Permalänk
Medlem

Ny kamera ~4000

Tjenare alla fotokunniga personer.

Det är så att min flickvän önskar sig en systemkamera i födelsedagspresent och jag hade tänkt fixa en.
Hade väl tänkt lägg runt 4000 på den och vill ha så bra kamera som möjligt för det priset och tänkte höra med alla experter här på sidan vilken kamera som lämpar sig.
Hon är helt grön vad det gäller fotografering.

Så vilken kamera är mest prisvärd i 4000kronors klassen?

Tack för svar PFH

Permalänk

För drygt 4000kr får man någon av dessa

Canon 1000d eller Nikon d3000

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Medlem

Beg D50, D70, D80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxxen#28
För drygt 4000kr får man någon av dessa

Canon 1000d eller Nikon d3000

Jag tycker nog åxå att dessa två är de "hetaste" alternativen i prisklassen, men det beror åxå lite på om hon tänkt sig att bygga vidare på systemet med fler objektiv och så och vilka andra egenskaper som är viktiga. Sony har några modeller vara iaf en (A230) ligger strax under 4000kr. Olympus har åxå sin E-420, som ligger i den prisklassen. Nackdelen med dessa är att systemen är mindre och begagnatutbudet likaså, men det behöver ju inte vara någon nackdel, beroende på vad man har för planer...

Värt att nämna är kanske att objektivet som levereras med D3000 både är optiskt bättre och har bildstabilisering, vilket inte det objektiv som levereras med 1000D enl. ovan har.

Om begagnat är ett alternativ finns det ett betydligt större urval.

Permalänk
Hedersmedlem

Man skall inte stirra sig blind på märket då alla tillverkarnas kameror är nära på lika bra när det gäller bildkvalité och då man i första hand kommer använda kit-objektiv så är det inte heller så viktigt med vilket system man köper in sig i utan ta det som är mest prisvärt för stunden och just nu är det följande kameror.

Sony A230. En ganska ny modell som har bildstabilisering i huset och med följer även ett helt nyutvecklat objektiv som är bättre än vad Sony leverera med tidigare.
http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/sony/so...

Olympus E-520 säljs nu ut så här kan man göra ett litet fynd! Kameran är egentligen inte en instegsmodell som den mindre E-420/450 utan har legat i en lite högre prisklass och är ganska avancerad även då den börjar bli lite gammal så den kan man växa lite med, Olympus har generellt även de bästa kit-objektiven så resultatet blir riktigt bra. Den enda nackdelen med 4/3 sensorsystemet som Olympus använder är att deras kameror är lite sämre i dåligt ljus men i övrigt är detta den bästa kameran i prisklassen just nu.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=7956...

Pentax K-m är en mycket trevlig liten kamera som kommer med stabilisering som de andra två och har inga direkta svagheter förutom att det krävs lite justeringar i menyerna för att få bra jpeg bilder. Den använder vanliga AA batterier så man måste köpa laddare och batterier då det inte ingår men detta kan vara en fördel på resor då man kan köpa vanliga AA batterier vart man än åker.
http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/pentax/...

Canon 1000D och Nikon D3000 är lika bra som de andra men saknar stabilisering i huset så det är lite dyrare att köpa objektiv till dem men de är störst så de flesta väljer dem.

Jag har både Pentax och Canon och visst det finns bra mycket mer objektiv på begagnadmarktanden för Canon men Canon har väldigt många objektiv som har brännvidder som passar bättre på deras fullformatskameror än på de med mindre sensorer som vi vanliga har råd med. De flesta saknar även stabilisering så då minskar utbudet ytterligare i min mening. Det är alltså inte så stor skillnad som det först kan se ut bortsett från antal objektiv av en viss modell men man behöver bara hitta ett trots allt...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

Canon 1000D och Nikon D3000 är lika bra som de andra men saknar stabilisering i huset så det är lite dyrare att köpa objektiv till dem

Det har påvisats gång efter annan att både Nikon och Canon håller ungefär samma priser på sina objektiv, trots att det är bildstabilisering i dem.
Sedan är det klart att det är en fördel att ha bildstabilisering tillgängligt med objektiv som inte HAR det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det har påvisats gång efter annan att både Nikon och Canon håller ungefär samma priser på sina objektiv, trots att det är bildstabilisering i dem.
Sedan är det klart att det är en fördel att ha bildstabilisering tillgängligt med objektiv som inte HAR det.

Jag ger dig rätt där då det är svårt att bevisa motsatsen men det borde vara dyrare tycker man. Du satte dock fingret på en viktig detalj när det kommer till fasta objektiv utan bildstabilisering och där har de andra tillverkarna en fördel över Nikon och Canon.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det är nästan lite skrämmande att Sony aldrig får några röster här, medans allt annat får det

Jag skulle i alla fall tipsa dig om en av sony enklare modeller. Dock inte a230, den är bara hemsk.

