Failswitch, swipe hdd

Permalänk
Medlem

Failswitch, swipe hdd

Har lite frågor till er som har lite mer erfarenhet av elektronik.´

Har en liten tanke att man kanske kan skapa ha en stor röd knapp som är kopplad till en elektromagnet. Denna elektromagnet är monterad över hårddisken och har ingen ström i sig vanligtvis. Men om man trycker på den röda knappen så ska den laddas. Tror ni detta kan göra så att all data på hdd blir obrukabar och INTE kan grävas fram?

Samt tror ni att elektromagneten har så pass låg magnetisk laddning att den inte skadar hdd när den inte är på?

Förstår att det kommer förstöra hårddisken totalt men det är det som är själva ideen, om någon person som man inte vill ska plinga på dörren gör det.

Permalänk
Avstängd

Lycka till, en HDD innehåller två starka neodym magneter.. så en elektromagnet lär inte radera mycket.

Lättast vore att borra hål i locket och limma fast en slang som man häller olja genom, finns nog inte ett chans i världen att det går att rädda... inte ens CSI.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Gah, där sprack den snilleblixten då. kanske får fixa lite termit och lägga ovanpå hårddisken istället.

Permalänk
Medlem

Termit fungerar, blåslampa fungerar men tar tid, det du kan göra är att göra skivorna oigenkännliga, annars går det att få fram information om man har verktyg, tid och kunskap.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Kryptera disken istället, då är den säker även om du inte skulle råka vara hemma när heffaklumpen kommer. Du slipper bränna ner huset också, och kan använda disken igen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Är det piratebays nya servrar det gäller?

Permalänk
Medlem

Vill du verkligen förstöra disken så är nog någon form av syra som rinner ner i kabinetten och löser upp ytan på skivorna rätt säker

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En tillräckligt stark elektromagnet fixar biffen.

http://www.pcworld.com/article/116572/busting_the_biggest_pc_...

Men det allra bästa är nog ett program (dd någon?) som skriver över din disk med slumpmässig data. Jag äter min mössa om någon lyckas återskapa data från en disk som är helt överskriven en enda gång.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Varför bara inte kryptera? Torde vara säkrast och smidigast.

Permalänk
Entusiast

Truecrypt!

Utan rätt lösenord är det lika hopplöst att dekryptera som att försöka återskapa data från en nerflisad hårddisk:

http://www.youtube.com/watch?v=j1_uvM-5xKs&feature=related

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)