Permalänk
Medlem

optisk ljudkabel

Hejsan, Min pappa fick en fin tv i födelsedag (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=343921)

Och han har nu fått för sig att han ska använda högtalarna från denna:
http://alatest.se/produktdetaljer/stereoanlaggningar/sony-cmt...

genom en optisk kabel han var och köpte idag. Vet inte om detta går, finns dock ansluting på baksidan av "cd-läsaren" men efter som jag inte är speciellt hajj på ljud så hoppas jag någon kan komma med tips för han får helt chockerade inget ljud. värt att nämna är att det finns en inställning på tvn som heter externt ljud men då kommer det varken ljud från tv eller högtalarna.

Hoppas ni förstår, skriv om ni har frågor skulle glädja min pappa om ni kunde komma med några tips. Tack.

Permalänk

Beror nog på att det är en cd-spelare. Har själv kopplat tv:n med optisk kabel till en soundbar och det funkar prima. Inställningar står då på Ljudanläggning tror jag.

Permalänk
Medlem

Kanske måste välja källa på Mikrostereoanläggningen typ "AUX" eller digital OUT. På TV:n ska man inte behöva ställa in något speciellt, hur kopplar han bild till tv:n scart eller HDMI?

På andersson så kan man inte köra analog bild och digitalt ljud, fråga mig inte varför. Därför bytte vi till Phillips 42 tum, så jäkla bra

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
Kanske måste välja källa på Mikrostereoanläggningen typ "AUX" eller digital OUT. På TV:n ska man inte behöva ställa in något speciellt, hur kopplar han till tv:n scart eller HDMI?

Eftersom TV:n har inbyggt ljud behöver man faktiskt ändra till externt ljud om man har en extern ljudkälla men det har han ju faktiskt gjort också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini_kaka
Eftersom TV:n har inbyggt ljud behöver man faktiskt ändra till externt ljud om man har en extern ljudkälla men det har han ju faktiskt gjort också.

Nej för våran tv kör både och kan spela både via TV högtalare och hemmabio/stereoanläggning. Men hur som helst så måste du nog ändra på CD spelaren att du använder en annan källa än CD, Kanske finns en "SOURCE" knapp eller "CD" "Optical" "Analog".

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
Kanske måste välja källa på Mikrostereoanläggningen typ "AUX" eller digital OUT. På TV:n ska man inte behöva ställa in något speciellt, hur kopplar han bild till tv:n scart eller HDMI?

Asså från boxern? haha isf med scart. Men till cd-spelaren använder han bara den optiska kabeln

Cd-spelaren har inte en AUX fuktion eller Source knapp.

Kanske inte helt enkelt går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpQt
Asså från boxern? haha isf med scart. Men till cd-spelaren använder han bara den optiska kabeln

Cd-spelaren har inte en AUX fuktion eller Source knapp.

Kanske inte helt enkelt går.

borde funka tycker man, annars skulle det vara rätt onödigt med 3.5mm ingång och optiskt

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk

Skumma lite i manualen till stereon. Den optiska porten är för att koppla ihop stereon med en MD-spelare och rippa skivor.
Alltså ljud ut men inte in.