Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunis
Det var ju synd döh!
Kommer det någon lite större eller liknande modell med cd-läsare?
Vad kostar en extern cd-läsare på ett ungefär då och hur påverkas batteritiden av en sådan?

http://tinyurl.com/y9nzcvn

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dent42
Hej!
Ul30 är verkligen en fin laptop. Frugan köpte en UL30A och är mycket nöjd.
Jag skulle gärna köpa en UL30VT, men utan Windows. Är det möjligt?

Jag brukar köra Ubuntu på mina burkar.
Varför betala för Windows som jag ändå inte använder.

Exempelvis Dell erbjuder att sälja datorer utan operativsystem för 400:- lägre pris [ http://www.idg.se/2.1085/1.146426 ] (iaf så kommer det budet från de som borde bestämma, i praktiken är det säkert krångligare), så det borde inte vara omöjligt för Asus (om det skulle prövas så skulle det rätt säkerligen vara olagligt att inte erbjuda det, i konkurrensens namn). Dock är väl sanningen den att det är svårt att få försäljare att gå med på det då det innebär krångel eftersom inga färdiga distributionskanaler antagligen finns.

Vad gäller stationära datorer så kan man komma runt det genom att bygga själv, men på laptopsidan så har Microsoft fortfarande ett järngrepp om kunderna/tillverkarna/leverantörerna. Personligen är det något som tar emot vid tanke på laptopköp. Eftersom en Windowslicens blir i praktiken värdelös om man ändå inte tänkt använda den så känns det onödigt att behöva lägga en extra femhundring på den. Med dagens proportion av Linuxanvändare kan man bara föreställa sig vilka enorma summor Microsoft drar in på operativsystemslicenser som aldrig nyttjas.

Den makt man har som konsument uttrycker sig främst i form av vad man faktiskt köper. Om man i detta fallet inte vill stödja Microsoft så blir man tvungen att även inte stödja t ex Asus, vilket ju är en tråkig situation.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Exempelvis Dell erbjuder att sälja datorer utan operativsystem för 400:- lägre pris [ http://www.idg.se/2.1085/1.146426 ] (iaf så kommer det budet från de som borde bestämma, i praktiken är det säkert krångligare), så det borde inte vara omöjligt för Asus (om det skulle prövas så skulle det rätt säkerligen vara olagligt att inte erbjuda det, i konkurrensens namn). Dock är väl sanningen den att det är svårt att få försäljare att gå med på det då det innebär krångel eftersom inga färdiga distributionskanaler antagligen finns.

Vad gäller stationära datorer så kan man komma runt det genom att bygga själv, men på laptopsidan så har Microsoft fortfarande ett järngrepp om kunderna/tillverkarna/leverantörerna. Personligen är det något som tar emot vid tanke på laptopköp. Eftersom en Windowslicens blir i praktiken värdelös om man ändå inte tänkt använda den så känns det onödigt att behöva lägga en extra femhundring på den. Med dagens proportion av Linuxanvändare kan man bara föreställa sig vilka enorma summor Microsoft drar in på operativsystemslicenser som aldrig nyttjas.

Den makt man har som konsument uttrycker sig främst i form av vad man faktiskt köper. Om man i detta fallet inte vill stödja Microsoft så blir man tvungen att även inte stödja t ex Asus, vilket ju är en tråkig situation.

Asus kan skapa modeller utan OS om vi vill, dock är efterfrågan på dem så pass liten att att de inte kommer ligga som standard i något sortiment utan görs oftast endast på begäran från någon system byggare eller special deal.

Permalänk

Hmm, funderar på att ta en sån här istället för UL30VT, men vad kommer den kosta egentligen :/

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Kommer 8k vara ett rimligt pris på den här? Är väldigt sugen.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

Kommer denna att komma med SSD-disk?
Har det kommit fram något om vad det blir för skärm i denna?
Jag kommer antagligen att köpa denna så fort den finns att få tag på i butik. Vore dock trevligt med lite mer info =D

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arkebuzer
Kommer denna att komma med SSD-disk?
Har det kommit fram något om vad det blir för skärm i denna?

Vore dock trevligt med lite mer info =D

Instämmer helt med föregående skribent. Undrar även ifall JT-specifikationerna för Europaversionen ö h t har solidifierats, samt, ifall det går att få en ungefärlig prisuppgift.

Asus.David, har du någon info att dela med dig av?

Permalänk

Undar också om pris, så man vet om det är mer värt att vänta på JT:n eller om man ska köra på VT:n.

