Permalänk

Byter min imorn (:

Tillbaks till luft <3

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149

Jag hör pumpen från sängen när jag ska till att sova. Då jag endast har en enrumslägenhet så sover jag ganska nära datorn. Då pumpen är i höjdnivå med mitt huvud när jag sover så hörs den väldigt bra. I övrigt tycker jag den inte låter så farligt.

Ljudet från den upplevs för mig som ganska dovt. Med erfarenheterna från min H50 så vill jag säga att luftkylaren alltid är tystare förutsatt att fläktarna är densamma. H50 är dock den kraftfullaste kylare jag använt med mitt system och ingen av de luftkylare jag kört har kommit riktigt i närheten. Ingen perfekt produkt men den ger mig nästan 4GHz med ett rätt tyst system.

Är ljudnivån viktig så bör man i mitt tycke inte satsa på H50. Är kylprestandan viktig är H50 något värt att titta på.

Många tack för att du tog dig tid att testa och posta resultat här. Läser jag av dina screens rätt så är din temp i lådan ca 43 grader vid full load?

Bäst balans mellan kylning/ljudnivå verkar GT1150rpm fläktarna alltså ge. Körde du fläktarna på konstant rpm eller tempstyrda och hur lät isf GT1450 jämfört med 1150 när de gick i låg fart? Hör man någon skillnad mellan dem då?

Just pumpljudet är det jag är mest orolig över då jag precis som du bor i en liten etta. Jag har datorn står på golvet ca 5-6 meter ifrån mitt huvud då jag sover.

Om jag kan övertala mig själv att lägga så här mycket pengar på en ny dator så lär jag iaf prova med H50 och se hur det låter.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Många tack för att du tog dig tid att testa och posta resultat här. Läser jag av dina screens rätt så är din temp i lådan ca 43 grader vid full load?

Bäst balans mellan kylning/ljudnivå verkar GT1150rpm fläktarna alltså ge. Körde du fläktarna på konstant rpm eller tempstyrda och hur lät isf GT1450 jämfört med 1150 när de gick i låg fart? Hör man någon skillnad mellan dem då?

Just pumpljudet är det jag är mest orolig över då jag precis som du bor i en liten etta. Jag har datorn står på golvet ca 5-6 meter ifrån mitt huvud då jag sover.

Om jag kan övertala mig själv att lägga så här mycket pengar på en ny dator så lär jag iaf prova med H50 och se hur det låter.

Det skall vara korrekt avläst. fläktarna till H50 drar in varmluften i chassit och sedan ut. Jag kommer förmodligen prova vända på dessa igen framöver då jag inte gillar mängden damm som fastnar i radiatorn. Samt rent principiellt dra in varmluft i chassit.

Konstant RPM men då mitt Rampage II Gene gör som den vill med fläktarna så drar den själv upp dessa till vad de är specad för eller något över. Som det även kan avläsas så är lägsta avmätta hastighet på fläktarna mycket lägre. När systemet lastas så drar moderkortet upp fläktarna så jag förmodar att någon slags PWM-styrning finns i moderkortet. I låg fart var det i princip lika mellan 1150RPM och 1450RPM-fläktarna.

Ska tilläggas att pumpljudet för mig doldes rätt bra med de lite mer högljudda fläktarna. Men ja, jag har 4-5 meter mellan säng och dator och hörbart är det.

Värt ett försök helt klart, men förhoppningsvis kommer fler liknande produkter komma som är avsedda för tystare system. Jag hoppas även på tjockare radiatorer då denna radiator är något för liten för överklockade Intel 130W TDP-processorer.

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig.. blev en beställning. Får se det som en feel-good investering att lägga pengar på innomhusunderhållning så här i vintermörkret.

Nu väntar jag bara på info om storleken på nya geforce korten innan jag bestämmer vilket chassi jag ska ha. Är ruggigt sugen på Silverstone Fortress Tower 2 (ft02) men om korten ska växa mer på längden än Radeon 5970 så får de inte plats. Får avvakta och se vad för gfx och låda som ska inhandlas.

Inet hade bara 1 GT1150 i lager så det vart en sån och en 1450. Ska testa med 1450-fläkten som push och den långsammare som pull längst ut/upp. Efter lite funderande så borde det ju vara tyngre att trycka luft genom radiatorn än att ta hand om det som trycks igenom. Får se hur det funkar och låter. Eventuellt så blir det en distans mellan push-fläkten och radiatorn.

Hoppas infon sweclockers kan släppa på söndag inkluderar dimensionerna på nya geforce så jag kan beställa låda då. Mitt 8800GTS kan duga tills prestanda är officiella så man vet om det är ATI eller Nvidia som gäller för nya kortet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
text text text

Tack för att du tog dig tid till att lämna dina tankar om kylaren på ett sånt väldokumenterat sätt. Kudos kudos

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Kunde inte hålla mig.. blev en beställning. Får se det som en feel-good investering att lägga pengar på innomhusunderhållning så här i vintermörkret.

Nu väntar jag bara på info om storleken på nya geforce korten innan jag bestämmer vilket chassi jag ska ha. Är ruggigt sugen på Silverstone Fortress Tower 2 (ft02) men om korten ska växa mer på längden än Radeon 5970 så får de inte plats. Får avvakta och se vad för gfx och låda som ska inhandlas.

Inet hade bara 1 GT1150 i lager så det vart en sån och en 1450. Ska testa med 1450-fläkten som push och den långsammare som pull längst ut/upp. Efter lite funderande så borde det ju vara tyngre att trycka luft genom radiatorn än att ta hand om det som trycks igenom. Får se hur det funkar och låter. Eventuellt så blir det en distans mellan push-fläkten och radiatorn.

Hoppas infon sweclockers kan släppa på söndag inkluderar dimensionerna på nya geforce så jag kan beställa låda då. Mitt 8800GTS kan duga tills prestanda är officiella så man vet om det är ATI eller Nvidia som gäller för nya kortet.

Om inte annat kan du ställa ner hastigheten lite på GT 1450RPM-fläkten.
Vore kul om du ville lämna resultat på hur det för dig blir med eventuell adapter med. Jag hade provat det själv om det inte vore för att jag knappt får plats med de fläktar jag nu har mellan radiator och pump.

Hoppas du trivs med grejerna!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Tack för att du tog dig tid till att lämna dina tankar om kylaren på ett sånt väldokumenterat sätt. Kudos kudos

Lugnt. Jag hade både fläktarna folk frågat om i tråden samt tid att göra ett enklare test. Om någon undrar över fläktar med denna radiator så kan mitt lilla mini-test vara värt att länka.

För mer detaljerad information om fläktarna i övrigt så är det ju SPCR som gäller.

Permalänk

Snabb fråga, sitter det dammfilter på H50 ?

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av all-seeing
Snabb fråga, sitter det dammfilter på H50 ?

Nä, om man inte anser radiator som ett ^^

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk

okej. Skulle det funka bra om jag satte radiatorn i taket i Obsidian och låter fläkten blåsa ut luft istället? Anser nämligen att jag behöver den bakre 140mm fläkten kvar som utblås:)

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk

jag har allt @ stock och jag har en klistrad idle temp på 37 bra eller skit ?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
jag har allt @ stock och jag har en klistrad idle temp på 37 bra eller skit ?

Den går på el och håller samma temp som du själv, det måste väl vara OK eller

Visa signatur

*.*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av all-seeing
okej. Skulle det funka bra om jag satte radiatorn i taket i Obsidian och låter fläkten blåsa ut luft istället? Anser nämligen att jag behöver den bakre 140mm fläkten kvar som utblås:)

Ha så den suger in luft istället, från toppen då t.ex.
Så har jag och det fungerar bra

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Ha så den suger in luft istället, från toppen då t.ex.
Så har jag och det fungerar bra

Skulle helst vilja ha så att den blåser ut faktiskt pga damm.. :S

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av all-seeing
Skulle helst vilja ha så att den blåser ut faktiskt pga damm.. :S

Jo men har du den som utblås så blir det väl inte mindre damm i rummet för det?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Jo men har du den som utblås så blir det väl inte mindre damm i rummet för det?

