"flyttbar" spel-laptop i prisklass 6k-10k

Permalänk
Medlem

"flyttbar" spel-laptop i prisklass 6k-10k

Krav:
Ska kunna spela SC2 på högsta grafik utan lagg what so ever.

Stor fördel om den är kompatibel med framtida spel (inte på höga inställningar, räcker med att den klarar av minimumkraven)

17tums skärm minst

Vill helst ha i3 eller i5 processor (ej med M) då de enligt CPUbenchmark verkar ha fina ratings och lär hålla länge.

Grafikkort har jag ingen aning om vad som gäller, vore nice om de är framåtkompatibelt med nya funktioner som kommer implementeras inom några år.

Har en stationär dator som jag haft i 8 år och är sjukt nöjd med, tyvärr klarar grafikkortet inte pixel shading 2.0 och måste därför köpa ny dator enbart pga detta (går ej att byta ut grafikkortet då moderkortet är för gammal..), någon liknande "flaskhals" vill jag undvika i köpet av laptop.

Batteritid är careface, DVD och bluerayspelare är fördel men egentligen inte speciellt viktigt.

Har läst runt lite och overall verkar folk vara negativt inställda pga dåliga erfarenheter till Acer så helst ingen sådan.

Prisklassen 6k-10k är för att jag vill få så mycket prestanda som möjligt för pengarna, verkar som att pengar/prestanda ration börjar stagnera rätt brutalt när man kommer upp mot 8-10k och högre.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Acer 7740 med någon extra garanti till! Verkar riktigt bra till priset den ligger på.

//EasterN

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584491

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574431

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574463

Dessa tre har allt det jag söker, skiljer sig i processorer och grafikkort (lite i disksize också men det bryr jag mig inte så mkt om).

Priset är helt rätt också men vet inte riktigt vad den generella åsikten om asus är, kvalite eller inte?

Denna du tipsade om verkar ju helt galet prisvärd:

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-17-tum/Acer-AS...

Frågan är om grafikkortet håller måttet?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet höll inte måttet alls enligt cpubenchmarks ratingssystem..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574463

Denna blir det! Sjukt prisvärd med det grafikkortet och processorn och skärmen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frumpish
Grafikkortet höll inte måttet alls enligt cpubenchmarks ratingssystem..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574463

Denna blir det! Sjukt prisvärd med det grafikkortet och processorn och skärmen.

Jag har ungefär samma behov och budget som du. Asusen verkar annars riktigt grym men en grej är jag inte riktigt "nöjd", nämligen 17,3" och inte full HD resolution

Vad finns det för bra alternativ om man vill ha en ungefär lika "dyr" och och stor men med 1980x1080?

Visa signatur

Amd64 X2 4200+ | Elitegroup KN1 Extreme | Geforce 9800gt | 4x512mb PC3200 | Wndows7 Ultimate & Windows Vista Ultimate

Permalänk
Medlem

Lycka till att hitta en laptop som aldrig kommer hacka med sc2 i ultra settings för 10k.

Och vad menar du med: "(ej med M)" ?

Permalänk
Medlem

Hahaha megaman9 ej med M var ett extremt stort fail från min sida

Ultra settings är det jag är ute efter men SC2 är inte ett extremt krävande spel och high borde gå ganska lätt med asusen jag tänker på.

1980x1080 kanske borde vara något att kolla på, innebär det krav på större skärm eller bara krav på bättre skärm?

Permalänk
Medlem

http://www.deviltech.de/deviltech.php/sid/f697027d528751fbc7d...

Den med i5 och allt annat nödvändigt hdd på 7200 o.s.v. hamnar priset på ca 8000. Då har du 15,6 och fullhd.

Oj, såg att du inte var intresserad av mindre än 17, sorry...

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frumpish

Denna blir det! Sjukt prisvärd med det grafikkortet och processorn och skärmen.

Dell studio 17 med 10% rabbat från rabbatkod.se kostar 8100 kr, nästan samma specs.

Tom bättre processor och hd på dellen

Permalänk
Medlem

Säger som mega, dellen är sjukt prisvärd och du får en bra garanti i priset!

