Permalänk
Medlem

Jag sitter med en H50 sedan några veckor och den gör ett bra jobb redan med en slöare 1000rpm fläkt som utblås monterad i taket på min Cosmos 1100 S - satt med en Zalman CNPS9500 tidigare med processorn på 3300mhz med 55*C load och nu kör jag 3500mhz, med minimalt högre spänning, med ~43-45*C i load.

Sedan har jag aldrig hört pumpen eller liknande alls mer än första gången man startar apparaten och den "skvalpar" lite men det är över på tio sekunder. Jag kunde inte ens höra den när jag ansträngde mig och med alla fläktar avstängda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
kan meddela att luft på burk är både bra och anus.
vet ej om det är så med alla.
men dom 2 jag testat blivit att lutar du burken lite så kan det fasen komma ut vätska.

Som tur var det inte när jag blåste datorn utan annat.
skvätter ut lite då så då.

vet ej i vilken vinkel det är att det börjar komma.

Det är nog snarare gas än vätska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Fractal Designs fläktar har ett visst rykte om att inte vara speciellt tysta. Men då du redan har dessa kan det ju dock vara värt att testa.

2st GT's är bättre än Corsairs standardfläkt. Kan man köra två fläktar så är det att rekommendera då två lågvarvade kyler bättre en än högvarvad. Hög RPM behöver nödvändigtvis inte innebära förbättrad kylprestanda. PGA designen av radiatorn så är det en fördel att kunna dra igenom luften. Extra viktigt för oss som sitter med 130W i7 920 och uppåt då dessa alltid är varma.

Bry dig inte alltför mycket om idletemperaturerna då dessa är oviktiga under 40 grader. Hur är det mer relevanta, temperaturen vid last? Det bör ha ändrats rätt skapligt gissningsvis.

Har också har massa negativt om FD's fläktar men själv kan jag då inte höra nått från dem. Det som låter i min burk är till 70% grafikkortet och resten antar jag är corsairfläkten på radiatorn. Men det var bra att höra att 2 GT är bättre än originalfläkten, ska nog ta och införskaffa 2st när de är i lager eller när jag ska köpa nått annat.

Jag har faktiskt aldrig kört några riktiga tester med stockkylarn som jag kan jämföra med, så jag vet inte hur pass mycket bättre det blivit. Sen har jag inte klockat något heller eftersom jag inte har behov av det, än. Dock så tror jag att jag körde runt en halvtimme med OCCT (large data set & high priority) och då stack tempsen iväg till ca 65 på kärnorna. Men jag ska ta och göra lite bättre tester framöver när jag har tid och orkar.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Inaktiv

En liten varning angående tejppadsen till H50 fästet. Försök låt bli att följa instruktionerna där Corsair anser att man ska ta bort skyddspappen över klistret. Det blir lite krångligt att få bort detta klister när man väl behöver få bort fästet.

Permalänk
Medlem
Citat:

En liten varning angående tejppadsen till H50 fästet. Försök låt bli att följa instruktionerna där Corsair anser att man ska ta bort skyddspappen över klistret. Det blir lite krångligt att få bort detta klister när man väl behöver få bort fästet.

Aj då, den varningen skulle jag behövt tidigare =/ btw, gjorde en lite bättre test nu med OCCT. Testade i 2h (large data set & high priority) efter en timme med fläkten på lägsta möjliga varvtal (ca 650 för mig) fick kärnorna upp till 55 grader som högst, och efter den timmen slog jag på fläkten på "turbo-mode" (ca 1600rpm) och då sänktes tempsen till runt 45. Detta alltså med en oklockad i5:a (dock så klockas den automatiskt upp från 2,6 till 2,8 genom moderkortet), jävligt imponerande tycker jag iaf. Ångrar inte direkt valet av H50 än så länge.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Kan bidra med en bild från mitt bygge, inte färdigt ännu men monteringen av H50'n var inga progblem

Visa signatur

RTX 5080/ 7700X

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Mycket bra ide, isf vore det bra om dina små tester ligger med

Det kan nog vara värt att ta med hoppas jag.

Fick du tag i den information du behövde i detta inlägg? Jag hittade den i en av mina tabs nu och såg att jag helt missat att svara på den.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=981...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hanou
Har också har massa negativt om FD's fläktar men själv kan jag då inte höra nått från dem. Det som låter i min burk är till 70% grafikkortet och resten antar jag är corsairfläkten på radiatorn. Men det var bra att höra att 2 GT är bättre än originalfläkten, ska nog ta och införskaffa 2st när de är i lager eller när jag ska köpa nått annat.

Jag har faktiskt aldrig kört några riktiga tester med stockkylarn som jag kan jämföra med, så jag vet inte hur pass mycket bättre det blivit. Sen har jag inte klockat något heller eftersom jag inte har behov av det, än. Dock så tror jag att jag körde runt en halvtimme med OCCT (large data set & high priority) och då stack tempsen iväg till ca 65 på kärnorna. Men jag ska ta och göra lite bättre tester framöver när jag har tid och orkar.

Det kan vara så att ditt grafikkort täcker ljudet från dina Fractal Design fläktar. Men stör fläktarna dig inte och du känner de presterar bra nog så finns det ju ingen större anledning att byta ut de egentligen.

65 grader var lite väl högt. Är detta oklockat med två Fractal Designs på 1000RPM?

Citat:

Aj då, den varningen skulle jag behövt tidigare =/ btw, gjorde en lite bättre test nu med OCCT. Testade i 2h (large data set & high priority) efter en timme med fläkten på lägsta möjliga varvtal (ca 650 för mig) fick kärnorna upp till 55 grader som högst, och efter den timmen slog jag på fläkten på "turbo-mode" (ca 1600rpm) och då sänktes tempsen till runt 45. Detta alltså med en oklockad i5:a (dock så klockas den automatiskt upp från 2,6 till 2,8 genom moderkortet), jävligt imponerande tycker jag iaf. Ångrar inte direkt valet av H50 än så länge.

Riktigt imponerande temperaturer. Låg RPM ser ju ut att fungera riktigt bra för din del, och ska du klocka så borde push/pull med ett par lågvarvade fläktar göra susen.

Inget vidare fäste på kylaren i mitt tycke, ganska lätt att dra sönder och instruktionerna säger att man ska ta bort skyddet över klistret. Har man otur blir det pilligt att få bort klistret samt att kuddarna förstörs. Jag måste beställa hem nya kuddar samt plastfästen som monteras i metalramen då bägge dessa gick åt för mig. Morgondagens bekymmer det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andomys
Kan bidra med en bild från mitt bygge, inte färdigt ännu men monteringen av H50'n var inga progblem

http://img97.imageshack.us/img97/8243/dsc00155yz.jpg

Snyggt!
i7 920 med ett Rampage II Extreme? Och är det bara jag eller ser det inte ut som att ditt system saknar minnen? =P

Permalänk
Medlem

Det är inte bara du Lite sned bild men det är ju bara petitesser

Visa signatur
Permalänk
Medlem

h50 kyllare är värd pengarna utan tvekan har en själv för att datan ska vara tyst och kall...

Permalänk
Medlem

Efter en första provkörning igår kväll (alldeles för sent) är första intrycket besvikelse, den kyler inte märkbart bättre än min noctua tornkylare trots push/pull och höga varvtal. Med andra ord inte dåligt, bara inte lika bra som jag hoppats. Kunde inte montera den som insug på något vettigt sätt i mitt chassi dock, ska prova att montera om kylplattan samt se om jag kan sätta radden bättre. Men hittills alltså: lite sisådär.

En annan grej, när jag sätter corsair-fläkten i CPU-fan uttaget så säger datorn ifrån att det inte sitter någon cpu-fan installerad. Har satt "ignore" på detta i BIOS och nog fasen snurrar den. Någon annan som har det problemet? Ber om ursäkt i förväg om detta tagits upp, ignorera mig i så fall. Har ställt upp den i speedfan medan den andra fläkten ligger på fläktkontroll.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Efter en första provkörning igår kväll (alldeles för sent) är första intrycket besvikelse, den kyler inte märkbart bättre än min noctua tornkylare trots push/pull och höga varvtal. Med andra ord inte dåligt, bara inte lika bra som jag hoppats. Kunde inte montera den som insug på något vettigt sätt i mitt chassi dock, ska prova att montera om kylplattan samt se om jag kan sätta radden bättre. Men hittills alltså: lite sisådär.

En annan grej, när jag sätter corsair-fläkten i CPU-fan uttaget så säger datorn ifrån att det inte sitter någon cpu-fan installerad. Har satt "ignore" på detta i BIOS och nog fasen snurrar den. Någon annan som har det problemet? Ber om ursäkt i förväg om detta tagits upp, ignorera mig i så fall. Har ställt upp den i speedfan medan den andra fläkten ligger på fläktkontroll.

Se till att pumpen får 12V och inte sitter på någon fanheader med aktiverad fläktstyrning. H50 bör kyla bättre än din Noctua iallafall. Det kan ju vara så att fläkten snurrar för långsamt för att din fläktkontroller ska uppfatta hur snabbt den går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Se till att pumpen får 12V och inte sitter på någon fanheader med aktiverad fläktstyrning. H50 bör kyla bättre än din Noctua iallafall. Det kan ju vara så att fläkten snurrar för långsamt för att din fläktkontroller ska uppfatta hur snabbt den går.

Har satt pumpen på en chassifan plugg. Har inte ställt ner några i BIOS så alla borde gå på 12v. Har dubbelkollat i speedfan så att allt snurrar på max. Aja, ska sätta på två noctua på den när jag kommer hem och köra båda på Zalman-kontrollen och se hur det går. Får lämna cpu-pluggen tom och ignorera felmeddelandet helt enkelt. Burken står hemma nu och kör Prime över dagen. Har satt överhettningsskyddet till 85 grader. Får se om datorn är på när man kommer hem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ey din nisse.

Kollade på mina gentle fläktar nu.
Står ej vilket håll dom blåser.

skulle du kunna säga hur dom blåser?

dvs kliserlappen utåt innebär att den blåser ut eller suger in?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Har satt pumpen på en chassifan plugg. Har inte ställt ner några i BIOS så alla borde gå på 12v. Har dubbelkollat i speedfan så att allt snurrar på max. Aja, ska sätta på två noctua på den när jag kommer hem och köra båda på Zalman-kontrollen och se hur det går. Får lämna cpu-pluggen tom och ignorera felmeddelandet helt enkelt. Burken står hemma nu och kör Prime över dagen. Har satt överhettningsskyddet till 85 grader. Får se om datorn är på när man kommer hem

Något verkar konstigt iaf.
Hoppas datorn klarar sig under dagen.

Citat:

ey din nisse.

Kollade på mina gentle fläktar nu.
Står ej vilket håll dom blåser.

skulle du kunna säga hur dom blåser?

dvs kliserlappen utåt innebär att den blåser ut eller suger in?

Det står i hörnen av fläktarna, jag var fundersam första gången med. I övrigt så ser du på fläktbladen. Normal montering dvs den "öppna" sidan drar in luft. Klisterlappssidan blåser ut.

Permalänk
Medlem

ah där!
Fasen i småhålen är ju det sista man titta =P
ska plocka färdigt o byta kylare på kortet med så ska vi se att det blir buller och bång.

kan säga att GT är galet tystare än FD fläkten som ingick i chassit.
dock kan jag ej säga nåt om corsairs fläkt då den ligger i kartongen än =P

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

ah där!
Fasen i småhålen är ju det sista man titta =P
ska plocka färdigt o byta kylare på kortet med så ska vi se att det blir buller och bång.

kan säga att GT är galet tystare än FD fläkten som ingick i chassit.
dock kan jag ej säga nåt om corsairs fläkt då den ligger i kartongen än =P

Hehe precis. Udda placering, men åas slipper man få dessa synliga efter man monterat.
Udda design på fläktarna men de är mysiga att ha att göra med.

Ifall det är första gången du monterar H50 så försök låta bli att ta bort skydden för klistret på kuddarna då det är pilligt att få bort, speciellt om kuddarna hamnar över någon komponent.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe precis. Udda placering, men åas slipper man få dessa synliga efter man monterat.
Udda design på fläktarna men de är mysiga att ha att göra med.

Ifall det är första gången du monterar H50 så försök låta bli att ta bort skydden för klistret på kuddarna då det är pilligt att få bort, speciellt om kuddarna hamnar över någon komponent.

Lycka till!

Tjo!
Burken blev galet tyst.
Bytte nu på 5850 med.

Bara en fråga,nu låter pumpen som "brrrrr" eller hur fasen man ska förklara.
Den lite inte så tidigare när jag installerare H50 första gången.

Undra om den blivit knepig nu under andra installen.
och tack för tipset om klister lapparna

Bytte moderkort, och herrejävlar vad skit det blev kvar efter man drog loss.
Men men, nu är det rensat iallafall.

Men som sagt, hur låter era pumpar?
men GT fläktarna är galet fula,men galet trevliga.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Tjo!
Burken blev galet tyst.
Bytte nu på 5850 med.

Pumpen är det som lät i min burk med slipstreams @800rpm och fractal fläktar @ 800rpm.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Tjo!
Burken blev galet tyst.
Bytte nu på 5850 med.

Bra att det blev tyst/tystare.

Något annat ljud som döljde pumpen innan? Har du vridit pumpen något? Jag har för mig andra fått sina pumpar tystare om de tryckt på skalet under drift.

Corsair har inte riktigt tänkt till där, någon vettigare lösning bör det ju finnas.

Min pump hördes men ljudnivån var låg. Den hördes dock rätt rejält när jag skulle sova då den hamnade i öronnivå när jag låg i sängen. (5 meter emellan).

Jag skulle inte vilja kalla de fula men ja, de är inte snyggaste fläktarna jag sett för den delen. Själv gillar jag fläktbladen samt det gigantiska navet. Färgvalet är lite tråkigt, men de ser åtminstonde inte ut som en hörapparat.

Permalänk
Medlem

haha sant sant,ska ta en titt på det imorgon.
Antar det har nåt med plasthöljet att göra.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Något verkar konstigt iaf.
Hoppas datorn klarar sig under dagen.

Efter lite gammal hederlig ghetto-moddning toppar den nu 61 i OCCT, 66 i Linpack och 67 i Prime95, alla efter en halvtimme.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Efter lite gammal hederlig ghetto-moddning toppar den nu 61 i OCCT, 66 i Linpack och 67 i Prime95, alla efter en halvtimme.

Fint, vad är det för hederliga ghettomods du gjort egentligen?

Permalänk

Vilken rpm snurrar era pumpar i samt hur ser man till att pumpen får 12 volt i bios på ett asus p5q-e

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

jag har min pump i kopplat direkt i nätagget med 12v

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

jag har min pump i kopplat direkt i nätagget med 12v

jag har ingen 3 pins kontakt ifrån mitt nätagg och har ingen adapter

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc

Permalänk
Medlem

då köper man en adapter.
kostar inte alls många kronor

http://www.inet.se/artikel/5321175/3-4pin-adapter-for-flaktar

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

då köper man en adapter.
kostar inte alls många kronor

http://www.inet.se/artikel/5321175/3-4pin-adapter-for-flaktar

väntar tills jag behöver något mer istället. den kyler ju.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
jag har ingen 3 pins kontakt ifrån mitt nätagg och har ingen adapter

Du bör ha fått en när du köpte din HX650W.

Runt 1300-1700RPM har jag för mig min använde när den matades med 12V. Jag har sedan dess kört den direkt med adapter som hängde med nätdel för att ta ström direkt från moderkortet.

Permalänk
Citat:

Du bör ha fått en när du köpte din HX650W.

det fick jag inte.

http://www.youtube.com/watch?v=1n5gRekRdKw om du nu tror att jag fick något för lite i mitt paket kan du kolla videon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kan vara så att ditt grafikkort täcker ljudet från dina Fractal Design fläktar. Men stör fläktarna dig inte och du känner de presterar bra nog så finns det ju ingen större anledning att byta ut de egentligen.

65 grader var lite väl högt. Är detta oklockat med två Fractal Designs på 1000RPM?

Det är mycket möjligt att grafikkortets fläkt gör det. Dock så har jag iaf fått för mig att mitt kort har en väldigt bra kylare och relativt ljudlös fläkt, det är ett ASUS 9800GTX, oklockad. Tänker inte byta ut FD-fläktarna ur chassit, men sen har jag bara 2st fram och en i taket.

Jag måste ha kommit ihåg alldeles fel angående det gamla testresultatet. Jag glömde skriva detta, men jag har endast testat med corsairfläkten än så länge.

Citat:

Riktigt imponerande temperaturer. Låg RPM ser ju ut att fungera riktigt bra för din del, och ska du klocka så borde push/pull med ett par lågvarvade fläktar göra susen.

Inget vidare fäste på kylaren i mitt tycke, ganska lätt att dra sönder och instruktionerna säger att man ska ta bort skyddet över klistret. Har man otur blir det pilligt att få bort klistret samt att kuddarna förstörs. Jag måste beställa hem nya kuddar samt plastfästen som monteras i metalramen då bägge dessa gick åt för mig. Morgondagens bekymmer det.

Ja, dessa värden blev jag riktigt glad över att se. Speciellt att temperaturen föll med nästan 10 grader under testet när jag vred upp fläkten från silent- till turbo-mode. Men den hörs lite väl mycket tycker jag när den vrids upp över 800rpm anser jag, och därför blir det nog två GT1150, eller något annat som kan visa liknande resultat, i framtiden.

Som jag skrivit tidigare hade jag problem med monteringen, en skruv sitter inte ens i fästet på baksidan och eftersom den inte gick att ta bort utan att montera ner skiten igen så lät jag den sitta där för att "glappa". Men trots detta samt att jag tog bort kylaren 2-3 gånger från cpun som måste gjort att kylpastan blivit sämre, så får jag jävligt bra värden.

Får hoppas jag slipper samma problem som dig med kuddarna, som tur är har jag inte planerat att ta bort kylaren om jag inte får problem med något

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andomys

http://img97.imageshack.us/img97/8243/dsc00155yz.jpg

Riktigt snyggt måste jag säga, min montering ser riktigt usel ut i jämförelse.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
det fick jag inte.

http://www.youtube.com/watch?v=1n5gRekRdKw om du nu tror att jag fick något för lite i mitt paket kan du kolla videon

Udda, jag fick med sådan både till min nuvarande HX520W och min tidigare HX750W. Nåja, som Toivo83 visade innan så går det köpa liknande löst så problemet finns ju egentligen inte. Jag blev mest förvånad att det tydligen inte fanns med sådanna i din modell när både modellen under och över hade dessa.

Citat:

Det är mycket möjligt att grafikkortets fläkt gör det. Dock så har jag iaf fått för mig att mitt kort har en väldigt bra kylare och relativt ljudlös fläkt, det är ett ASUS 9800GTX, oklockad. Tänker inte byta ut FD-fläktarna ur chassit, men sen har jag bara 2st fram och en i taket.

Jag måste ha kommit ihåg alldeles fel angående det gamla testresultatet. Jag glömde skriva detta, men jag har endast testat med corsairfläkten än så länge.

Ja, dessa värden blev jag riktigt glad över att se. Speciellt att temperaturen föll med nästan 10 grader under testet när jag vred upp fläkten från silent- till turbo-mode. Men den hörs lite väl mycket tycker jag när den vrids upp över 800rpm anser jag, och därför blir det nog två GT1150, eller något annat som kan visa liknande resultat, i framtiden.

Som jag skrivit tidigare hade jag problem med monteringen, en skruv sitter inte ens i fästet på baksidan och eftersom den inte gick att ta bort utan att montera ner skiten igen så lät jag den sitta där för att "glappa". Men trots detta samt att jag tog bort kylaren 2-3 gånger från cpun som måste gjort att kylpastan blivit sämre, så får jag jävligt bra värden.

Får hoppas jag slipper samma problem som dig med kuddarna, som tur är har jag inte planerat att ta bort kylaren om jag inte får problem med något

Tog du rätt skruv? Min modell kom med två olika set skruvar. Jag har för mig att det enda som direkt skiljer var längden på dessa, eventuellt olika gängor med.