Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Märkte nu att 99kr i månaden för 100/10 bara gällde nya kunder. Är man befintlig kund så kan man få det för 299 under 6 månader och sen fullpris.

Någon som lyckats pruta till sig 99kr/månad för uppgraderingen?

Jag hade 1 månad kvar på min 50 Mbit/s, men flirtade till mig samma avtal som en ny kund hade fått vid beställning av 100/10. Tror jag
Får se första fakturan när den kommer så hon inte ljög för mig.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kallediallo
läste att några hade samma problem som jag, angående att man inte "ser" andra datorer via cg3100. allt va frid o fröjd när jag hade en d-link.
Har en stationär via kabel, en bärbar via wifi, o en ps3. Båda datorerna har win7, och då ska det funka kanon tycker man, men icke. Det går att strömma film till ps3:an så ngt funkar.
Är det ngt i cg3100:an eller inställningar i win7

Har alla datorer samma arbetsgrupper och mappar delade?

Jag märker att routern är galet mycket segare och har värdelös räckvidd via Wlan än min budget D-link DIR-615. Med D-linken så kan jag streama film och allt lirar på sekunden, med Netgearen så står den och tuggar först och klarar knappt en rulle.

Blir att köpa en DIR-655 snart då den stödjer gigabitöverföring.

/R

Permalänk
Medlem

Hej

Ville bara säga att comhem är skit och uppmanar alla att bojkotta företaget. Ingen blir gladare än mig om företaget skulle gå i konkurs. Otroligt att man lyckats samla så många idi-ter på ett och samma företag. Det verkar va ett krav att de anställda ska lobotomeras innan dom får börja jobba där.

/mvh Fanten

Permalänk
Medlem

Ett tips om du får problem med ftp uppkopplingar med CG3100 routern! ! ! !

Vi är ett företag som nyligen "uppgraderat" till Comhem XXL, vi har ett 40-tal kunder som vi regelbundet uppdaterar, ett tiotal av dessa gick det eft XXL inte längre att komma åt via ftp.protokollet...bla 6-7- kunder som vi har liggande på binero.se!

Efter en del forskande som kom vi fram till att det är firewall funktionen i cg3100 som är out_of_date, när vi slog av den så funkade allt perfekt.

Som en bonus (detta kan vi dock inte leda i bevis) så blev alla mätningar märkbart bättre, åtminstone tyckte vi det

Tack till binero.se för en som vanligt proffsig och kompetent support!

Nu väntar vi bara på en ny snygg router på posten, vi har beställt en DIR 655, det varkar som den ska funka bra tillsammans med cg3100 eller???

/ R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rolandaa
Efter en del forskande som kom vi fram till att det är firewall funktionen i cg3100 som är out_of_date, när vi slog av den så funkade allt perfekt.

Som en bonus (detta kan vi dock inte leda i bevis) så blev alla mätningar märkbart bättre, åtminstone tyckte vi det

/ R

Du kan ha rätt, jag provade med ett ping test (pingtest.net). Med firewall finessen aktiverad fick jag packetloss, när jag stängde av funktionen visade testen på 0% packetloss - vilket är enormt bra. Enligt vad jag har erfarit, fungerar internet mer stabilt utan firewall finessen. Upplevelsen kan dock vara en placeboeffekt. Jag anser därför att någon med mer kunskap borde träda in och kommentera detta.

Såhär står det i det webb baserade konfigureringsprogrammet:

Citat:

When Firewall Features are enabled, the gateway will perform Stateful Packet Inspection (SPI) and protect against Denial of Service (DoS) attacks.

Firewall aktiverat

Firewall avaktiverat

Permalänk
Inaktiv

Hur slår jag av firewall i modemet eller är den avslagen om jag stängt ner NAT?
kör firefox och hittar inget sätt att stänga ner den funktionen??
mvh

Permalänk
Medlem

ubbe1: Vad jag vet är firewallen avstängd om man fimpar NAT.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Har stängt av Ip Flood och Firewall. Hittar fortfarande inte datorerna genom Netbios NS och har fortfarande inte hittat någon inställning för detta! Blir nog till att köpa en riktig DIR-router från D-Link till våren. Netgear CG3100 suger nämligen golla.

Har dessutom förlorat fruktansvärt mkt hastighet trådlöst sen innan, går knappt att streama vanliga mpg-filer.

Com Hem:s kundservice är dessutom den värsta jag varit med om. Otrevliga och okunniga!!! Usch!

Det enda som är bra är "tjänsten" i sig. Annars: dubbelUsch!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrut
Du kan ha rätt, jag provade med ett ping test (pingtest.net). Med firewall finessen aktiverad fick jag packetloss, när jag stängde av funktionen visade testen på 0% packetloss - vilket är enormt bra.

Det verkar lite konstigt. Vilket modem gäller det här?

Hemma har jag ComHem (inga direkta alternativ), men valde endast en enkelt modem utan några extra funktioner eftersom jag ändå kör min egen brandvägg och switch. Packetloss bör egentligen inte inträffa så länge brandväggen har portarna 5060 eller 8080 öppna. Se: http://pingtest.net/help.php#q6

Nu kollade jag inte vilken av dem jag behövde öppna utan öppnade tillfälligt båda och då blir resultatet 0 % loss. Ifall de är stängda går naturligtvis inte testet att genomföra. Jag har svårt att förstå vad det är för brandväggsfunktion som skulle ge ett sådant utslag.

Permalänk

För mig funkar tjänsten bra och inga nedkopplingar dock suger räckvidden på det trådlösa. I princip bara ett rums räckvidd, igenom en vägg är bara att glömma. Blev tvingad att koppla in min gamla AP.
Lite synd för jag hade helst bara velat ha en burk igång konstant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
Hej

Ville bara säga att comhem är skit och uppmanar alla att bojkotta företaget. Ingen blir gladare än mig om företaget skulle gå i konkurs. Otroligt att man lyckats samla så många idi-ter på ett och samma företag. Det verkar va ett krav att de anställda ska lobotomeras innan dom får börja jobba där.

/mvh Fanten

Tack för konstruktiv kritik, kom tillbaka när du har nått att komma med och inte mamma/pappa betalar

Ni som har problem med wifi/ps3 och kablad server. Kan väl vara så att wifi och kablat ligger på olika nät i modemets router? Vet inte hur man kommer runt det i så fall. Fungerar prima på min DIR655router så antar att det ligger på samma nät där?

JohannesKBA: Tror du missat lite vad som ingår i comhem's och andra ISP'ers support. Det är en internetsupport = få internet att fungera. Inte en intern nätverkssupport osv osv osv osv. Jag blir mörkrädd av vad vissa kräver av en support ibland. Om alla fattade vad en supportavgränsning är så skulle man passa sig för att fälla dessa kommentarer. Samma gäller om man kommer hem till vissa kunder, när man löst grundproblemet ska de ha sin internetradio och fungera och gud vet vad... tvätta deras hund om de fick sin vilja igenom

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Ja det verkar ju, precis som du säger Phunky, att den trådlösa funktionen är ett annat nät i routern än den kablade. På Com Hem har de dock ingen aning och frånsäger sig ansvar om lokalt nätverk och kan bara hjälpa till med "vanliga" fel på deras nät. Och Netgear har heller inget ansvar för CG3100 tydligen. GAH.

Permalänk
Medlem

Måste ju finnas andra routrar/modem till tex adsl som har exakt samma "funktion" dvs wifi och kabel på oliaka nät där någon smart räknat ut hur man får det att fungera kan man tycka. Netgears andra produkter bör ju ha samma funktion?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hacke[Man]
För mig funkar tjänsten bra och inga nedkopplingar dock suger räckvidden på det trådlösa. I princip bara ett rums räckvidd, igenom en vägg är bara att glömma. Blev tvingad att koppla in min gamla AP.
Lite synd för jag hade helst bara velat ha en burk igång konstant.

De som har problem med kort räckvidd på trådlösa har nog ett fått en måndagsexemplar av modemet.

Jag kommer åt mitt trådlösa nätverk när jag står utomhus. Då bor jag högst upp (3e våningen) med modemet placerat på andra sidan huset. Det är dessutom ett gammalt 50-tals hus med riktigt tjocka betongväggar.

Dags att ringa Com Hem igen kanske?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Har alla datorer samma arbetsgrupper och mappar delade?

Jag märker att routern är galet mycket segare och har värdelös räckvidd via Wlan än min budget D-link DIR-615. Med D-linken så kan jag streama film och allt lirar på sekunden, med Netgearen så står den och tuggar först och klarar knappt en rulle.

Blir att köpa en DIR-655 snart då den stödjer gigabitöverföring.

