Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Internet lägger av helt eller går otroligt segt efter man har startat Utorrent. Och då seedar/leechar jag inte ens. För mig brukar det lösa sig genom att stänga av Utorrent och ta "reparera" på nätverket men för kompisen så får han starta om dator och modem.

Någon mer som har stött på detta problem? Och undra vad det beror på?

Har ni Nod32 som AV?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Har ni Nod32 som AV?

Jag hade det för 2-3 månader sedan. Jag har inte avinstallerat det, men det är heller inte igång. Kan det vara det som spökar?

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hade det för 2-3 månader sedan. Jag har inte avinstallerat det, men det är heller inte igång. Kan det vara det som spökar?

Ja, jag hade precis det problemet. Det handlar om en inställning där, att det scannar all trafik som går genom utorrent. Jag kommer inte ihåg exakt var man hittar den inställningen, men klicka runt lite så kanske du hittar den. Vet minst 2 till som haft samma problem, och då var det detta som spökade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Ja, jag hade precis det problemet. Det handlar om en inställning där, att det scannar all trafik som går genom utorrent. Jag kommer inte ihåg exakt var man hittar den inställningen, men klicka runt lite så kanske du hittar den. Vet minst 2 till som haft samma problem, och då var det detta som spökade.

Det ska jag göra direkt när jag kommer hem.
Tack för ett bra och snabbt svar aMpari!

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Uppgradera ditt 10/10!

Tja, tänkte bara säga att jag precis upgraderade mitt bredband hos comhem för 0kr.

Jag har 10/10Mbit nu, betalar 359kr, med två månaders bindningstid kvar.

Jag får 24/10 imon för 359kr, utan någon extra bindningstid.

Tänkte bara säga detta om någon har samma abonemang som jag, värt ett samtal iaf...

Varför valde jag inte XXL?, jo för då måste jag betala för nytt modem eller teckna 12mån för att få det. Väldigt osäkert om jag bor kvar då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Internet lägger av helt eller går otroligt segt efter man har startat Utorrent. Och då seedar/leechar jag inte ens. För mig brukar det lösa sig genom att stänga av Utorrent och ta "reparera" på nätverket men för kompisen så får han starta om dator och modem.

Någon mer som har stött på detta problem? Och undra vad det beror på?

Jag hade detta problem. Lösningen var att stänga av "IP Flooding detection" i modemet.

Visa signatur

Amd 64 x4 Phenom II 905e @ 2.5 ghz | Asus M4A785D-M PRO | Asus EAH5770 V2 1024mb | 4gb ram PC6400| 320gb + 500gb hdd | Win7 x64 |

Permalänk
Medlem

Re: Uppgradera ditt 10/10!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av äpplet
Tja, tänkte bara säga att jag precis upgraderade mitt bredband hos comhem för 0kr.

Jag har 10/10Mbit nu, betalar 359kr, med två månaders bindningstid kvar.

Jag får 24/10 imon för 359kr, utan någon extra bindningstid.

Tänkte bara säga detta om någon har samma abonemang som jag, värt ett samtal iaf...

Varför valde jag inte XXL?, jo för då måste jag betala för nytt modem eller teckna 12mån för att få det. Väldigt osäkert om jag bor kvar då...

Så du vet, comhems bindningstid hävs om du flyttar till en fastighet där det inte finns comhem. så bindningstiden där gäller bara så länge man bor i en fastighet där deras tjänster finns. detta fick jag förklarat för mig ivf när jag ställde mig frågande till deras bindningstid när jag eventuellt skulle flytta att halvår senare.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Uppgradera ditt 10/10!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av caver
Så du vet, comhems bindningstid hävs om du flyttar till en fastighet där det inte finns comhem. så bindningstiden där gäller bara så länge man bor i en fastighet där deras tjänster finns. detta fick jag förklarat för mig ivf när jag ställde mig frågande till deras bindningstid när jag eventuellt skulle flytta att halvår senare.

Tack! Då är ju bara fråga om vilket som är det snabbaste jag kan få här i jönköping

Permalänk
Medlem

Re: Re: Uppgradera ditt 10/10!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av caver

det där måste vara något nytt isf för när morsan flyttade till landsbygden fick hon betala hälften av månadskostnaderna för kvarvarande bindningstid.

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Uppgradera ditt 10/10!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
det där måste vara något nytt isf för när morsan flyttade till landsbygden fick hon betala hälften av månadskostnaderna för kvarvarande bindningstid.

Du har tyvärr rätt, pratade precis med Comhem. Man betalar hälften av månadskostnaderna för kvarvarande bindningstid om man skickar in kopia på flyttanmälan, annars hela beloppet.

