Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Bloggen It's a UNIX system har en liten sammanfattning av opensolaris släppen och en sammanställning av vad vi kan förvänta oss fram till 2010.3.

Ok, tack för länk!

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd

Intressant diskussion om prstat och top. prstat drar mindre resurser än top vilket DTrace visar:
http://www.brendangregg.com/DTrace/prstatvstop.html

Permalänk

Trevlig liten blog-post om dedupelication "Can we improve ZFS dedup performance via SHA256 ?" av Darren Moffat (ZFS crypto killen).

Kommer i osol b131

Verkar ju som att det är b134 man ska hoppas på för övrigt, gällande stabilitet dvs..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick precis nya paket (via rss på min iPod) till b129 (2k+ st). Någon mer som fått det? Är det b130 på G?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är b130 släppt!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Nu är b130 släppt!

[osol-announce] OpenSolaris package repository update, development build 130, x86/x64/SPARC (38 new packages)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är b130 släppt!

Det verkar lite knöligt att få igång build 130 för att det är något fel som är trasigt i X11. Se http://www.opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=120664&t.... Jag har provat att installera b130 och den hänger sig verkligen i uppstarten, efter ett par försök kunde jag logga in på consolen men då kallade sillbordet på mig.

I build 130 så finns gnupg (gpg) med för första gången och naturligtvis så behöver jag gnugpg för mitt backup-projekt. Jag får försöka laga min b130 installation.

Permalänk
Medlem

@Fnorken,

har du kommit vidare?
Har inte själv haft tid att testa - kanske ikväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken "build" är den som rekommenderas?? Jag är ute efter en STABIL build och inte intresserad av massa "Bells & Whistles".

//Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calimero
Vilken "build" är den som rekommenderas?? Jag är ute efter en STABIL build och inte intresserad av massa "Bells & Whistles".

//Calimero

Om du inte har behov av link aggregation så skulle jag rekommendera b125. Rullar väldigt stabilt för mig och har inte läst om några andra "stora" buggar än link aggregation problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

har du kommit vidare?
Har inte själv haft tid att testa - kanske ikväll.

Jag har mest bara lyckats förstöra mina testinstallationer. Får se om det blir något mer knappande imorgon, borde åtminstone rapportera buggen.

Nu när jag är på resande fot kör jag på VirtualBox. Det kan ju hända att det går bättre med riktig hårdvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Om du inte har behov av link aggregation så skulle jag rekommendera b125. Rullar väldigt stabilt för mig och har inte läst om några andra "stora" buggar än link aggregation problemet.

Förlåt en "noob-fråga", men hur gör jag rent handgripligen för att uppgradera en ren installation av 2009.06 till build 125? Det finns ju en massa builds som man inte är intresserad av.

//Calimero

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Förlåt en "noob-fråga", men hur gör jag rent handgripligen för att uppgradera en ren installation av 2009.06 till build 125? Det finns ju en massa builds som man inte är intresserad av.

//Calimero

Ingen fara
Hur man gör står i följande inlägg av saddam: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=965...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Rastersize
En noob fråga; hur fick du fram att mitt inlägg var "post965...61"? Hur fick du fram länkadressen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Rastersize
En noob fråga; hur fick du fram att mitt inlägg var "post965...61"? Hur fick du fram länkadressen?

Titta nere till höger i varje inlägg, där ser du texten "Länk", ovanför Citera-knappen.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Nu när jag är på resande fot kör jag på VirtualBox. Det kan ju hända att det går bättre med riktig hårdvara.

Efter mycket om och men så snurrar snv130 på min temporära testmaskin. Problemen jag stötte på hade mest med VirtualBox och dess "Guest Additions" att göra. Men utan "Guest Additions" är det mycket tråkigare att köra VirtualBox.

Behöver man absolut inte uppgradera så skulle jag hoppa över b130.

Permalänk
Medlem
Citat:

Stort tack för tipset om build125. Nu är nya filservern på gång och den verkar fungera klockrent.

//Calimero

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Halloj! Någon som sett problemet med att en Opensolaris maskin (Intel) inte gör en korrekt "power off"? Jag har Googlat runt och sett att det är en inrapporterad bugg i Solaris2008.11.

Dock så har jag inte lyckats, trots intensivt Googlande, hitta om och isåfall i vilken build som problemet är löst.

Någon som sitter på någon info om detta?

//Calimero

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag kör b125 och kan inte göra power off. Men annars funkar b125 bra för mig. På senare builds kanske man kan göra poweroff, har jag för mig? Men de är lite buggiga för mig.

Permalänk
Citat:

Halloj! Någon som sett problemet med att en Opensolaris maskin (Intel) inte gör en korrekt "power off"? Jag har Googlat runt och sett att det är en inrapporterad bugg i Solaris2008.11.

Dock så har jag inte lyckats, trots intensivt Googlande, hitta om och isåfall i vilken build som problemet är löst.

Någon som sitter på någon info om detta?

//Calimero

"# halt" funkar inte för mig men "# init 5" samt att hålla inne "power"-knappen några sekunder funkar. Annars så kan du testa det som står i blog-posten "OpenSolaris and power-off problems", har inte provat det själv så vet inte om det hjälper. Hittade den för ett par månader sedan när jag letade runt lite kring problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Halloj,

Någon här med erfarenhet om hur "mirror" funkar i ZFS och har testat detta?

Jag har följande scenario:

1) Två diskar är uppsatta (speglade) i en pool
2) Ett filsystem är skapat i pool:en (naspool/backup)
3) Tio (10) stycken dummy-filer a' 1 GB styck är skapade med kommandot "mkfile"
4) Från ett CLI, så kör jag kommandot "md5sum *" på dummyfilerna

Nu till problemet:

För att testa "mirror" i ZFS, så bryter jag strömmen till 1 av diskarna som är speglade. Det som händer då, är att den pågående "md5sum" som körs, hänger sig. Slår jag kommandot "zpool status" så hänger även det kommandot.

Min fråga: Borde inte filsystemet fortsätta att funka i en "mirror" om en av diskarna försvinner/dör? Eller tänker jag fel någonstans??

//Calimero

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Min fråga: Borde inte filsystemet fortsätta att funka i en "mirror" om en av diskarna försvinner/dör? Eller tänker jag fel någonstans??

Ej provat själv om så händer för mig (kör rpool i mirror på två diskar) men jag tycker precis som du att md5sum och zpool status borde fortsätta att fungera utan problem. md5sum bör ju ej ens vara medveten eller märka att en disk försvunnit. zpool status borde verkligen inte hänga sig heller utan borde ge dig "degraded" statusen för poolen. Har dock inte tid att testa själv just nu (ska på Avatar 3D snart ) men någon annan med mirror får gärna prova.

Funkar "zpool status rpool" alltså för en annan pool eller hänger sig det kommandot också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ej provat själv om så händer för mig (kör rpool i mirror på två diskar) men jag tycker precis som du att md5sum och zpool status borde fortsätta att fungera utan problem. md5sum bör ju ej ens vara medveten eller märka att en disk försvunnit. zpool status borde verkligen inte hänga sig heller utan borde ge dig "degraded" statusen för poolen. Har dock inte tid att testa själv just nu (ska på Avatar 3D snart ) men någon annan med mirror får gärna prova.

Funkar "zpool status rpool" alltså för en annan pool eller hänger sig det kommandot också?

Precis min tanke också, men det verkar faktiskt som om hela maskinen mer eller mindre hänger sig. Det går inte ens att köra "init 6" eller "reboot" :-(.

Jag har Googlat runt en hel del angående detta problem men jag kan inte hitta någon som upplevt samma sak.

//Calimero.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Precis min tanke också, men det verkar faktiskt som om hela maskinen mer eller mindre hänger sig. Det går inte ens att köra "init 6" eller "reboot" :-(.

Jag har Googlat runt en hel del angående detta problem men jag kan inte hitta någon som upplevt samma sak.

//Calimero.

Knepigt. Prova att installera osol b125 i VirtualBox på din vanliga dator och sätt sen upp två virtuella diskar i en mirror och se om du får samma problem då. Får du inte samma problem så är det något med din server/mjukvara du har på din server. Får du samma problem så kanske det är b125, prova i sådana fall med någon annan build. Om du testar så får du väldigt gärna rapportera dina fynd, vad de än må vara, här så blir i alla fall jag glad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet funnet men ej löst!

Kruxet är att mitt moderkort (Asus P5B VM SE) inte stödjer AHCI vilket behövs för att snabbt kunna detektera att en fysisk disk fallit bort. Opensolaris ligger kvar och väntar på att få kontakt med den "trasiga" disken och systemet upplevs som om det hängt sig.

Kan vara värt att testa Era redundanta filsystem och simulera olika felscenarion. Tyvärr glöms detta ofta bort.

//Calimero

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tack for informationen, Calimero! Fan, detta ar ju en riktigt lasvard trad, tycker jag. Sa mycket nyttig info som star har. Nastan sa man book marka, typ.

Jag maste kolla upp min mobo. Tack.

Permalänk

Hej,

Jag har en serverburk som jag jag enbart ska använda för backuper samt lite diverse lagring.
Det som ska lagras är mest stora filer med video-material.
Det viktigaste kravet är datasäkerhet.

Jag hade tänkt pröva på zfs och opensolaris som jag försökt läsa in mig på men fick info att WD green power diskarna jag har kommer att få problem efter något år då diskarna hoppar in och ur strömsparläge hela tiden.
Finns det någon lösning på detta?

Burken består i dagsläget av dessa grejer:
AMD ATHLON II X2 240 2.8GHZ SKT AM3 L2/L3 2MB 65W P (ADX240OCGQBOX)

GIGABYTE GA-MA790XT-UD4P AM3 790X ATX SND+GLN+1394 HT5200 SATA2R DDR3 IN (GA-MA790XT-UD4P)

CLUB 3D RADEON HD3450 512MB GDDR2 PCI-E VGA DVI HDMI IN (CGAX-3452I)

KINGSTON 4GB 1333MHz DDR3 ECC Reg w/Parity CL9 DIMM Dual Rank, x4 w/Therm Sen (KVR1333D3D4R9S/4G)

3st WD GP 1TB
3st WD Black 640gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrotniklas
Hej,

Jag har en serverburk som jag jag enbart ska använda för backuper samt lite diverse lagring.
Det som ska lagras är mest stora filer med video-material.
Det viktigaste kravet är datasäkerhet.

Jag hade tänkt pröva på zfs och opensolaris som jag försökt läsa in mig på men fick info att WD green power diskarna jag har kommer att få problem efter något år då diskarna hoppar in och ur strömsparläge hela tiden.
Finns det någon lösning på detta?

Burken består i dagsläget av dessa grejer:
AMD ATHLON II X2 240 2.8GHZ SKT AM3 L2/L3 2MB 65W P (ADX240OCGQBOX)

GIGABYTE GA-MA790XT-UD4P AM3 790X ATX SND+GLN+1394 HT5200 SATA2R DDR3 IN (GA-MA790XT-UD4P)

CLUB 3D RADEON HD3450 512MB GDDR2 PCI-E VGA DVI HDMI IN (CGAX-3452I)

KINGSTON 4GB 1333MHz DDR3 ECC Reg w/Parity CL9 DIMM Dual Rank, x4 w/Therm Sen (KVR1333D3D4R9S/4G)

3st WD GP 1TB
3st WD Black 640gb

Det om att de ska dö inom ett år en uppskattning som inte riktigt verkar vara helt tillförlitlig. Har även jag tio stycken WD GP diskar i min filserver och av den information som jag läst så ligger WDs "gräns" på 300000. Det är verkligen inte så att WD tror att alla diskar går sönder direkt efter att ha nått gränsen, men sannolikheten att disken går sönder ökar nog något. Jag har dock sett folk som kör på med diskar som har över 1000000, alltså över en miljon utan minsta problemet! De märkte inte ens av "problemet" förrens de läste om "problemet".

Enda sättet att undvika detta i dagsläget är egentligen att stänga av strömsparfunktionen i disken. Finns ett program som WD skickade ut om man bad om det, dock har dem slutat att skicka ut det då det egentligen inte "stödjer" någon av de nyare GP diskarna (nästan ingen GP disk alls faktiskt).

Personligen har jag slutat oroa mig och det är med tio stycken diskar. Jag kommer nog hinna fasa ut diskarna (byta ut en i taget med en större modell, som inte är WD GP) långt innan det blir ett problem för mig, tror jag.

Jag tycker dock att du ska testa osol och zfs och inte oroa dig för något som ännu inte visat sig vara ett problem. Är ditt alternativt någon Linux dist så har uppstår problemet även där. zfs kommer ju, till skillnad från Linux, att varna dig om din disk håller på att dö och skickar dålig data.

Så prova osol , build 125 är den senaste som varit stabil. Se denna sida eller någon sida bak för hur man gör för att installera specifik build om man utgår ifrån 2009.06 skivan annars kan man ladda ner en skiva med b125 ifrån http://www.genunix.org/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Pr0xy
Frågade jag dig inte tidigare om vilka filer som accessas just nu utav OSol? Här är en länk som beskriver hur man finner vilka filer som accessas just nu. DTrace är inblandat, förstås.
http://blogs.sun.com/jsavit/entry/dtrace_and_the_mighty_hercu...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Problemet funnet men ej löst!

Kruxet är att mitt moderkort (Asus P5B VM SE) inte stödjer AHCI vilket behövs för att snabbt kunna detektera att en fysisk disk fallit bort. Opensolaris ligger kvar och väntar på att få kontakt med den "trasiga" disken och systemet upplevs som om det hängt sig.

Kan vara värt att testa Era redundanta filsystem och simulera olika felscenarion. Tyvärr glöms detta ofta bort.

//Calimero

Ja just det, ja. En sak att tänka på, vi som kör ZFS:

Jag läste att ZFS kan få problem med viss hårdvara ibland. Skälet är att somliga företag gör billiga datorprylar som INTE följer standarden (pga få ned tillverkningskostnaderna). Och ZFS förväntar sig att hårdvaran följer standarden och då kan det uppstå problem. Köper man server hårdvara så följs standarder, men med våra konsument komponenter kan man inte vara säker. Detta, calimero, verkar vara ett sånt fall, kanske?