Permalänk
Medlem

Det verkar som om du fått lite bättre kontakt mellan CPU och kylflänsen men inte tillräckligt...

Jag brukar alltid rengöra samt sätta ny kylpasta, som de beskriver ovan, så fort jag tar bort en kylfläns. Det skulle nog lösa ditt problem också. Lycka till.

Som Brallor skrev
"Är kylflänsen sval så är det ju antingen att ditt program visar fel temp eller att cpun har dålig kontakt med kylflänsen, Prova att ta loss cpu-kylaren och sätt dit den igen och se om det blir någon skillnad."

J

Permalänk
Medlem

UPDATE:

Hårddisken dog i lördags av någon konstig anledning och fanns inte kvar i bios. Var tvungen att dra ut strömmen från den i 10 minuter / koppla in den igen för att få den att funka. Jag och min sambo flyttade hem till mor och far eftersom vi ska få nya golv i lägenheten i veckan så jag tog med mig datorn. När jag kopplade in den startade den i 30 sekunder innan den slog av sig själv. Sedan startade den i 20 sekunder nästa gång. Typiskt överhettningsproblem tänkte jag.

Gick in idag (måndag) då den lokala datorbutiken öppnat och köpte lite arctic silver 5. Samt några ärenden på apoteket och clas ohlssons:

Arctic silver 5 kylpasta (lokala datoraffären 89:-)
isopropyl alkohol (apoteket 50:-)
luddfria näsdukar (15:- för 6 paket).
Tryckluft på burk (clahs ohlsson 110:-)

Hade dammsugit fläktarna sedan tidigare men tog loss dom igen och blåste dom rena med tryckluften samt blåste rent moderkortet / grafikkortet. Doppade topz pinnar i alkoholen och baddade processorn samt undersidan på cpu kylaren. och torkade rent med de luddfria näsdukarna och lät det torka i 10minuter innan jag lade på en tunn sträng med kylpasta på processorn. Tryckte fast cpu kylaren utav bara fan den här gången men socket 775 kylare är verkligen dåliga (var lite rädd att moderkortet skulle spricka) sen snurrade jag den 2-3 grader mot och medurs för att smeta ut pastan.

Efter detta funkar den prima! Ligger på ~30 grader idle och ~45-55 i load vilket märks!

Tack för hjälpen och föreslår att om ni känner att ni har problem med datorn så ge den en ordentlig städning!

MVH

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsi

Efter detta funkar den prima! Ligger på ~30 grader idle och ~45-55 i load vilket märks!

Nu är temperaturen bättre, antar du har intels stock-kylare?

Ligger på samma temperaturer själv, fast med en Arctic Cooling Freezer 7 pro - Med i stort sett samma processor. System i sig.

Härligt att du fick det löst!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB