Beslutsångest, Windows 7 eller Windows XP?

Permalänk

Beslutsångest, Windows 7 eller Windows XP?

Specifikationer:
AMD 7750 BE
ATI 4830 512mb
3gb 800Mhz
500gb SATA Disk

Jag har testat Windows 7 med spel och så, men jag tycker spelprestandan på Windows 7 är ganska dålig tillex, hackar GTA 4 ganska mycket medans med Windows XP flyter det på galant. Däremot trivs jag med Windows 7 med stabiliteten. Men ärligt talat så betyder Directx10 inte något för mig.

Så, vilket bör jag använda?
Vad förlorar jag med att köra Windows XP?
Kom med era tankar och ideer!

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

Windows 7

Permalänk
Medlem

brukar finnas en ini fil till spelet så du kan köra dx9 test hur det flyter då. drivrutinerna till xp är lite mer utvecklade än så länge.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du funderar verkligen på ett 9 år gammalt OS till en rätt ny datorn ? ..

Säger fortfarande windows 7, som är nyare, snabbare, säkrare och allmänt bättre men det verkar ju inte många förstå tyvär:/.

Permalänk
Medlem

Gå tillbaka till XP tills vidare (pga spelet mm som du skrev). Testa Win 7 igen senare då det kanske kommit nya uppdateringar, drivrutiner etc. Byt när DU tycker att det blivit tillräckligt bra för de spel och program just du kör. Du har tid på dig så ta det lugnt.

Ny (snabb) formaterad och installerat brukar vara snabbare och stabilare än ett som körts ett tag. Även om det är samma Windows som förut.

Om nyaste alltid var bäst skulle vi installerat Ubuntu och Mac OS X varje gång de kom ut med en ny version. Vi vet ju varför det inte händer. Säkerhet och utseende kan man fixa med olika program som vanligt.

Permalänk
Medlem

instämmer med panpo98
Att ett os är 9 år gammalt betyder inte så mycket om det nya inte uppfyller alla enns förväntningar.
Jag för min del har inget emot XP alls utan föredrar det framför win7 (just nu dock i och med ssd så känns win7 som det bättre valet...)

Att det vissa förstår det förstår inte jag.

XP är snabbare i vissa spel.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Om du märker dålig prestanda så är det rekommenderat att stänga av grafiska filter i bakgrunden. Antingen kan du ställa om temat till Windows 7 Basic eller högerklicka på ikonen för programmet du vill starta, tryck egenskaper och Kompabilitet - väl där klickar du i "Disable visual themes" och "disable desktop composition" - då får du, enligt mina gamla erfarenheter, virtuellt samma prestanda som du skulle fått i ett grafiskt nedtonat Windows XP-system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Gå tillbaka till XP tills vidare (pga spelet mm som du skrev). Testa Win 7 igen senare då det kanske kommit nya uppdateringar, drivrutiner etc. Byt när DU tycker att det blivit tillräckligt bra för de spel och program just du kör. Du har tid på dig så ta det lugnt.

Ny (snabb) formaterad och installerat brukar vara snabbare och stabilare än ett som körts ett tag. Även om det är samma Windows som förut.

Om nyaste alltid var bäst skulle vi installerat Ubuntu och Mac OS X varje gång de kom ut med en ny version. Vi vet ju varför det inte händer. Säkerhet och utseende kan man fixa med olika program som vanligt.

Snarare, spelar man en del program finns det ju ingen anledning att hoppa tillbaka till Windows XP som får DirectX10, 10.1 och 11-egenskaper diskriminerade.

Själv har jag suttit med Windows 7 RC och nu med en riktig licens och har aldrig haft några problem alls med kompabilitet eller drivrutiner.

Permalänk

Tack för alla synpunkter alla! Jag har en student-köpt licens av Windows 7.
Jag har hört omkring lite, tror ni att om man stänger av allt önödigt lull-lull och plockar bort vissa icke-nödvändiga processer, kan man då få Windows 7 lika resursvänligt som Windows XP?

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

Om du är universitetsstudent brukar det finnas både windows xp och windows 7 att tillgå gratis via MSDNAA.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mr.Borka:
Läs hans och mitt inlägg lite noggrannare och tänk lite.

Du har aldrig suttit vid hans dator så jag litar mer på hans beskrivning av SIN dator. DIN dator är något annat och hjälper inte honom med sitt problem. Om din dator går sönder, dör, får problem så blir du inte glad om vi bara svarar att våra datorer funkar när du vill ha hjälp med din.

Han har sina spel och program som han vill köra. Han har båda XP och Win 7. Han kollar med båda som han redan gjort och tar sitt beslut. När han tycker det går tillräckligt bra byter han. Det kan bara han avgöra.

Tills dess får han vänta på Win 7 uppdateringar, leka med inställningar och resten jag redan skrivit.

Permalänk
Medlem

Re: Beslutsångest, Windows 7 eller Windows XP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thenoicer
Specifikationer:
AMD 7750 BE
ATI 4830 512mb
3gb 800Mhz
500gb SATA Disk

Jag har testat Windows 7 med spel och så, men jag tycker spelprestandan på Windows 7 är ganska dålig tillex, hackar GTA 4 ganska mycket medans med Windows XP flyter det på galant. Däremot trivs jag med Windows 7 med stabiliteten. Men ärligt talat så betyder Directx10 inte något för mig.

Så, vilket bör jag använda?
Vad förlorar jag med att köra Windows XP?
Kom med era tankar och ideer!

Ett opatchat gta iv hackar riktigt fint i windows 7.
Jag hade kört på windows 7.