Microsoft stoppar piratkopierade Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acateon
För er som undrar så finns det redan ett hack dom inte kan göra något åt och det är samma typ av hack som finns till Vista... Förvisso lite krånglig att genomföra men sen behöver man aldrig mer bry sig om aktivering av något slag

Dagens meningslösaste inlägg (detta exkluderat)?

Edit: Inlägget tydligen raderat. Moderatorerna är på hugget idag, eller var det självinsikt?

Jag tror att MS i första hand försöker komma åt pratikopieringen bland företagare. Det är här MS förlorar mest pengar.

Edit2: Där jag jobbar har vi varit utan avtal med MS i ett år. Nu kom notan 3Mkr kostade det oss retroaktivt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Det som är roligt i samanhanget är att du har råd att köpa 8 datorer men inte något operativsystem. Hur många av dina kära datorer behöver du uppdatera till windows 7?

Ja, varför inte köpa EN jättebra dator som klarar allt man behöver? Eller är det 6 ungar i hushållet + föräldrar? Eller är det gamla datorer som står och skräpar sen förut, och isåfall; varför måste man uppgradera dom till Windows 7? Det måste man väl inte göra mer än att man måste byta grafikkort till ALLA datorer så fort det kommer nåt nytt?

Tänker inte säga nåt om piratkopierings vara eller inte vara, men nu är Windows 7 Home Premium allt de flesta behöver och råkar inte vara så jäkla dyrt som många vill tro om man köper en OEM-licens.

Dessutom kan man inte heller påstå att Mac OSX är särskilt mycket billigare, är väl ca en tusing i inköp plus att det uppgraderas hela tiden. Nu är visserligen uppgraderingarna väldigt billiga men slår man ut det över tiden det tar för Microsoft att lansera nästa Windows så blir det inte nån särskilt stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Känns så skönt att sitta på en äkta version!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Mkey, stänga av uppdateringar och sen kommer det nya cracks inom en vecka. Kommer aldrig gå att stoppa piratkopiering.

Permalänk

Är det någon som läst nyheten från news cnet, som Sweclockers angett som källa?, finns en hel del fakta som uteslutits.

Citat:

Läs allt här
The update will be available for manual download from Microsoft's genuine Web site on Feb. 16 and from the Microsoft Download center the following day. Later this month, the update will also be offered through Windows Update as an "important" (but optional) update.

Williams said the new update will remain optional and that those who choose not to install it will still be able to get other Windows updates, a position that marks a fairly sharp contrast to the once hard line Microsoft was taking against piracy.

Som någon skrev tidigare, så kan Microsoft om dom vill, ta kraftigare tag mot piratkopiering, men det tjänar dom ingenting på, om dom skulle helt blockera användare som använder ett piratkopierat operativsystem, från att kunna ladda ner säkerhetsuppdateringar o.s.v så kommer fortfarande en stor skala människor i alla fall använda ett piratkopierat operativsystem, vilket resulterar i att en massa datorer finns tillgängliga med sårbarheter, och det är knappast något bra, och vilka är det som får som får ut för det?.
Nu vet inte jag hur stor del av dessa datorer som använder piratkopierat operativsystem, som står för sårbarheter på nätet, problemet gäller även dom med ett äkta operativsystem, man vill ju att så många datorer som möjligt är uppdaterade.

Microsoft kan också blockera så att man inte kan använda operativsystemet, till mer än att aktivera det, men då kommer dom bara att installera om, och undvika dom uppdateringarna som orsakar detta, och implenterar dom det i ett service pack, låter man bli att installera det, och det skulle med säkerhet komma något program för att ta bort det så småningom.
Detta vet Microsoft om, man har ju testat en del olika metoder genom tiderna att blockera piratkopierade operativsystem, och sett effekten av det, vilket förmodligen är en av anledningarna till att man testar denna variant.

Själv så tycker jag att Windows 7 är ett riktigt bra operativsystem, så jag spar för fullt för att kunna köpa en licens, kommer vara värt varenda krona...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Ni som piratkopierar Windows 7. Hur tänker ni då? Att det är gratis? Ett av de bästa OS från Windows som dessutom ges ut gratis via MSDNAA och kostar 100kr med csn.

Dom som inte köper eller inte har äkta versionen borde då avlivas.

Kör betan fortfarande, men var kan man köpa det för 100 spänn med CSN?

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem

Det är väl helt OK, själv kör jag xp men jag har 2 licenser av win7 64 som jag högg från msdnaa om jag skulle vilja uppgradera i framtiden. Det är ju MS produkt och piratkopiering är ett stort problem, klart de försöker lösa det.

Borde väl vara ganska lätt att gå runt? Blockera servern som den försöker kontakta och hindra den från att uppgradera serveradressen i framtiden.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd

till dem som tror att MSDNAA är ms gåva till mänskligheten kan ja hälsa att det kostar skolorna en rejäl slant.

Sen ett tips til er som igentligen bara vill skriva JAG HAR JOBB OCH PENGAR OCH ÄR BÄTTRE ÄN ALLA SOM INTE HAR DET; DOM BORDE DÖÖÖÖÖ!!! HAHAHAHA.
skriv det i eran signatur istället, så kan ni känna er speciella med varige inlägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Vad trött jag blir på folk ibland. Vad är det för fel på folk?

Windows 7 Ultimate svenska 64bit kostar runt 1800kr +/- någon hundralapp right?

Nej, jag har inte tillgång till MSDNAA eller CSN (det är ju bara en handfull som har det) då jag INTE pluggar. Hur många % är det som egentligen pluggar? Juste.

5-10 Datorer i hushållet som ska ha OS, det blir mellan 9000 och 18000kr för kalaset. Och om två år så kommer ett nytt OS igen och det är samma veva en gång till..

Och folk undrar varför man piratkopierar? Jisses.

Rätta mig och jag har fel.

Det var ju någon som tidigare i tråden skrev att man kunde köpa win 7 home-nånting i 3-pack för 1500kr (500/dator).

Har du ett jobb så låter det inte som så mycket pengar.

Det intressanta är att du tydligen tycker det är helt normalt att man ska ha 10 datorer hemma utan att det "ska" vara dyrt?

Mitt tipps till dig: Sälj några av datorerna så har du råd att ha kvar de andra.

Ska väl inte klaga allt för mycket själv. Har ett jobb inom IT med tillgång till MSDN där jag kan plocka ut hur många licenser jag vill till i princip alla M$-produkter.

Nej, det är nog INGEN som frågar varför man piratkopierar, det är ju helt uppenbart att det är för att spara pengar, frågan är snarare var gränsen går för när det inte längre är värt att spara pengarna mot de nackdelar man får med ett piratkopierat OS.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Väldigt många studenter här, nästan samtliga har problem att använda sig av korrekt svenska. Vad gör ni i skolan egentligen?

Vi har även det mindre intelligenta gänget här som tycker att man inte ska betala för något man säkerligen använder dagligen i flera år. Detta till ett pris runt en tusen lapp, plus/minus några hundra kronor.
Tydligen så anses deras operativ inte vara bra nog att betala för men att installera och använda det går tydligen jättebra.

Världen är påväg åt helvete, fylld av idioter.

Jag är lite nyfiken på hur du drar paralleller mellan ovilja att betala och låg intelligens?

Världen är på väg åt helvte, fylld av idioter, ja det är sant, men att folk inte vill betala för sig för triviala saker är väl ändå det minsta av våra bekymmer?

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Edit2: Där jag jobbar har vi varit utan avtal med MS i ett år. Nu kom notan 3Mkr kostade det oss retroaktivt

Beror inte detta på att IT-administratörer övervintrat för länge och inte är intresserade nog att erbjuda företagsledningen mer kostnadseffektiva lösningar?

Det finns ju en mängd varianter för hur du skulle både öka prestanda och minska kostnaderna. SJ stoltserar med att de var 100% Microsoft, vilket verkar totalt absurt ifall nu inte Microsoft garanterat hittills okänt låga licenser så länge rälsen håller (hur många statliga verk bränner egentligen pengar på det här sättet?).

Även mindre företag kan idag enkelt gå över till Windows terminalserver, vilket innebär lägre licenskostnader och lättare administration. Hur många mindre kontor (5 - 20 anställda) lyckas flaska ett standard två socket system? Knappast ifall det gäller vanliga kontorsprogram. I övrigt kan mycket migreras till andra operativ system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ashashiva
Framförallt så hade jag stora problem med att hitta ett stabilt program för film i OS X, Quicktime var ju inget att ha förutom för uppspelning av film trailers på Apples egna sidor, till slut hittade jag ett program som funkade någorlunda, Movist, provade äve VLC men det kraschade hela tiden.
Så alltså programutbudet var det jag var mest missnöjd med. Annars var OS X helt OK.
Funderar du på att skaffa en bärbar så rekommenderar jag faktiskt mac, speciellt pga Multi touch paden, har man en gång lärt sig använda den, ratar man alla andra.

Hmm... de senare versionerna av VLC har varit stabila för mig (sen den blev skarp).

Men:

Har du testat MPlayer OSX Extended?
http://www.macupdate.com/info.php/id/28298/mplayer-osx-extend...

Har du testat Perian?
http://www.macupdate.com/info.php/id/22923/perian

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Du har seriöst något fel i huvudet. Gå och kolla det, snälla, du förstörde min frukost.

Haha! Ja, det finns säkerligen en massa fel på mig. Men oavsett så överstiger min intelligens och kunnande ditt dito med råge. Det är tydligt. Men jag är glad att jag förstörde din frukost eftersom du tydligen är en riktig snyltare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
SoL är en ramlag, den ger få detaljer, de specifika detaljerna bestämms politiskt inom varje kommun. M.a.o. skiljer tolkningen mellan kommunerna.

Min slutsats är att din slutsats bygger på ett oriktigt antagande. Vi kan i stort sett utgå från att en person inte kan få ett busskort från socialtjänsten.

Försörjningsstöd kan täcka kostnader för arbetsresor, förutsatt att det beviljas. Andra resor kan beviljas via "livsföring i övrigt", men i praktiken används inte 4kap 2§ SoL. T.ex. i stockholm är det i princip omöjligt att få ett SL-kort från socialen.

Jag kan ge några exempel då en person inte kan få busskort från socialen:

Om personen är student med studiestöd.

Om någon i familjen har en bil.

Om någon i familjen har pengar.

Om personen bor i stockholm, allt räknas som gångavstånd.

Om personen någon gång under de tre senaste månaderna haft pengar, oavsett varför pengarna nu är slut.

Om personen äger något av värde.

Om personen tackat nej till ett jobb.

Om personen missat eller gått tidigare från sina 8 timmar/dag på jobbtorget.

Jag var ironisk. Jag känner till SoL eftersom jag själv inom några månader är färdigutbildad jurist. Poängen var att det knappt finns en käft som MÅSTE ha ett busskort men som INTE har råd att köpa detta. Att folk gör felprioriteringar i livet är en helt annan sak. Dessa felprioriteringar har varken jag eller någon annan lust att betala. Ska det vara så jävla svårt att ta ansvar över sig själv utan att snylta på andra hela tiden?

Din lista är förresten skitsnack. Jag vet om flera personer som har fått busskort trots att flera av de där omständigheter existerar.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
där kom det igen
om nu dina gratis os är så bra varför spelar du inte på dom?
för att det inte går?
låter ju som ett jätte bra os:)

Nu är det väl snarare spelutvecklarna än OSet man skall beskylla för att spelutbudet är snålt till andra OS än windows. Ellerhur? Det är alltså SPELUTBUDET, inte OPERATIVSYSTEMET som är dåligt hos Linux i detta avseende.

Angående busskorten... Om man tycker busskortet är för dyrt så köp en begagnad cykel. Det är mycket billigare och man får dessutom bättre hälsa av att cykla istället för att åka. Vill man istället spara tid med lokaltrafiken så kan det vara värt de extra pengarna för en hel del personer...
Sååå, kan vi släppa lokaltrafiken nu eller? Kanske öppna ny tråd för denna?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är ungefär som när det kommer nya bilmodeller hela tiden. Och så många märken dessutom; hur tror de att man skall kunna köpa alla?
Elller också låter man bli att uppgradera (i alla fall alla datorer eller varje gång) om man inte har råd.

Skönaste jämförelsen ever. Så du jämför en bil från 2000~ som är enligt mig i alla fall fullt brukbar med att jag istället ska köra Windows 98? Det är ju fortfarande priset som är det löjliga och problemet i denna fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Dock är det väldigt få som faktiskt köper operativsystem separat (eller kanske ens vet att man kan göra det). Windows följer vanligtvis med när man köper en dator.

Ja, men vi diskuterar också på sweclockers där jag i alla fall tror att majoriteten bygger sina datorer själva. Men vad vet jag. De som köper FujitsuSimens ska ha rätt till billigt OS!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Det var ju någon som tidigare i tråden skrev att man kunde köpa win 7 home-nånting i 3-pack för 1500kr (500/dator).

Har du ett jobb så låter det inte som så mycket pengar.

Det intressanta är att du tydligen tycker det är helt normalt att man ska ha 10 datorer hemma utan att det "ska" vara dyrt?

Mitt tipps till dig: Sälj några av datorerna så har du råd att ha kvar de andra.

Ska väl inte klaga allt för mycket själv. Har ett jobb inom IT med tillgång till MSDN där jag kan plocka ut hur många licenser jag vill till i princip alla M$-produkter.

Nej, det är nog INGEN som frågar varför man piratkopierar, det är ju helt uppenbart att det är för att spara pengar, frågan är snarare var gränsen går för när det inte längre är värt att spara pengarna mot de nackdelar man får med ett piratkopierat OS.

Yes, kanske är fullt möjligt men det är fortfarande inte det som är problemet. Varför ska man behöva ta massa omvägar för att få ett okej pris? Låt säga att jag vill ha Ultimate?

Det är väl ganska så normalt i dagens läge att man har många datorer eller har jag fel? jag säger inte att JAG har 10 datorer i hemmet men en medelsvensson har väl en 3+ i alla fall. Minst. Länge sedan jag hörde talas om att en familj delade på en dator. Morsan, farsan, syskonen och en eller två laptops är ju knappast ovanligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Nej, det är nog INGEN som frågar varför man piratkopierar, det är ju helt uppenbart att det är för att spara pengar, frågan är snarare var gränsen går för när det inte längre är värt att spara pengarna mot de nackdelar man får med ett piratkopierat OS.

Vad jag vet finns det inga direkta nackdelar med piratade os? Eller?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkstrom
Jag är lite nyfiken på hur du drar paralleller mellan ovilja att betala och låg intelligens?

Världen är på väg åt helvte, fylld av idioter, ja det är sant, men att folk inte vill betala för sig för triviala saker är väl ändå det minsta av våra bekymmer?

Ja det finns givetvis viktigare saker att lägga energi på.
Jag drar parallelen angående låg intelligens med ett korkat sätt att resonera på.
Precis som jag sa, om operativet är så dåligt att man inte kan betala för det så bör det väl inte heller duga till att använda?
Det finns gratis alternativ, ingen som tvingar någon att köra Windows. Vad många inte förstår är ju att MS trots allt gjort PC-användandet tillgängligt för den stora massan.
Det handlar dessutom inte om särskilt mycket pengar. MS har pengar så de klarar sig, men det handlar om att göra rätt för sig. Använder man produkten så betalar man väl för sig, jag drar själv hem olika programvaror för att testa. Men gör alltid rätt för mig.

/
Razor 1911 /__ Since 1985
/ /
/__/__

SUPPORT THE COMPANIES THAT PRODUCE QUALITY SOFTWARE!
IF YOU ENJOYED THIS PRODUCT, BUY IT! SOFTWARE AUTHORS DESERVE SUPPORT!!

Tro fan att de inte vill att scenen ska vara offentlig, folk sköter det ju inte.

ziim0n: Hur resonerar du? Jag förstår bara inte hur du tänker. Hur kan ett program inte vara berättigat att kosta runt en tusenlapp när du använder det ett antal år. Kolla bara på XP, det används fortfarande i stora mängder och det är åtta år gammalt nu. Det uppdateras kontinuerligt. Har lagts, gud vet hur många arbetstimmar på att utveckla.
Använd hjärnan.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
där kom det igen
om nu dina gratis os är så bra varför spelar du inte på dom?
för att det inte går?
låter ju som ett jätte bra os:)

Problemet är INTE att det inte går. Problemet är att spelutvecklare inte orkar stödja en plattform som knappt 1% använder. Och ingen vill använda den heller för att det inte finns några spel. Det är verkligen ett dilemma.

Om du tror att spel inte fungerar under linux-distrubutioner för att OS:et är dåligt så får du väll tro det.

Att många använder sig av propitär kod som t.ex DirectX sätter ju käppar i hjulen för andra OS än just Windows. Spel som Unreal 3 skulle fungera jättebra i Linux men då krävs det att utvecklarna lägger lite extra resurser på det, något de inte vill (för att det helt enkelt inte är lönsamt).

Det har att göra med pengar och vart den största marknaden är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Beror inte detta på att IT-administratörer övervintrat för länge och inte är intresserade nog att erbjuda företagsledningen mer kostnadseffektiva lösningar?

Tvärtom. Företagets roll och strategier ändrades för ett par år sedan och då tyckte MS att vi köpte för lite licenser och ville inte förlänga vårt avtal. Sedan har det föhandlats i ett år.

Kostnaden för våra system har i stort sett varit detsamma oavsett operativsystem (Windows, AS400 och flera olika nix-varianter). Är det inte hårdvara eller licenser så är det konsultkostander. Så i min värld är "kostnadseffektiva lösningar" en illusion... ja, kanske inte hemma då där man klarar sig med OpenOffice, XMBC och en liten FTP på sin Ubuntu

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
ziim0n: Hur resonerar du? Jag förstår bara inte hur du tänker. Hur kan ett program inte vara berättigat att kosta runt en tusenlapp när du använder det ett antal år. Kolla bara på XP, det används fortfarande i stora mängder och det är åtta år gammalt nu. Det uppdateras kontinuerligt. Har lagts, gud vet hur många arbetstimmar på att utveckla.
Använd hjärnan.

Hur jag resonerar? att det borde kosta likt osx eller liknande. Du förstår väl att jag överdriver en del?

Förresten, jag har en äkta XP licens.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

XP äger ju ändå!

Permalänk
Medlem

Hur funkar det nu med WINDOWS 7, jag har en original Home premium Eng (dock ej installerat än). Om jag installerar den på min nuvarande maskin (hemmabygge, 680i SLI) och senare vill byta hårdvaran mot nyare. Kan man göra det? Hur många ggr samt vilka delar kan man byta utan att problem uppstår? Har för mig att jag hörde ngn gng att man bara kan aktivera en licens 3ggr innan man måste kontakta MS? Jag som brukar ominstallera ett par ggr/år kommer jag att få problem?

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

Btw, skulle inte windows 8 komma rätt snart också, juli 2011 spekulerades det om här på swec har jag för mig?

Det skulle ju ha varit nytt filsystem mm i 7:an man inte sett röken av, så ryktena om ett windows 8 inom en relativt snar framtid käns inte helt åt skogen.

Då blir det dags att öppna plånboken åter igen, extra synd tycker jag om de stackare som köpte ett Vista när det begav sig, då vista inte var nått annat än ett BETA test för win7.

Tycker det är bra att så pass många betalar för sina OS, men samtidigt tycker jag MS mjölkar lite väl mkt av sina kunder.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Tvärtom. Företagets roll och strategier ändrades för ett par år sedan och då tyckte MS att vi köpte för lite licenser och ville inte förlänga vårt avtal. Sedan har det föhandlats i ett år.