Permalänk
Medlem

Även jag går i tankarna mellan VT30 och 30JT, men jag är ganska akut behov av en laptop till mitt arbete så jag kan inte invänta för länge. är folket nöjda med sin 30vt? och hoppas vi får mer information när JT tänker komma ut i butik.

Jag hittade följande:

http://zedomax.com/blog/2010/01/08/asus-ul30jt-hands-on-revie...

inlägget är från den 8nde Januari och där skriver dom iaf 4-8veckor vilket skulle betyda redan nu den 8nde Mars

Visa signatur

Soundwave,Divine,Dl and D.M.T the master emcee's can be found on s23

"Computers are like air conditioners: They work great until you open windows"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av divine
Även jag går i tankarna mellan VT30 och 30JT, men jag är ganska akut behov av en laptop till mitt arbete så jag kan inte invänta för länge. är folket nöjda med sin 30vt? och hoppas vi får mer information när JT tänker komma ut i butik.

Jag hittade följande:

http://zedomax.com/blog/2010/01/08/asus-ul30jt-hands-on-revie...

inlägget är från den 8nde Januari och där skriver dom iaf 4-8veckor vilket skulle betyda redan nu den 8nde Mars

Jo, fast 4-8 veckor är ju förmodligen i USA. Men när jag kollade runt lite idag, så verkade det som att de inte släppt den där ännu. Tyckte jag hittade ett pris på 800-900$ på något forum. Burken lär nog med största sannolikhet hamna på åtminstone 9000 SEK skulle jag med en vild gissning tippa på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krypton1t
Burken lär nog med största sannolikhet hamna på åtminstone 9000 SEK skulle jag med en vild gissning tippa på.

Det verkar rimligt, ja, och en särskilt "vild" gissning tycker jag inte att det är, nej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain kid
Det verkar rimligt, ja, och en särskilt "vild" gissning tycker jag inte att det är, nej.

Haha, men en gissning är det allt ;).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krypton1t
Haha, men en gissning är det allt ;).

9990sek som de ser ut just nu...men valuta och pris på komponenter kan svänga åt båda billigare och dyrare hållet allt eftersom marknaden förändras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av divine
Även jag går i tankarna mellan VT30 och 30JT, men jag är ganska akut behov av en laptop till mitt arbete så jag kan inte invänta för länge. är folket nöjda med sin 30vt? och hoppas vi får mer information när JT tänker komma ut i butik.

Jag hittade följande:

http://zedomax.com/blog/2010/01/08/asus-ul30jt-hands-on-revie...

inlägget är från den 8nde Januari och där skriver dom iaf 4-8veckor vilket skulle betyda redan nu den 8nde Mars

Är sjukt nöjd med 30vt! Dock så fick jag en trasig HDD vid inköpet vilket många andra också tycks ha fått men detta bör väll vara åtgärdat nu?

Det bästa med datorn är ju helt klart den överlägsna batteritiden och att den inte blir varm när man har den i knät i 4 timmar!

Det ända jag kan klaga på är den usla betraktningsvinkeln på skärmen, så till alla som använder PS eller annan typ av bildredigering är detta ingen dator för er.

Permalänk
Medlem

köpte mig en ul30vt tidigare under veckan e sjukt nöjd! förutom att hårdisken knastrar väääääääääääldigt mycket (Trasig?)

Visa signatur

Soundwave,Divine,Dl and D.M.T the master emcee's can be found on s23

"Computers are like air conditioners: They work great until you open windows"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av divine
köpte mig en ul30vt tidigare under veckan e sjukt nöjd! förutom att hårdisken knastrar väääääääääääldigt mycket (Trasig?)

Ja det är ett känt problem, lämna in direkt! hade samma prob!

Permalänk
Medlem

Köpte den från Expert

vad ska jag göra? gå dit å säga nåt lr lämna till Asus?
Är i behov av datorn som F*n och märkt att den gått lite segt, hade misstankar att det var hårdisken men var ej säker.

Kan heller inte vara utan en dator i flera veckor....damn

Visa signatur

Soundwave,Divine,Dl and D.M.T the master emcee's can be found on s23

"Computers are like air conditioners: They work great until you open windows"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av divine
Köpte den från Expert

vad ska jag göra? gå dit å säga nåt lr lämna till Asus?
Är i behov av datorn som F*n och märkt att den gått lite segt, hade misstankar att det var hårdisken men var ej säker.

