Hur mycket ström drar en gammal dator?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström drar en gammal dator?

Hade tänkt slänga upp en webserver/ftp för väldigt enkla tjänster och samtidigt ha den att routa mitt 10/10-bredband, så som ni förstår är prestanda inte någonting att bry sig om i det här fallet.

Det enda som egentligen är intressant i valet av maskin i mitt fall är hur mycket ström den drar.

Har för tillfället två maskiner som står och skräpar att välja på.

En Pentium Pro 200MhZ med ~48MB EDORAM och en Pentium 3 på ~700MhZ med ~256-512MB SDRAM. Kommer ha samma IDE-HDD/CD-ROM och NIC i båda så utöver processor/mobo skiljer sig knappt något.

Frågan är nu, vilken av dessa maskiner drar minst ström? Och med hur stor marginal?

Hur länge skulle jag kunna köra någon av dessa maskiner 24/7 innan jag tjänat på att köpa t. ex. en sån här?: http://mini-itx.se/viaidotpc2500epc1moderkort15ghzc7d-p-369.h...

Tacksam för svar/spekulationer i frågan.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Mina gamla Pentium/PII brukar ligga runt 45-60W med min julaelmätare Jag skulle satsa på Pentium pron att den är snålast och att det är fränare med en äldre maskin

Edit: Jag brukar ha kört webserver på en IBM 386a så prestanda är inte så viktigt som du sa

Permalänk
Medlem

Asch, jag som trodde det skulle handla om gammalt järn som drar ordentligt med kräm. Vad sägs om en PDP-10 som snurrar på 20kW plus kylanläggning.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Sedan är det väl så att aggen i de äldre inte är så effektiva heller. Tror en VIA eller Atom är snabbare.
Kolla så det kort du kollar på stödjer throttling (EIST , Cool&Quiet) funktioner så kan du få ner förbrukningen mer.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Asch, jag som trodde det skulle handla om gammalt järn som drar ordentligt med kräm. Vad sägs om en PDP-10 som snurrar på 20kW plus kylanläggning.

Ber om ursäkt att min hårdvaran jag har tillgång till inte är riktigt så gammal. Men det handlade ju trots allt (delvis) om datorer som är äldre än 10 år så jag antog den här delen av forumet passar bäst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Sedan är det väl så att aggen i de äldre inte är så effektiva heller. Tror en VIA eller Atom är snabbare.
Kolla så det kort du kollar på stödjer throttling (EIST , Cool&Quiet) funktioner så kan du få ner förbrukningen mer.

Är som sagt inte intresserad av prestanda och i dessa maskiner finns det inte en chans att få EIST eller Cool&Quiet.

EDIT: Möjligen EIST på P3an? Eller? Vet dock inte hur effektivt det var på den tiden...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Ber om ursäkt att min hårdvaran jag har tillgång till inte är riktigt så gammal. Men det handlade ju trots allt (delvis) om datorer som är äldre än 10 år så jag antog den här delen av forumet passar bäst.

Jorå, du får gärna diskutera det här Jag får väl göra en egen tråd om jag ska diskutera pdp:or.

Själv kör jag en soekris net5501 som router:

http://soekris.com/net5501.htm

den är rätt dyr, men trevlig.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Jorå, du får gärna diskutera det här Jag får väl göra en egen tråd om jag ska diskutera pdp:or.

Själv kör jag en soekris net5501 som router:

http://soekris.com/net5501.htm

den är rätt dyr, men trevlig.

Ja det är ju något sådant jag egentligen vill ha, men som sagt det är dyrt. Känner inte riktigt att det är värt det när man har skräphårdvara som bara står.

Intressant är ju även frågan hur länge man skulle kunna köra med de två föreslagna maskinerna innan man skulle tjänat på att köpa något dylikt sett till elförbrukning/hårdvarukostnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte, är den där Soekris net 5501 en modern produkt? Specifikationerna är ju antika. Varför vill folk ha en sådan? Och om den nu är dyr? Eller finns det något slags kultvärde?

Jag skulle tro att dina gamla datorer inte drar särskilt mycket ström, säkert under 100w. Många nätagg i mina äldre datorer var bara specade till däromkring.

