Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Phunky
Man håller in en penna i 10sekunder bakpå modemet's resetthål. Lika på alla comhem's modem och de flesta routrarna. [/QUOTE

]

Jag hittar ingen reset knapp på det här modemet däremot finns en knapp som heter reboot emta.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hum, hade för mig det fanns. Det är ingen knapp utan en förhjupning bakpå modemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Hum, hade för mig det fanns. Det är ingen knapp utan en förhjupning bakpå modemet.

Efter en massa sökande på google hittade jag en manual till slut...

Håller man Reboot emta intryck ett par sekunder så startar modemet om sig, håller man däremot den intryckt i 10sec så resettar man den.

Dum som man var testade man ju aldrig att hålla knapparna intrycka i 10sec utan litade blint på att det var en reboot knapp och ej reset.

Och ja det är en fördjupad/nersänkt knapp.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Har 1 dator kopplad till netgear cg3100 samt en nätverkskrivare som används 1gång i månaden, skrivaren kan enkelt kopplas till usb.
Finns det nån motivering till att köra med NAT påslagen?

Permalänk
Medlem

då var nätet nere nån timma idag . någon mer som hade det så i malmö trakten / stan

Mvh E

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Inaktiv

I lund har det rullat på bra i alla fall...

Permalänk
Medlem

Hej

Har en fråga.

Är på väg att beställa 100/10 från ComHem.

Har haft bredbandsbolaget 8Mbit innan och har kört med Dlink-655 som trådlös router.

Jag har en stationär dator inkopplad med kabel, och en laptop som körs trådlöst (wireless-n).

Finns det någon anledning att ha kvar 655'an, dvs inaktivera det trådlösa på ComHem's router och dra kabel till 655'an och bara använda netgear-prylen som modem, eller funkar det trådlösa på netgear bra?

När jag skickar prylar mellan mina datorer, om jag kör via netgear modemet, kommer jag få fulla 300Mbit då (wireless-n), eller 100Mbit?

Mvh
Tobbe

Permalänk
Medlem

Tobbev: skulle inaktivera nat i comhemmodemet och köra vidare med routern kopplad bakom. Verkar fungera bättre för de flesta. Tror din router klara mer trådlöst och den är väl gigabit? Annars tappar du speed från modemet. Vissa får dålig speed mellan enheter bakom modemet och når ej varandra mellan wifi och kablat om de inte kör egen roter bakom.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Ok, jag misstänkte det.

Så får det bli. Tack!

Permalänk
Medlem

exakt vad kan man använda usb kontakten till på modemet? (netgear cg3100)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ©Ball
exakt vad kan man använda usb kontakten till på modemet? (netgear cg3100)

Du kan använda det som USB-nätverkskort.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Kanske en väldigt dum fråga som redan besvarats men har ingen lust att gå igenom 160 sidor.

Vad är NAT? Det verkar ju förbättra hastigheten för vissa? ^^ Hittar ingen inställning som heter någonting med NAT eller ens i närheten att kunna förkortas så :/

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hej alla!

Har precis bytt till Comhem 10/1 bredband från att ha haft telia 8mbit. Har testat lite nu och märker att jag får lite högre ping med comhem. Får 16-19 med telia och 21-23 med comhem.

Jag spelar lite online tex WoW och undrar hur är comhem bredband att spela med egentligen? Funkar det bra?

Satt lite igår o testade och inbillade mig att det laggade lite lite men då letade jag verkligen

Gör det stor skillnad mellan 16 och 23 i ping?

Har 3 månader på mig att fundera på saken sen är jag fast med comhem i ytterliggare 12 så all info och alla råd mottages ytterst tacksamt.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

"Gör det stor skillnad mellan 16 och 23 i ping?" Nä så länge det inte blir spikar långt högre (jitter) eller du får loss mot slutdestinationen vilket är väldigt ovanligt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxione

Gör det stor skillnad mellan 16 och 23 i ping?

Mvh J

Nej, inte alls. Det är så lågt att du kommer absolut inte märka någon skillnad. Normalt i WoW ligger på 50-200 ms.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått ComHems nya höghastighetsmodem NETGEAR CG3100 och har problem med att aktivera UPnP-funktionen. Jag har hittat stället i service-menyn man ska kryssa i för att aktivera UPnP och har kryssat i detta, men det verkar ändå inte aktiveras.

T.ex. står det "UPnP: Not available" när jag kör Connection Test på min Playstation 3 och när jag försöker ansluta DC++ på datorn genom UPnP får jag ett felmeddelande om att det inte fungerade och att jag måste ställa in NAT manuellt.

Med min vanliga router och mitt tidigare modem (Cisco) fungerade UPnP felfritt, så jag är säker på att det är i det nya CG3100 som UPnP inte aktiveras som det ska. Jag har prövat att reseta modemet etc.

Jag undrar nu om det är fel på just mitt modem eller om det är ett problem som drabbar alla med modemet.

Någon som har ComHems nya modem CG3100 och en Playstation 3 som kan köra ett "Connection Test" och kolla om UPnP är "Available" eller "Not available"? Mycket tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pallepaf
Jag har precis fått ComHems nya höghastighetsmodem NETGEAR CG3100 och har problem med att aktivera UPnP-funktionen. Jag har hittat stället i service-menyn man ska kryssa i för att aktivera UPnP och har kryssat i detta, men det verkar ändå inte aktiveras.

T.ex. står det "UPnP: Not available" när jag kör Connection Test på min Playstation 3 och när jag försöker ansluta DC++ på datorn genom UPnP får jag ett felmeddelande om att det inte fungerade och att jag måste ställa in NAT manuellt.

