Permalänk

Att köra 600p på en tv som är gjord för 1080p är ganska uppenbart att det kommer se skit ut, spelar ingen roll hur bra uppskalare man har.

De kommer se decent ut, men kan inte jämföras med en ny stabil pc.

jag har jämfört silent hill 5 på ps3 och pc, ps3n står att den körs i 720p, kan likaväl vara 600p uppskalat till 720p och sedan skalas det upp i 1080p av tvn.

Datorn renderar spelet i 1080p, och herrejävlar vilken skillnad det blir.

Som föregående sagt finns det väldigt lite spel till ps3 som renderas i riktig full hd.
här är en lista:
http://www.makeyougohmm.com/ps3-1080p-games/

Men vad kan man förvänta sig av hårdvara som är 4-5 år gammal, utgår från första release då (japan, usa).
Hårdvaran har varit samma i alla år.

Grafikkortet kan jämföras med ett Nvidia 7800GT.
Så det är ganska lätt att förstå att spelen inte blir jättesnygga.

Jag är ingen fanboy av nåt slag, äger ps3, ps2, wii och pc.
anledningen till att jag äger ps3, ps2 och wii, är för att de har spel som är roliga som inte finns till pc.

Men personligen tycker jag konsolerna förstör grafikutvecklingen över spel, ofta är många speltitlar utvecklade till konsolerna, och sedan portas de till dator, vilket ger extremt dålig grafik mot vad dagens pc grafikkort kan pumpa ut.

Dock så måste de koda och göra grafikmotorerna extra bra och optimerade pga den begränsade hårdvaran vilket är ett plus i kanten, vilket innebär att många lowend datorer kan köra nya spel nästan på max grafik

Permalänk

Fast man hade aldrig fått igång Uncharted 2 eller Killzone 2 på ett 7800gt med den grafiken som e i ps3:an.

Permalänk

e du säker på det?
säg att spelet renderas i 600p?

det är ganska låg upplösning, vilket gör att man har mkt utrymme för massa fina saker som motionblur aa och allt det där.

tror mycket har med optimering att göra.

Sen skulle det inte förvåna mig om killzone 2 kördes i 30fps och inte 60

Och visst killzone är ju snyggt på sitt sätt, men tar vi crysis som nu är 3 år gammalt, så knäcker ju det killzone 2, och ps3an hade inte ens hårdvaran för det.

men nu kommer det tydligen funka, varför?

jo för att crytek gör sin 3dje engine nu, som är mer optimerad.

Så som sagt optimering kan göra under, man visar det som ögat vill ha snyggt och det som inte behövs vara snyggt gömmer man för ögat.

Edit:
Mena inte att crysis kommer till ps3 där, poängen var att nu kommer "crysis grafik" komma till ps3.

Permalänk
Medlem

Re: PS3 Får ej 1080p ingame

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Gargamel
Hallå

Jag har ett väldigt irriterande problem. Jag har som sagt en PS3 och en Full HD tv från Andersson.

Nu har jag köpt Modern warfare 2 efter att ha sett hur snyggt det var hemma hos en kompis.
Problemet är att jag har 1080p ute i PS3 menyn men så fort jag startar spelet så startar den det i 720p.
När jag väljer bort alla lägen förutom 1080p och det på 400 eller 500 något som inte går att välja bort, så väljer den att starta spelet i den lägsta möjliga upplösningen istället.

Argh...

PlayStation 3, likt Xbox 360, har för klen hårdvara för att leverera nativ 1920*1080 upplösning i 3D-grafik utan att göra våldsamma kompromisser i de grafiska detaljerna. Därför väljer man oftast att köra 720p (1280*720) vilket är drygt halva upplösningen mot 1080p men är en riktig "sweet-spot" för dagens konsolhårdvara där man kan lägga på bra med effekter och leverera god allmän prestanda.

Call of Duty: Modern Warfare 2 kör ju t.ex. 600p nativt på både PlayStation 3 och Xbox 360 och det händer ibland att upplösningen sjunker ned till pinsamma 576p som i Haze (PS3).

Nativ 1080p på spelkonsol idag i en 3D miljö är sällsynt. Att Sony älskar att ljuga sina kunder i ansiktet och påstå att PlayStation 3 skulle leverera nativ 1080p i spel som någon form av standard är ju i gammal vanlig Sonyanda.

Skärmen kanske säger 1080i/1080p men då handlar det om en uppskalning, inte om nativa upplösningar utöver i BluRayfilmer och i XMB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SheepPowa
Fast man hade aldrig fått igång Uncharted 2 eller Killzone 2 på ett 7800gt med den grafiken som e i ps3:an.

Det är det som är makten med konsolerna, att man har en definitiv platform där man har tid att fundera ut hur saker funkar i detalj hellre än att göra programmet så brett som möjligt som man tvingas göra på PC.

Sedan är jämförelsen mellan 7800GT och PlayStation 3's "RSX" ganska orealistisk då RSX, likt Xbox 360's motsvarande hårdvara, är uppritat på uppdrag av konsoltillverkaren och inte bara en krets tagen ur en befintlig produktserie på hyllan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
e du säker på det?
säg att spelet renderas i 600p?

det är ganska låg upplösning, vilket gör att man har mkt utrymme för massa fina saker som motionblur aa och allt det där.

tror mycket har med optimering att göra.

Sen skulle det inte förvåna mig om killzone 2 kördes i 30fps och inte 60

Och visst killzone är ju snyggt på sitt sätt, men tar vi crysis som nu är 3 år gammalt, så knäcker ju det killzone 2, och ps3an hade inte ens hårdvaran för det.

men nu kommer det tydligen funka, varför?

jo för att crytek gör sin 3dje engine nu, som är mer optimerad.

Så som sagt optimering kan göra under, man visar det som ögat vill ha snyggt och det som inte behövs vara snyggt gömmer man för ögat.

Edit:
Mena inte att crysis kommer till ps3 där, poängen var att nu kommer "crysis grafik" komma till ps3.

Killzone 2 körs i 29.97fps och jag tycker inte Killzone 2 är så värst snyggt, ser mest blurrigt ut. Konsolerna har heller ingen AA speciellt inte PS3an.

Och till han som sa att Uncharted inte skulle kunna köras på ett 7800gt på en PC, kan det visst, optimerar dom lika mkt för just det kortet och X processor så kan det köras i 30 fps som i Uncharted 2 gör på PS3..

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är det som är makten med konsolerna, att man har en definitiv platform där man har tid att fundera ut hur saker funkar i detalj hellre än att göra programmet så brett som möjligt som man tvingas göra på PC.

Sedan är jämförelsen mellan 7800GT och PlayStation 3's "RSX" ganska orealistisk då RSX, likt Xbox 360's motsvarande hårdvara, är uppritat på uppdrag av konsoltillverkaren och inte bara en krets tagen ur en befintlig produktserie på hyllan.

Precis det ja menade

Permalänk

Lite lustigt faktist.. Här ställs en fråga, och det är mer skitsnack än vettiga svar.
Man ser också en MASSA fel som skrivs här inne. Ps3 5 år ? haha .. det kom 23 mars 2007 får fan inte det till 5 år asså.. och att ps3an skulle ha för gammal och dålig hårdvara för att klara av spelen är ju fan ännu värre. Cell processon som sitter i ps3an, att kalla den "gammal" förstår jag inte riktigt. En cpu med 8 kärnor hänger nog med rätt bra idag ska du se. Gäller bara hur spelen görs, och har man hängt med så vet man mycket väl att tillverkarna har haft det svårt att få till riktigt bra spel som passar ps3ans prestanda.. men den infon följer ju inte med om man läser bamse.

Och att folk aldrig kan hålla sig till ämnet är rätt störande.. så fort det skapas en tråd med namnet ps3 eller 360, så blir det DIREKT ps3 vs 360 och en j*vla massa skitsnack.Jag Tror folk har koll på läget efter allt skrivande och tjöt om vilken konsoll som är bäst nu .. så den som har svar på trådskaparens fråga, (eller något förslag) skriver det, dom som bara ska starta massa onödiga diskutioner kan ju vända sig till något fjortisforum.

Hej

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_dogge_x
Lite lustigt faktist.. Här ställs en fråga, och det är mer skitsnack än vettiga svar.
Man ser också en MASSA fel som skrivs här inne. Ps3 5 år ? haha .. det kom 23 mars 2007 får fan inte det till 5 år asså.. och att ps3an skulle ha för gammal och dålig hårdvara för att klara av spelen är ju fan ännu värre. Cell processon som sitter i ps3an, att kalla den "gammal" förstår jag inte riktigt. En cpu med 8 kärnor hänger nog med rätt bra idag ska du se. Gäller bara hur spelen görs, och har man hängt med så vet man mycket väl att tillverkarna har haft det svårt att få till riktigt bra spel som passar ps3ans prestanda.. men den infon följer ju inte med om man läser bamse.

Och att folk aldrig kan hålla sig till ämnet är rätt störande.. så fort det skapas en tråd med namnet ps3 eller 360, så blir det DIREKT ps3 vs 360 och en j*vla massa skitsnack.Jag Tror folk har koll på läget efter allt skrivande och tjöt om vilken konsoll som är bäst nu .. så den som har svar på trådskaparens fråga, (eller något förslag) skriver det, dom som bara ska starta massa onödiga diskutioner kan ju vända sig till något fjortisforum.

