Tyst dator för 3D/PS/AE (Design). ca 9000kr.

Permalänk
Medlem

Tyst dator för 3D/PS/AE (Design). ca 9000kr.

  • M-B:

  • RAM:

  • (2st = 8GB).
    CPU:

  • GFX:

  • HDD:

  • PSU:

  • CPUKYL:

  • CHASSI:

  • CHA-FAN:

  • OPD: Har en sproilans ny Samsung DVD/RW drive hemma.
    OS: Win 7 Ultimate x64 (Eget hemma).
    +Asus 8800GT 512Mb (Hemma) Skall köras som PhysX kort.
    + 250GB & 400GB SataII (OS / Lagring).

Tot pris @ Inet: 8 746kr.

Bygg sköter jag själv.

Målet är: Tyst kraftfull dator med god pris/prestanda ratio, som kommer jobba med: 3DSmax, PS, AE, Vegas, DW etc. + COD MW2 & BF BC2.

Något ni anser jag bör byta?
-
Hur tyst är det 5750 kortet jag valt? Vill inte att det ska börja dåna för mycket när det arbetar.
Hur är överklockningsmöjligheterna på i5 750 med den kylaren jag valt. Går det utan problem att dra upp den till 3GHz?
-
+ Är Be Quiet! verkligen så tysta som jag hört?

Ändamålen är lite ovanligt för majoriteten SweC medlemmar, men vet allt att det finns några där ute som vet vad som är bra för mina ändamål.

Jag vill inte ha en AMD processor så skit i att skriva långa poster om varför jag skulle ha det. AMD har inget i närheten av intels prestanda för mina ändamål.

Edit: Bytt RAM & PSU.
Edit2: Tagit bort 2 utav de 3 extra fläktarna.

Permalänk

+ Partionera stora diskar är ngt man behöver göra om man ska köra operativsystemet på den, om du däremot ska ha det som "scratch-disk" med så hög överföringshastighet som möjligt skulle jag nog föreslå 2x500GB-diskar i RAID0 istället.

+ Behöver man verkligen ngra fler chassifläktar med (i) ett "enklare" grafikkort, och (ii) en torn-kylare som flyttar ut den varma luften istället för att vispa runt den i lådan?

+ Jag hade valt att köpa minnena i par (http://www.inet.se/artikel/5315032/corsair-4gb-2x2gb-value-se...), priset är densamma men då är de oxå garanterade att kunna köra i par (dual-channel).

+ Här ser du strömförbrukningen för i7+HD5750 (http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...). Grafikkortet ska i sig inte kunna dra mer än 86W (http://www.phoronix.net/image.php?id=amd_juniper&image=amd_ju...).

Permalänk
Medlem

Jo, Raid0 på 2x500GB verkar mer vettigt. Det känns värt att öka prestandan utan att gå back i lagringsutrymme.

Fläktarna, ja det behövs kanske inte alla. men 2 st i fram och 1 i bak vill jag ha, eftersom mina hårddiskar har en tendens till att bli ruggit varma eftersom de oftast får arbeta 24/7. (utorrent).

Angående CPU Kylaren så är jag inne på den eftersom den är tyst för ett billigt pris. Originalkylare har en tendens att vara riktigt högljudda.

När det gäller nätagget ser det ju verkligen ut som att det räcker med ett 400W.

Minnena: Egentligen kvittar det då det är exakt samma minnen. Men att vara på den säkra sidan skadar inte.

Edit: gjort ändringar nu, fick ner priset till under 9000kr.
Tackar för din hjälp hittils!=)

Ps. Eventuellt funderar jag på en 80Gb intel SSD i sommar när priset gått ner.

Permalänk
Medlem

Jag letade ungefär samma sak som dig fast för ett år sen. En tyst photoshopburk som man även kan spela med. Körde på zalmans nätagg, funkar kanon.
Samsungs 1tb med två plattor blir inte särskilt varma oavsett hur mkt de jobbar (mina jobbar också 24/7), du klarar dig med en fläkt fram vid diskarna. Ju färre fläktar desto tystare, oavsett hur mycket de låter
Har inte så bra koll på ATI's grafikkort, jag kör ett nvidia (295) och har ställt ner fläkthastigheten med rivatuner så det i princip är ljudlöst i windows, rätt skönt.
Kör du lightroom? Flyter på ruskigt smidigt om man har en ssddisk att importera bilder till.

Visa signatur

P6T, i7, gtx295, 12gb ram, en massa disk, x10 projektor, lite kameror (5dmk2, 85/1.2, m.m). Mb pro i7 & lite annat crap.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
Jo, Raid0 på 2x500GB verkar mer vettigt. Det känns värt att öka prestandan utan att gå back i lagringsutrymme.

Hja, så länge du inte använder som lagringsutrymme är RAID-0 bra, det innebär hju trots allt en liten risk att förlora alla data om raiden kraschar. Som torrent-, scratch-, tempdisk däremot fungerar RAID-0 väldigt väl.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
Fläktarna, ja det behövs kanske inte alla. men 2 st i fram och 1 i bak vill jag ha, eftersom mina hårddiskar har en tendens till att bli ruggit varma eftersom de oftast får arbeta 24/7. (utorrent).

Chassit kommer med 2 fläktar förmonterade, 1 fram och 1 bak. Den fläktkontroller som ingår ska ha stöd för ytterligare 1 fläkt så du skulle kunna köra 1 ytterligare fläkt fram på den -kontrollern. De flesta diskar klarar sig bra så länge det är _ngn form av luftflöde_ kring dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
Ps. Eventuellt funderar jag på en 80Gb intel SSD i sommar när priset gått ner.

Priset lär nog inte gå ned förrän vid årsskiften 2010/11 när Intel/Micron går ned tlll 20nm (typ halva priset), innan dess kommer nog priset ligga på samma nivå som idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beetle
Kör du lightroom? Flyter på ruskigt smidigt om man har en ssddisk att importera bilder till.

Jag kör lightroom! Det är underbart smidigt. Uppdaterar mitt webbgalleri med det!

@fqvarfort:
Det kommer vara lagring/torrent..

Edit:

När det gäller fläktarna så är jag helt inne på hur många fläktar det redan finns osv. Det är inget jag undrar över.

Jag är bestämd på att jag ska köra 2front 1rear. (kommer ha minst 3 diskar där, så gott luftflöde är viktigt).

Kan passa på att fråga om ni har ngn annan kylare att rekommendera för ung. samma peng.
Krav: Tyst!

Tittar på denna nu också, försöker tänka mig om den är bättre på något sätt..
(Zalman CNPS 7000C CU)

Tower har ju sin fördel med att blåsa lufen åt ett speciellt håll.