Har sålt en telefon till Nigera, hur lösa frakt och betalning?

Permalänk

Har sålt en telefon till Nigera, hur lösa frakt och betalning?

Hej på er, behöver lite hjälp

La ut min W980 på Blocket igår, och har fått mail från en skotte som vill att jag skickar den till sin dotter i Nigera som läser något program där. Hon själv ska tydligen vara i Vitryssland för tillfället. Hon vill ha kontonr och fraktkostnad.
Först och främst, tycker ni det känns lika bluffaktigt som jag? Men vad kan egentligen hända? Tänkte ringa min bank imon och höra om det finns några risker osv.
Bara jag får mina pengar så struntar ju jag i resten egentligen, självklart packar man väl osv.
Vad för fraktföretag kan man tänkas skicka med? DHL, UPS? Har ju aldrig skickat något till Nigeria, haha.

Vad tänker ni?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat fraktkostnaden hos posten och tagit betalt genom paypal. Då kan snubben betala med visa direkt. Så slipper du ge ut kontonr eller nått sånt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Jag hade kollat fraktkostnaden hos posten och tagit betalt genom paypal. Då kan snubben betala med visa direkt. Så slipper du ge ut kontonr eller nått sånt.

Kollade precis Posten, kostar typ 300:- för paket utanför EU. Tänkte också på Paypal, får föreslå det. Vill bara vara säker att jag får mina pengar, så hon inte skickar något "reserverat" eller något, som hon sen kan ta tillbaka.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Se till att pengarna verkligen finns på ditt konto innan du skickar, inte bara att det är "på väg", annars kan överföringen avbrytas om dom t.ex stänger sitt konto eller hur det fungerade. Det stog väldigt mycket om det i början av året har jag för mig.

Så se till att pengarna verkligen finns innan du skickar något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Hej på er, behöver lite hjälp

La ut min W980 på Blocket igår, och har fått mail från en skotte som vill att jag skickar den till sin dotter i Nigera som läser något program där. Hon själv ska tydligen vara i Vitryssland för tillfället. Hon vill ha kontonr och fraktkostnad.
Först och främst, tycker ni det känns lika bluffaktigt som jag? Men vad kan egentligen hända? Tänkte ringa min bank imon och höra om det finns några risker osv.
Bara jag får mina pengar så struntar ju jag i resten egentligen, självklart packar man väl osv.
Vad för fraktföretag kan man tänkas skicka med? DHL, UPS? Har ju aldrig skickat något till Nigeria, haha.

Vad tänker ni?

Låter som ett bedrägeri
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memon
Låter som ett bedrägeri
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

Det gör ju onekligen det, så har jag också tänkt. Får se vad som händer när jag föreslår Paypal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Se till att pengarna verkligen finns på ditt konto innan du skickar, inte bara att det är "på väg", annars kan överföringen avbrytas om dom t.ex stänger sitt konto eller hur det fungerade. Det stog väldigt mycket om det i början av året har jag för mig.

Så se till att pengarna verkligen finns innan du skickar något.

Aa, tänkt på det med.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

De använder säkert ett kapat konto.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

finns det inte någon variant av dom där bedrägerierna där det finns en part till inblandad? dvs att skotten har sålt något till någon annan och bett om att få summan insatt på "sitt" konto, dvs ditt.
det hela slutar med att du skickat din telefon till skotten, och den tredje parten vill ha igen sina pengar som han satt in på ditt konto, för han fick aldrig det där som skotten sålde. summan är att du sålt din telefon för 0 kr...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Du är (X), Y är godtroende part och Z är bedragaren.

Y har nappat på en annons om en vara, Z ber Y betala till X, när X fått pengarna skickar han till Z där det inte går att spåra honom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av body_electric
finns det inte någon variant av dom där bedrägerierna där det finns en part till inblandad? dvs att skotten har sålt något till någon annan och bett om att få summan insatt på "sitt" konto, dvs ditt.
det hela slutar med att du skickat din telefon till skotten, och den tredje parten vill ha igen sina pengar som han satt in på ditt konto, för han fick aldrig det där som skotten sålde. summan är att du sålt din telefon för 0 kr...

