Permalänk
Medlem

Hur ska detta gå till? :p

Hejsan, jag och mina kompisar lanar ibland på helgerna när inget annat händer.. men jag har ett problem om vi ska kunna vara hos mig.. Mitt Modem/router sitter väldigt långt ifrån där vi" får"vara.. och en lång Lankabel är inte heller fråga om så hur ska vi få internet i mitt rum?
Har personligen trådlöst nätverkskort men det är inget som mina kompisar hade tänkt och skaffa. Har ett telejack i mitt rum. men det är inte första.. men det kanske kan hjälpa ändå?

En snabb paintad bild som kanske hjälper lite

Hade idén om någon slags Trådlös Switch eller hur man ska säga som fungerar något liknande det här:

Finns det? skulle det funka? och vad kostar det?
Eller någon annan smart lösning kanske?
mycket tacksam för svar

Spöka

Permalänk
Medlem

Det går väl att köra DSL på andra telejack än det första på något sätt? Har för mig att det bara strular om någon ringer och det borde väl vara ganska lugnt när ni ska LANa?

Permalänk
Medlem

Det enklaste är att koppla modemet till det andra jacket... Kolla hur mkt du synkar och om linan blir stabil..

Men enklast är ju att dra en lång ip? om det bara är ibland ni lanar ska det väl inte vara något problem? eller kommer mäklaren och besiktigar huset samma dag och därav skriver ned värdet med 100k?

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

ja precis. dra en lång kabel på golvet om det bara är temporärt?

eller så drar du kablar permanent och sätter TP-uttag i rummen. Detta höjjer även värdet på huset en del.

Permalänk
Medlem

Jovisst skulle jag kunna flytta rubbet, men det skulle bli en hel del jobb för mig då det sitter fastskruvat på väggen( jag vet, helt udda...) undviker helst det därför.. och undrar om ingen annan lösning finns;)

Lång sladd är inte det bästa alternativet heller tyvärr, då min katt är (extremt!) inne på att bita i sladdar.=/

Permalänk
Medlem

Om det inte är insatt i första jacket så bryts det när någon använder hem telefonen om ni har en sån>:P

*Dra slad från din dator till hans? funkade utmärkt förr i tiden iallafall .p

Permalänk

Kör hardcore utan internet.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Du kan stoppa i ett till Nic i din maskin och dela ut Internet från ditt wlan till en vanlig switch kopplad till din maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Du kan stoppa i ett till Nic i din maskin och dela ut Internet från ditt wlan till en vanlig switch kopplad till din maskin.

Du får ursäkta.. är inte så datakunnig, men du menar att, om jag har 2 nätverkskort i datan kan jag dra från ena ethernet-uttaget till en switch... eller? kanske förstod dig fel nu... :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spöka
Du får ursäkta.. är inte så datakunnig, men du menar att, om jag har 2 nätverkskort i datan kan jag dra från ena ethernet-uttaget till en switch... eller? kanske förstod dig fel nu... :S

Du förstår honom rätt..men ingen speciellt stabil eller fin lösning.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk

Har aldrig haft modemet i första telejacket,
det enda jag märkt är att om modemet varit urkopplat och man sätter i det när någon pratar i telefon så bryts samtalet. När modemet väl är inkopplat så är det inga problem med varken internet eller telefoni.

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tackar Sven, ett sådant pack kanske blir att inskaffa... Om inte någon vet något dåligt om dom?

Permalänk

Nu var dom där pluggarna bara på upp till 14 mbit så vitt jag kan se, vilket jag hade undvikit som pesten. Generellt så funkar homeplug lösningar ganska dåligt och tappar en väldig massa bandbredd. Tror att det finns uppåt 200 mbit (inte kikat på länge), men den faktiska hastigheten kommer att bli långt under det.

Men jag vet inte, ska ni bara ut och kika facebook lite nu och då och logga in på Steam så kanske en sån funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Har kört homeplug (har för mig de kallas så) för ca tre år sedan och de fungerade väldigt dåligt. Hade då 10/10 och fick ut ca 1/0,5 och det var när det väl fungerade. Dock lär det väl ha förbättrats en del sedan dess men skulle nog se det som ett sista alternativ ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jovisst skulle jag kunna flytta rubbet, men det skulle bli en hel del jobb för mig då det sitter fastskruvat på väggen( jag vet, helt udda...) undviker helst det därför.. och undrar om ingen annan lösning finns;)

Lång sladd är inte det bästa alternativet heller tyvärr, då min katt är (extremt!) inne på att bita i sladdar.=/

Om det är det enda som stoppar en lång sladd så är det väl inte svårare än att antingen tejpa fast sladden på golvet (silvertejp, alternativt nån sorts maskeringstejp om du nojjar över att få klisterrester)...

Eller hänga den lite fint längs väggarna, verkar ju inte vara nått längre avstånd..

Annars kan du köpa trädgårdsslang och lägga nätverkskabeln i den, då får nog katten gnaga en stund...

Permalänk
Medlem

haha, okej dom pluggarna kanske inte är det bästa alternativet då..

Men iden med trädgårdsslang var faktiskt inte så dum.. ska se om vi har någon.. annars antar jag att det är billigt.

Och avståndet är lite längre än bilderna visar, det är mest en skiss. Är nästan 17m mellan, inkl en trappa:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo

Tycker du ska köra som denne sa. Kostar väl en hundralapp för ett bra nätverkskort, förstår inte vad som kan göra det ostabilt? Har aldrig varit med om några problem när jag har bridgeat.

Och inte fin heller? Dra en 10 cm sladd till switchen som delar ut till hans polare?

Permalänk
Medlem

Det är alltså ett bra alternativ ändå? ;o

Mitt nuvarande nätverkskort jag har för att få internet från modemet med är en sån där Netgear USB-sticka;
NETGEAR WG111v3 54Mbps Wireless USB 2.0 Adapter

och mitt andra Nätverkskort är ett; Realtek RTL8101 Family PCI-E Fast Ethernet NIC (NDIS 6.0) [ej trådlöst]

(Enligt enhetshanteraren)

så jag skulle bara kunna dra en "LAN" kabel från mitt Realtek ethernet uttag till en switch.. som alla sen tar ifrån? verkar löjligt lagom lätt!
Eller är det kanske något dåligt med dom korten?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du har en dator med två nätverkskort. Ena är trådlöst och andra är det inte.

Som du säger så räcker det att du ansluter trådlöst till modemet, kopplar sedan in en kabel från din dator till en switch och delar ut internet till resten av datorerna. Kräver lite inställningar men borde inte vara några problem.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Låter underbart ;o

Ingen som vet vart man kan få reda på dessa "inställningarna" eller ev skriva upp dom för mig Känns som att detta är en perfekt lösning!

Lite offtopic men vad är värt att betala för en switch nu för tiden? 300kr?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

En 4-portars switch kan du i princip köpa vilken som helst, kan inte tänka mig att det ens säljs någon som inte klarar 100Mbit stabilt och 1Gbit är rätt overkill ifall ni inte ska lana med 10+ personer minst.

Det enda du ska behöva göra är att gå in i nätverksinställningar sen ctrl-klicka på båda dina nätverksanslutningar (trådlösa och det nya nätverksskortet du kommer köpa) och sen höger klicka och trycka brygga anslutning.

Permalänk
Medlem

Men det kräver alltså att jag redan har kopplat in mina kompisar innan jag kan fixa det? Eftersom min enda anslutning nu är trådlöst igenom usb stickan,
(Mitt andra kort använder jag i princip bara när jag lanar hos andra, eftersom stickan självklart inte har ethernet port):p

Hur ska jag då kunna brygga dessa 2, eller du kanske menar på något annat sätt. förlåt mig för min dumhet =/

Nytt nätverkskort; något sånt här kanske är lagom?
https://www.inet.se/artikel/5400854/pci-d-link-wlan-54mbps-dw...
Eller behövs det kraftigare?

Tar då alltså emot internet trådlöst med det nya och delar med mitt Realtek.. det borde alltså funka?

och 10cm kabel... varför inte en vanlig sån här typ?: https://www.inet.se/artikel/6300818/tp-kabel-1m-gron

Permalänk
Medlem

Köp starkt mint-lypsyl och dra en gång över sladden.
Ett gnag se'n blir det inget mer från missan.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Hahahahahahahahahahahaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Text

Självklart behöver du inte köpa ett nytt nätverkskort om ditt moderkort har ett (glömde bort att du hade trådlöst). Och 10 cm kabel var bara ett exempel, spelar ingen roll hur lång den är.

Permalänk
Medlem

Tackar. då vet jag nog allt som behövs

Ha ett gott nytt år!