Sen kanske du skulle komma ännu bättre till i strömförbrukningsväg med något modernt moderkort med strömsparsfunktioner, men då måste du ju köpa nytt.

Kör på det du har...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Jag fattar inte, är den där Soekris net 5501 en modern produkt? Specifikationerna är ju antika. Varför vill folk ha en sådan? Och om den nu är dyr? Eller finns det något slags kultvärde?

Den routar min trafik alldeles utmärkt! Och när jag köpte den (två år sedan) så hittade jag inget motsvarande i form av storlek, prestanda, strömförbrukning och modularitet (dvs, den har en jäkla massa portar man kan stoppa in annan rolig hårdvara i)

Jag tror såklart att man kan göra nånting bättre idag med annan hårdvara, men nischen är ganska smal. Jag tror dom flesta(inklusive mig själv) skulle bygga motsvarande på nått mini-ITX istället för en soekris idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mätte min PIII 933 med 512 och två 7,2k diskar, tror inte den tog mer än 40W el liknande, med modem o switch o hela skiten.. var väldigt mycket mindre än ja trodde iaf.

Utan skärm givetvis.

EDIT:

Runt 75 snarare, men endel prylar: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

På tal om strömförbrukning, borde inte en gammal hederlig mekanisk elmätare runt 50-60tal vara nog exakt att mäta datorn med då många klagar på att de billiga digitala vägguttagsgrejorna inte ska fungera med en dator?
Jag har en hel drös med gamla enfasare och en har jag till servern. Det är väl för att datorer har switchade nätagg som gör att mätarna inte hänger med men en riktig mätare borde väl klara sånt.

Permalänk
Medlem

Jag tror PPro-maskinen kommer svettas när den ska NAT:a 10 Mbit faktiskt, om du nu ens lyckas trycka 10 Mbit genom den.. Men jag gillar äldre hårdvara, så det där var svårt att säga.

Prova och se, ligger den för högt har du iaf gett den chansen. Tror inte det är någon dramatisk skillnad i förbrukning mellan maskinerna.

Permalänk
Medlem

Har NAT:at några Mbit med en 486sx25 utan problem så det är väldigt icke-krävande...

Körde Freesco som os på den maskinen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Min Pentium II@400 MHz med 192 MB RAM orkade inte mer än 80-90 Mbit nedströms, ingen uppladdning vid tillfället. Inga som helst regler pållagda. Och det var vanliga nedladdningar med HTTP. Torrents med hög trafik i båda riktningarna mår nog inte PPron bra av.

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt klent tycker jag..

Fick problem med 8Mbit med min 486a men den är ju löjligt långsam, ISA baserad arkitektur var det dessutom.

Hade du billiga nätverkskort ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Njaa, 3Com 3C905:or om jag inte minns helt fel. Hyfsade kort.

Körde pfsense, men jag har svårt att tro att det ska suga i sig så mycket. Jag kommer nog köra en P3-maskin nu.

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt.. kanske klarar de korten inte så mycket mer

Ja använde iaf min 486a till 2Mbit utan problem under lång tid, och den är ju ruskigt mycket slöare än en PII

Hade 3c509 ISA kort vill jag minnas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Jag tror PPro-maskinen kommer svettas när den ska NAT:a 10 Mbit faktiskt, om du nu ens lyckas trycka 10 Mbit genom den.. Men jag gillar äldre hårdvara, så det där var svårt att säga.

Prova och se, ligger den för högt har du iaf gett den chansen. Tror inte det är någon dramatisk skillnad i förbrukning mellan maskinerna.

En 200 MHz PPRO ska inte ha några problem att routa 10MBit om man inte har väldigt mycket brandväggsregler.

Körde en 100 MHz Pentium flera år som nat-router och brandvägg hemma och den hade inga problem men något operativ-system jag testade med, körde Windows NT4 (med programvara för NAT), Novell Netware 5, Linux (2.2.nånting), OpenBSD 2.8. Det var dock strul med vissa nätverks-kort, framförallt ISA-baserade, men med t.ex. 3Com 3C905 gick det bra.

Har kört en ethernet-brygga med nivå-3 filter i OpenBsd 3.0 på en Pentium 200 MHz, den klarade runt 90 Mbit

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards