Permalänk
Medlem

Dell Studio 17

Jag kollar lite efter en ny spel-laptop och har tittat lite på Alienware M17x och Asus G72 och dom verkar ju vassa och bra men dyra.

Vad jag lyckats läsa mig till så ska Geforce GTX 260M vara ett bra grafikkort och enligt tidigare erfarenheter så brukar det ge mer att lägga några spänn på vassare grafikkort än vassare processor.

Sen såg jag att dell också hade en "Studio 17" som man kunde få med i5 430M, 4Gig 1333MHz ram, 500Gig hårddisk, 17.3" 1600x900 LED skärm, 1Gig Radeon HD 5730 grafik för 9000kr och med 10% rabattkod får man ner den till 8000kr
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...

Jag hade gärna sett att skärmen var i full-HD upplösning men 1600x900 kan ju duga ändå.

Datorn ska användas till att spela, först och främst wow så huvudsaken är att det går bra, det ska gå att köra en 25-manna raid med skapligt påställd grafik och den ska gärna inte skämmas för mycket om man river igång nått lite nyare lir heller.
Det måste vara en skaplig skärm, runt 17", helst full-HD upplösning

Jag tycker det låter som en Studio 17 är mycket dator för pengarna, frågan är bara om det räcker till? Radeon 5730 verkar ju inte ligga så långt efter GTX 260M om man kollar på notebookcheck åtminstone. Och det kostar ju inte så där värst mycket att gå upp nått steg på processor om det skulle behövas.

Vad säger ni som vet, kommer man klara sig ett tag på denna 8000kronors dator eller måste man upp på 20k för att det ska bli nått och är dom datorerna verkligen 12000 kronor bättre? Budgeten är ganska flexibel bara jag får något för pengarna, det känns ju dumt att lägga dubbla pengen på en maskin som bara är lite bättre. Det känns också dumt att lägga några pengar öht på något som är skit.

Permalänk

Dell'en är helt klart prisvärd.

Undrar dock när denna kommer i lager, inte 17" men mkt prisvärd.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=558227

Permalänk
Medlem

Det där var en grym dator! jag letar själv efter en och blev helt häpen när jag såg att dell faktist hade något prisvärt,
Är det studentrabatten du drar in för att sänka med 10%?

Permalänk
Medlem

Studentrabatt, njae det vet jag inte. Det var google som hittade den

Permalänk
Permalänk
Medlem

Måste säga att jag blev ganska besviken på min dell studio 17 =(
Kvalitékänslan är knappast på top, t.ex. så är det mycket svajj i tangentbordet och skärmen knarrar ganska mycket när man öppnar den,
och mitt exemplar kan inte använda wifi utan laddarkablen i

Men prestandan är utmärkt för priset tycker jag ^^
Bra skärm, bra batteritid med det stora batteriet, och allmänt trevlig när den funkar

Min är nu nerpackad i sin kartong igen och väntar på att åka tillbaka till dell.

Permalänk
Medlem

vad la du ut för din och vilken version körde du på?
Borde vara mindre problem med denna än vad det är med andra bärbara för detta pris, de jag har kollat på kommer inte ens i närheten av denna prisvärdighet, men sedan är frågan hur länge rabatten de har ligger ute!

Permalänk
Medlem

Jag la ut ca 11000:- och det är en 1745 med p8700 processor, 320GB 7200rpm , puckel-batteriet (9cell?) och blue-tooth. Skulle väntat på i5 orna shit va billig den är med i5

Permalänk
Medlem

10% rabatten från rabattkod.se gäller bara idag med (16 februari)

Synd att den inte stackar ihop med studentrabatten (5%)

Värkar vara sjukt prisvärd dator ändå, 8181 kr med:
Core i5 520M
4 gb DDR3 1333mhz
500 gb 7200rpm hdd
1 gb Ati 5730
15 månaders McAfee

Dock med 1 års garanti med support hemma, inklusive kvällar och lördagar.
Kan få 3 års garanti för endast 459 kr extra.. känns lätt värt det.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när man kan förvänta sig att få datorn ifall man beställer den nu?

Skulle vara bra att veta innan man beställer haha.

Funderar på att ringa/chatta imorgon med dom och fråga.

Permalänk

Det finns nästan alltid nåt sånt rabatt erbjudande på dell. Det dyker sannolikt upp ett nytt ganska snart efter det där har gått ut.

Men det är inte mycket att tveka på tycker jag, finns ju inget annat på marknaden med såna spec under 10k.

Permalänk
Medlem

Sjukt fina specs, synd bara att den är 17"

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Grymt prisvärd dator alltså! Hade tänkt att beställa den idag. Men de där asen på Dell har ju nu bytt ner grafikkortet till ett 5650 utan att sänka priset.
Är det fortfarande värt det tycker ni?

För övrig var Dells support sjukt ohjälpsamma, har vart i kontakt med dem två gånger nu på morgonen. Min första fråga var varför de hade bytt grafikkort och om man fortfarande kunde beställa det som fanns igår. Den andra var varför man inte kunde välja 5650 till Studio 15 eller Studio 16 XPS. Svaret på båda var typ att de inte hade en aning, men om det inte gick så gick det inte. Andra gången svarade de till och med att man måste välja Studio 16 XPS om man ville ha ett bättre grafikkort, varpå jag kommenterade att de enda valbara grafikkorten där var i Radeon 3000 eller 4000 serien. Han svarade att "De är nödvändigtvis inte sämre för att de har ett lägre nummer".

Jag hatar Dell och blir nästan lite irriterad när de har så här bra erbjudanden, funderar fortfarande på om jag ska köpa den eller inte.

Permalänk
Medlem

Men varför i helvete har dom gått och ändrat på grafikkortet...?
Borde ha beställt den igår...

Dell lyckas alltid hypa upp mig på en dator, sen ändrar dom specsen nästa dag!
Man får verkligen aldrig någon betänketid...

Permalänk
Medlem

Jag vet! Blir så jäkla lack!
Men är den fortfarande värd det? Är det jättestor skillnad mellan 5730 och 5650?

Permalänk
Medlem

Nej det är ingen jättestor skillnad, 5730 är en klockad 5650.

Snackar med dell snubbe i chat nu och frågar vad dom håller på med.
Frågade om leverans datum, ca 2 veckor sa han.

Nu sa han att 5730 var där av misstag igår haha, men dom rättade till det nu så det är 5650. Så alla som beställde igår osv får 5650.

Permalänk
Medlem

Hehe okej! Skönt att man inte gick miste om det då Ska nog ta och beställa den då. Hur ska du göra?
Vet du hur det funkar med ångerrätt osv när man beställer från dell. Har man två veckor eller?

Permalänk
Medlem

Ångerätt två veckor stämde, ja.

Datorn väger ca 3,25kg ifall någon undrade.

Garantin med support hemma gör så att man inte behöver skicka iväg datorn någonsin, ganska nice.

Enda som jag tycker är jobbigt att man måste förskott betala... hatar det speciellt då det inte är någon fast leverans datum.