Permalänk
Medlem

Alldeles för krasst grafikkort i den, dessutom är processorn betydligt långsammare än asusprocessorn. Lägger nog till 2k extra för asusen faktiskt och tänker mig att den kommer hålla ut betydligt längre i framtiden

Permalänk
Medlem

Betydligt långsammare? Dellen har exakt samma processor (i5 430m)! Kasst grafikkort? Dellen har exakt samma grafikkort fast lite lägre klockat (5650 och 5730 är samma kort)! Att köpa en nästan exakt likadan dator, fast med långsammare HDD, för närmare 2000 kr mer är ju mindre smart dessutom kan du uppgradera till 3 års garanti på Dellen för bara 500 spänn.

Här är specsen på Dellen det snackas om som kostar strax över 8000 när man använder 10% rabatt-koden:

NYHET Dell Studio 17
INTEL® CORE™ i5-430M (2,26 GHZ, 4 TRÅDAR, TURBO BOOST UPP TILL 2,53 GHZ, 3 MB CACHE)
Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska
17.3” High Definition+ (1600x900) LED with TL
1 GB ATI Mobility Radeon HD 5650
4 096 MB 1333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)
DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with DVD Burn software
McAfee® Security Centre - 15 månaders skydd - svenska

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Jaha jag googlade bara dell studio 17 och hittade en som hade core2duo processor och ett typ radeon 53nånting med hälften så hög rating på cpubench..

Det där såg ju sjukt fräscht ut, exakt samma specc som asusen så när som på grafikkortet då där det skiljer 50 i rating, men båda korten lär ju ha samma kompabilitet med nya renderingfunktioner och annat skit som kan sabba hur länge jag kan ha laptopen. Kommer förmodligen enbart spela SC2 på den i några år framöver dock, möjligtvis D3 och lite wow!

Betalar knappast 2k mer för den skillnaden, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Frågan är nu om 500kr är värt 500mer rating (i3 M gentemot i5 M) i processorkraft men det tror jag nog det kan vara!

Permalänk
Medlem

Jag la till dom där extra 100 lapparna för snäppet bättre processor, var inte dyrt alls. Samt betalade jag för två års garanti
: - )
Och ja jag tror att den koller att palla d3 fint då jag också var intresserad att få den infon kollade jag på lite leaks och som dom säger att det inte alls kommer vara stor skillnad på prestandakraven ifrån dagens spel

Permalänk
Medlem

Du har alltså dellen? För jag är lite mer inne på asusen atm, läste lite om kvalitétsbrister i olika omdömen om dell studio 17 men vore nice med ett svenskt omdöme!

Vad tycker du om den? Plastig? Högljudd? Blir varm lätt? Bra upplösning, 17tums är värt det?

Permalänk
Medlem

Visa, har du fått något datum när du får datorn?

Permalänk
Medlem

Pratade med deras kundtjänst online i fredags då jag beställde den och han sa att om man inte tar det orginella paketet tar det någon dag extra.
Ingen aning med andra ord! hoppas denna vecka någongång.. men man vet aldrig :>

Permalänk
Medlem

Här har du en annan asus, direkt från reklamen till höger!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574472#ProductTabs

Permalänk
Medlem

Vafan nu blir jag ledsen, alldeles för många val nu?!?!?! Denna asusen har ju samma spec som den andra och större disk fast 16tum ist. för 17tums skärm.. (lite långsammare processor också)

Blir nog dellen after all! Erbjudandet på dellen går ut den 24/2 så vi får se

Permalänk
Medlem

Erbjudanden förlängs hela tiden, och 10% rabattkoden är i stortsätt 365 dagar om året ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frumpish
Vafan nu blir jag ledsen, alldeles för många val nu?!?!?! Denna asusen har ju samma spec som den andra och större disk fast 16tum ist. för 17tums skärm.. (lite långsammare processor också)

Blir nog dellen after all! Erbjudandet på dellen går ut den 24/2 så vi får se

Jag kommer köpa dellen iaf, ruskigt prisvärd! Tur att man såg den här tråden innan man beställde annan burk, hade kunnat bli rage då

Permalänk
Medlem

Yep, ska nog köpa dellen också. Helt sjukt prisvärd faktiskt

Permalänk
Medlem

Imorn blir det köp

Permalänk
Medlem

Kaboooom! Bought it! rabattkod.se gav 10% extra rabatt, sweet

Permalänk
Medlem

So far so good datorn tickar på fint! SC2 flyter på hur smooth som helst!