Datorn beter sig konstigt, hur ska jag felsöka?

Permalänk
Medlem

Datorn beter sig konstigt, hur ska jag felsöka?

Hej,
min dator har börjar bete sig väldigt konstigt på senaste. Jag råkar ut för helt plötsliga totalhängningar av datorn samt senast att program helt plötsligt bara krashade.

När jag nu senaste försökte starta om datorn efter att jag tvingats bryta strömmen, så vill den inte starta alls. Får inte ens upp någon bild på skärmen. Förra gången det hände så fick jag upp bild på skärmen, men den ville inte posta och jag kunde inte trycka något på tangentbordet.

Skulle inte förvåna mig om den startar helt som vanligt om några timmar, som det varit innan.

Någon som har en aning om vad detta skulle kunna bero på? Hur ska jag börja felsöka?
Moderkortet är nytt sen i somras och minnena bytta jag ut för nån månad sen. Processorn, grafikkortet och PSU:n har jag haft samma i ca 3 år.
Specs står i min sign.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att den inte vill starta, får den ström eller inte ?

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andres77
Vad menar du med att den inte vill starta, får den ström eller inte ?

Oj, var visst lite trött när jag skrev detta.
Ja, den får ström, men den botar inte upp något OS. Ibland kommer jag bara till den första bilden som kommer upp när man startar, i mitt fall Gigabyte loggan.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

OM du kan komma in i BIOS, kolla om HDD:n syns i där.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att köra memtest.
ladda ner ubcd, bränn ut och boota.
finns även program för att kolla hårddisken där.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ja, testa med olika minnen, plocka ur ett osv

Permalänk
Medlem

Hej, tack för alla svaren.
Dock verkar problemet vara allvarligare än jag trodde. Direkt när jag slår på strömmen på nätaggregatet så startar datorn automatistk, men ingen bild på skärmen. När jag försöker hålla inne startknappen i 8 sekunder för att döda datorn så händer ingenting. Både ström och hdd-ikonen lyser konstant.
jag tog ut bios-batteriet några minuter för att clear:a CMOS, men efter det så återstår problemet. Jag har även dragit ut alla kablar som går från startknappen, resetknappen och lysdioerna.

Kan moderkortet ha pajjat? Vad tror ni? Drar till Inet imorgon och byter ut den i så fall.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Har lämnat in moderkortet på Inet nu, hoppas dom byter ut det.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1