partionera extern HDD hjälp

Permalänk
Medlem

partionera extern HDD hjälp

Hej alla Clockers!

Har precis varit och köpt mig en Western Digital 1,5Tb
Och nu är det som så att jag tänkt använda den till min PS3.
Så det jag undrar är vilket som är bästa möjliga sätt att partionera upp hårddisken i 2 delar.(vilket program osv)
1Tb - FAT32 (som ska användas till PS3)
500GB - NTFS (som ska användas till datorn)

Har läst mycket om PartitionMagic men också förstått att det kan uppstå mycket problem, har själv använt mig av det en gång innan med misslyckat resultat.

Anledningen till att jag ska krångla med detta är att hårddisken som jag köpte kan bara formateras i exFAT och NTFS som standard, då inte PS3:an stödjer exFAT så måste jag krångla.

Tack på förhand !
// sAjt

Permalänk
Medlem

antar att disken är tom? Du kan ju skapa två partitioner direkt i Windows diskhanterare och även formatera den ena med NTFS. Från kommandotolken kan du sedan formatera den andra som FAT32 med växeln /fs:fat32

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Självklart tom.
Okej, ska se om jag kan lösa det på egen hand, återkommer snart !

Permalänk
Medlem

eller /fs:exFAT om du nu föredrar det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men om jag skriver /fs:fat32, hur vet den då vilken disk/partition den ska formatera?
jaha eller ska jag skriva "format m: /fs:fat32"?
(m är den partition jag vill formatera till fat på den externa)

Permalänk
Medlem

prexis som du skrev

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det tog sisådär en 10 timmar innan det var klart, och då stod det att disken var för stor-.- antar att man får använda ett 3:partsprogram för att få det att funka

Permalänk
Medlem

Fixade det, använde mig av detta programmet/filen : http://www.ridgecrop.demon.co.uk/download/fat32format.zip funkade klockrent och tog runt 10 sekunder. tack för all hjälp !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAjt
det tog sisådär en 10 timmar innan det var klart, och då stod det att disken var för stor-.- antar att man får använda ett 3:partsprogram för att få det att funka

Nu ska jag i vanlig ordning rekommendera gparted. Mkt smidigt.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}