Hej

Jag såg inget PS3 vs 360, snarare att PS3 är ren skit Förutom LBP.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Jag såg inget PS3 vs 360, snarare att PS3 är ren skit Förutom LBP.

Jag ser inte heller att jag skrev att jag menade just denna tråd, ser det på många andra ställen. Desutom syns 360 till i denna tråd flera gånger vilket alltså inte hör till ämnet. Kan du förklara för mig vad du menar med skit ? hade varit kul att få en fullständig förklaring på det Sen, du kan inte jämföra med vad som hälst, det hoppas jag du är med om.

EDIT: Sen kan du förklara vad din mening har med trådskaparens fråga att göra ! Tror inte han skapade tråden för att få höra din åsikt om ps3an.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_dogge_x
Jag ser inte heller att jag skrev att jag menade just denna tråd, ser det på många andra ställen. Desutom syns 360 till i denna tråd flera gånger vilket alltså inte hör till ämnet. Kan du förklara för mig vad du menar med skit ? hade varit kul att få en fullständig förklaring på det Sen, du kan inte jämföra med vad som hälst, det hoppas jag du är med om.

EDIT: Sen kan du förklara vad din mening har med trådskaparens fråga att göra ! Tror inte han skapade tråden för att få höra din åsikt om ps3an.

Jag citerade en annan, och nämnde att PS3an körs oftast i 600 ist för 720 ist för 1080p.

Så där har du svaret på den frågan.

Jämför ps3 med pc. Man får så mkt mer på en PC.
Jämför ps3 med 360, båda är likvärdiga dock har 360 bättre utbud i live och bättre stabilitet i spel..

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Jag citerade en annan, och nämnde att PS3an körs oftast i 600 ist för 720 ist för 1080p.

Så där har du svaret på den frågan.

Jämför ps3 med pc. Man får så mkt mer på en PC.
Jämför ps3 med 360, båda är likvärdiga dock har 360 bättre utbud i live och bättre stabilitet i spel..

Flytta er till något platform vs platform eller ta det i pm där ni fritt kan diskutera alla era åsikter som ser ut att vara helt 100% av eran egen uppfattning. Trådskaparen har fått sitt svar för länge länge sen men ej från era icke relaterade ämnen
(och nej, bara för att jag citerar Mupp3n betyder det att jag inte enbart menar det till hon/han)

Ha en fortsatt trevlig kväll

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_dogge_x
En cpu med 8 kärnor hänger nog med rätt bra idag ska du se.

Ett fel som många verkar göra är att tro att CELL har 8 kärnor. Den har 1 cpu och 8 spu'er.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Ren fakta "Cell är en åttakärnig processor och enligt IBM jobbar Cell 10 gånger så snabbt som dagens processorer. Cell är designad för att kunna användas i alla datorer, från handdatorer till servrar. Sony ser Cell som en potentiell efterträdare till dagens x86-arkitektur"

Desutom heter det SPEs

Och vadå har en cpu ? En processor (CPU) har 1 cpu ? hänger inte med där riktigt..

Edit:Alltså är det 8 kärnor i en cellcpu, yes. 1 kärna som kallas ppe, de övriga 7 kallas för spe. spe kärnorna har större bandbredd och prestanda än ppen. 1 kärna i cellcpun = fel.

om du fortfarande inte är med vi matchen så kan i ta allt på msn !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hastigt
Gammal hårdvara? kasst pris?

Jag tycker inte direkt en konsol med massa bra spel, Blu-ray spelare, HDMI 1.3 stöd, gratis online stöd, bra priser på PS1/Nya PSN spel, stor hdd, stöd för alla media typer, inbyggd wifi och dessutom är snygg för priset av runt 3200kr för en slim är dyrt... Men ack så konstigt vissa kan tänka:)

Har slim-versionen av PS3 stöd för fler mediatyper än originalet?
För jag saknar stöd för .mkv formatet. Det är helt värdelöst, varför stödjer PS3:an inte det!

On topic:

Jag spelar CoD:MW2 på min ps3 på en fullhd Samsung tv, det är helt otroligt snyggt... Och jag är kräsen ang. grafik.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Har slim-versionen av PS3 stöd för fler mediatyper än originalet?
För jag saknar stöd för .mkv formatet. Det är helt värdelöst, varför stödjer PS3:an inte det!

"orginalet" stödjer inte mkv. man får streama från sin pc isånnafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amaro
"orginalet" stödjer inte mkv. man får streama från sin pc isånnafall.

Min PS3 hittar inte ens MKV filer genom nätverket. Så det fungerar inte riktigt.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToKu
Min PS3 hittar inte ens MKV filer genom nätverket. Så det fungerar inte riktigt.

du får streama med ett program, tex: PS3 media center lr Tversity.