Problem med datorn efter moderat klockning.

Permalänk
Medlem

Problem med datorn efter moderat klockning.

Hej, har råkat ut för ett irriterande problem med min nya dator. Byggde ihop den igår och den fungerade felfritt under hela dagen i alla typer av spel och program.

Nu i morse tänkte jag se om jag kunde klocka upp processorn lite. fick upp den till 3,4 ghz innan den började bli instabil. efter det kan jag inte få den stabil över huvud taget, så fort jag startar ett spel startar datorn om. Har tagit ur batteriet ur moderkortet så BIOSet nollställts och installerat om grafikdrivarna men med problemet kvarstår.
kommer in i windows 7 (64x) utan problem och den är även stabil i ortos men det är just när jag går in i spel som den startar om.

ändrade aldrig volten när jag klockade

Temp: CPU 29grader vila - 45 i arbete
GPU: 38 grader i vila
HD: 29 grader

Datorn:
i5 2,6 ghz med noctua NH-U12P
Asus P7P55D delux
corsair 4gb ddr3 XMS3 1600mhz
VTX radeon HD 5850

nätagg: corsair 650w
chassi: antec nine hundred

SKulle verkligen uppskatta hjälp då mina kunskaper tycks otillräckliga

Permalänk

Troligen en kass socket. Jag antar att det är Foxconn

Stora problem med dom.

Verkar att fungera, om dom fungerar tills man överclockar.

Troligen rma på ditt moderkort som gäller.

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3661&cp=3

Permalänk
Medlem

ok om du kunde komma upp i 3.4 utan att höja volten och inte kommer högre än så, så skulle jag starkt tipsa på att det är just därför men tänk på vad som är greänsen för att den ska ta skada, både processorn och minnerna, läs guider!!! att du kom in i windows, det kan man även ifall det är en ostabil överklockning så det är inget konstigt med det, men som du märkte så dör den om du testar att belasta den som spelet gjorde. läs guider, google är din vän, även sweclockers, de har en guide här på sidan om lynnfield prosessorer. lycka till!

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

jo men nu har jag ju den inte klockad längre och den är fortfarande inte stabil i spel. Stresstest på prosessorn och minnerna verkar inte vara något problem då den inte startar om när jag kör Orthos i 30 min

Permalänk
Medlem

plockade isär den nu men såg inte ut att vara vara samma problem. hur vet man vilken som har tillverkat ens moderkorts socket

Permalänk
Medlem

står på plastskyddet du redan slängt iväg.

Permalänk
Medlem

Annars kunde alla loadtemps vara bra att veta. Kör orthos i några timmar för att hitta möjliga fel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.