Haha +1.. En annan sak, behöver jag köpa extra skruvar om jag vill göra push-pull? Nå special skruvar kan jag tänka mig

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av all-seeing
Haha +1.. En annan sak, behöver jag köpa extra skruvar om jag vill göra push-pull? Nå special skruvar kan jag tänka mig

Ja, om du får tag i sånna, jag har två på varje sida om radiatorn, det funkar men är fult då jag har min radiator uppe på chassit, alltså den hänger inte i två skruvar.

Edit: Akta gängorna bara för den är helt i alu så det pajar lätt.
Trodde min skulle få gängpajj direkt.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk

Okej, kan det finnas i vanlig bygghandel tro?

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Vilken grymt bra kylare...

Vilken grymt bra kylare......
Hade en Frezzer 7 pro förut, och bytte till en H50.
Frezzer 7 pro 3,8 Ghz idle 43 och 82 i load, nu med H50 fick jag 31 idle och 51 i load. Med 4,0 Ghz och H50:n idle 36 och 59 load. Prime 95 100% i 30 min, orginal fläkt och "Push"

Visa signatur

Mvh//Jerker
Fractal Design Define R2, Asus P7P55D EVO, Core i5 750, 2.66GHz (4,1GHz), ATI Radeon 6950 upplåst till 6970 905/1430 MHz 2 GB, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ,western digital caviar 320gb x2, Plextor dvd PX-800A, Corsair TX 650W 80+, Windows 7 HP

Permalänk
Medlem

Jag köpte detta kitt precis när det kom ut (4-5mån sedan?). Ett bra system som kyler 2-3 grader under din rumstemp i idle. Dvs den är väldigt beroende på vilken temp du har i rummet. Jag har 21-22 o låg på stadiga 18 grader. Tror detta beror på att pumpen e liten o driver runt vattnet sakta, liten radiator och att själva kopparplattan e i minsta laget.

Installationen är smidig, lätt o går mycket snabbt. De som inte har en öppen backplate i sitt chassi kommer få montera bort moderkortet. Bra instruktioner o nej det passar inte 1156 utan egna mods.

Pumpen hörs, ett svagt surr, oavsett om du kopplar den till moderkort lr experimenterar själv via fläktkontroll. Så det är inte lika tyst som Noctuas senaste luftkylare, men effektivare och helt klart mer prisvärd, ska du sova i rummet kommer den störa dig. Ska du surfa lr allt annat så kommer du inte höra den.

Ska man klocka så presterar den bra på detta sätt: du kan klocka mer med mindre fläktljud. Ska du klocka hårt så måste du öka i fläktsnurr för att känna att den ger ngt. Jag kunde klocka min gamla 775 2,66 till 3,57 utan o driva på mer av fläkten. Ska man klocka mer o tror att den ska vara tyst så stämmer det ej.

H50 passar de som vill ha tyst på stock prolle lr de som vill känna vattnets kylande effekt då de klockar lite. Men allt som ska ge det där extra då e det bättre med luft i denna prisklass.

Jag hade först den längst bak i chassi där fläkten sög in luft utifrån, sen chassiplåten, sen kylaren i chassit. Det funkade o var ok. Men kylaren var i chassit o sög åt sig värmen längst bak i burken.

Sen hade jag den utanför chassit o då fick man kapa. Förstår att alla inte vill det men det funka bättre. Dock så suger den åt sig lite rumstemp iaf.

På båda ovan sögs luft in i chassit o takfläktarna tog bort varmluften. Testade o ha så att luften sögs ut o det var varmare än o köra med vanlig luft, inget o rekomandera.