Satsa hellre på en a330, alternativt en begagnad a300/350. Sonys instegsmodeller i 300-serien har marknadens bästa Live-view, utan tvekan. Så om det är en funktion som känns viktig finns det ingen anledning att ta någon annan kamera.

Dock spelar de inte in video, men nyttan av det har jag aldrig riktigt sett om jag skall vara ärlig...

Är live view inte något du letar efter är sonys a200 en väldigt trevlig krabat, men även Canon och Nikon har bra modeller i den klassen om det bara är optisk sökare som gäller.

Permalänk
Medlem

Oj tack för alla bra svar ni experter. Tror inte hon kommer att bygga på senare mer flera olika objektiv och så utan vill bara ha en systemkamera för att kunna ta riktigt fina bilder.

Många blandade svar om vilken man ska satsa på=)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veijdar
Oj tack för alla bra svar ni experter. Tror inte hon kommer att bygga på senare mer flera olika objektiv och så utan vill bara ha en systemkamera för att kunna ta riktigt fina bilder.

Många blandade svar om vilken man ska satsa på=)

Ska du ha bra bilder ska du ha bra (och eventuellt många) objektiv. Ett vanligt 18-55 är inte något överdrivet mångsidigt objektiv som inte går att använda till "allt". Duger att vandra runt med och ta "vanliga" bilder, men till lite mer speciella bilder så är de inte så användabara.

Räkna med att det antagligen blir ett teleobjektiv, ett makroobjektiv (om intresse finns), ett bra normalobjektiv (kring 28-35mm) eller en bra och ljusstark normalzoom.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veijdar
Oj tack för alla bra svar ni experter. Tror inte hon kommer att bygga på senare mer flera olika objektiv och så utan vill bara ha en systemkamera för att kunna ta riktigt fina bilder.

Många blandade svar om vilken man ska satsa på=)

"Riktigt fina bilder" kan man ta med i stort sett vilken kamera som helst. En systemkamera ger fler möjligheter, tack vare bättre prestanda på flera områden, än vad som erbjuds av "kompaktkamerorna". Framför allt är det AF-prestanda, brus på höga ISO-tal och, i mitt tycke, att de har riktiga optiska sökare och, framför allt, att man kan byta objektiv för att få bästa prestanda i varje situation som är dess stora fördelar.
När det kommer till månsidighet går det inte att komma ifrån att en kompaktkamera är mer mångsidig "out of the box". Man har idag hyfsat bra vidvinkel på de flesta "lite mer seriösa" kompakter, man har i stort sett alltid ganska bra makromöjligheter och många erbjuder allt från moderat tele till "supertele". Ska man ha samma möjligheter med en systemkamera kommer man inte ifrån att köpa ett par objektiv till.

Man kan, såklart, vilja ha en systemkamera för exempelvis bra AF-prestanda i dåligt ljus eller för lågt brus på höga ISO-tal, men för "rent allmänt fotande" så kan en "seriös" kompakt mycket väl vara ett alternativ om man inte avser bygga något system. (Canon G11 är faktiskt ruggigt bra, tex, med de begränsningar i brusprestanda osv som den mindre sensorn ger, såklart.)

Sedan är ju inte detta bara svart eller vitt där andra änden är en proffssystemkamera med ett par tjog objektiv osv, utan man kan ju bygga ett lite mer "moderat" system, som OSkar000 beskriver, med en bra normalzoom, en hygglig telezoom, en ljusstark normal och eventuellt ett makroobjektiv.

Har man inte planer på några lite mer "exotiska" objektiv kan man, ur den aspekten" välja i stort sett vilket system som helst. Canon och Nikon har fortfarande lite större begagnatutbud dock, vilket kan göra att man har bättre möjligheter att bygga ett system lite billigare.
Olympus har lite sämre sökare, tack vare den mindre sensorstorleken. Man måste av samma anledning har ljusstarkare objektiv för att få lika kort skärpedjup som med Canon/Nikon/Sony/Pentax. Man får åxå sämre brusprestanda på högre ISO-tal.
Sedan beror det ju lite på motiv och så om detta är några egentliga nackdelar eller inte.
Är litenheten viktig är Olympus kanske ett bättre val än de andra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veijdar
Oj tack för alla bra svar ni experter. Tror inte hon kommer att bygga på senare mer flera olika objektiv och så utan vill bara ha en systemkamera för att kunna ta riktigt fina bilder.

Många blandade svar om vilken man ska satsa på=)

Om tanken inte är att bygga vidare på systemet finns det ingen egentlig anledning att köpa en systemkamera... Objektivet man får med brukar inte ge bättre bilder än en väldesignad kompaktkamera (typ Canon g11 eller liknande).

