Permalänk
Medlem

CAD-dator, limit: 300,000 :-

Tjena.
Skriver detta å min faders vägnar då hans företag behöver en ny cad-dator som huvud-dator så att säga åt de riktigt tunga projekten.
Senaste datorn gick på strax under 200,000 men denna gång har de satt budgeten på runt 300,000 och jag skriver här mest för "skojs" skull för att se om ni med vetskap om datorer kan få ihop något sjysst.
De tänker antagligen avsätta någon "professionell" på detta men som sagt så är detta mest för att få lite inblick i vad som finns och rekommenderas om kunskap finns.

Ja vi vill ha de bästa komponenterna och inget halv-slaffs från Polen (Inge illa menat mot Polen) därav budgeten som kan tyckas löjlig men att hålla på med cad är lite annorlunda för datorer.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk

nu är jag iofs löjligt dåligt insatt i cad, men lär det inte räcka med typ dubbla nahelemprollar, samt kanske 1 eller 2 5970. eller måste det typ vara teslagraffen?? eller typ 32 processorer på 6 kärnor?? eller är det något annat som behövs i yberskala? typ 416 ssds?

Permalänk
Medlem

Ingen farm och ingen server alltså? Utan det är en dator som eftersöks?

Permalänk
Medlem

Underbart tråden har redan hoppat av spåret XD.
Måste följa denna bara för att se vad som kommer rekomenderas så snart den är OT igen
Btw borde inte denna "dator" vara en farm i stället?
Inte så insatt heller enda jag känner till är min fars cadburk på jobbet men den kostar bara 50k :\ så lite annan klass så att säga på den du söker...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med gfxet för 80k på komplett så har du en början iaf

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=393498
Kan vara en bra början som tidigare nämnde XD
kanske rent av 2 sen en high end något på det.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konichiwa
Dator som används för 3d och sånt skit antar jag? xd

Vet inte syftet av denna just men det är 3d inom industrin som tex motortillverkning pressverktyg etc.

bara för att nämna något, skulle gissa på någon form av flyg i detta fallet i och med dom enorma resurserna som är här.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Trådskaparen bör kanske definiera bättre, sedan tycker jag att folk borde ha hört talas om den här grejen som kallas "google".

http://en.wikipedia.org/wiki/Computer-aided_design

Permalänk
Medlem

Evga's nya W555-bräda, 2st Intel i7 980X (12 fysiska kärnor, lär ge gott om renderingskraft) sen 24-48GB ram på det (om ni kan få tag på 4GB-moduler) och 3-4st Nvidia Tesla. Lär gå på runt 100 000kr med annan kringutrustning såsom nätaggregat, chassi och SSD-disk(ar).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

//
Svenna

Permalänk
Medlem

Oseriösa kommentarer här tycker jag.

Borde inte tesla prylsen vara rätt bra för det ändamålet?

EDIT nu blev dom seriösa^^,

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Varför räcker inte en i5 och ett 5870? Ska han köra Crysis med allt på högsta med eyefinity eller?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Hm, 4x Nvivia Tesla c2070? på x58 plattform med 24gigs minne?

Edit: Jag skulle dock vänta på att fermiarkitekturen kommer ut, samt Gulftown...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Varför räcker inte en i5 och ett 5870? Ska han köra Crysis med allt på högsta med eyefinity eller?

Tror inte du har greppat hur mycket detaljerade 3D-modelleringar kräver :D. Krävs löjligt mycket processorkraft och ram-minne.

Permalänk
Medlem

För dem pengarna ska du köpa en märkesdator, inget annat.

Fördelen med en märkesdator över något du köper själv är då främst att du kan få riktigt fina serviceavtal. Allt från "next businessday service" till "4 timmars service". Detta innebär att om burken går i sönder så kommer det någon relativt snabbt och fixar den, till skillnad från när man köper delar hos en återförsäljare.

För dig som privatperson så kanske det är väldigt snabbt om ett RMA-ärende tar en 4-5 dagar men för ett företag så kan det vara oacceptabelt att inte kunna använda datorn på så pass lång tid, då kan det vara att rekommendera ett vettigare alternativ.

Oavsett vad du väljer så är 300'000 extremt mycket pengar att röra sig med om man ska ha en CAD-dator.

Nu har jag ju ingen aning om vad det är för arbete datorn skall användas till och vad det är för prestanda som krävs men hade jag varit dig så hade jag nog tagit en koll på Dells burkar, tex. Precision-serien. Fördelen som jag ser det med Dell är ju att det är schysst support och riktigt bra med service-avtal att välja mellan, vilket behövs om du köper dator för sådana pengar och använder det inom ett företag.

Permalänk
Medlem

Borde inte en Fastra II burk räcka relativt långt som CAD burk? Köra alla uträkningarna på GPU ist för CPU. Är inte så insatt i CAD men har jobbat en del med "vanlig" 3D.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
nu är jag iofs löjligt dåligt insatt i cad, men lär det inte räcka med typ dubbla nahelemprollar, samt kanske 1 eller 2 5970. eller måste det typ vara teslagraffen?? eller typ 32 processorer på 6 kärnor?? eller är det något annat som behövs i yberskala? typ 416 ssds?

Självklart så köper man inte något "gaming" grafikkort. Det skulle ge urusel prestanda. Ett Nvidia Quadro FX 5800 skulle nog vara mer passande.

Och åter till alla som inte vet vad CAD är eller menas så är det CAD=Computer-aided design. Annars så fungerar google utmärkt.

Till TS: Kunde inte låta bli att plocka ihop ett litet packet. Det är inte helt komplett, men det är i alla fall en grund.

System:

2x Intel Xeon™ E5520 2,26GHz
ASUS Z8PE-D18, Intel 5520
2 x PNY Quadro FX 5800 SDI 4GB GDDR3
4x Crucial DDR3 1066MHz 24GB KIT, CL7 totalt: 96 GB internminne
4x Corsair SSD Performance Series 512GB totalt: 2 TB Lagring i SSD form

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk

Hmm...

Vilken typ av CAD är väl det som avgör skulle jag säga.

För Autocad, Solidworks etc. och stora modeller är kanske 6GB att rekommendera samt en hyfsad processor och ett antal kärnor. Vill man kan man även komplettera med nåt Quadro kort för att accelerera 3D modeller. Med Xeon kan man addera ytterligare kärnor genom flera processorer samt stöd för ECC vilket är fördelaktigt i vetenskapliga sammanhang.
Har man många filer på hårddisken och arbetar aktivt med den kan kanske SSD vara ett alternativ.

Är det bara att rita så blir det troligen inte allvarligare och inte överdrivet dyrt heller.

Har man däremot även med FEM att göra blir saker helt plötsligt mer tidskrävande.

Har man många noder så krävs stora mängder ram minne för att inte slöa ner allt. Är modellen även den stor samt i 3D krävs ännu mer. Jag har gjort mycket enkla modeller och 4 gb går åt väldigt fort. Likaså behövs även processorkraft i mängder och då kan Tesla eller något vara ett alternativ. Hur detta används eller vilka kompabilitet som finns vet jag dock inte. Hur mycket är omöjligt att säga utan att veta mer, det är bara att titta lite på antalet element som används och räkna alla byte samt skala det till rätt storlek.

Gäller det rendering av bilder/film liknande så är ovanstående att jämföra med, dock är nog FEM analyser mer krävande.

Visa signatur

/Eric

Permalänk
Medlem

Detta var vad jag kunde hitta hos tex DELL.

Dell Precision™ T7500

Systemkomponenter

Microsoft Operating System - Windows® 7 Professional (64Bit OS) to Windows® XP Professional 64Bit (Downgrade)

Processor - Two Intel® Xeon® W5590(3.33GHz,6.4GT/s,8MB,QC)

Minne - 96GB 1333MHz DDR3 ECC-RDIMM (12x8) Requires 64 Bit OS 336457 [370-16532]

Bildskärm - 2x European Dell UltraSharp 24-inch U2410 Widescreen Flat Panel Monitor

Grafikkort - Two 4GB Nvidia Quadro FX5800 - 1DP ,2DVI (2DVI-VGA adapter)(SHEGA3) Graphics Cards

Hårddisk - 3x 450GB (15,000rpm) SAS Hard Drive (RAID 5)

Skivstyrenhet - PERC6i Internal Controller Card PCIe x8

Optisk enhet - 16XDVD+/-RW Drive and 6X Blu-Ray Disc Rewritable With Roxio, Bluray media Included

Supporttjänster - 3Yr ProSupport for IT and Next Business Day On-Site Service

Anti Theft Device & Asset Tagging StopTrack Anti-Theft Label + ComputraceOne Theft Recovery Software 3 Year Licence

Behåll hårddisken - 3Yr Data Protection - Keep Your Hard Drive

Hard Drive Data Recovery - 3Yr Hard Drive Data Recovery

Totalt exkl. moms
235629,00 kr
Totalt inkl. moms
294536,25 kr

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multicore
Självklart så köper man inte något "gaming" grafikkort. Det skulle ge urusel prestanda. Ett Nvidia Quadro FX 5800 skulle nog vara mer passande.

