Macbook Pro + Dell 24" = Ofungerande Airport

Permalänk
Medlem

Macbook Pro + Dell 24" = Ofungerande Airport

Tjena.
Har precis köpt min första Mac, och det blev en Macbook pro 13". Allting funkar skitbra och jag är nöjd med mitt byte från PC till MAC....

...Så länge jag inte använder den med min 24WFP Dell Monitor....

Så fort jag kopplar in min skärm via DVI-d-kabel så lägger airport av och hittar inga nätverk, ibland kommer man undan med att mottagningen bara är totalkass men ändå funkar några minuter innan det skiter sig helt.

* Jag har testat andra WIFI-enheter i närheten av påslagna skärmen, vilket funkar skitbra. (det är inget fel på mitt WIFInätverk)
* Jag har testat att ha skärmen på och ikopplad i en PC, och samtidigt surfat på macen brevid (dvs skärmen avger ingen strålning som stör, iaf inte när den inte är kopplad till macen)
* Jag har testat flytta macen så långt ifrån skärmen som DVI-kabeln tillåter, då funkar det lite bättre, men droppar fortfarande och är allmänt segt.
* Den enda sladden jag har ikopplad i datorn är mini dvi -> dvi-d till skärmen (dvs inga trådlösa tangentbord eller möss o.s.v.)

Eftersom jag arbetar med grafik så är det såklart extremt viktigt att jag kan använda min 24" samtidigt som jag har tillgång till internet. Och har man köpt en dator för 15000 kr så tycker jag att den bör klara det, eftersom en dell för 3000 kr skulle klara det galant.

Kan någon hjälpa mig innan jag ger upp alla appledrömmar och skickar tillbaka denna vackra maskin? Någon som varit med om något liknande? kan det vara dvi-d-kabeln som utstrålar något som stör airport att sköta sitt jobb?

man ska väl inte behöva lägga ytterliggare 8000 kr för att macen inte är kompatibel med andra skärmar än apples egna?

/micke

Visa signatur

checka avataren

Permalänk
Medlem

senaste nytt: jag mixtrade vidare lite med min ipod touch och det visade sig att den funkar överallt (nära skärmen, liggandes på sladden o.s.v.) Det intressanta var att när jag la den på macbookens övre vänstra hörn (där mini dvi-d uttaget är ikopplat) så hittar jag inget nätverk på Ipoden heller. men när jag la den vart som helst annars på macbooken så hittade den nätverk.

så om det kommer någon slags strålning som stör så kommer den ifrån området där minidvi sladden är i (när den är i, och ikopplad till macbooken)

provade även om det gick att surfa när jag kopplade in min dvi-d->hdmi sladd mellan tvn och macen. och då var det inga problem.

help me

Visa signatur

checka avataren

Permalänk
Medlem

känns väl som att jag spammar eller pratar med mig själv som en annan alkis nu med tredje inlägget på rad. hur som helst....

Nu märkte jag att jag får anslutning när jag lyfter upp datorn en dm från bordet, trotts att jag har skärmsladden i och skärmen påslagen.

Det bär alltså av till macoteket imorrn för att inhandlas ett stativ för att se om det löser problemet helt.

Vet fortfarande inte vad felet beror på eftersom det är så strikt relaterat till den där ****a skärmsladden, kan ju inte vara överhettning eftersom det funkar som det ska när datorn står på bordet kokhet fast utan skärmsladden.

Aja fick lite hopp nu iom mina nya upptäckter. Återkommer om problemet kvarstår efter att jag har köpt stativet.

Visa signatur

checka avataren

Permalänk
Medlem

Låter som ett hårdvarufel, du borde kontakta Apples support och fråga.

Permalänk
Medlem

Det ska defenetivt inte vara så, du borde ringa apple support på direkten så borde dem lösa det, mycket lustigt problem måste jag säga

Du borde inte behöva köpa ett stativ för flera hundralappar bara för att airport ska fungera!

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Låter som ett konstigt jordfel. Kör du skärmen i jordat uttag? Det är förmodligen inte det att du har datorn när skärmen, snarare att den är inkopplad i datorn och då ger något konstigt jordfel - vilket inte är meningen.

Fungerar det med andra skärmar, eller är det bara din Dell som ger detta beteende?

Om det inte fungerar med andra skärmar så är det förmodligen något hårdvarufel precis som Zawamura säger ovan. Kontakta då Apples support och boka en tid för felsökning.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tjena, nej jag har inga jordade uttag i min lägenhet, så jag har inget annat val än att köra ojordat. hmm, hur ska man gå tillväga om det nu är ett jordfel och inte har någon jord?

Visa signatur

checka avataren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qlant
Tjena, nej jag har inga jordade uttag i min lägenhet, så jag har inget annat val än att köra ojordat. hmm, hur ska man gå tillväga om det nu är ett jordfel och inte har någon jord?

Om du har möjlighet att ta med skärmen och datorn någonstans där det finns jordat uttag så skulle jag rekommendera att du provar det för att kunna utesluta att det inte har med saken att göra.

Hade du en annan skärm att prova med?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Citat:

Du borde väl ha jordat i köket? För att testa om det är det som är problemet.

Permalänk
Medlem

nee, bor i en väldigt gammal lägenhet, kokvrå.. med gasspis och en risig gammal kyl som sitter i ett uttag i vardagsrummet :/

har iaf testat att byta ut alla sladdar mot nya från jobbet för att utesluta att det var dom det var fel på, samma skit med nya sladdar. :/

Visa signatur

checka avataren

Permalänk
Medlem

nu har jag testat lite till. jag har upptäckt att airport fungerar när jag lägger ett lätt tryck på sladden (istället för att lyfta upp den). Det är alltså förmodligen glapp nånstans i moderkortet/minidisplayporten/minidisplaysladden/airportkortet.

imorgon bär det av till något appleservice-ställe, skamligt.. första macen, 15 000 kr senare, och så möts man av den här skiten. har dessutom suttit sammanlagt 2h 30min i apples kö till support.

Visa signatur

checka avataren

Permalänk
Medlem
Citat:

nu har jag testat lite till. jag har upptäckt att airport fungerar när jag lägger ett lätt tryck på sladden (istället för att lyfta upp den). Det är alltså förmodligen glapp nånstans i moderkortet/minidisplayporten/minidisplaysladden/airportkortet.

imorgon bär det av till något appleservice-ställe, skamligt.. första macen, 15 000 kr senare, och så möts man av den här skiten. har dessutom suttit sammanlagt 2h 30min i apples kö till support.

Ja, det var något sånt jag befarade. Synd att åka på sådant här problem vid första Macen.

Jag hade kontaktat närmsta auktoriserade service-ställe själv och bokat en tid, finns väl egentligen ingen anledning att gå via Apples support om det är så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tänkte att om någon googlar på detta i framtiden så vill jag upplysa denne om att felet låg i min dviadapter.

Jag prövade med polarens och då funkade airporten som den skulle. Apple skickade en ny adapter till mig så fort jag upptäckte detta.

Visa signatur

checka avataren