Anledningen till att man köper en systemkamera är främst utbytbarheten, att man kan köpa till tillbehör som ger en nya möjligheter. Det finns tyvärr inget objektiv som kan göra allt, utan man kommer alltid att kompromissa någonstans.

Många blir idag lurade till att en systemkamera automatiskt ger bra bilder, eller att de alltid är bättre än en kompakt-dito. Så är inte fallet alls, vilket alla som har erfarenhet av foto kan intyga. Jag brukar säga att det är Fotografen som tar bilden, och kameran är endast ett verktyg, som ger en möjligheten att ta den bild man vill.

Detta är precis vad systemkameran gör. Den är inte bra på allt, men väldigt bra på en sak. Vad denna sak är beror i stort sett uteslutande på vilket objektiv du sätter på den.

Dock har ju systemkameran som fördel att sensorn är bra mycket större än den i en kompaktkamera, vilket leder till att bilderna blir mindre brusiga, speciellt på höga ISO (vid mörk, och dessutom ger mer kontroll över det så kallade skärpedjupet i bilden, som alla är så noga med att peka ut.

Kort sagt: I dagsljus kommer du inte att se så stor skillnad på bilderna, och om din flicka inte är fotointresserad till den grad att hon vill göra en hobby av det (och då KOMMER hon att vilja köpa tillbehör till kameran) lär en bättre kompakt (ingen jäkla Canon IXUS) göra ett lika bra jobb.

Permalänk
Hedersmedlem

En superzoom som Panasonic Lumix DMC-FZ38 tar mycket bra bilder men man får hålla sig till lite lägre ISO än vad systemkameran med sin större sensor klarar av.
http://www.supermix.se/cgi-bin/catalog/product_info.php/produ...

Det dyker även upp kameror med 30x zoom nu till våren men ju större zoomomfång ju mer måste man kompromissa när det kommer till bildresultatet och då särskilt i zoomens extremändor.

Har man dock vant sig vid systemkameran och dess fördelar så är det lite svårt att gå till en superzoom då de känns lite leksak i händerna och de tappar även mycket i värde ganska fort då det kommer nya modeller hela tiden.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

En systemkamera tappar lika mycket i värde. Digitalkameror öht är ungefär lika bra "investeringar" som att köpa en ny bil.

Värde minskningen spelar dock ingen som helst roll om man köper kameran för att ANVÄNDA den. Men visst, köper man den med tanken att sälja den så...

Permalänk

För mig har de alltid handlat om bild hastigheten och hög ISO hantering så för mig är kameran's eget presterande mycket viktigt, Och de är därför kör jag D300

Men Hur som helst, Om man vill ha lite mer variation och inte för dyrt så rekommenderar jag att kolla på begagnat på ändra tradera eller blocket eller ebay. Sedan ett billigt mångsidigt objektiv är Tamron's 18-200mm, jag vart helt klart imponerad av den lilla saken från Tamron! och den duger perfekt för nybörjare som sådant.

Sedan ska man heller inte se objektiv längd som ett hinder, jag levde med en fast 50mm i 7 månader och jag kan säga att jag lärde mig en hel del om att vara kreativ!

Visa signatur

I look up at the moon and stars and I am comforted knowing that we see the same thing, and that connects us, even if we are separated by a great distance.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
En systemkamera tappar lika mycket i värde. Digitalkameror öht är ungefär lika bra "investeringar" som att köpa en ny bil.

Värde minskningen spelar dock ingen som helst roll om man köper kameran för att ANVÄNDA den. Men visst, köper man den med tanken att sälja den så...

Värdeminskning kommer man aldrig ifrån vad man än köper men skillnaden är att efter 5 år så kan man knappt ge bort en superzoom men en systemkamera har alltid ett värde så länge som den är hel och man ser hur folk försöker sälja sina superzoommare som systemkameror. Det finns några undantag här dock men det gäller vissa speciella modeller men extra bra optik som de som vet gärna snappar upp.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eruda
Det är nästan lite skrämmande att Sony aldrig får några röster här, medans allt annat får det

Jag skulle i alla fall tipsa dig om en av sony enklare modeller. Dock inte a230, den är bara hemsk.

Satsa hellre på en a330, alternativt en begagnad a300/350. Sonys instegsmodeller i 300-serien har marknadens bästa Live-view, utan tvekan. Så om det är en funktion som känns viktig finns det ingen anledning att ta någon annan kamera.

Dock spelar de inte in video, men nyttan av det har jag aldrig riktigt sett om jag skall vara ärlig...

Är live view inte något du letar efter är sonys a200 en väldigt trevlig krabat, men även Canon och Nikon har bra modeller i den klassen om det bara är optisk sökare som gäller.

Jag har testat a200 och tyckte att den verkade vara en prisvärd systemkamera för nybörjare. A200 säljs knappt längre, a230 ser iaf på pappret snarlik ut, menar du att denna är sämre?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.