Kan heller inte vara utan en dator i flera veckor....damn

UL30 levereras med hårddiskar som har någon form av anti-skak funktion dvs när du tippar datorn eller lyfter den tickar de till. Detta ska vara normalt.
Men tickar hårddisken när den bara står still platt på bordet kan de vara värt att kolla upp eller skicka på service.

Permalänk
Medlem

Kommer det finnas möjlighet att beställa UL30JT med SSD istället för "vanlig" hårddisk?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Kommer det finnas möjlighet att beställa UL30JT med SSD istället för "vanlig" hårddisk?

Inte just nu, alla kunder har så olika krav på SSD. Vissa vill ha SSD med lite kapacitet men bra prestanda och vissa vill ha mycket kapacitet men bryr sig inte lika mycket om prestanda. Så just nu tycker vi de är bättre att skeppa dem med traditionell HDD och sedan kan folk välja att byta till den SSD den själva vill ha.

Permalänk

kommer pl30jt att komma till Sverige? samma spec som ul30jt fast med matt skärm och lite rootkit liknande säkerhetsfunktioner (business dator)

Permalänk

Har denna släppts i usa och går det isf. att importera den på nått vis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
kommer pl30jt att komma till Sverige? samma spec som ul30jt fast med matt skärm och lite rootkit liknande säkerhetsfunktioner (business dator)

Känns faktiskt som ett bättre alternativ då jag är motståndare till blanka skärmar. Vill kunna sitta utomhus utan att bli bländad av skärmen.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
9990sek som de ser ut just nu...men valuta och pris på komponenter kan svänga åt båda billigare och dyrare hållet allt eftersom marknaden förändras.

Hej David

Några nyheter angående release? Du får gärna klara upp det här med specifikationerna lite också. Hittar olika på olika forum, framförallt processorn som skiljer åt. Finns slutgiltiga specs?

/Daniel

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golanisheli
Hej David

Några nyheter angående release? Du får gärna klara upp det här med specifikationerna lite också. Hittar olika på olika forum, framförallt processorn som skiljer åt. Finns slutgiltiga specs?

/Daniel

varken release eller vilken spec vi ska köra i sverige är spikat tyvärr

Permalänk

Hade tänkt köpa mig en UL30VT nu i dagarna, men efter att jag snubblade över denna tråd och div. artiklar om UL30JT har jag blivit något osäker. Har egentligen inget jättebrådskande behov av ny laptop, men jag är mycket sugen på att uppgradera nu eller i vart fall innan sommaren. Framförallt pga. vissa saker som ex. cd/dvd-drive och bluetooth har kraschat på min nuvarande.

Vad jag förstår är det en rätt stor uppgradering i prestanta i UL30JT. Kan någon bekräfta detta? Är inte helt införstådd i hur märkbar skillnad det är i prestanda mellan processorerna och grafikkorten modellerna emellan. Antar att ingen har händerna på en JT och kan göra faktiska jämförelser, men om någon kan göra en uppskattning åt mig vore det mycket uppskattat!

Egentligen är min huvudsakliga fråga om det är värt att vänta ett tag till...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
varken release eller vilken spec vi ska köra i sverige är spikat tyvärr

Med tanke på detta undrar jag om du fortfarande beräknar att vi kan se denna modell i butikerna någon gång i april/maj, som du tidigare förutspådde.

Permalänk
Citat:

Med tanke på detta undrar jag om du fortfarande beräknar att vi kan se denna modell i butikerna någon gång i april/maj, som du tidigare förutspådde.

Vore också väldigt intresserad av att veta detta då jag funderar på att avbeställa min UL30VT som legat restnoterad flera veckor hos Dustin.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafthekid
Vore också väldigt intresserad av att veta detta då jag funderar på att avbeställa min UL30VT som legat restnoterad flera veckor hos Dustin.

nej, massproducering börjar nog först i Maj så vi kan noginte se den i Sverige för ens Maj/Juni som tidigast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
nej, massproducering börjar nog först i Maj så vi kan noginte se den i Sverige för ens Maj/Juni som tidigast.

Det var hemskt tråkigt.. Men antagligen värt väntan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
nej, massproducering börjar nog först i Maj så vi kan noginte se den i Sverige för ens Maj/Juni som tidigast.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av golanisheli
Det var hemskt tråkigt.. Men antagligen värt väntan.

Håller med golanisheli på bägge punkter. Asus.David, du får väldigt gärna uppdatera så snart du vet mer om exexmpelvis vilka specifikationer som kommer att gälla för UL30JT på svenska marknaden. Har förstått att du gör en strålande insats här i forumet vad gäller Asus-produkter