Med min vanliga router och mitt tidigare modem (Cisco) fungerade UPnP felfritt, så jag är säker på att det är i det nya CG3100 som UPnP inte aktiveras som det ska. Jag har prövat att reseta modemet etc.

Jag undrar nu om det är fel på just mitt modem eller om det är ett problem som drabbar alla med modemet.

Någon som har ComHems nya modem CG3100 och en Playstation 3 som kan köra ett "Connection Test" och kolla om UPnP är "Available" eller "Not available"? Mycket tacksam för hjälp.

Hej
En sak, du måste logga in med IE för att ändra inställningar, använder du en annan webbläsare sparas INTE ändringar....så var det tidigare i alla fall..

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hubbe1
Hej
En sak, du måste logga in med IE för att ändra inställningar, använder du en annan webbläsare sparas INTE ändringar....så var det tidigare i alla fall..

Jag har använt IE när jag loggat in och "bocken" i rutan för UPnP sparas efter att jag klickat på "Apply". Så UPnP borde fungera, men som sagt verkar min utrustning ändå anse att UPnP inte är aktiverat...

Permalänk
Medlem

Någon annan som fått problem med upp hastigheten i Sthlmsområdet? Har sedan ett par dagar tillbaka fått problem, nu har jag endast 1.5 mbit upp. Så jävla trött på all denna skit. Lösning?

Har 100/10

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Någon annan som fått problem med upp hastigheten i Sthlmsområdet? Har sedan ett par dagar tillbaka fått problem, nu har jag endast 1.5 mbit upp. Så jävla trött på all denna skit. Lösning?

Har 100/10

Jag har suveräna uppvärden, ligger alltid runt 11.5Mbit, däremot är min download som får ta smällen mellan 50-75 pendlar den, lyckas aldrig få mer oavsett tid på dygnet.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Någon annan som fått problem med upp hastigheten i Sthlmsområdet? Har sedan ett par dagar tillbaka fått problem, nu har jag endast 1.5 mbit upp. Så jävla trött på all denna skit. Lösning?

Har 100/10

Har du bra download? I så fall antingen en returstörning = inte så mycket mer att göra än att vänta på att comhem löser eller så kan du testa att factoryreetta modemet bakpå i 10 sekunder.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Vad ska man ha för settings på wireless för max hastigheter på CG 3100 modemet?

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Funkat felfritt i snart 2 månader.

Permalänk
Inaktiv

jäkla comhem

comhem ligger nere igen!

Jag vet inte vilken tur i ordningen det är men det är j-ligt irriterande att tv och internet släcks ner utan förvarning. Nu har all trafik legat nere i 4 h. Ringde support men det vr 45 min kö och jag vill inte pröjsa j-vla com hem för att be dem rätta till deras skyldighet. Det händer alltid under helgen och på kvällar trots att det enligt deras kundservice säger att avbrott kan ske 8-16 mån-fre.

Har i alla fall bestämt mig att det får vara nog. Jag säger upp både tv och internet med comhem. Goodbye!!

/P

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft comhem ?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Re: jäkla comhem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av helllcat
comhem ligger nere igen!

Jag vet inte vilken tur i ordningen det är men det är j-ligt irriterande att tv och internet släcks ner utan förvarning. Nu har all trafik legat nere i 4 h. Ringde support men det vr 45 min kö och jag vill inte pröjsa j-vla com hem för att be dem rätta till deras skyldighet. Det händer alltid under helgen och på kvällar trots att det enligt deras kundservice säger att avbrott kan ske 8-16 mån-fre.

Har i alla fall bestämt mig att det får vara nog. Jag säger upp både tv och internet med comhem. Goodbye!!

/P

Ja men det är ju planerade avbrott som gäller mellan 8-16 på vardagar fattar du väll? Alt görs vissa planerade jobb nattetid men fastighetsjobb görs dagtid på vardagar då fastighetsskötare kan släppa in överallt där nycklar kan vara bytt. Blir det fel nu är det KNAPPAST ett planerat avbrott. Ingen tekniker jobbar i jul/nyår för tex utbyggnad eller uppgradering av utrustning utan alla som jobbar, jour jobbar, enbart med uförutsedda fel.

Det är ju sällan förutom i f.d. upcnätet som comhem gör planerade avbrott dagtid i huvud taget och efter sommaren 2010 sällan även där då de byggt bort alla gammla Stjärntv-prylar som sitter kvar.

Vem har inte oförutsedda fel? Möjligen att comhem har mer än andra i vissa områden men knappast generellt.

Lite inofficiell fakta: säkert 40% av felen comhem's nät råkar ut för beror på avbrott i strömmatningen. Tex en säkring som gått i källaren vilket egentligen är fastighetsskötarens ansvar.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite orolig själv nu när jag tecknat mig på Comhem, får det nu efter helgen.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har precis skaffat bredband via comhem, allt verkar funka bra men en sak som förbryllar mig är att jag inte kan köra en traceroute eller kan köra den men får begäran gjorde timeout alla försök som görs.

Har Cisco EPC2425 modellen av modem.

Har telia parallellt under uppsägningstiden och där är det inga problem o köra en traceroute.

Asså det funkar ju som det ska men har aldrig haft några problem att köra traceroute på några uppkopplingar jag haft innan.

Någon som har någon ide?

Tips mottages tacksamt.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Tror man måste göra tracert via modemets inbyggda gränssnitt på denna modell.

Visa signatur

Dooh!