Permalänk
Medlem

-.- har ett modem netgear cg3100 som bara strulat sen jag fick den och för en timme sen var den stendöd. Läste här tidigare i tråden om folk som haft problem med att adaptern gått sönder så jag gick över te brorsan och hämtade hans och mycket riktigt har jag råkat ut för samma skit=/.Frustrerande.

Permalänk
Medlem

Comhem skickade mig en annan adapter nu efter 3dje adaptern dog, återstår att se om den är bättre eller ej, men de gamla överlevde 2-5 dagar för mig så om ett tag bör jag ha kommit till insikt.

I övrigt fungerar xxl utmärkt för mig, 113-114 Mbit ner och 11.3 upp stabil ping och linan går inte ner, men av någon anledning måste jag kör Cat 6 mellan modem och router annars sjunker dl efter ett tag till 45, med cat 6 ligger den stabilt på 110 oavsett tid på dygnet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris82
-.- har ett modem netgear cg3100 som bara strulat sen jag fick den och för en timme sen var den stendöd. Läste här tidigare i tråden om folk som haft problem med att adaptern gått sönder så jag gick över te brorsan och hämtade hans och mycket riktigt har jag råkat ut för samma skit=/.Frustrerande.

Permalänk
Medlem

tja,

har nu också fått mitt nya modem.. har dock problem med bonjour (kör mac hemma) och att den inte vidarebefordrar bonjour-anropen mellan trådat och trådlöst (har inte testat mellan nätverksportarna på adaptern då jag har separat switch). Detta verkar bero på att RIP inte är aktiverat. Kan dock inte hitta någon sådan inställning (normalt brukar den ligga under LAN IP på Netgear). Nån som har samma problem eller några tips?

Permalänk

Fick mitt ComHem-abonnemang igår (100/10). Jag är hittills nöjd men resultaten från bredbandskollen.se får mig att fundera.

Laptop (WiFi): Test1 (66/4) Test2 (110/9,5)
Filserver (Trådad): 58/9,5
HTPC (Trådad): 59/9,6

De trådade får mer eller mindre exakt samma resultat. Lite lågt men bra med tanke på mitt 10Mbit-bredband som jag hade innan. Kan också ha att göra med att nätverkskorten i dessa datorer är 10/100Mb och inte 10/100/1000Mb som ComHem förklarar att man måste ha för att få ut maximal effekt ur XXL-bredbandet.

MEN; Laptopen får otroligt varierande resultat. Höga som låga. Olika responstider, allt från 30-110Mb ner och mellan 3-9,5Mb upp. Hur kan WiFi komma upp i högre hastigheter än de trådade? Och varför är resultatet så varierande? På mitt 10Mbit-bredband fick jag i stort sett alltid samma resultat och responstid vid varje test.

Givetvis är alla "uppkopplade" program och tjänster avstängda, förutom Google Chrome, där testet genomförts.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

JohannesKBA, jag har sett tidigare att bredbandskollen får bäst resultat i IE, testa det, och att du får nog tyvär byta till gbit nic i dom trådade burkarna innan det är dags för klagomål=)

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

ni som får "bra" värden på nerladdning etc
kan ni inte testa o köra ett test med Tptest 3,1 o prova mot bredbandsbolaget eller port 80, o kolla om ni får samma nerlladningsvärden på tcp som udp
jag får ~90 tcp u ~45 udp....
detta stör min streaming som faaan....

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk

Det måste vara värmeproblem med dessa Netgear CG3100 för jag fick ett nytt modem igår och det funka bra i ett par timmar sedan börja det att boota om av sig själv flera gånger, stoppade det sedan vid balkongen med dörren lite öppen, då funka det utan att starta om.

Så jädra trött på det här nu, vill ha tillbaka min gamla 50mbits tjänst som inte strula.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Har också 100/10 från Comhem.

Jag har vanligtvis bra prestanda när jag tankar ner något. Mitt problem är att websidor av och till (händer ofta) får timeout (server not found) eller laddar långsamt. Detta händer både i Ubuntu 9.10 64 bit och Windows 7 64 bit. Men inte i XP 32 bit.

Jag har testat att använda opendns och även Googles dns-servrar. Det hjälper inte. Jag har slagit av ipv6; det hjälper inte. Har testat att slagit av Avast AV och även ändrat på olika tcp-inställningar (tex autotuning) i Win7.

Någon som har en idé om det kan vara Netgear-modemet/routerns fel?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etermos
ni som får "bra" värden på nerladdning etc
kan ni inte testa o köra ett test med Tptest 3,1 o prova mot bredbandsbolaget eller port 80, o kolla om ni får samma nerlladningsvärden på tcp som udp
jag får ~90 tcp u ~45 udp....
detta stör min streaming som faaan....

//E

testet "time out" varje gång den ska testa mottagning på UDP och Port 80´s test fungerade inte alls.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jungleboss
Har också 100/10 från Comhem.

Jag har vanligtvis bra prestanda när jag tankar ner något. Mitt problem är att websidor av och till (händer ofta) får timeout (server not found) eller laddar långsamt. Detta händer både i Ubuntu 9.10 64 bit och Windows 7 64 bit. Men inte i XP 32 bit.

Jag har testat att använda opendns och även Googles dns-servrar. Det hjälper inte. Jag har slagit av ipv6; det hjälper inte. Har testat att slagit av Avast AV och även ändrat på olika tcp-inställningar (tex autotuning) i Win7.

Någon som har en idé om det kan vara Netgear-modemet/routerns fel?

Jag är tämligen säker att jag hittat mitt problem. Det var brandväggen i Netgear-modemet som inte funkar som den ska. Jag slog av den och nu funkar det bra att surfa. Tips till alla alltså som har samma problem!

Konstigt bara att det funkade bra i XP 32 bit tidigare.

Permalänk
Medlem

detta är mina värden

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Avstängd

Nu är det nått jävulskap på gång i Göteborg med comhem, tappar internet hela tiden igen, och tydligen är min internet så slö att det inte ens går att mäta med bredbandskollen.se eller logga in på skype/msn.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
JohannesKBA, jag har sett tidigare att bredbandskollen får bäst resultat i IE, testa det, och att du får nog tyvär byta till gbit nic i dom trådade burkarna innan det är dags för klagomål=)

Jag körde med min lappis och den fick 98 ner och 9.6 upp med det trådlösa nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

Snart 4 dagar sedan jag valde att uppgradera min 10/1 till 24/1. Har fortfarande inte hänt något med min hastighet, står kvar som 10/1 på min info på sidan med. Ska vänta lite och se hur lång tid det kan tänkas att dett tar. Tänker inte börja gapa på dem på en gång. Ska bli kul att se.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Snart 4 dagar sedan jag valde att uppgradera min 10/1 till 24/1. Har fortfarande inte hänt något med min hastighet, står kvar som 10/1 på min info på sidan med. Ska vänta lite och se hur lång tid det kan tänkas att dett tar. Tänker inte börja gapa på dem på en gång. Ska bli kul att se.

Ring till kundtjänst istället och be att dom aktiverar din nya tjänst på en gång istället.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Happ har börjat tappa nät och hastighet. Får nu endast ut hälften av vad jag fick ut för ngn vecka sen. Dvs 6.0mb/sek på Torrents. Ngn med liknande problem i sthlm?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe

Intressant. Själv ringde jag och ville uppgradera från 10/1 till 24/1 för drygt 1 vecka sedan. Tog bara 2-3 dagar innan jag upptäckte att jag låg inne med en högre hastighet. Ett par dagar till så kom nya modemet. Bara koppla in och köra med det också. Betydligt mer stabilt med Cisco-modemet jämfört med Scientific Atlanta ska sägas

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Hallå gott folk!

är ruskigt irriterad... comhem e det värsta skit jag någonsin varit med om.. under all kritik... men nog om det...

har det nya netgear modemet som jag skaffade då min vanliga router verkade ha problem att dela ut ipadresser på det lokala nätverket. kör mestadels trådlöst. men problemet med nya modemet nu är att jag knappt får kontakt med det.
modemet ligger under tv-bänken med endast en 2mm mdf skiva framför, när jag sitter 2,5 meter ifrån är signalstyrkan låg (1-2 pluppar) och sitter jag i sovrummet som e 5 m ifrån får jag itne kontakt alls.. med min gamla netgear hade jag alltid topp kontakt.
nån mer som har samma problem eller e det kanske nåt fel på min nya cg 3100?

sen har jag även problem med att jag får timeout med modemet så att sidor inte laddas klart eller inte börjar laddas alls... tröttna totalt så försökte koppla in mitt gamla modem igen men då kom jag inte ut på internet och kunde heller inte använda telefonen...

btw så har jag nat på... inte ändrat några direkta inställningar i modemet annat än lösenord... finns det inställningar som kan lösa mina problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
Intressant. Själv ringde jag och ville uppgradera från 10/1 till 24/1 för drygt 1 vecka sedan. Tog bara 2-3 dagar innan jag upptäckte att jag låg inne med en högre hastighet. Ett par dagar till så kom nya modemet. Bara koppla in och köra med det också. Betydligt mer stabilt med Cisco-modemet jämfört med Scientific Atlanta ska sägas

är det inte så att många modem det står cisco på idag är Scientific Atalanta som tillverkat, köpte inte cisco upp dom? Har för mig att SA förekom på flera ställen när jag höll på och fläppra på mitt gammla ciscomodem.