Permalänk
Medlem

Värsta som finns för CAD

Ser att det finns lite andra trådar om detta.. Men alla är ganska begränsade ekonomiskt.

Datorn ska ersätta en stationär dator och användas professionellt så priset är inte känsligt, utan det ska vara det värsta som finns, men vi kan väl sätta ett tak på 30 000 i alla fall så det finns någon slags gräns.

Själv kan jag inte något om CAD men läser att quad-grafikkort är bra att ha?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta mig en titt på tex Dells bärbara Precision arbetsstationer. De verkar vara inriktade på vad du letar efter.

nVidias Quadro-grafik är inte i sig mer kraftfull än deras konsumentchip - så var det i alla fall för ett tag sedan. Däremot är drivrutinerna anpassade för CAD-program och så.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Du ska nog checka in Hp-s Elitebook 8730w serie de är precis du letar efter http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351046

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Ser att det finns lite andra trådar om detta.. Men alla är ganska begränsade ekonomiskt.

Datorn ska ersätta en stationär dator och användas professionellt så priset är inte känsligt, utan det ska vara det värsta som finns, men vi kan väl sätta ett tak på 30 000 i alla fall så det finns någon slags gräns.

Själv kan jag inte något om CAD men läser att quad-grafikkort är bra att ha?

Du lär inte märka av någon större skillnad i CAD med en dator som kostar 5000kr och en som kostar 30000kr.

Det du lär märka skillnad på är när du startar CAD och när du sparar stora projekt. Så en bärbar med feting CPU (core i7), 4gb ram, Radeon 4870 Mobile eller GTX 260M och en SSD HD, så lär datorn vara snabb med möjlighet till mer avancerade 3D modeller.
Men om 3D modeller inte är något man jobbar med kan man skippa grafikkortet och köra med något mycket billigare.

Jag själv som snart är klar med min CAD utbildning har inte gjort något mer avancerat än ett hus i 3D och jag kan säga att ett inbyggt Intel GMA inte räcker till men min nuvarande Radeon 3200 är mer än nog, så det krävs nog en hel del innan man börjar märka av skillnad.

Till vanliga ritningar i 2D samt trådmodeller är det inga som helst problem med även om en sketen Centrino med Intel GMA.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Du lär inte märka av någon större skillnad i CAD med en dator som kostar 5000kr och en som kostar 30000kr.

Det du lär märka skillnad på är när du startar CAD och när du sparar stora projekt. Så en bärbar med feting CPU (core i7), 4gb ram, Radeon 4870 Mobile eller GTX 260M och en SSD HD, så lär datorn vara snabb med möjlighet till mer avancerade 3D modeller.
Men om 3D modeller inte är något man jobbar med kan man skippa grafikkortet och köra med något mycket billigare.

Jag själv som snart är klar med min CAD utbildning har inte gjort något mer avancerat än ett hus i 3D och jag kan säga att ett inbyggt Intel GMA inte räcker till men min nuvarande Radeon 3200 är mer än nog, så det krävs nog en hel del innan man börjar märka av skillnad.

Till vanliga ritningar i 2D samt trådmodeller är det inga som helst problem med även om en sketen Centrino med Intel GMA.

OK, tack. Vilka grafikkort kan ni tipsa om för just CAD i så fall? Är det Radeon 4870 och GTX 260M som är de värsta grafikkorten för bärbara datorer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
OK, tack. Vilka grafikkort kan ni tipsa om för just CAD i så fall? Är det Radeon 4870 och GTX 260M som är de värsta grafikkorten för bärbara datorer?

Det är rätt bra grafikkort ja.

Märker nu idag att det är rejäl skillnad i Autocad när jag jobbar i 3D med min laptop och med min stationära. Jag skulle säga att en riktigt snabb CPU, mycket ram och ett riktigt bra grafikkort är att föredra.

När jag ska använda fillet i 3D hänger inte riktigt min CPU på laptopen med och när jag har avancerade ritningar hänger inte min laptops GPU med att rendera grafiken i 3D.

På min stationära har jag en Q6600 med ett 4870x2 så Autocad går jävligt fint på den och allt händer direkt när man utför kommandot. På laptopen blir det någon halv sekundsfördröjning ibland och FPSen sjunker ner till runt 30fps när man roterar i 3D.
Det är en vanesak som märks av när man jobbat ett tag.

Så jag måste ta tillbaka allt jag sagt tidigare om vad man ska ha för en cad-dator. Vet inte vad som krävs för att det ska flyta bra på en laptop, jag vet bara att min stationära är skönare i 3D och ska jag sitta och jobba på samma ställe skulle jag aldrig byta ut min stationära mot en bärbar i samma prisklass.

Horvendile kan vara inne på rätt spår. Dells bärbara kanske är bättre anpassade för Autocad och ger bättre prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort är det vassaste som finns till bärbara datorer idag då? Något speciellt man behöver tänkta på med just CAD och grafikkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det näst bästa grafikkortet du kan hitta för CAD är den här http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-Quadro-FX-3700M.14962.0.h... och en sådan sitter i den som jag har länkat till i min tidigare inlägg. Annars det bästa är en NVIDIA QUADRO FX 3800M annars som du ser ett NVIDIA GEFORCE GTX 280M SLI som är allra bäst som du kan få här www.notebookguru.de

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Det näst bästa grafikkortet du kan hitta för CAD är den här http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-Quadro-FX-3700M.14962.0.h... och en sådan sitter i den som jag har länkat till i min tidigare inlägg. Annars det bästa är en NVIDIA QUADRO FX 3800M annars som du ser ett NVIDIA GEFORCE GTX 280M SLI som är allra bäst som du kan få här www.notebookguru.de

Men SLI används inte i Autocad

Visa signatur