Photoshop/Voddler-dator under 10.000 kr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Dra ner på grafikkortet så har han ju råd med 80 GB, visserligen får han lägga till någon hundrig, men kan ju vara värt det.
Annars finns det ju fortfarande plats för en intel ssd 40 gb i den där budgeten.

Håller inte med.

För att man dör för att man får vänta några sekunder hit å dit ?
Tycker dock 2-4 tusen är en overkill för 5-8 sekunder hit å dit

Sen 40 gb skulle jag knappt få plats med windows och 2 spel
Vissa spel är ju på 15gb

Men jo för han så räcker 40 gb. men fortfarande overkill i mina ögon

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CitroFrukten
För att man dör för att man får vänta några sekunder hit å dit ?
Tycker dock 2-4 tusen är en overkill för 5-8 sekunder hit å dit

Sen 40 gb skulle jag knappt få plats med windows och 2 spel
Vissa spel är ju på 15gb

Men jo för han så räcker 40 gb. men fortfarande overkill i mina ögon

Okej, varför köper han då ny processor, mer minnen osv när det ändå bara kommer ge några hundradelar snabbare när filter ska appliceras? Och denna förbättring lägger han ut typ 5000 kronor för.
Men att lägga ut 1000 kronor för en förbättring på sekunder är omotiverat anser du?

Och appropå hårddiskutrymmet, photoshop tar 300 mb. Om han spelar sällan kan han väl ha dem på den mekaniska hårddisken som han ändå skulle haft om han hoppat ssdn.

edit: när vi ändå är inne på AMD så får jag föreslå detta moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487825 Det har jag själv köpt. Hyffsat modernt, inbyggt, grafikkort med dedikerat minne och med HDMI. Duger för mig som på sin höjd spelar Starcraft 2 och annars håller på med video och bildredigering. Tar han det så har han råd med en 80 GB SSD.
Men om han ska spela crysis eller andra betydligt tyngre lir så kanske det är bättre med ett mera rejält grafikkort. Beror helt enkelt på vad som ska spelas snarare än mängden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Okej, varför köper han då ny processor, mer minnen osv när det ändå bara kommer ge några hundradelar snabbare när filter ska appliceras? Och denna förbättring lägger han ut typ 5000 kronor för.
Men att lägga ut 1000 kronor för en förbättring på sekunder är omotiverat anser du?

Och appropå hårddiskutrymmet, photoshop tar 300 mb. Om han spelar sällan kan han väl ha dem på den mekaniska hårddisken som han ändå skulle haft om han hoppat ssdn.

Låt gå för han så är det bra med en SSD ..

Men för mig är det overkill iaf då jag inte är rik och tar hällre Utrymme över några sekunder,
(Väntar dock på 500+GB SSD som jag läste om någon stans)
.
Han skulle kunna ta bort 1tb hdd och lägga till en 40-80 gb SSD och hålla sig i prisklassen han söker

På Tal om Crysis tänkte på I7 cpuerna vissa personer valde så tycker jag detta är lite små kul
Hehe

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CitroFrukten
Han skulle kunna ta bort 1tb hdd och lägga till en 40-80 gb SSD och hålla sig i prisklassen han söker

Absolut inte ta bort den mekaniska. Bilderna ska ju lagras någonstans också och de tar ju mycket plats.
Det jag predikar för är att han bör ha råd med en SSD och en mekansik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Absolut inte ta bort den mekaniska. Bilderna ska ju lagras någonstans också och de tar ju mycket plats.
Det jag predikar för är att han bör ha råd med en SSD och en mekansik.

Tror han har mekaniska i sin gammla han kan använda

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Till TS, har du OS eller är ditt vista bara en OEM licens (dvs att den är knyten till din gamla dator)?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Har 220 GB HDD så en ny kan vara bra ...

Köpte Vista till förra datorn, som OS.

Efter att ha läst igenom tråden och jämfört med det jag behöver så har jag kommit fram till följande:

- SSD (80 gb)
- HDD minst 500 gb
- 4 gb minne (gärna med plats för mer)
- Grafikkort med HDMI-anslutning
- Intel Core i5/i7 (stor skillnad?)
- Windows 7 (kanske kan ordna detta "på andra vägar"...)
- Kortläsare

Som sagt svårt att få ner det under 10.000kr

Permalänk

Sådär

Dock inte I5/I7

Sen kan man ju få tag på win7 åt andra håll =D

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CitroFrukten
http://img710.imageshack.us/img710/8681/capture3br.jpg

Sådär

Dock inte I5/I7

Sen kan man ju få tag på win7 åt andra håll =D

Det här ser bra ut i stort. Ta bort OS och köp minnen för ca 1000 kr istället (finns likvärdiga om inte bättre för det priset) och köp en i7 istället som processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozmannen
Har 220 GB HDD så en ny kan vara bra ...

Köpte Vista till förra datorn, som OS.

Efter att ha läst igenom tråden och jämfört med det jag behöver så har jag kommit fram till följande:

- SSD (80 gb)
- HDD minst 500 gb
- 4 gb minne (gärna med plats för mer)
- Grafikkort med HDMI-anslutning
- Intel Core i5/i7 (stor skillnad?)
- Windows 7 (kanske kan ordna detta "på andra vägar"...)
- Kortläsare

Som sagt svårt att få ner det under 10.000kr

Jo men man köper OEM-versioner också, de kostar ju typ en tredjedel så mycket. Bara så du inte köper en dator och sedan får reda på att du saknar OS... Men linux är ju gratis annars. Du råkar inte plugga? För i så fall kan du kanske få en licens gratis från MS via MSDNAA (Microsoft Developer Network Academic Alliance).

För övrigt så blir det svårt att få med allt på listan för under 10.000 (nytt OS och byggd av butiken inräknat).

