Permalänk

Har nu kollat med dom, ja! Det bryter mot garantin!

Och sen hörde jag mig för var de tillverkas, Z-serien görs i Japan, alla andra, även F-serien, i Kina. Det gillar jag verkligen inte, gör mig mycket tveksam till köp faktiskt. Tyvärr har Z-serien för liten skärm annars hade jag skaffat en sån begagnat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avalancher

Och sen hörde jag mig för var de tillverkas, Z-serien görs i Japan, alla andra, även F-serien, i Kina. Det gillar jag verkligen inte, gör mig mycket tveksam till köp faktiskt. Tyvärr har Z-serien för liten skärm annars hade jag skaffat en sån begagnat.

Frågade du vart datorkomponenterna tillverkas eller vart de sätter ihop datorn? Det är ju en väldigt stor skillnad på det.
Med största sannolikhet (läs 99%) så tillverkas alla komponenter i kina eller taiwan.

Vad finns det för tillverkare som har fabriker i annat land än kina när det kommer till elektronik ?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Jo jag vet, de flesta komponenter är gjorda i Kina i alla elektronik idag (tyvärr, kanske därför saker inte håller lika länge?). Men var allt sätts ihop brukar ändå göra skillnad på kvalitet. (Som min Pioneer tv där minsta detalj sätts ihop för hand i Frankrike, självklart sitter det säkert en och annan kina-komponent i, men det gör skillnad.)

Chassit kan ju också vara gjort i Japan då på Z-serien, vilket troligen gör en jäkla skillnad på lukt/stank, jag är astmatiker så det är ett stort problem. Varje Dell laptop jag haft har varit tvungen att stå i ett stängt rum i 6 månader innan jag kunnat använda dom.

Lenovo gör allt i Kina fick jag just höra. Ska ringa Asus också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har varit i kontakt med en firma som utför demesta inom datorer, och självklart hårddiskbyte. Dom säger att Sony Vaio's datorer inte har plombade hårddiskar. Så på så vis kan dom ju aldrig riktigt bevisa att du har varit där och pillat om du gör det snyggt.

Firman tar förövrigt 350 kr för ett byte, och då får man kvitto på att det är utfört av ett auktionerad firma vilket gör att garantin fortf gäller. Är ju en väg att gå, tror jag kommer att låta dom byta den faktist.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blutt
Har varit i kontakt med en firma som utför demesta inom datorer, och självklart hårddiskbyte. Dom säger att Sony Vaio's datorer inte har plombade hårddiskar. Så på så vis kan dom ju aldrig riktigt bevisa att du har varit där och pillat om du gör det snyggt.

Firman tar förövrigt 350 kr för ett byte, och då får man kvitto på att det är utfört av ett auktionerad firma vilket gör att garantin fortf gäller. Är ju en väg att gå, tror jag kommer att låta dom byta den faktist.

Det är inte någon plombering av anledning att man lätt ska kunna göra serviceärenden själv hemma och sony slipper få in massa datorer där de ska byta hårddisken på. Många tillverkare har så, Dell har ju smidigt där man bara kan dra ut disken från sidan utan skruv eller liknande!

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Det är inte någon plombering av anledning att man lätt ska kunna göra serviceärenden själv hemma och sony slipper få in massa datorer där de ska byta hårddisken på. Många tillverkare har så, Dell har ju smidigt där man bara kan dra ut disken från sidan utan skruv eller liknande!

Alldeles riktigt!! Sitter nu med min fina VPC-CW2S1E ( http://www.sony.se/product/vn-cw-series/vpccw2s1e-r ) och det va mycket riktigt en smidig liten lucka där man lätt kunde sätta in en SSD-disc! Inga pomberingar eller nått, tror knappast man ens behöver byta hårddisken ifall man ska lämna in den. Med SSD och en ren fin installation av Win7(Gött o slippa all bloatware) så går den som en klocka!! Har inte hunnit prova några tyngre program, men det kommer vi till senare

Permalänk

Har nu läst på lite om SSD. Man bör köpa Intels förstås, möjligtvis Vertex. Andra märken kan vara direkt dåliga. Även Intels tappar tydligen "performance" med tiden... Och något anmärkningsvärt, varför är alla så små? 80GB är ju ingenting, när dagens OS tar en massa. Kopiera av en blurayfilm så räcker väl knappt hårddisken. Det finns större, men max är 250gb tror jag. Kommer det större snart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Alldeles riktigt!! Sitter nu med min fina VPC-CW2S1E ( http://www.sony.se/product/vn-cw-series/vpccw2s1e-r ) och det va mycket riktigt en smidig liten lucka där man lätt kunde sätta in en SSD-disc! Inga pomberingar eller nått, tror knappast man ens behöver byta hårddisken ifall man ska lämna in den. Med SSD och en ren fin installation av Win7(Gött o slippa all bloatware) så går den som en klocka!! Har inte hunnit prova några tyngre program, men det kommer vi till senare

Lät ju som det gick hur bra som helst! Undrar dock om du fick ordning på alla funktioner och så, alltså sonys egna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Lät ju som det gick hur bra som helst! Undrar dock om du fick ordning på alla funktioner och så, alltså sonys egna?

Sonys egna? Nått speciellt som inga andra datorer har? Det enda jag kommer på är "Display off"-knappen som bara stänger av skärmen när man lyssnar på musik eller så, och den funkar som den ska

Alla mjukvarufunktioner fungerar annars som dom ska också, och som jag vill att dom ska göra. Windows 7 installerar ju det mesta själv vid första uppstarten, det enda jag fått lägga in själv är NVIDIA's drivrutiner! Om ni undrar så använder jag inte det Windows 7 som kom med datorn. Orkar verkligen inte med all den bloatware'n som Sony tvingar på en haha.

Vet inte om de är snabbt, men datorn startar om helt på 17 sek från det att jag tryckt på "starta om"-knappen! High Five! ^^

Permalänk

Är det tack vare ssd-disken, eller processorn, eller bägge och?

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det tack vare ssd-disken, eller processorn, eller bägge och?

Det är nog mest SSD-disken som bidrar till de! Men processorn gör väl sitt också skulle jag tro

Permalänk

Vad sägs om den kommande E-serien?
https://www.sonystyle.se/SonyStyle/VAIO-barbara-PCs/E-Serien/

*ATI Mobility Radeon™ HD 5650
*Intel® Intel® Core™ i5 430M (2,26 GHz)

Endast 8.989,00 SEK!

Snygg är den och riktigt prisvärd!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farhan-87
Vad sägs om den kommande E-serien?
https://www.sonystyle.se/SonyStyle/VAIO-barbara-PCs/E-Serien/

*ATI Mobility Radeon™ HD 5650
*Intel® Intel® Core™ i5 430M (2,26 GHz)

Endast 8.989,00 SEK!

Snygg är den och riktigt prisvärd!

Har sneglat på den, pros gentemot CW2 är att den har i5 med hyperthreading och turboboost.
cons är att 1366x768 på 15.6" är alldeles för lite pixlar på stort utrymme. 14" borde vara max för 1366-upplösning.
Annars så hade den vart riktigt nice.

Radeon 5650 ligger prestandamässigt ca 5-10% över 330m.

CW2:an går att få för 9.2kkr på dustinhome med studentrabatt:]

vet inte hur mycket skillnad kraftigare processor gör, misstänker att graffet är flaskhalsen i båda laptops.

Permalänk

Tycker jag inte alls, väldigt många människor vill ha lägre upplösning för det är extremt jobbigt att se på pytteliten text och ikoner. Man kan förstår köpa high res och sen minska upplösningen i inställningen, men, är det inte risk att det blir "suddigt" då? Det är en väldigt intressant fråga, för det skulle stoppa mig från att köpa t.ex. Sonys F serie. På min Dell Latitude D620 jag har nu, har jag minskat upplösningen och japp, allting blir en aning suddig. Men det kanske bara är datorn som suger.

Så vilket är mest flaskhals i en dator (förutom spel = grafiken), cpu eller hårddisk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av longercat
Har sneglat på den, pros gentemot CW2 är att den har i5 med hyperthreading och turboboost.
cons är att 1366x768 på 15.6" är alldeles för lite pixlar på stort utrymme. 14" borde vara max för 1366-upplösning.
Annars så hade den vart riktigt nice.

Radeon 5650 ligger prestandamässigt ca 5-10% över 330m.

CW2:an går att få för 9.2kkr på dustinhome med studentrabatt:]

vet inte hur mycket skillnad kraftigare processor gör, misstänker att graffet är flaskhalsen i båda laptops.

Precis som du säger, den upplösningen på en 15.6" skärm är allt för liten, på min 14" känns upplösningen helt ok, men hade ju inte skadat med 1400x900 om jag ska vara ärlig Förstår inte heller varför dom inte köttar i bättre hårddiskar, jobbigt o betala extra för en hårddisk man bytar ut i framtiden ändå.

Permalänk
Citat:

Tycker jag inte alls, väldigt många människor vill ha lägre upplösning för det är extremt jobbigt att se på pytteliten text och ikoner. Man kan förstår köpa high res och sen minska upplösningen i inställningen, men, är det inte risk att det blir "suddigt" då? Det är en väldigt intressant fråga, för det skulle stoppa mig från att köpa t.ex. Sonys F serie. På min Dell Latitude D620 jag har nu, har jag minskat upplösningen och japp, allting blir en aning suddig. Men det kanske bara är datorn som suger.