Och åter till alla som inte vet vad CAD är eller menas så är det CAD=Computer-aided design. Annars så fungerar google utmärkt.

Till TS: Kunde inte låta bli att plocka ihop ett litet packet. Det är inte helt komplett, men det är i alla fall en grund.

System:

2x Intel Xeon™ E5520 2,26GHz
ASUS Z8PE-D18, Intel 5520
2 x PNY Quadro FX 5800 SDI 4GB GDDR3
4x Crucial DDR3 1066MHz 24GB KIT, CL7 totalt: 96 GB internminne
4x Corsair SSD Performance Series 512GB totalt: 2 TB Lagring i SSD form

http://img24.imageshack.us/img24/6549/cadt.png

Skönt multicore att det finns någon som inte droppade efter gymnasiet även här på sweclockers

Första inlägget som var värt att kommentera, tack så mycket.
Ska gå in mer ingående i komponenterna men ja det är något i stil med Quadro-serien som eftersökes och sedan så kan resten se ganska bra ut också, tror det där ram-minnet ska räcka va?
Sedan får du hemskt gärna göra ett "helt komplett" paket också då jag gärna lyckas missa något när jag ska lägga till "det där sista".

Tack och till resten så tycker jag många svarar bra till varandra men att komma och fråga vad cad är känns väll ändå inte riktigt nädvändigt, skapa din egna tråd om du så gärna vill läsa och inte orkar googla

Tack återigen och folk som är insatta får gärna komma med idéer och tankar till detta tips av multicore.

EDIT: Vill även tacka Haljuken som verkar vid snabb anblick dragit ihop ett paket värt att titta närmare på!

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem

Two Intel® Xeon® Processor X5570(2.93GHz,8MB L3,6.4GT/s, 95W,QC)

96GB 1333MHz DDR3 ECC-RDIMM (12x8)

Two 4GB Nvidia Quadro FX5800 - 1DP ,2DVI (2DVI-VGA adapter)(SHEGA3) Graphics Cards

Kollade lite snabbt på dell och utgick från en precision dator.

185 000:- (och det var exkl. moms)

Och då är inte några hårddiskar valda.

Antar att dom vill ha en eller flera värstingskärmar till det också?

Permalänk

300k? Våra konstruktörer ritar pressverktyg, större lägesställare, osv i Solidworks, och dom har inga superdatorer.

Så sålånge du inte ska rita upp ett helt jävla kärnkraftsverk i Solidworks så är allt över 50k brutalt overkill.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swe021
Skönt multicore att det finns någon som inte droppade efter gymnasiet även här på sweclockers

Första inlägget som var värt att kommentera, tack så mycket.
Ska gå in mer ingående i komponenterna men ja det är något i stil med Quadro-serien som eftersökes och sedan så kan resten se ganska bra ut också, tror det där ram-minnet ska räcka va?
Sedan får du hemskt gärna göra ett "helt komplett" paket också då jag gärna lyckas missa något när jag ska lägga till "det där sista".

Tack och till resten så tycker jag många svarar bra till varandra men att komma och fråga vad cad är känns väll ändå inte riktigt nädvändigt, skapa din egna tråd om du så gärna vill läsa och inte orkar googla

Tack återigen och folk som är insatta får gärna komma med idéer och tankar till detta tips av multicore.

EDIT: Vill även tacka Haljuken som verkar vid snabb anblick dragit ihop ett paket värt att titta närmare på!

Väljer att citera dig och posta mitt inlägg igen då jag tycker att i denna diskussionen är det rätt vettigt att poängtera hur värdelöst det faktiskt är att köpa dator för över 200k på Komplett. Skall man använda datorn på ett företag som har krav på att faktiskt maskinen fungerar och inte står oanvänd om den går i sönder, är det att rekommendera något annat än köp från komplett och liknande sidor.

Jag citerar mig själv, orkar inte skriva om det igen:

Citat:

För dem pengarna ska du köpa en märkesdator, inget annat.

Fördelen med en märkesdator över något du köper själv är då främst att du kan få riktigt fina serviceavtal. Allt från "next businessday service" till "4 timmars service". Detta innebär att om burken går i sönder så kommer det någon relativt snabbt och fixar den, till skillnad från när man köper delar hos en återförsäljare.

För dig som privatperson så kanske det är väldigt snabbt om ett RMA-ärende tar en 4-5 dagar men för ett företag så kan det vara oacceptabelt att inte kunna använda datorn på så pass lång tid, då kan det vara att rekommendera ett vettigare alternativ.

Oavsett vad du väljer så är 300'000 extremt mycket pengar att röra sig med om man ska ha en CAD-dator.

Nu har jag ju ingen aning om vad det är för arbete datorn skall användas till och vad det är för prestanda som krävs men hade jag varit dig så hade jag nog tagit en koll på Dells burkar, tex. Precision-serien. Fördelen som jag ser det med Dell är ju att det är schysst support och riktigt bra med service-avtal att välja mellan, vilket behövs om du köper dator för sådana pengar och använder det inom ett företag.

Senast redigerad av RasmusB, 2010-03-15 klockan 18:01

Permalänk
Medlem

Håller med RasmusB fullständigt om att man bör köpa en märkesdator så man garanterat får rätt sorts support.

Sedan installerar man win98 på den ;P

Permalänk
Medlem

Jag vet inte mycket om CAD datorer i den här prisklassen, eller egentligen någon annan prisklass för den delen heller

Men jag vet hur tokig man kan bli i skolan när man sitter och jobbar CAD och har en stor sammanställning uppe som består av ett x antal delar, när datorn får för sig att sluta arbeta. Ändå säger rektorn att det är "top-of-the-line" datorer vi sitter med

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Hedersmedlem

Det var inte mycket som fick vara kvar...
* Tråd rensad från de värsta OT-inläggen *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Det var inte mycket som fick vara kvar...
* Tråd rensad från de värsta OT-inläggen *

Tack så hemskt mycket, denna RasmusB får du gärna också hålla borta från denna tråd då han inte tillför något till vad jag faktiskt bett om.

Vad jag menar är att med all respekt så har jag inte någonstans bett om tips till om prisklassen är "värd" eller inte utan det är helt enkelt vad som ska läggas ut och frågan är på vad och inte om!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle22
kolla på detta paketet: htthttp://img96.imageshack.us/img96/5640/dsffdsfdsfdsfds.png

Tack för förslaget men är väldigt osäker på att i7 an gör jobbet och är dessutom så räcker 4 gb ram ingenstans och flera andra komponenter som helt enkelt inte klarar av jobbet men tack för förslaget dock men ska titta närmare på de paket som några andra gett förslag på här som verkar vettiga så kanske jag får byta ut någon komponent här o där mot varandra så ska vi se vad det slutgiltiga blir.

Förslag välkomnas givetvis fortfarande!

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle22
kolla på detta paketet: htthttp://img96.imageshack.us/img96/5640/dsffdsfdsfdsfds.png

Ska han ha 2 moderkort oxå eller? ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Väljer att citera dig och posta mitt inlägg igen då jag tycker att i denna diskussionen är det rätt vettigt att poängtera hur värdelöst det faktiskt är att köpa dator för över 200k på Komplett. Skall man använda datorn på ett företag som har krav på att faktiskt maskinen fungerar och inte står oanvänd om den går i sönder, är det att rekommendera något annat än köp från komplett och liknande sidor.

Jag citerar mig själv, orkar inte skriva om det igen:

Det du föreslår är förmodligen ett bättre alternativ. Men jag valde att plocka ihop ett packet på komplett för enkelhetens skull och för att visa ett exempel på några delar som skulle kunna bilda en "superdator".

Om man beställer från Dell, HP, eller från någon annan stortillverkar så kan man förmodligen skräddarsy datorn. Men det ger inte så mycket att bara säga det. Jag antar att TS ville se ett grovt exempel på vad man kan gör för 300k.

Om 300k är alldeles overkill eller inte, tycket jag inte hör till saken, eftersom TS valde en budget och ville se vad man kan få för pengarna.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler