Anropar alla musexperter! Jag behöver en ny mus, och hjälp att välja!

Permalänk

Anropar alla musexperter! Jag behöver en ny mus, och hjälp att välja!

Så, nybliven iMac-ägare som man är vill man ju helst inte koppla in en massa kablade enheter igen. Det är verkligen härligt att slippa allt trassel både på och bakom skrivbordet numera. Därför är det med en liten tår i ögat jag känner att jag måste överge min älskade MS IE 3.0 för något utan svans.

Det är här jag behöver lite hjälp. Det finns en uppsjö av trådlösa möss, det vet jag, men finns det några som inte är så jävla blingade och överarbetade? Finns det någon schysst, trådlös mus som mer liknar IE 3.0 än ett mindre rymdskepp?

Mina kriterier för en ny mus är alltså att den har ett stabilt och lättrullat scroll-hjul, helst utan sid- och kinetic-scrolling, om det är möjligt. Den ska ha minst två sidoknappar, och naturligtvis vara optisk och trådlös. Utöver det är jag ganska öppen. Märke spelar ingen större roll. Gillar Logitechs pyttesmå sändare, men de envisas ju som sagt med sina konstiga scrollhjul.

Vet att jag är kräsen, men jag hoppas att någon har en idé om något som skulle funka bra.

Tack på förhand!

[edit] Glömde nästan det viktigaste. Jag måste kunna scrollklicka! Utan att det aktiverar en massa andra grejer, som jag har förstått att nya logitech-möss gör. Jag använder scrollklick väldigt mycket, och det måste verkligen fungera. Tack igen!

Visa signatur

OMG, the mutant Voodoo chipsets are after me!!!

Permalänk
Medlem

Razer Mamba skulle jag säga om du är beredd att punga ut med 1300 kr ungefär!

Permalänk
Medlem

Har hittat ett par exempel som bör följa dina kriterier, observera att jag inte har någon personlig erfarenhet utav dem:
Microsoft Natural Wireless Laser Mouse 6000
Logitech MX620
Microsoft Wireless Laser Mouse 6000
Logitech Cordless Click! Plus

Men! Jag tycker personligen alla dessa känns lite "sisådär". Jag håller med om att det saknas stabila trådlösa möss som gör det man vill och inte ser ut som rymdskepp med 72 knappar. Jag har själv inte hittat någon vettig mus som följer dina direktiv.. letar fortfarande.

Det närmsta jag kan komma är musen som finns i detta paketet, den har allt jag vill ha:
Logitech diNovo Media Desktop
Tyvärr så måste man betala för ett tangentbord i samma paket som man inte kommer använda. Har du tur så kanske du har en vän eller bekant som kan tänka sig att köpa loss tangentbordet, för det är ett riktigt schyst tangentbord för PC-användare. Paketet ska köra via Bluetooth så du bör kunna köra utan USB-dongeln.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Har hittat ett par exempel som bör följa dina kriterier, observera att jag inte har någon personlig erfarenhet utav dem:
Microsoft Natural Wireless Laser Mouse 6000
Logitech MX620
Microsoft Wireless Laser Mouse 6000
Logitech Cordless Click! Plus

Men! Jag tycker personligen alla dessa känns lite "sisådär". Jag håller med om att det saknas stabila trådlösa möss som gör det man vill och inte ser ut som rymdskepp med 72 knappar. Jag har själv inte hittat någon vettig mus som följer dina direktiv.. letar fortfarande.

Det närmsta jag kan komma är musen som finns i detta paketet, den har allt jag vill ha:
Logitech diNovo Media Desktop
Tyvärr så måste man betala för ett tangentbord i samma paket som man inte kommer använda. Har du tur så kanske du har en vän eller bekant som kan tänka sig att köpa loss tangentbordet, för det är ett riktigt schyst tangentbord för PC-användare. Paketet ska köra via Bluetooth så du bör kunna köra utan USB-dongeln.

Tack för tipsen!

Jag har själv kollat lite på olika möss, bl.a. de du länkade, och just nu känns MS 6000 och Logitech MX1100 som topptävlande. MX1000 vet jag av erfarenhet är riktigt trevlig, men den har usel batteritid och så måste man ha den där stora dockan på skrivbordet. MX1100 har ruskigt bra batteritid, men verkar ha anammat Logitechs värdelösa nya scrollhjul.

Jag börjar misstänka att vad jag än väljer, så blir det en kompromiss...

[edit] Jag har läst på lite mer om Logitech MX1100, och det verkar som att den trots allt möter alla mina patetiskt noggranna krav

Den har förvisso sidoscroll, men lycka till att hitta en enda mus utan det idag. Toggle mellan fri- och stegscrolling verkar vara på en separat knapp, så jag kan fortsätta scrollklicka precis som vanligt. Flera programmerbara knappar är guld värt i OS X, t.ex. ser jag fram emot att mappa den "osynliga" tumknappen till Exposé. Stor och ergonomisk är bra, raka motsatsen till Magic Mouse. Lite dyr är den, men förhoppningsvis gör den sitt jobb väl också.

Om någon har erfarenheter av just den här musen vore det väldigt intressant.

Visa signatur

OMG, the mutant Voodoo chipsets are after me!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nathaniel

Om någon har erfarenheter av just den här musen vore det väldigt intressant.

Jag fick en MX1100 av Logitech när batterierna i min G7:a började bli dåliga. Du har rätt i att man togglar mellan vanlig scroll/fri scroll med en separat knapp, och det är helt mekaniskt (vissa av Logitechs möss togglar visst med mjukvara, vilket inte är så skoj om man använder t.ex. Linux). Scrollhjulet är för övrigt riktigt härligt att använda, helt klart det bästa scrollhjul jag någonsin använt. Om man inte gillar fri scroll så är det ju bara att strunta i det och använda det som ett helt vanligt scrollhjul.

Hela musen är faktiskt riktigt skön att använda, men det beror väl också mycket på hur stora händer man har. Den har ju en lite annorlunda form, så jag skulle rekommendera dig att försöka hitta en att klämma på innan du köper den. Sensorn under musen sitter också lite längre fram än vanligt, så i början kändes den lite konstigt att använda. Man vänjer sig dock snabbt.

Permalänk

En beställning på MX110 är lagd på Webhallen... :=)

Visa signatur

OMG, the mutant Voodoo chipsets are after me!!!