Permalänk

Ett problem man bör passa sig för med frontfläktar är att de även kan begränsa luftflödet. Har man många utblåsfläktar som ska dela på ett inblås kommer luftflödet bli mycket högre därr utan fläkt. Sätter man dit en fläkt så kommer ju luften behöva dras över fläkten, trots att den redan blåser på. Till en viss mån fungerar det ju såklart, eftersom utblåsfläktarna har de motsatta; luften vill strömma tillbaks in och en inblåsfläkt får mer gjort än en utblåsfläkt (förutsatt att man har fler utblåsfläktar än inblåsfläktar).

Men har man inga springor som luften kan ta sig in igenom utöver intagen bör man nog inte har så många fler utblåsfläktar än intagsfläktar.

Permalänk
Medlem

Ser man på dom flesta chassin så finns det hål både här och var..
och för att få någorlunda koll på luftriktningen så anser jag att min konfig (som ex) INTE inverkar negativt på flöde/riktning.

har du FÖR tätt chassi och bara utblåsfläktar så kommer ju luften sugas in i varenda hål/springa i chassit, detta kan påverka riktningen negativt,

som tex på mitt chassi så har jag väldigt öppet i bakkant, om jag inte hjälper till med frontfläkt så kommer ju luften att sugas bakifrån med där det är öppet (under min bakfläkt så sitter det ett stortgaller)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |