Permalänk
Medlem

Fått mitt andra modem idag. Nätdelen som följde med ser annorlunda ut. Så upp till bevis.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Någon mer är jag som tycker att modemet blir sjukt varmt?
Mätt med Infraröd Termometer och kommer upp i 73c. Står helt fritt.

Är detta "normalt" för dessa höghastighetsmodem?

Jag har ett Netgear CG3100 och det har stått igång ett par dagar nu.
Lägger jag handen på nån av sidorna (står på det där stödet) så känns det lite ljummet, men knappast 73c

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

efter firmwareuppgraderingen så droppar mitt wlan några ggr i timmen. med 0017 hade jag bara problem med torrents.. någon annan som upplever samma sak med 0018?

Permalänk
Medlem

någon som hittat en lösning på varför wlanet lägger ner när man belastar modemet med torrent?

btw, tror jag haft en jävla tur, når 124.44 // 10.9 mbit via Torrent, vilket jag är nöjd med, dock vägrar wlanen vara igång samtidigt

märker själv av värmeproblemet, mitt modem dör hela tiden om jag inte har det framför en bordsfläkt...

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granis
Jag har ett Netgear CG3100 och det har stått igång ett par dagar nu.
Lägger jag handen på nån av sidorna (står på det där stödet) så känns det lite ljummet, men knappast 73c

Ja här är det inte ljummet iaf Jag använder inte stödet dock. Rakt på Netgear loggan är det som varmast. Skulle va kul å veta om det är fler har så.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Min var tillräkligt varm att det bränns när man tar handen på den, lite oroväkande ifall den skulle fatta eld, den står precis berdvid min soffa.

Permalänk
Medlem

Suck mitt modem som fungerade hyffsat uppdateringen tappar wifi anslutningen heeeela tiden. Blir galen på Comhems skit.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Suck mitt modem som fungerade hyffsat uppdateringen tappar wifi anslutningen heeeela tiden. Blir galen på Comhems skit.

Mitt vart galet i förra veckan och tappar uppkopplingen väldigt ofta så man får starta om det. Efter uppdateringen som detta hände. Bara en lampa som lyser så får man starta om det så funkar det i bästa fall 2h i värsta fall inte alls så man måste starta om det igen. Haft problem i snart en månad med nya 100/10 tjänsten och börjar bli riktigt rutten på detta nu. Synd att man inte har ett alternativ.

/R

Permalänk
Medlem

Verkar som att firmware pushas ut, har varken startat om modemet men idag så är det den nya firmwaren på mitt modem.

3 timmars uptime på modemet just nu.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Kolla en snabb torrent. Får du 10MB där så skulle jag kika dendär tråden om tcpoptimizer som låg sticky tidigare.

Kommer inte över 2MB på torrent så lika dåligt som före uppgradering.
Får väl ringa supporten igen och fråga hur det går med arbetet som pågår sedan tre fyra veckor sedan..
får man 30-40% av köpt hastighet så borde avgift och bindningstid anpassas till levererad mängd dvs 30-40 % av avtalet...

Permalänk

Hej.

Jag har ett jobbigt problem som jag satt med hela kvällen igår.

Jag har precis fått mitt XXL med tillhörande CG3100, installationen gick smärtfritt och jag dök ner i 99.01mbit/s utan problem. Sen så drog jag ut sladden och kör min laptop trådlöst, vilket också fungerar perfekt.

Jag kopplade in min xbox360 som jag gjorde tidigare (då hade jag XL och en D-link dir-655) med tråd in i modemet. Xboxen hittade internet direkt och jag kom ut på live, inga problem där heller.

Men igår så ville jag se en film, jag använder mig av tversity för att dela ut media från min dator, detta har alltid fungerat perfekt tidigare. Men igår kan jag inte få xboxen att hitta min dator. Alltså xboxen är hårdkopplad och min laptop är trådlöst kopplad.

Efter en hel del misslyckade försök så testade jag att koppla in sladd till min dator också, på en gång hittade min xbox min Tversity server, då tänkte jag att "nu är kopplingen gjord så nu hittar säkert min box datorn även om jag sätter den trådlös", det gjorde den inte.

Vore evigt tacksam för hjälp inom detta, verkar inte som att det borde vara problem, men eftersom det fungerade med d-link innan måste det vara någon inställning i modemet som gör att jag inte kan hitta min xbox när laptopen är trådlös och boxen kör tråd.

Permalänk
Medlem

Wake on LAN med EPC 2425

Hej!
Är det någon som vet om den medföljande Comhem routern (Cisco EPC2425) stöder wake-on-LAN?

Och i så fall hur man konfigurerar den för detta ?

/Viktor

Permalänk
Medlem

Ja, det borde gå. Jag vet att WOL finns på port 9, så den måste öppnas i routern. Sen vet inte jag hur man får rätt dator att gå igång, då en avstängd dator inte har någon IP-adress.

Någon annan här kanske vet det?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Inaktiv

Uppdatering.
ComHem ringde och sa att nu är problemet fixat. efter en TP-test så har nedladdningsvärdet stigit till hela 44mb. Fixat var ordet sa Bull...
fortsatt felsökning med andra ord...

Permalänk
Medlem

Tänkte ringa och beställa 100/10 själv men då många verkar ha strul med den nya routern så avstår jag tills vidare..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Tänkte ringa och beställa 100/10 själv men då många verkar ha strul med den nya routern så avstår jag tills vidare..

Jag tror inte att det är så många, alltså rent procentuellt sätt, som har problem.
När du läser i forum så tas ju endast det negativa upp vilket lätt kan tolkas som att det ENDAST är strul.
Har själv haft ett problem precis vid första installationen och det var det kända inloggningsproblemet, men efter ett samtal på ett par minuter så var problemet löst och sen dess har det rullat på utan anmärkning.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dencre
Ja, det borde gå. Jag vet att WOL finns på port 9, så den måste öppnas i routern. Sen vet inte jag hur man får rätt dator att gå igång, då en avstängd dator inte har någon IP-adress.

Någon annan här kanske vet det?

Genom att man knyter det till datorns/nätverkskortets MAC-adress. Dock så måste ju självklart PC/NIC stödja WOL också.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av optimuz
Genom att man knyter det till datorns/nätverkskortets MAC-adress. Dock så måste ju självklart PC/NIC stödja WOL också.

Brukar vara en extra kabel mellan moderkort och NIC eller hur?

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

Har du integrerat NIC går det oftast bra att bara aktivera funktionen i BIOS. Har aldrig kört WOL med ett separat nätverkskort så är lite osäker på det faktiskt, men jag tror inte du ska behöva det.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Någon mer är jag som tycker att modemet blir sjukt varmt?
Mätt med Infraröd Termometer och kommer upp i 73c. Står helt fritt.

Är detta "normalt" för dessa höghastighetsmodem?

så är det för mig med ! men bara på ena sidan inte andra =/

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Efter firmware uppdateringen så går det ej att stänga av det trådlösa med knappen på modemet.är det så för er andra me?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Efter firmware uppdateringen så går det ej att stänga av det trådlösa med knappen på modemet.är det så för er andra me?

Verkar vara samma här, ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så var det för mig från början. :s

Permalänk
Avstängd
Citat:

japp samma här med.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Läste på ett annat forum om någon tomte som påstod att man kunde få 100/100 av Comhem istället för 100/10, men att det kostade 200kr extra per månad. Hittar inget på deras hemsida om detta, någon som kan bekräfta eller dementera?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

För mig slås wifi av och på med knappen. Men Lampan lyser konstant.
Man kan alltså inte avgöra om wifi är på eller av utan att kolla i webinterfacet. Vilket naturligtvis gör knappen obrukbar.

Permalänk

Nu har jag också hoppat på 100/10 tåget. Någon som vet om Bredbandskollens server i Göteborg är överbelastad om kvällarna, eller att Comhem har dålig peering mot mot den? Får bara runt 80 Mbps mot den, men får 98-99 Mbps mot tex Malmö och Stockholm. Testade dra ner en torrent precis och kom upp i 11,4 MB/s.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

samma här .. frågan är ju nu om det trådlösa är på =/ någon som vet eller tips hur man kan se de förutom annan dator som har trådlöst ..?

och om nån är snäll och förklarar vad som ska vara av i modemet ! använder mig bara av kabel så de trådlösa vill jag ha helt av !

har även NAT av ..

--> Phunky: ip flooding eller va de nu heter .. vad rekommenderar du där ? skall det vara av eller på ? när jag laddar nått i torrent och surfar samtidigt går de ju lite segare än normalt .. men inte så mycket .. vad hjälper det i så fall om man stänger av de ..

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Man ser ju om WIFI är aktivt i gränssnittet enklast.

192.160.100.1 alt 192.168.0.1 (beroende på om man har NAT on eller off) under WIFI settings så måste det vara bockat för Accespoint för att det ska vara aktivt i huvudtaget. Ej ibockad = ej aktivt WIFI. Vet ej personligen om det bara är lampan som "inte fungerar" eller om det verkligen inte aktiveras/avaktiveras när man trycker på knappen. Borde vara lätt att se om något ändras i gränssnittet som sagt då man trycker på knappen. Kanske första buggen med nya mjukvaran som smygit sig på... Om inte comhem vet om det redan för jag det vidare imorgon.

EddAa: Vet inte riktigt, vad jag vet ska inte IP flooding detection orsaka fel med nya mjukvaran men kör du utan NAT så är det inte aktivt endå vad jag kan minnas. Inte testat så mycket sedan upgraden mer än hastigheten som fortfarande var OK.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hade 24/1. Jag beställde comhems 100/10 1Dec09.
Fick 24/10 på en gång.
Fick modemet CG3100 4Dec09
Fick inte tjänsten igång. 2st samtal till kundtjänst
(under tiden hade jag ingen telefoni och Tv fick störningar efter jag hade kopplat på modemet !!!)

Tekniker kom hem till mig idag, 8Dec09. Prick på avtalat tid. Ros till "Tekniker"
3st uttag bytes ut.
Får 98.02 Mbit/sek - 9.67Mbit/sek
Tv funkar fint

Hade lite problem med NAT och min linksys (2st mediaspelare samt 2st Iphones och en repeater hänger efter (stort hus))
Löste sig med NAT, Linksys fungerar som router/hub samt den delar ut DHCP och WIFI till mina andra enheter.

Är en glad prick.