Angående i5 och i7, i7 är de riktigt grymma "high end"-leksakerna. Dumt att köpa en sådan i min mening. i5 är "bara" riktigt bra (iaf de med 4 kärnor) och de kommer ett lite roligare pris. Core i5 750 om du ska köra på intel säger jag. Du lär inte bli besviken på en AMD heller för den delen.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Verkar detta paket fungera?

edit: ordnar med OS på annat sätt då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Jo men man köper OEM-versioner också, de kostar ju typ en tredjedel så mycket. Bara så du inte köper en dator och sedan får reda på att du saknar OS... Men linux är ju gratis annars. Du råkar inte plugga? För i så fall kan du kanske få en licens gratis från MS via MSDNAA (Microsoft Developer Network Academic Alliance).

För övrigt så blir det svårt att få med allt på listan för under 10.000 (nytt OS och byggd av butiken inräknat).

Angående i5 och i7, i7 är de riktigt grymma "high end"-leksakerna. Dumt att köpa en sådan i min mening. i5 är "bara" riktigt bra (iaf de med 4 kärnor) och de kommer ett lite roligare pris. Core i5 750 om du ska köra på intel säger jag. Du lär inte bli besviken på en AMD heller för den delen.

Ok, då är jag med

Valde i5 i paketet ovan. Det blir nog fint.

Permalänk

Du Glömde FraktFritt Sweclockers

Vet inte så mycket om intel men det ser ut att funka bra.

Personligen så tycker jag inte om intel pga deras Mutnings strategi dom gjorde

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

En annan sak ang köpet - Om jag kör HDMI via grafikkortet till min HDTV, får jag ljud i TV:ns högtalare? Antar att det bara är bilden?

Permalänk

Det är ett ATI kort dom har inbyggt Ljudkort
Så du får Ljud & Bild
http://www.sweclockers.com/nyhet/10502-amd_lanserar_radeon_hd...

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CitroFrukten
Det är ett ATI kort dom har inbyggt Ljudkort
Så du får Ljud & Bild
http://www.sweclockers.com/nyhet/10502-amd_lanserar_radeon_hd...

Ok, smidigt.

Permalänk
Medlem

Fast det är ett riktigt taskigt kort när det gäller dess prestanda. Sen har den väl inget ljudkort på sig... Den "leder" väl bara ljudet via sin hdmi-port.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Jop Alla Ati kort har ett Ljudkort chips på sig. man behöver direkt inget ljudkort på datorn om man kör hdmi med ati kort,

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Fast det är ett riktigt taskigt kort när det gäller dess prestanda. Sen har den väl inget ljudkort på sig... Den "leder" väl bara ljudet via sin hdmi-port.

Taskigt kort överlag eller ljudmöjligheterna? Kom gärna med ett annat förslag (helst runt samma prisklass)

Permalänk
Medlem

Här har du den ultima datorn för dina behov.
Liten, smeck Micro atx som är lätt att bära med sig. Grafikkort med HDMI, snabb SSD för operativ + Photoshop. Lagringsdisk på 1TB. 4GB minne 1333Mhz räcker gott och väl.
Snyggt och billigt chassi med 3st USB uttag fram, i7 1156 Socket, nätagg på 650W..kanske lite overkill, räcker nog med 450-550W. Såhär hade jag byggt datorn, no doubt.
Sen slänger du in några tysta fläktar med

Det här är utan operativ dock! Men köper du annat nätagg och en mindre lagringsdisk hamnar du under 10.000:-
inkl operativ.

Visa signatur

Dan the man ! :P

Permalänk
Medlem

Här kommer jag med en liten instickare

EDIT: jag glömde visst lägga till byggnationen! men den hittar du på hemsidan www.inet.se under montering!

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozmannen
Taskigt kort överlag eller ljudmöjligheterna? Kom gärna med ett annat förslag (helst runt samma prisklass)

Han menar taskigt kort i prestanda för grafik. Gpu processor:n är extremt seg

Då jag skulle hellre ta ett PowerColor Radeon HD5670 512MB för 865:- (Den finns i listan på plats 3)
Som ger fin prestanda för pengarna

Och det finns 5570 med som kostar runt 200:- mindre än 5670 "Tryck på 5570 om du vill se vad den fick för poäng"

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Alltid kul att se folk som rekommenderar Asrock.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CitroFrukten
Han menar taskigt kort i prestanda för grafik. Gpu processor:n är extremt seg

http://www.techspot.com/articles-info/244/bench/3Dmark.png

Då jag skulle hellre ta ett PowerColor Radeon HD5670 512MB för 865:- (Den finns i listan på plats 3)
Som ger fin prestanda för pengarna

Och det finns 5570 med som kostar runt 200:- mindre än 5670 "Tryck på 5570 om du vill se vad den fick för poäng"

Skillnad mellan Powercolor och XFX Radeon HD5670?

Permalänk

Brukar bara vara Kylningen/färg och Garanti och Biosen på Grafik kortet
Ta det du gillar eller tycker passa in dig.

Jag gillar MSI men har Powercolor då det inte fanns några msi inne på lager och orkade inte vänta (har inte haft några problem med mitt powercolor)

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Affe0
http://pici.se/pictures/MLYjbfMtK.jpg

detta skulle jag satsat på.

Windows behövs inte då han skrev att han skulle fixa det på *annat sätt*
Men annars helt ok system
Går ju lägga till Fractal Define R2 och 965BE med C3 då (utan windows)

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Har nu skrapat ihop pengarna och är redo för köp. En sista kolla bara. Verkar det lugnt?

Permalänk
Medlem

varför två 5670?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
varför två 5670?!

Waooo, shit. Tack. Därför det blev så mycket!