/R

har inget problem att streama med ps3 mediaserver. jag har samma arbetsgrupp, den stationära hittar ibland den bärbara men klickar jag på den så låser det sig och man får felsöka. bökigt!!
fråga comhem om support men den sträkte sig inte så långt, så länge datorerna hittar routern så gör dom inget mer

Permalänk
Medlem

Hej

Har precis införskaffat en LG 42" LH4000. Kör Digital-tv samt "Canal+ film-paketet" via Com-Hem. Digitalboxen jag använder är den enklaste varianten de erbjuder och som följer med även deras billigaste abbonemang, Samsung DCB-B270Z heter den. Funderar på om jag får bättre bildkvalité om jag skulle köpa en CA-modul och köra programkortet via tvns inbyggda kortläsare istället? Har dock läst att det ibland dock bara blir sämre kvalité på bilden då dessa inbyggda kortläsare allt som oftast inte är så bra. Jag har dock inte hittat någon information om kvalitén på LG LH4000's kortläsare varför jag frågar er. Vidare, vilket är det bästa CA-modulen som jag isåfall skall köpa om jag även vill kunna se HD-kanalerna? För det kan jag inte i dagsläget då min nuvarande digitalbox inte stödjer HD.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Izak80: CA-modulen har detta inget med att göra, du kan köpa den billigaste du hittar. Det beror på hur bra avkodningen är i tv'n. Kan bli lite bättre bild med CA-modul gentemot box iom att du slipper omkonverteringen från digitalt i boxen till analogt via scarten men tror inte det handlar om mycket.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det finns alltså inget som heter "HD CA-modul" då utan alla CA-moduler kan visa HD-kanaler om man har ett HD-abbonemang samt en HD-tv? (mycket HD men jag hoppas att du förstår vad jag menar).

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Du får inte HD kanalerna via CA-modul då comhem verkligen inte släpper på det.
Så för att HD skall garanterat fungera så måste du använda de boxar comhem tillhandahåller.

Själv använder jag enbart CA-modul och får inte in en endaste HD-kanal (förutom SVT HD) fastän jag har large-paketet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Korrekt till viss del. Alla moduler jag känner till klarar HD om tv'n stödjer det.

Spelar dock ingen roll vilken CA-modul och abonnemang du har i dagsläget då du enbart kommer få in SvtHD. För att få in de andra HDkanalerna comhem sänder krävs en av deras HDboxar för att de kör med pairing mellan kort och enbart de boxar de godkänt.

Den lilla skillnaden i bild du kommer få är således främst på deras vanliga digitala kanaler men det är ju inte natt och dag vi pratar om. Iofs slipper du också ha en extrafjärr men det löste jag med en Logitech harmony multifjärr.

I framtiden kommer man eventuellt få in alla comhem's HDkanaler i sin inbyggda tvbox men då måste både CA-modul och tv stödja CI+ tror jag det heter. Troligen stödjer inte din eller de flesta andras den standarden, den är rätt så ny. Vissa Sony och Samsungtv's har det stödet sedan tidigare i år. Sedan hänger det ju på om comhem i framtiden tillåter dessa tv's att pairas med modulerna också. Att det inte går med andra tv's i dagsläget som inte har stöd för CI+ osv beror på att (enligt utsago) programbolagen tvingar comhem att ha pairing aktiverat.

Edit: iller var före...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Vilket modem gäller det här? [...] Packetloss bör egentligen inte inträffa så länge brandväggen har portarna 5060 eller 8080 öppna. [...] öppnade tillfälligt båda och då blir resultatet 0 % loss. Ifall de är stängda går naturligtvis inte testet att genomföra. Jag har svårt att förstå vad det är för brandväggsfunktion som skulle ge ett sådant utslag.

Bra att du delar med dig, jag testade nämligen detta. Slog på firewall funktionen och öppnade de ovannämnda portarna. Ingen ändrad effekt - jag fick packetloss. Detta gäller för Netgear CG3100 modemet (XXL-tjänsten). Jag delar med mig inställningarna så att du kan avgöra om någonting är fel.

EDIT: Om jag har på firewall men stänger av IP-flood detection får jag 0% loss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Tack för konstruktiv kritik, kom tillbaka när du har nått att komma med och inte mamma/pappa betalar

Hehe Phunky, håller med till 100% men vore det inte på sin plats att comhem åtminstone skickade med en manual till modemet, det känns lite som om dom vill ha routerdelen till ngn slags blackbox-lösning som ska vara klar att köra right_out_of _the_box...

När det gäller en router så är ju det inte riktigt fallet, jag hade nog likt många andra nöjt mig med ett bra fungerande modem fr comhem och sedan valfriheten fått köpa/välja en router som passar oss.

Som det ser ut nu får comhem nog skylla sig själva när dom måste ge support som sträcker sig långt utanför detaljer som dom normalt inte skulle behöva ge support på.

Jag har hela tiden fr dag ett blivit helt korrekt bemött, och följaktiligen haft stor tur med all support fr comhem, visst blev det lite tyst i luren när jag frågade om reveresed nslookup (med anledning av vårt ftp problem) men då var killen på supporten så pass prestigelös så han sa att det var detaljer som tyvärr "låg långt utanför hans kompetens", helt ok tycker jag man kan inte begära allt...

Och idag när jag var i kontakt med dom så erkände en av dom att
off-the-record så var deras support rätt upprörda själva över att modem/routern inte höll den kvalitet och driftssäkerhet som utlovats.

Alltså inte så lätt att vara comhem heller alla gånger!

/ R

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrut
...

EDIT: Om jag har på firewall men stänger av IP-flood detection får jag 0% loss.

I så fall skulle jag tippa på att IP-flood detection triggas pga att testet du kör skickar 250 paket snabbt åt båda hållen på ett för vanlig trafik onormalt sätt. Jag tvivlar på att IP-flood detection under vanlig användning, om du så utnyttjar hastigheten maximalt, triggas på det här sättet och ställer till problem. Därför skulle jag rekommendera att du slog på det igen, stänger portarna du öppnade för testet.

Permalänk
Avstängd

Comhem + Transmission

Det mest absurda jag märkt av är att torrent klienten Transmission + Comhem lirar fruktansvärt kasst ihop.
Kör man den med sin popcorn hour eller i tex. macosx (ej testat ngn windows eller linux port)
Så tvärdör comhem av o till tokofta.. säg var 20e sekund.

o detta vet comhem om, men åtgärdar uppenbarligen inte, kasst!

Har 100mbit tjänsten, och upplever att den går ner rätt så ofta, kontaktat comhem i 2 veckors tid o felanmält som f-n. De påstår att deras tekniker åtgärdat fel och driftstörningar, ändå kvarstår felen.

Deras kundtjänst är ett skämt då man som användare av tjänsten mer än ofta behöver poängtera hur fel dom har i sina påståenden om saker och ting.

Och kompenserar dom detta med alla fel och störningar på något vis? knappast.

o de kallar det dem har för hastighetsgaranti? borde dom inte ha en "ok, internet funkar iaf" garanti ist?
50mbit tjänsten var stabil och den hade jag aldrig problem med, men XXL tjänsten e besudlad med problem.

rutten kundtjänst, dom borde lära sina anställda hur deras produkter och tjänster fungerar innan dem låter folk jobba där..

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky

Den lilla skillnaden i bild du kommer få är således främst på deras vanliga digitala kanaler men det är ju inte natt och dag vi pratar om. Iofs slipper du också ha en extrafjärr men det löste jag med en Logitech harmony multifjärr.

Blir alltså bilden lite bättre på de vanliga Comhem-kanalerna om jag skulle byta ut min digitalbox och köra CA-modul istället?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
I så fall skulle jag tippa på att IP-flood detection triggas pga att testet du kör skickar 250 paket snabbt åt båda hållen på ett för vanlig trafik onormalt sätt. Jag tvivlar på att IP-flood detection under vanlig användning, om du så utnyttjar hastigheten maximalt, triggas på det här sättet och ställer till problem. Därför skulle jag rekommendera att du slog på det igen, stänger portarna du öppnade för testet.

Alright tack, just nu har jag slagit av firewall, stängt portarna och har på IP-flood detection. Jag fortsätter att köra på så, då jag har mjukvarubrandvägg från comodo (free). Det borde inte ställa till några problem.

Permalänk
Medlem

Jahaopp... 2 veckor eller vad kan jag haft Netgear CG3100? Och igår dog nätadaptern. Sedärja!

Använder för tillfället adaptern från mitt gamla 24mbits modem från Comhem. Den hade samma specs, 12V 1.0A. Det tyckte inte supporten om, det var brandfarligt tydligen... (sant/osant?)

Så nu ska jag få ett nytt modem, de hade inga nätdelar lösa. Hur har de löst det för er andra? Högst osmidig lösning om du frågar mig.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Jag fick ett nytt CG3100 idag efter att mitt modem startade om sej ofta.
Nätadaptern jag fick med såg lite annorlunda ut (den gamla var lite rundare, den nya lite rakare form) dock var det samma spec på dom.
Gamla nr. 332-10202-01
Nya nr. 332-10102-01
Nån som har koll på, att jag fått en uppdaterad typ av nätadapter?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II, Corsair AX750, Asus Maximus Formula V, I7 3770K@4.5GHz , 2 x Asus GTX680 DCII Top, 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Får hem en ny DIR-655 efter RMA.

Kommer tyvärr inte att ha möjlighet att koppla in både datorn och PS3an direkt i min Dir-655 står på olika platser. Diren ska då få agera switch med trådat till Ps3an samt mediaspelare men datorn kmr gå direkt till CG1000. Går det att få dessa att lira inom samma nätverk samt få igång PS3 mediaserver?

Några speciella inställningar man ska göra i enheterna?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”