra likartade probs på jobbet med VMWare. Någon "smart" nisse har sålt in ett koncept om att migrera 250 fysiska servrar till 70 virtuella servrar. Teori i all ära man praktiskt funkar det inte

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Edit: Jag läste länken som ronnylov postade och det finns tydligen ett sätt att tvinga igång en omkonfigurering. Fast det verkar inte vara något man gör så där i förbifarten. Ominstallation verkar vara det enklaste sättet.

Du kan fa OSol att scanna igenom all hardvara pa nytt, det gors genom att skapa en fil som heter "reconfigure" i roten och boota om.
# touch /reconfigure

Sa prova rycka ut natverkskortet igen, och skapa filen, och sen starta om. Da ska Solaris scanna all hardvara. Jag tror att den filen automatiskt raderas utav Solaris sen, nar den bootat om.

EDIT: Här är en trevlig artikel serie om iSCSI och OpenSolaris
http://www.c0t0d0s0.org/archives/4224-Less-known-Solaris-Feat...

Och en trevlig artikel om Comstar och Opensolaris b127, där han även autenticerar sig innan han kommer åt iSCSI volymen
http://www.c0t0d0s0.org/archives/6140-Less-known-Solaris-Feat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan fa OSol att scanna igenom all hardvara pa nytt, det gors genom att skapa en fil som heter "reconfigure" i roten och boota om.
# touch /reconfigure

Har du testat?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nej, men det står så i länken som Ronnylov postade. Plus, att det är så man gör i Solaris 10. Det har jag läst i SUNs egna dokumentation.

Permalänk
Medlem

Ok.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

EDIT: Fortsättning från
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

-----------------------------

"Menar du att ZFS inte duger till databasarbete, pga att du tror att alla konfigurerar sitt ZFS raid så att databasarbete straffas? Är du seriös? Det är som jag säger; "En Dell PC funkar inte till databas arbete, eftersom sånt kräver 4GB RAM, och Dell PC levereras standard med 2GB RAM"."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Ja, din nämnda Dell PC kanske inte fungerar (bra) till databasarbete eftersom 2 GB RAM också är vad det är som maximalt kan installeras.

Men om nu det går att konfa Dell PC med mycket mera minne än 2GB så är det fel att säga att Dell PC inte duger till databasarbete. Det är samma sak med ZFS, du kan confa det hur du vill. Vill du ha 1.6 miljoner IOPS? Det går att ordna.

"Det är bara en fråga om konfiguration och hur du väljer att sätta upp ditt ZFS raid. Ett ZFS raid består av en eller flera grupper av diskar. En enda grupp begränsas av IOPS, men isåfall, adda flera grupper så går du runt det problemet. Ju fler grupper av diskar ditt ZFS raid består av, desto mera IOPS. Du kan få hur många IOPS du vill, med rätt konfiguration. Istället för en enda grupp med många diskar, skapa flera små grupper."

Citat:

1. Hur får du tillgång till alla dessa extra S-ATA/SAS portar? Ironiskt nog så blir svaret oftast "med hjälp av RAID-kort"...

Nej, det stämmer inte. Det rekommenderas inte att man kör RAID kort med ZFS. Istället får man alla dessa portar med ett vanligt PCI-X eller PCI-e kort som har 8 sata utgångar. Det är alltså ett helt vanligt SATA kort med 8 utgångar, utan raid funktionalitet. Det är vad som rekommenderas. RAID kort bör undvikas. Envisas man köra RAID kort, så rekommenderas att slå av RAID funktionaliteten, eller flasha BIOS så RAID funktionaliteten försvinner. Eftersom RAID kort inte har lika bra silent corruption detektion/reparation som ZFS. Ett sånt kort hindrar ZFS i sitt arbete.

Citat:

2. Hur många diskar har du i varje raidz2-array? 8 (något runt det är det (max) rekommenderade antalet) Hur många arrayer per pool? 6? 48 diskar med samma antal IOPS som ungefär en vanlig 8 diskars RAID-6 array?

Det rekommenderas 8-12 diskar i en raidz2 vdev, dvs grupp. Fast du kan ha många fler, vilket inte rekommenderas. Och det du säger stämmer angående att det blir lägre IOPS stämmer, ja. Har du 6 grupper av raidz2, så får du IOPS motsvarande 6 diskar. Tror jag. Därför kör en del ZFS folk endast mirrors, har du 12 diskar så skapar man 6st dual mirrors. Men har du verkligen behov av IOPS, så får du använda ZFS botemedel: använda SSD cache. Och då kan du nå hysteriska IOPS.

Citat:

Att du stoppar in fler diskar gör inte din ZFS konfiguration snabbare än en motsvarande RAID-5/6 konfiguration. Rättvis jämförelse här ska vara i stil med raidz versus RAID 6+0 eller 5+0. ZFS ligger alltid efter i termer av IOPS (förutom när man som du säger använder sig av L2ARC och en SSD). Och det är negativt.

