Pro Tools M-Powered Essential

Permalänk

Pro Tools M-Powered Essential

Hello.

Har nyligen fått hem mitt nya ljudkort som blev en stor besvikelse. Har installerat fast track sedan när jag ska installera Pro tools som följer med börjar det struliga. När installationen är klar och datorn om startad börjar och jag ska dra igång programmet tryckar jag på ikon och tar 3sekunder innan kommer upp meddelande att programmet inte kunde startas etc

Har kollat upp lite gran angående problemet och hittar inget, vet inte säkert om det stödjer Vista SP2 64bit för det står olika. Men provade att dra ner en 64bit uppgradering och fortfarande samma problem.

Så min fråga är om det är någon som har samma problem eller har haft
det samt om någon har tips på vad man kan prova för att få igång det.

Jag kör Windows Vista 64bit SP2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WilliamAhlin
Hello.

Har nyligen fått hem mitt nya ljudkort som blev en stor besvikelse. Har installerat fast track sedan när jag ska installera Pro tools som följer med börjar det struliga. När installationen är klar och datorn om startad börjar och jag ska dra igång programmet tryckar jag på ikon och tar 3sekunder innan kommer upp meddelande att programmet inte kunde startas etc

Har kollat upp lite gran angående problemet och hittar inget, vet inte säkert om det stödjer Vista SP2 64bit för det står olika. Men provade att dra ner en 64bit uppgradering och fortfarande samma problem.

Så min fråga är om det är någon som har samma problem eller har haft
det samt om någon har tips på vad man kan prova för att få igång det.

Jag kör Windows Vista 64bit SP2.

Märkligt problem då de senaste verisionerna av ProTools ska fungera under Vista.

Har faktiskt ingen aning om vad det kan vara, men vi kan köra med "uteslutnings-metoden", alltså vad som inte går fel. Skulle då vara bra och veta vad du hat för hårdvara och vilket. En screenshot på felmeddelandet skulle också underlätta en hel del. Lägg upp det så kan vi gå vidare. Är själv studiotekniker, så sånt här tycker jag är kul, hehe

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

cpu:A MD X2 6000+ 3.0ghz
Ram: A-DATA 4GB 800mhz 4x1,
GFX: Leadtek 8880GTS,
Motherboard: Asus M2N Nforce

Det externa ljudkortet är ett M-Audio Fast Track MKII

Felmeddelandet: http://yfrog.com/31protoolsj

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=100&navid=54&itemi... provat allt där?

Yes och fortfarande samma problem =/

Har provat ominstallerat igen och nu fick jag nya meddelanden att *Microsoft Register server har slutat fungera.
*Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en i/o enhet. *Paceregister returned an error

Permalänk

Dum fråga kanske, men har du ett riktigt windows 7, eller någon form av beta? (tankat?) Vet att beta-versionerna kan krångla lite ibland.

Men prova att högerklicka på genvägen, gå in i egenskaper och under fliken kompatibilitet köra programmet som administratör. Fungerar inte det, prova och att köra det i läge för ett annat operativsystem, som Xp sp3, eller Vista sp2. Uppdatera även alla drivrutiner i hela datorn, kan också krångla ibland.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

http://duc.digidesign.com/showthread.php?t=235433&page=2

"Yes and, unfortunately, it's not good news. We've discovered a flaw in certain older AMD processors where they do not execute SSE instructions, even though they claim to. This is not something we'll be able to fix so the only remedy will be on the hardware end - upgrading to a newer processor that supports SSE properly.

We've amended our compatibility information to reflect this info:

Pro Tools 8 uses certain SSE instructions for drawing and other performance critical code. We have found that some older models of AMD chips from the Athlon 64 X2 (Athlon X2, AMD K9) family do not support specific SSE instructions used by Pro Tools, even though they claim to be SSE compliant. On these AMD computers, Pro Tools 8 will not launch. Unfortunately, this issue is not something we think can be fixed on our end, given the amount of custom recoding and testing that would be required. Current AMD chips and those manufactured in the last few years do support these SSE instructions."

Verkar stämma då du har en Athlon 64 X2 om jag inte är helt fel ute.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

1 Varför köra vista till musik? Helt onödigt och jävligt kontraproduktivt som du redan märkt. Gör om gör rätt.

2 Protools behöver jämt nån sorts dongle annars funkar inte skiten, till Protools HD är det några dsp-kort, till LE måste du ha ett Digidesignljudkort, till det systemet du har så behöver du det här

M-Powered requires M-Audio hardware as an interface and an iLok licence to use Pro Tools M Powered.

har du en iLok licens eller? jag vet inte om du behöver en separat iLok dongle (en värdelös usbgreja som du måste beställa från dom) eller hur det funkar men det här är troligtvis problemet.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
1 Varför köra vista till musik? Helt onödigt och jävligt kontraproduktivt som du redan märkt. Gör om gör rätt.

2 Protools behöver jämt nån sorts dongle annars funkar inte skiten, till Protools HD är det några dsp-kort, till LE måste du ha ett Digidesignljudkort, till det systemet du har så behöver du det här

M-Powered requires M-Audio hardware as an interface and an iLok licence to use Pro Tools M Powered.

har du en iLok licens eller? jag vet inte om du behöver en separat iLok dongle (en värdelös usbgreja som du måste beställa från dom) eller hur det funkar men det här är troligtvis problemet.

Han har faktiskt skrivit att han har ett M-audio-ljudkort, och det är dessutom kompatibelt med den ProTools verision han har. Om jag inte minns helt fel så är det inte ett sånt felmeddelande som ska komma upp om man inte har usb-licensen, men som sagt så är jag inte helt säker. Tror felet är nåt annat, som Trance_Allstar skriver, att hans cpu har kompatibelproblem med ProTools.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

hmn, då får jag skicka tillbaka det och köper Ljudkort Line 6 POD Studio UX1 denna gång. Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WilliamAhlin
hmn, då får jag skicka tillbaka det och köper Ljudkort Line 6 POD Studio UX1 denna gång. Tack för alla tips!

Jag skulle tagit ett internt om du har en stationär, mycket mindre latency,
efter det skulle jag tagit ett firewire, och sist ett usb för dom har mest latency.

Ska du trots allt ha usb dvs om du har en laptop utan firewire,
så skulle jag tagit nåt som tried and proven, typ
http://www.dolphinmusic.co.uk/product/38613-esi-u24-xl-includ...
om du bara ska köra upp till 44-48khz

Eller E-MU 0202 USB från samma sajt, 77£
eller http://www.dolphinmusic.co.uk/product/34901-e-mu-trackerpre-u...
som har fantommatning till mickarna.

Det mesta andra verkar vara av högst tverksam ljudkvalitet/buggiga drivers/
dåligt byggda/leksaker etc. Det mesta är skit generellt om man jämför med dom bra grejerna (av en eller annan anledning).

Glöm inte att kortet måste vara "bus powered" annars måste du ha extern ström till det, tex E-MU 0404 funkar inte om du är mobil.

Firewire, troligtvis det bästa i budgetklassen
http://www.dolphinmusic.co.uk/product/15610-echo-audiofire-2....

Echo verkar ha väldigt lite problem (bra allround)
E-MU har riktigt bra ljudkvalitet,
ESI funkar bra, iaf deras interna.
Har hört att en del Native Instruments ska vara väl lämpade till musikproduktion.

Sen finns det märken jag inte tror du har råd med som är ännu bättre
t.ex RME, MOTU, Lynx.

Hoppas du hittar nåt som funkar, själv skulle jag undvikit allt som ser ut som leksaker eller rymdskepp, ja jag skulle undvikit allt som inte är tillverkat av dom 7 ovanstående märkena, punkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Han har faktiskt skrivit att han har ett M-audio-ljudkort, och det är dessutom kompatibelt med den ProTools verision han har. Om jag inte minns helt fel så är det inte ett sånt felmeddelande som ska komma upp om man inte har usb-licensen, men som sagt så är jag inte helt säker. Tror felet är nåt annat, som Trance_Allstar skriver, att hans cpu har kompatibelproblem med ProTools.

Och därav min kommentar:

"till det systemet du har så behöver du det här

M-Powered requires M-Audio hardware as an interface and an iLok licence to use Pro Tools M Powered."

Läsförståelse.
Felet kan dock bero på nåt annat, det vet jag inget om.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Och därav min kommentar:

"till det systemet du har så behöver du det här

M-Powered requires M-Audio hardware as an interface and an iLok licence to use Pro Tools M Powered."

Läsförståelse.
Felet kan dock bero på nåt annat, det vet jag inget om.

Jag läser det som att du har missat att han har m-aduio-kort med ProTools m-powered. Men det är jag det

WillianAhlin:
Prova att plugga in ljudkortet i en annan datorn, med en Intel-cpu tex, installera allt och se om det fungerar då. Vet inte om man kan ha samma nyckel på flera datorer, men jag tycker det borde gå (inte samtidigt då) Fungerar det då, ja då har du svaret på din fråga

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!