Så vilket är mest flaskhals i en dator (förutom spel = grafiken), cpu eller hårddisk?

Suddigt blir det för att skärmen har ett bestämt antal pixlar, så väljer man en annan upplösning än "native" så "simulerar" grafikkortet den lägre upplösningen och då blir det suddigt.

Synd att man inte kan configurera sin laptop på sonystyle här i sverige, i Americat har de tillval på 1600x900, även i tyskland, kollar om de levererar till sverige:]

Permalänk
Medlem
Citat:

Suddigt blir det för att skärmen har ett bestämt antal pixlar, så väljer man en annan upplösning än "native" så "simulerar" grafikkortet den lägre upplösningen och då blir det suddigt.

Synd att man inte kan configurera sin laptop på sonystyle här i sverige, i Americat har de tillval på 1600x900, även i tyskland, kollar om de levererar till sverige:]

coolt! Hur mycket extra kostar det för högre upplösning?

Permalänk
Citat:

coolt! Hur mycket extra kostar det för högre upplösning?

I tyskland kunde man välja till i5 på 2.26Ghz 40 euro och 1600x900 skärm för 110 euro.

E-serien är ännu mysigare med 1920x 1080 skärm för 40 euro extra.

Desvärre så tillåts man inte konfigurera sina laptops på sonystyle här i sverige, vilket är rätt så korkat, då alla datorer byggs och skickas från ett centrallager i Nederländerna.

YAY, regionskodning på laptops!!! Pe*is-Sony!

Edit: skrev ett litet mail till sonystyle-sverige:

"Hej,
Jag undrar varför ni inte erbjuder att man kan konfigurera sin bärbara Vaio, lite valmöjligheter mellan hårddiskar och processorer hade gett ett stort mervärde för mig som kund.

Jag var i kontakt med er filial i tyskland, där de vänligen förklarade att all leverans i Europa sker från centrallagret i Nederländerna, färdigbyggda som konfigurerbara.

Så, om jag har förstått det rätt, så är det bara en policy som sätter käppar i hjulen för en Vaio CW2 med i5-processor och högupplöst skärm i Sverige?

Hälsningar
//Evert"

Permalänk

Oj, det begränsar ju mina val enormt då. Jag vill högst ha 1300 eller 1200 eller vad det nu kallas på upplösningen. Tusan, där rök hela F och Fw serien!! Jag menar, vem vill ha suddig skärm? Ikoner går att förstora, men email och online text går väl inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

online text går väl inte?

ctrl + musrullen!

Permalänk

Oj. Jag testade just, och jag har bara Win XP. Herregud alla dessa år... bevisar bara min datakunnighet lol. Då ska jag testa högsta res på denna dator (1400) och se hur det känns.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Fi fan vad billigt det var i tyskland! https://www.sonystyle.de/SonyStyle/VAIO-Notebook-PC/E-Serie/

Nja, man landar rätt nära Svenska priser om man väljer samma conf som kommer finnas här. priset som anges där är minimum-lite version.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Nja, man landar rätt nära Svenska priser om man väljer samma conf som kommer finnas här. priset som anges där är minimum-lite version.

Jag ändrade och konfigurerade plus att jag ändra upplösningen 1080X.. trots det var det billigare i tyskland.
848,98 € landade jag på.

Konfiguriert
Intel® Core(TM) i5 Prozessor
Legales Windows® 7 Home Premium
Weiß (Glossy White)
500 GB Serial ATA (5400 U/Min)
4 GB 1066MHz DDR3-SDRAM
DVD Laufwerk
39,4 cm LCD, 1920x1080, Kamera
ATI MobilityRadeon HD5650 1GB

Permalänk
Citat:

Jag ändrade och konfigurerade plus att jag ändra upplösningen 1080X.. trots det var det billigare i tyskland.
848,98 € landade jag på.

Konfiguriert
Intel® Core(TM) i5 Prozessor
Legales Windows® 7 Home Premium
Weiß (Glossy White)
500 GB Serial ATA (5400 U/Min)
4 GB 1066MHz DDR3-SDRAM
DVD Laufwerk
39,4 cm LCD, 1920x1080, Kamera
ATI MobilityRadeon HD5650 1GB

Det borde inte vara omöjigt att köpa det via borderlinx eller liknande, enligt deras support så funkar inte supporten i andra länder förutom ursprungslandet.

Gäller att skaffa kompisar i tyskland i annat fall.

Permalänk

Nehej, tyckte just det var en snygg lösning med crtl+musrullen, men inte. Texten blir större på webbsidor, men inte Email texten, och inte heller överskriften på webbsidor. Plus att allt (på högsta 1400x1050) kändes väldigt skarpt. Ffick nästan huvudvärk på fem minuter. Jag är väl känslig. Så jag får se mig om efter lägre upplösta skärmar.