Oj, det lät avancerat. Det jävliga i så fall skulle ju vara om man blir återbetalningsskyldig, inte kuul.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Varför skulle en skotte förmedla en affär från en kille som säljer en begagnad telefon i Sverige och vidare till en tjej som bor i Nigeria men som tillfället är i Vitryssland. Knäppaste jag har hört på länge. Finns det någon anledning att du som säljare ska ta denna extremt onödiga risk?

Varför ska skotten göra en sån komplicerad affär för en sketen telefon? Som är begagnad dessutom!

Nej detta är 100% bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Tänk efter. Varför i hela friden skulle en skotte köpa en mobil i Sverige, för att skicka till sin dotter i Nigeria? Lägg ner innan du involverar dig för mycket så att du tror på honom.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

ta inte risken, har hört exakt samma historia förr, fast om en laptop tror jag de va.

precis som dom andra säger så låter de ju helt osannolikt

Visa signatur

Chassi:Thermaltake Level 10 GT CPU:AMD FX-8150 8x4,4Ghz CPU Kylare:Corsair H80 MB:Gigabyte GA-990FXA-UD3
RAM:Corsair Vengeance 4x4GB 1600Mhz GPU:Radeon hd6950 2GB PSU:Corsair HX650w
System disk: Samsung 830 128GB Lagring:WD 1TB, WD 320GB
Skärm: Samsung B2330, LG 47lv355n Ljud: Jamo PP3000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte.90
ta inte risken, har hört exakt samma historia förr, fast om en laptop tror jag de va.

precis som dom andra säger så låter de ju helt osannolikt

Ja visst, det låter helt åt skogen. Har ungefär samma historia upprepats förut är det ju uppenbart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Tänk efter. Varför i hela friden skulle en skotte köpa en mobil i Sverige, för att skicka till sin dotter i Nigeria? Lägg ner innan du involverar dig för mycket så att du tror på honom.

Kanske dör det ändå när ja skickat om PayPal osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Varför skulle en skotte förmedla en affär från en kille som säljer en begagnad telefon i Sverige och vidare till en tjej som bor i Nigeria men som tillfället är i Vitryssland. Knäppaste jag har hört på länge. Finns det någon anledning att du som säljare ska ta denna extremt onödiga risk?

Varför ska skotten göra en sån komplicerad affär för en sketen telefon? Som är begagnad dessutom!

Nej detta är 100% bedrägeri.

Känns ju så.

Kan ju säga att jag dragit iväg ett mail till Polisen också får vi se, det är ju inget "klassiskt" Nigeriabrev iaf.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

Alltså ärligt talat hur korkad är du, ska vi behöva läsa om dig i aftonbladet nästa vecka....

Permalänk
Medlem

Om man inte blir återbetalningsskyldig och man får in pengarna direkt på konton innan man skickar så varför inte? visst om man är ganska säker på att det bedrägeri kanske det inte moraliskt att lura den ena parten(om det var en tredje part)!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Alltså ärligt talat hur korkad är du, ska vi behöva läsa om dig i aftonbladet nästa vecka....

HAHA! Har jag sagt att jag tänkt genomföra det? Har du inget bättre att komma med så håll käften då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Om man inte blir återbetalningsskyldig och man får in pengarna direkt på konton innan man skickar så varför inte? visst om man är ganska säker på att det bedrägeri kanske det inte moraliskt att lura den ena parten(om det var en tredje part)!

Precis. Det är ju den delen som är lite jävlig.

EDIT: Hehe.

Citat:

Jag önskar jag kunde göra en TS betalning men jag har gjort
banköverföring till de flesta av mina affärsförbindelser och det är
alltid säker och framgångsrik. Så jag kan bara betalar du via
banköverföring. Det är snabb okej. Jag har aldrig gjort en TS
överlåtelse innan så är inte bekväm betalar via ts. Jag kan bara
betala med bank okej ...

Hon kör nog med Google Translate också.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
HAHA! Har jag sagt att jag tänkt genomföra det? Har du inget bättre att komma med så håll käften då.

Precis. Det är ju den delen som är lite jävlig.

EDIT: Hehe.

Hon kör nog med Google Translate också.

Alltså får du inte jävligt bra betalt så ska du kanske skita i det! Men om du säljer så se till att du HAR pengarna på konton innan.

Permalänk
Medlem

Har du lobotomerats nyligen eller?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Har du lobotomerats nyligen eller?

Ja grabbarna på Säter tyckte mina hjärnhalvor hade lite väl bra anslutning till varann.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Alltså får du inte jävligt bra betalt så ska du kanske skita i det! Men om du säljer så se till att du HAR pengarna på konton innan.

Får ungefär nypris för en begagnad telefon.

Menmen min Nigeria-kompis verkar ha gett upp nu.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Får ungefär nypris för en begagnad telefon.

Om nåt låter för bra för att vara sant, är det oftast det. Inte en chans att denna person är ärlig, kommer det in några pengar kommer de krävas tillbaka på något sätt senare.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Har jag sagt att jag tänkt genomföra det?

Du har skapat en tråd där du ber om råd gällande frakt och betalning. Intelligensmässigt kan du lika gärna genomföra det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns varianter där bedragaren köper an vara för x:-, betalar via check och summan 1,5x tex dyker upp på kontot hos säljaren. Säljaren ombeds skicka tillbaka mellanskillnaden, dvs 0,5x samt varan.

Säljaren gör detta och några dagar senare upptäcks att checken saknar täckning och säljaren blir inte bara av med varan, utan även skyldig att betala summan 0,5x som denne överfört till bedragaren.

Tada.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Såna här trådar kommer upp lite titt som tätt. Trådskaparen ursäktar sig med "Jag vet att det kan vara bedrägeri osv" men likväl märker man att TS gärna vill att det ska vara sant.

Tråkigt nog är det i 100% av fallen rena bedrägerier. Varför betala nypris för en beg telefon när man kan betala under nypris direkt från ÅF?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt, antagligen så pratar scammer A med dig, scammer B för över pengarna, du skickar telefonen, scammer B vill få tillbaka sina pengar då han "betalat fel".
Nigeria - NickePicke, 1-0.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
det är ju inget "klassiskt" Nigeriabrev iaf.

Jo, det är det.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Ser något av dessa bekant ut?

Citat:

Hello, i am Mrs Karty i saw your listed item on this site and i want to buy it for my son as a Christmas gift so i want to know the condition of the item and want to know the total cost of the item and the shipping cost to my son in Nigeria.also i will be making the payment by Bank to Bank Transfer .you can add me or mail me direct to my mail box on : kartyxxxxxxxxx@hotmail.comThanks.Mrs Karty
Detta meddelande är skickat från:
Alias: stephen_xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
E-post: stephen_xxxxxxxxxxx@live.com

Citat:

Hello Seller, I am Williams xxxx and am interested in your item and i want to purchase it for my cousin that went for a Unicef Conference Abroad,And i will pay you the sum of $500.00 USD for the item including the shipping charges via POST OFFICE to the destination.And the payment will be made via PayPal.So for me to make the payment i want you to send me your PayPal Details Below: PayPal Email Address:PayPal Name:Item Number: Or i can make the payment via Bank to Bank Transfer Online,So you can also provide me your Bank details below: Holder Name:Account Number:Clearing Number:Bank Name:Item Number: So i want you to reply me back to willimsxxxxxxxxxx@gmail.com and you can easily add me to your msn messenger for more discussions at williamsxxxxxxx@hotmail.com
Detta meddelande är skickat från:
Alias: wilxxxxxxxxxxx
E-post: willims.xxxxxxxxxxxxx@gmail.com

Permalänk
Medlem

När jag sålde min telefon på blocket för ett par månader sedan så fick jag ett liknande;

Citat:

Am ok with the price , Well i will like you to know that am buying this for my Son who went to Nigeria for is professional course on Art Works and Craft,Am buying this for him as is Birthday Gift, So Let me know the shipping cost from your local post office to Nigeria.

I wait to hear from you soonest

Douglas

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
När jag sålde min telefon på blocket för ett par månader sedan så fick jag ett liknande;

Sålde du den till honom?

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Sålde du den till honom?

Han verkade ju så trevlig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har me råkat ut för detta.. Dem skickade en "kopia" på överföringen till min hotmail adress.. det tragiska är att det säkert är folk som går på det.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.