Måste man vara med i forskningsprojekt?

Permalänk
Medlem

Måste man vara med i forskningsprojekt?

Jag fick förut ett tjockt brev från Karolinska Institutet om att dom vill att jag ska vara med i ett forskningsprojekt. Jag vill inte vara med men nu har dom skickat brev igen om att jag ska svara på frågorna.
Måste man vara med i forskningsprojekt om Karolinska instituet skickar papper om det?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Nej, det är givetvis frivilligt. Under förutsättning då att du inte ingått avtal där du förbundit dig att vara med, eller liknande.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Entusiast

Det är bara att slänga om du inte vill vara med. Samma gäller alla andra undersökningar man får hem med jämna mellanrum.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

"Försök till undvika vara med i forskningsprojekt" kan ge upp till 2 års fängelse alternativt böter.

Hur tänkte du att de kunde tvinga till det?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ok, då vet jag. Ska slänga alla papper.:p

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xellofan
Ok, då vet jag. Ska slänga alla papper.:p

Varför vill du inte delta? Karolinska har ju valt ut dig för att du är intressant för just denna undersökning, och ju fler som svarar desto bättre blir resultatet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Dom vill att jag ska skriva på ett avtal som säjer att dom får läsa alla mina sjukjournaler hur dom vill och får kolla var min mobil är och hur den används.
Tycker det verkar läskigt att nån ska sitta och kolla i alla mina vårdpapper och inte gör det för att dom ska hjälpa mej.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Varför vill du inte delta? Karolinska har ju valt ut dig för att du är intressant för just denna undersökning, och ju fler som svarar desto bättre blir resultatet.

Valt ut honom för att han är intressant? Jag fick samma undersökning (antar att det är den om mobiltelefoni), och enligt dem har de valt folk helt slumpvis, och de tycker att man ska fylla i den även om man inte använder en mobiltelefon.

Jag kollade genom häftet och konstaterade att det skulle ta 30-60 minuter att slutföra, om man inte bara bockade i at random. Det är ärligt talat för mycket tid utan någon som helst ersättning, om ens en symbolisk sådan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Valt ut honom för att han är intressant? Jag fick samma undersökning (antar att det är den om mobiltelefoni), och enligt dem har de valt folk helt slumpvis, och de tycker att man ska fylla i den även om man inte använder en mobiltelefon.

Jag kollade genom häftet och konstaterade att det skulle ta 30-60 minuter att slutföra, om man inte bara bockade i at random. Det är ärligt talat för mycket tid utan någon som helst ersättning, om ens en symbolisk sådan.

Aha. Jag var med i nåt liknande för massa år sen nämligen och då var urvalet gjort på ålder i folkbokföringen. Kanske lite förhastat att anta att samma skulle gälla här. De skickade ett knippe biobiljetter för besväret iaf.

Stämmer det där om sjukjournaler och mobilanvändning föresten?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Aha. Jag var med i nåt liknande för massa år sen nämligen och då var urvalet gjort på ålder i folkbokföringen. Kanske lite förhastat att anta att samma skulle gälla här. De skickade ett knippe biobiljetter för besväret iaf.

Stämmer det där om sjukjournaler och mobilanvändning föresten?

Inga biobiljetter här. Inte ens en Tia-lott.

Jag såg faktiskt ingenting om sjukjournalerna. Har tyvärr redan slängt ut pappren, men tycker mig ha läst genom det rätt ordentligt. Tycker att det 'kravet' låter lite väl magstarkt för att stämma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hände mig liknande grej för några år sen, men då skickade dom mail till mig som dom fick från skolan.... vet inte vad var det för nåt men det var massa frågor och jag fick påminelse om att svara på dom nästan varje dag...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Såhär är det mina kära vänner.

*All deltagande i olika studier/projekt är frivilligt, ingen måste vara med på något.

*En person måste själv välja att vara med först efter att denne erhållit korrekt och adekvat information om studien, dess syfte, projekttanken, eventuella biverkningar och annat viktigt som behövs för att kunna avgöra om man vill vara med eller ej.

*Man har alltid möjlighet att själv avbryta sitt deltagande när man vill och av vilken grund som helst, utan undantag. (Detta blir lite kinkigt ifall man erhållit någon form av ersättning, men det går alltid att lösa.)

Så vill du inte vara med i en studie så är det bara att ignorera allt de skickar dig. De varken får eller kan göra något om du väljer att inte delta eller senare att hoppa av en påbörjad studie.

Vissa blir utvalda slumpvis, andra blir utvalda utifrån en egenskap/sjukdom/läkarbesök/what ever.

Edit: angående journaler. Om det krävs för studien så är det helt OK att de som genomför studien går genom journaler, men då måste information och godkännande för detta ges.
Ibland behöver inte patienten själv ge sit godkännande, utan till varje studie finns en rad regler och som sedan kontrolleras av en etisk råd och de kan tex se att ingen tar skada av ifall jag läser på patienters journaler när de har varit på tex HIA/IVA eller vad som.
Alla har ju tystnadsplikt.

Och sen. Skulle det under studien framkomma att du har en sjukdom så kommer du få behandling för den.
Tex om de genomför en studie om vitamin D-brist hos psoriasispatienter från mellanöstern och de i studien upptäcker att du har en sådan brist kan du få behandling för det. Inte för att det är mycket att hänga i granen, men se på det såhär, du slipper en stor del av vårdprocessen och går mycket snabbare till behandlingen.

Permalänk
Medlem

Måste ha fått samma undersöknings som s.c.s.i. fått.
Har kollat i papprena igen och det står verkligen att att dom vill få kolla i en massa "hälsoregister" om en massa saker. Står också att dom vill få kolla en massa saker om hur man använder mobilen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag kollade genom häftet och konstaterade att det skulle ta 30-60 minuter att slutföra, om man inte bara bockade i at random. Det är ärligt talat för mycket tid utan någon som helst ersättning, om ens en symbolisk sådan.

Håller med, är ju 25 sidor dom vill man ska fylla i!

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!