3Mkr tyder på många licenser. Har företaget bakbundit sig helt till Microsoft-lösningar att det i nuläget skulle vara för "smärtsamt" att välja andra vägar? Det går att förhandla med Microsoft, men det är ju definitivt svårare ifall det inte finns konkurrerande val öppna.

Jag är helt enkelt nyfiken på varför de här situationerna dyker upp.

Permalänk
Avstängd

De som har 3 datorer eller mer i hemmet, har dock råd att köpa 3 datorer eller mer, att försvara sig med att inte köpa Windows låter då ihåligt.
Finns alltid Linux i någon version för de som vill ha sin dator med ett OS.

Windows 7 är värt att ha och kostar runt en tusenlapp för.
Speciellt om man sedan kan ha det i flera år.
Kör själv home edition.

Windows 8, även om det lär bli mer multitaskande och kombinera alla dessa prylar och andra saker med Facebook och liknande är inget man måste köpa och speciellt när det dröjer ett par år dit..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Ja det finns givetvis viktigare saker att lägga energi på.
Jag drar parallelen angående låg intelligens med ett korkat sätt att resonera på.
Precis som jag sa, om operativet är så dåligt att man inte kan betala för det så bör det väl inte heller duga till att använda?
Det finns gratis alternativ, ingen som tvingar någon att köra Windows. Vad många inte förstår är ju att MS trots allt gjort PC-användandet tillgängligt för den stora massan.
Det handlar dessutom inte om särskilt mycket pengar. MS har pengar så de klarar sig, men det handlar om att göra rätt för sig. Använder man produkten så betalar man väl för sig, jag drar själv hem olika programvaror för att testa. Men gör alltid rätt för mig.

/
Razor 1911 /__ Since 1985
/ /
/__/__

SUPPORT THE COMPANIES THAT PRODUCE QUALITY SOFTWARE!
IF YOU ENJOYED THIS PRODUCT, BUY IT! SOFTWARE AUTHORS DESERVE SUPPORT!!

Tro fan att de inte vill att scenen ska vara offentlig, folk sköter det ju inte.

ziim0n: Hur resonerar du? Jag förstår bara inte hur du tänker. Hur kan ett program inte vara berättigat att kosta runt en tusenlapp när du använder det ett antal år. Kolla bara på XP, det används fortfarande i stora mängder och det är åtta år gammalt nu. Det uppdateras kontinuerligt. Har lagts, gud vet hur många arbetstimmar på att utveckla.
Använd hjärnan.

Korkat sätt att resonera på? Det var ett jävligt korkat uttalande.
Du är inte smartare än någon annan, det är bara din hybris som får dig att inbilla dig det.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cryptic
...då vista inte var nått annat än ett BETA test för win7...

Kör både Vista och 7 och förstår inte hypen över den senare - ärligt!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Och här är anledningen till att man inte uppdaterar windows automatiskt XD
Hur som helst så kommer det komma fixar för för denna uppdateringen.
Sen med en bra brandvägg och lite kunskap så kan man bara fixa så att denna uppdatering inte kan kontakta servern >.>

Att dom orkar. Sänk priset på os'et så kanske fler faktiskt köper det >.<

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
till dem som tror att MSDNAA är ms gåva till mänskligheten kan ja hälsa att det kostar skolorna en rejäl slant.

struntprat, se http://www.microsoft.com/uk/academia/software/msdnaa/default....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Tack gode gud för MSDNAA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
3Mkr tyder på många licenser. Har företaget bakbundit sig helt till Microsoft-lösningar att det i nuläget skulle vara för "smärtsamt" att välja andra vägar? Det går att förhandla med Microsoft, men det är ju definitivt svårare ifall det inte finns konkurrerande val öppna.

Jag är helt enkelt nyfiken på varför de här situationerna dyker upp.

Vårt system är nationellt och vår huvudprodukt fungerar endast under Windows vilket inte ger oss så många alternativ - det är den kunden vill använda. Vi har konsoliderat och virtualiserat hårt och ändå är MS-licenser den lilla(!) kostanden i sammanhanget - men inte desto mindre smärtsam (speciellt inte i tider som dessa).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net