Det som funkade bäst var att dra kylaren o montera den fram, klämd mellan den förhållandevis kalla chassiplåten (antec 600) o låta fläkten blåsa luft utifrån på kylaren o in i chassit. Hade en annan fläkt under som pusha in kalluft till hela innandömmet. De som inte har denna möjlighet rekomenderar jag att försöka montera den fram o ha två fläktar på kylaren där du annars tar in kalluft. Fördelen med detta upplevde jag som att kylaren slapp suga åt sig moderkortets värme o fick kalluft fron fronten. Får ännu bättre effekt om man har den vid ett fönster eller det "drar" i rummet. MEN! så fort du tänker eller brassar på med en lr två fläktar genom denna kylare för bättre effekt, ja då kunde du skippat denna då hela konceptet förstörs.

En varningens finger dock. Har man börjat med denna o ser vad vatten kan göra, o vad det kan göra sjukt mycket tystare än luft, ja då kan det bli som min nya burk o en addiction till vattenkylning som varar livet ut. E du ute efter prestanda, kör riktigt kitt o våga bygg! Ska du ha helt ok tyst, bättre än medelluftkylare, köp detta.

(Jag har min nu i min socket 775 htpc o den gör ett kanonjobb)

Permalänk

Bra skrivet alltid20. Tack!!

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår inte hur du skulle kunna få lägre än rums temp (kolla med ngt program som visar korrekt istället) men annars informativt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av all-seeing
Okej, kan det finnas i vanlig bygghandel tro?

Borde finnas, ta med dig skruven om du verkligen vill.
Annars fråga Corsair om de har sånna skruvar som reservdelar, eller nått.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Förstår inte hur du skulle kunna få lägre än rums temp (kolla med ngt program som visar korrekt istället) men annars informativt.

Eftersom flera har fått det så borde det ju stämma.
Och luft som "åker" blir ju "kallare", som när man åker MC eller moped, det blir ju kyligare ju fortare man åker.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Hjälper en bekant att sätta ihop sitt paket och han köpte H50 lika så jag.
Men har ej börjat sätta ihop mitt, men nu till frågan, fläkten säts på CPU.
Men kan man sätta pumpen på "Sys fan" eller är jag helt ute och cyklar? så den får störm där.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Eftersom flera har fått det så borde det ju stämma.
Och luft som "åker" blir ju "kallare", som när man åker MC eller moped, det blir ju kyligare ju fortare man åker.

Nej det stämmer inte. Temperaturen kan inte bli lägre än rumstemperatur med vattenkylning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Hjälper en bekant att sätta ihop sitt paket och han köpte H50 lika så jag.
Men har ej börjat sätta ihop mitt, men nu till frågan, fläkten säts på CPU.
Men kan man sätta pumpen på "Sys fan" eller är jag helt ute och cyklar? så den får störm där.

Det kvittar mer eller mindre. Dock måste pumpen matas med 12V så ingen PWM-styrning bör vara aktiverad på headern pumpen ansluts på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nej det stämmer inte. Temperaturen kan inte bli lägre än rumstemperatur med vattenkylning.

Men jag är helt säker på att jag inte har 17 grader i mitt rum.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nej det stämmer inte. Temperaturen kan inte bli lägre än rumstemperatur med vattenkylning.

Det kvittar mer eller mindre. Dock måste pumpen matas med 12V så ingen PWM-styrning bör vara aktiverad på headern pumpen ansluts på.

ok, så jag pluggar in den där, och hur ser jag till att det inte är pwm styrning där?

Det borde väl inte vara någon styrning på sys fan?
Finns bara CPU fan , NB fan & sysfan på moderkortet så.
antar att det är rätt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Men jag är helt säker på att jag inte har 17 grader i mitt rum.

Fel på tempsensorn förmodligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
ok, så jag pluggar in den där, och hur ser jag till att det inte är pwm styrning där?

Det borde väl inte vara någon styrning på sys fan?
Finns bara CPU fan , NB fan & sysfan på moderkortet så.
antar att det är rätt.

Kollar BIOS och slår av PWM-styrning eller vad moderkortstillverkaren nu valt att kalla funktionen.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med H50.
Kör en i5:a i 3,59GHz och efter 3timmars test i OCCT så hade jag haft en maxtemperatur på 58grader.

Övrig setup:
CM 690
Maximus III Formula
Cougar 700W
m.m.