Det är mycket möjligt att ZFS ligger efter i termer av IOPS, jfrt med ett hårdvaruraid. Men om det är ett problem så använder du ZFS funktionaliteten för att gå runt det problemet: L2ARC och SSD diskar.

Så jag finner ditt påstående märkligt:
"...ZFS inte duger till servrar som är hårt pressad av "många I/Os" (t.ex. databaser)."

Jag förstår inte dina argument till att ZFS inte duger till mycket IOPS arbete. För det första, så laggar kanske ZFS efter i IOPS jfrt med vanlig hårdvaruraid. Men hur många procent laggar det efter motsvarande raid konfiguratoin? (Om man nu kan ställa en sån fråga). Om du bara kör massa ZFS mirrors (vilket många gör) så får du halva IOPS jfrt med en vanligt hårdvaruraid. Men isåfall, stoppa in dubbelt så många ZFS diskar som mirrors. Detta är möjligt, men meckigt. Men det går att uppnå zfs IOPS som en vanlig h/w raid. Men bättre lösning: SSD.

För det andra, om det verkligen saknas IOPS så stoppa in dessutom SSD diskar i ZFS så får du hysteriska IOPS.

Men du menar att det inte går att få ZFS att uppnå höga IOPS, oavsett hur du gör. Helt fel, anser jag.

Citat:

250 000 IOPS är vad du får när du arbetar mot RAM-minnet/disk-cachar eftersom SLC diskar som Intels X25-E endast når c:a 5 000 IOPS (jämför med SAS-diskar som når runt 200 per styck).

Här har du mer info om 250.000 IOPS som endast uppnås under gynnsamma förhållanden (dvs inte realistiska). Men även 145,000 NFSv3 read ops/sec som är realistiskt:
http://www.c0t0d0s0.org/archives/5080-More-than-250.000-NFS-I...

Annars kan du ju använda SUNs nya flashserver med Solaris och ZFS. Det är alltså möjligt att då få 1.6 miljoner read IOPS och 1.2 milj skriv IOPS. Du kan uppnå goda IOPS med ZFS. Det går. Tvärtemot vad du påstår.
http://www.c0t0d0s0.org/archives/6003-Sun-Storage-F5100-offic...

http://www.imtglobalinc.com/information-technology/flash-serv...

Citat:

ZFS's förmåga att använda RAM som cache är helt meningslöst i databassammanhang då man mer effektivt kunde ha givit databasservern minnet.

Nej det är inte alls meningslöst. Oftast så accessas endast en smärre del av datat, och det lönar sig då att cacha den. Men det är klart, accessas alla data uniformt hela tiden så lönar sig inte en cache. Men det sker väl aldrig, misstänker jag. Det är alltid viss data som är "hot" och accessas ofta. Annars skulle cache aldrig användas tillsammans med databaser.

Citat:

L2ARC är i sig mycket intressant men långt ifrån någon gåva från högre makter. Märk här att många databassystem klarar av att t.ex. placera nycklarna i en separat fil på en SSD och därmed får man även en kraftig prestandaboost med en vanlig hederlig UFS/XFS/EXT+RAID-5/6 kombination.

Jag håller med dig att ZFS inte är det bästa sedan skivat bröd och botemedlet mot allting. Men det är tillräckligt bra, och det skyddar faktiskt dina data. Det gör inte vanligt hårdvaruraid lika bra. Visst kostar säkerhet cpu cyckler men datasäkerhet är det värt - tycker många. Visst laggar ZFS efter i IOPS, men det finns botemedel som du nu fått se. Det går att uppnå hysteriska IOPS, tvärtemot vad du påstår. Så du kan få säkerhet, samt snabbhet. Varför välja bara snabbhet?

Så ditt påstående att ZFS inte duger till många IOPS är ju helt käpprakt fel. SUN har ju traditionellt sysslat med stora servrar och Enterpriselösningar, att de skulle leverera nya heta lösningar som inte duger i större sammanhang låter märkligt. Det är ju deras bakgård och de borde tagit planerat för det.

Poängen med SSD och ZFS, är att du kan få grymma IOPS och god bandbredd och grym datasäkerhet med billiga stora 7200 RPM diskar. Det är mycket billigt. Alternativet är att bara köra svindyra små SAS 15000rpm diskar och då får du lägre IOPS, lägre lagringsutrymme, och lägre bandbredd till ett enormt mycket högre pris. SSD är en finurlig prisvärd lösning.

ZFS L2ARC är som L2 cache i CPUn. Istället för att CPUn ska köra utan cache och istället snabbt svindyrt RAM, så kör man istället billigt RAM och snabb L2 cache vilket är enormt mycket billigare, och ger mycket goda prestanda.

SSD och ZFS ger alltså en billig snabb säker lösning. Det är poängen med L2ARC.