Permalänk

Blåskärm "bsod" när datorn jobbar.

Tjenare,

Jag hjälper en polare med hans dator, Den har haft ett konstigt fel ett bra tag nu. Ska försöka göra detta så att det är lätt att förstå,

Så fort datorn får jobba med tex: Spel eller lite mer krävande program.
så får man blåskärm... Man hinner ju tyvärr inte med att läsa felmedelandet pga; Bilden syns i max 1sekund.

Allt som är gjort är:

*Formatering / ett antal gånger.

*Ett flertal olika OS har använts

*Senaste drivrutiner till grafikkort, Har rensat ut dom gamla med Driver Sweeper.

*Har sökt igenom registerings filer med ett antal olika program.
Tex: Tuneup utilities 2010 / Registry easy 5.6

*Har defragmerat hårddisken 2gånger , Även sökt igenom den med disc doctor.

*Har testat köra med bara 1ram minne i "testat med båda 2"

*Datorns fläktar funkar 100% , Även temperaturen ser bra ut.

Datorn funkar klockrent efter formatering. Att spela CSS och många andra spel på..

Men så fort funktionen "starta om datorn" används så börjar detta felet.
- - - - - -
Dator info:

Moderkort: MSI K9N6PGM2

Processor: AMD x2 2.5Gz

Ramminne: 1st på 1GB och ett på 2GB "3Gb totalt"

Grafikkort: Nvidia 8600GT

Nätagg: ?
HDD: ?
------------------------
Jag har själv inte kollat på datorn IRL. Men har försökt hjälpa polaren genom MSN...

Någon som har någon ide vad som kan vara fel. ??

Uteslutet:

*Hårddisk problem
*Överhettning
*Ramminne
*Virus

Vore fin fint om någon kunde hjälpa till..

//Lazer

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Har alla krävande program/spel körts från samma hårddisk?

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

"senaste" drivrutiner....är det från tillverkarnas hem sida eller uppdatering genom Enhetshanteraren

Permalänk
Vila i frid

Vad säger MEMTEST86+ bootad från CD?
Vad säger OCCT körd i 10 minuter?
Vad säger FURMARK körd i 10 minuter?
Vad säger HDTUNE om diskens hälsa (dvs SMART-parametrar)?

Permalänk
Medlem

Är du säkert på att du har uteslutit hårddisk och minnes problem? De är annars vanliga bovar vid BSODs, annars skulle jag gissa på fel på moderkortet. Kollar om det är några snullva kondensatorer på plattan?

Permalänk

Tjenare..

Jag har inte testat program som Memtest eller andra liknande program.
men det kanske man skulle göra.
Men vi har ju testat med olika minnen så det är jag nästan säker på att det inte är några fel på...
- - - -
njaaa.. Jag kan nog inte riktigt utesluta HDD'n, Men vi har iallafall testat dom flesta hårddisk programmen.
- - - -
Senaste drivrutiner är hämtade från tillverkarens hemsida.
www.nvidia.com
Och som sagt rensat dom gamla med Driver Sweeper.
- - - -
Svar ja. Alla program körs genom samma hårddisk..

- - - -
Men det som är så konstigt är att allt funkar klockrent precis efter formatering och installation av nytt OS.

Och sen när man använder funktionen "starta om nu" så börjar det ?..

Tackar för alla svar iallafall...

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Du borde verkligen köra nåt pass med memtest. Dessutom så ta reda på vad BSOD igentligen säger. Ladda ner och installera http://www.microsoft.com/whdc/Devtools/Debugging/default.mspx ( se till att ta rätt version, 32 eller 64bit.) Starta skiten och ta File > Symbol File path, skriv in: SRV*c:\symbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

Gå sedan in i din minidump map i som ligger i windows och släng in dumpfilen som stämmer överens med tidpunkten BSOD kom, in i programet, låt den tänka ett tag och skriv sedan !analyze -v och kopiera in resultatet här.

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER | i7 9700K | Corsair 32GB | EVGA GTX 1080 8GB ACX 3.0 FTW | Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av U-S-S-R
Du borde verkligen köra nåt pass med memtest. Dessutom så ta reda på vad BSOD igentligen säger. Ladda ner och installera http://www.microsoft.com/whdc/Devtools/Debugging/default.mspx ( se till att ta rätt version, 32 eller 64bit.) Starta skiten och ta File > Symbol File path, skriv in: SRV*c:\symbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

Gå sedan in i din minidump map i som ligger i windows och släng in dumpfilen som stämmer överens med tidpunkten BSOD kom, in i programet, låt den tänka ett tag och skriv sedan !analyze -v och kopiera in resultatet här.

-----------------
-----------------

Tjo!

Vi installerade om datorn och gjorde allt från början igen....
Datorn funkade kanon i 2dagar. Gick att spela och göra allt normalt.

Sen tänkte vi bara för att se om det är när man använder "starta om nu" som datorn börjar dumma sig....

Svar: Japp. Så fort man använder boot alternativet: Starta om nu
så händer detta, Och det gick inte spela mer. Utan vi fick formatera än en gång,
Och nu funkar det igen..
Ska aldrig mer använda "starta om nu" funktionen ^^

Som sagt: Olika OS är testade , Olika program .
Så det är inte samma mjukvara i datorn varje gång.
Ger inga felmeddelande med memtest eller Cpu test.

Men vi ska testa det där med debugging "dumptest" och se vad Bsod säger.
ifall det inträffar igen..

Jag lägger upp det i denna tråden om den finns kvar vill säga..

Tackar så mycket för hjälpen..

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Du borde ta reda på hur bra nätagg du har, låter som att processorn dör pga. dålig strömtillförsel eller liknande.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Ja, jag sätter även jag en slant på att det är nätagget som antingen är undermåligt eller sjunger på sista versen.

Dock är det ju som sagt mystiskt att det knasar sig direkt efter en omstart, om det funkar bra innan menar jag.

Rekommenderar följande steg:

Formatera, installera windows. Installera enbart moderkortets drivrutiner, starta om datorn. Installera sedan grafikdrivrutiner, starta om datorn. Om man trycker in en 4-5-6 drivrutiner utan att starta om datorn mellan kan det bli lite skumma bekymmer ibland. Hur fungerar en sådan grej?