Permalänk

Samma gamla vanliga fråga

Jag har aldrig byggt en dator själv förr, så jag skulle vara tacksam för en titt på komponenterna så att allt matchar.

Kom gärna med förslag på ändringar!

Permalänk
Medlem

Verkar rätt bra men jag vet inte om mountingkittet är nödvändigt...
Sen med din budget tycker jag du ska hoppa upp ett snäpp och köpa 2 5850 istället, du får mer prestanda för pengarna.
Har du ingen polare som kan bygga ihop datorn åt dig?
Han gör det för en billigare peng än 800, det vet jag

Visa signatur

Antec Three Hundred | Gigabyte P35 | Gigabyte Radeon 4850 512MB | Corsair XMS2 Xtreme 6400 2x2GB | Intel Core 2 Duo E8400 @ 4.0 GHz | Corsair HX620W | Windows 7 Ultimate RC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 44OnyX44
Verkar rätt bra men jag vet inte om mountingkittet är nödvändigt...
Sen med din budget tycker jag du ska hoppa upp ett snäpp och köpa 2 5850 istället, du får mer prestanda för pengarna.
Har du ingen polare som kan bygga ihop datorn åt dig?
Han gör det för en billigare peng än 800, det vet jag

Observera att du lär behöva ett annat moderkort om du ska köra med två HD5850 - och den idén tror jag de flesta häromkring skulle gå med så länge du inte behöver datorn färdig närmaste två-tre dagarna.

Värt att nämna är ju även Corsair H50 som kylare. Den verkar ju lite coolare än den där Noctuakylaren, även om den är några tiokronor dyrare.

Permalänk

Skulle kunna ha min bror till att hjälpa mig bygga datorn. Problemet är som sagt att jag har noll erfarenhet med datorbygge, och det är en himla massa att läsa upp på.

Är 5850 verkligen värda 1800kr extra?

Hur är det med nätaggregatet? på inet.se står det att 1 GeForce GTX 275 rekomenderas 550W. Skulle 2 GeForce GTX 275 kräva dubbelt så mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Observera att du lär behöva ett annat moderkort om du ska köra med två HD5850 - och den idén tror jag de flesta häromkring skulle gå med så länge du inte behöver datorn färdig närmaste två-tre dagarna.

Varför behöver han ett annat moderkort? X58 är ju det värsta man kan skaffa sig just nu.. Så mer är 2x16 pci2.0 får man ju inte..

http://www.dustin.se/pd_5010374084.aspx

Vet inte var du handlar men denna vesrionen har fästen för i7 sockeln. dessutom är det en 14cm fläkt med PWM styrning som passar rätt i intels fläktuttag. (Tror jag. Min kommer strax efter nyår hoppas jag)

Annars har jag nästan identiska prylar i min maskin. Fast jag köpte ett ATI 4870 och ett begagnat Cosmos1000 chassie eftersom jag tycker det är vackert.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RixSilver
Skulle kunna ha min bror till att hjälpa mig bygga datorn. Problemet är som sagt att jag har noll erfarenhet med datorbygge, och det är en himla massa att läsa upp på.

Är 5850 verkligen värda 1800kr extra?

Hur är det med nätaggregatet? på inet.se står det att 1 GeForce GTX 275 rekomenderas 550W. Skulle 2 GeForce GTX 275 kräva dubbelt så mycket?

550W av dåligt märke ja, men om det är Corsair så funkar ditt finfint. De brukar reservera sig för personer som har noname/generic PSU.

PS låt din brorsa bygga. Om du är med så lär du ju dig, det är jättekul!

Dessutom: tar du lagringshårdiskarna från din nuvarande dator? För jag ser bara en SSD

SKulle också vara värt att köpa 930 när den kommmer istället.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
550W av dåligt märke ja, men om det är Corsair så funkar ditt finfint. De brukar reservera sig för personer som har noname/generic PSU.

PS låt din brorsa bygga. Om du är med så lär du ju dig, det är jättekul!

Dessutom: tar du lagringshårdiskarna från din nuvarande dator? För jag ser bara en SSD

SKulle också vara värt att köpa 930 när den kommmer istället.

Tack för förtydligandet! Jo, jag kan ju hjälpa honom bygga. Jag tycker dock jag skjutit upp datorköpet länge nog, och nu har jag lite pengar över.

Jag har 2x 1TB HDD i min nuvarande dator, varav en sjunger på sista versen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Varför behöver han ett annat moderkort? X58 är ju det värsta man kan skaffa sig just nu.. Så mer är 2x16 pci2.0 får man ju inte..

http://www.dustin.se/pd_5010374084.aspx

Vet inte var du handlar men denna vesrionen har fästen för i7 sockeln. dessutom är det en 14cm fläkt med PWM styrning som passar rätt i intels fläktuttag. (Tror jag. Min kommer strax efter nyår hoppas jag)

Annars har jag nästan identiska prylar i min maskin. Fast jag köpte ett ATI 4870 och ett begagnat Cosmos1000 chassie eftersom jag tycker det är vackert.

Jag är inte så kräsen med var jag handlar som hur smidigt och snabbt det går. Jag tänker nog köpa minnena i en lokal butik och spara 1000kr. Kylaren tog jag med på rekomendation från min bror, men återigen fumlar jag i mörkret och tog en på måfå. Hittar du en passande på inet.se skulle jag vara tacksam!

Hur var det annars med grafikkorten? Är det verkligen värt de 1800kr extra som 2x 5850 kostar, istället for 2x 275?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RixSilver
Jag har 2x 1TB HDD i min nuvarande dator, varav en sjunger på sista versen.

Kylaren tog jag med på rekomendation från min bror, men återigen fumlar jag i mörkret och tog en på måfå.

Är det seagates 1Tb (7200.11) disk så kan du rädda den genom att uppgradera från SD15 till SD1A microcode i den.

Du väljer helt rätt kylartyp. Detta moderkortet kräver en kylare som blåser ner på moderkortet. Jag har provat med en tornkylare och det blir instabilt och varmt om komponenterna omkring..
Den jag föreslog är samma, bara med en ny fläkt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6308699/corsair-cooling-hydro-h50c...

Detta är kylaren som nämndes tidigare. Det finns även swec-tester på den om du söker

Angående grafikkort är det väl viseversa, det är ju ganska mycket mer pengar. Oh andra sidan får du det senaste med Dx11 osv. Själv hade jag nog tagit ett ATI före ett nVidia idag.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ha köpt ett Asus Maximus III Formula moderkort ist, sen en H50!

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk

Tillbaka från jobb, och jag har nu ändrat lite i listan:

På rekomendation ändrade jag från 275 till 5850, och bytte även kylare. Jag tog ett annat lite större chassi och 2 fläktar till detta. Minnena från första bilden kommer jag köpa lokalt till reducerat pris.

Hur ser listan nu ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW

Du väljer helt rätt kylartyp. [B]Detta moderkortet kräver en kylare som blåser ner på moderkortet. Jag har provat med en tornkylare och det blir instabilt och varmt om komponenterna omkring..[/B]
Den jag föreslog är samma, bara med en ny fläkt.

Sällan man behöver citera sig själv....:(

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Du glömde priset i rubriken.

Skicka PM till mig med en länk till tråden samt förslag på en vettig rubrik så låser jag upp igen.

*Låst*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.