Sjuka mängder "Delivery Status Notification (Failure)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
OM det nu är så att någon har använt ditt konto.
Jag tvivlar mycket starkt på att hotmail/ms tillåter att man skickar tusentals mail underkort tid via deras tjänster så troligen handlar det inte om att någon har använt ditt lösenord.

Ingen kompis heller utan nåt annat är de ju, och det är inte jag som skickar alla mail utan nån annan eller nåt annat, bytte PW och problem löst

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SIR_HanZen
Ingen kompis heller utan nåt annat är de ju, och det är inte jag som skickar alla mail utan nån annan eller nåt annat, bytte PW och problem löst

Ditt lösenord har troligen inget med det att göra. Du kanske redan har fått din skörd med felmail. Det kan komma fler vågor eller vad man ska kalla det. Jag har själv fått sånt där när spammarna har använt min gamla hotmailadress som avsändare.

Hoppas du slipper skiten nu för det är grymt irriterande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ditt lösenord har troligen inget med det att göra. Du kanske redan har fått din skörd med felmail. Det kan komma fler vågor eller vad man ska kalla det. Jag har själv fått sånt där när spammarna har använt min gamla hotmailadress som avsändare.

Jag fick dessa "skumma" mail varje minut, fattar du varje minut nästan 24/7.... När ja bytte PW så sluta det helt. Det säger en hel del enligt mig men

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SIR_HanZen
Jag fick dessa "skumma" mail varje minut, fattar du varje minut nästan 24/7.... När ja bytte PW så sluta det helt. Det säger en hel del enligt mig men

Det är lite speciellt.
Jag menar, OM någon har haft ditt lösenord så har det ju använts för att skicka utgående mail och då antar jag att det har skickats via MS servrar vilket de borde ha någon form av skydd mot. Hur som helst, bra att det har löst sig nu.

Permalänk
Citat:

Nu säger jag iofs emot mig själv i tidigare inlägg men jag börjar fundera på det du och jag själv sa tidigare om att nån skickar med falsk avsändare vilket onekligen brukar vara det vanliga, men det är att det är hans egen mails postmaster som skickar. Hotmail bör ju inte ha nåt problem att skilja på falska avsändare och sina egna avsändarkonton, så jävla korkat kan det bara inte vara. Normalt är det ju mottagardomänens mailserver som svarar att kontot inte finns och den kan ju inte veta bättre än att skicka till angiven avsändaradress.

Permalänk
Citat:

Vore det inte bättre för spammaren att veta vilka mail som studsar? Det är väl så de får reda på mailaddresser om jag inte förstått det hela fel. Det vill säga, utan hans lösenord vet de inte vilka som studsar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Nu säger jag iofs emot mig själv i tidigare inlägg men jag börjar fundera på det du och jag själv sa tidigare om att nån skickar med falsk avsändare vilket onekligen brukar vara det vanliga, men det är att det är hans egen mails postmaster som skickar. Hotmail bör ju inte ha nåt problem att skilja på falska avsändare och sina egna avsändarkonton, så jävla korkat kan det bara inte vara. Normalt är det ju mottagardomänens mailserver som svarar att kontot inte finns och den kan ju inte veta bättre än att skicka till angiven avsändaradress.

Men om mailservern inte ens finns skulle det kunna resultera i ett mail från hotmails egna?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Vore det inte bättre för spammaren att veta vilka mail som studsar? Det är väl så de får reda på mailaddresser om jag inte förstått det hela fel. Det vill säga, utan hans lösenord vet de inte vilka som studsar!

Det vore säkert bra men jag kan tänka mig att det krävs en enorm kapacitet för att klara av och processa alla mail som studsar. Jag tvivlar på att spammarna lägger någon energi där.. Det märker man också om man kör med postgrey. Spammare som har egna servrar har sällan konfigurerat dem som man "ska".
Jag kör postgrey på mina servrar och den sorterar bort mycket skräp.
Se http://postgrey.schweikert.ch/

Enligt standarden så skall mailservern försöka att leverera ett mail fler än en gång. Spammarnas egna är ofta inte konfigurerade för att försöka igen. Min server accepterar mail vid 2a försöket så länge det har gått minst 5 minuter mellan försöken.

Jadu, Whippoorwill. Jag går bet här. Funderar också på hur det skulle gå till. Lösenordet behöver man ju egentligen bara för att kunna skicka mängder med utgående mail antar jag. Något skydd mot något sånt måste väl ändå MS ha...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula

Men om mailservern inte ens finns skulle det kunna resultera i ett mail från hotmails egna?

Jo om det var så att någon faktiskt hade TS lösenord och helt enkelt använde hans mailkonto som det nu lutar åt så är det rimligt att hotmails postmaster skickar medelande om att mottagaren inte finns (när den inte fått svar från mottagardomänen) . Enda konstiga då som N!klas påpekar är att Hotmail inte har nån spärr för de massutskick som skickats via hans konto och vars studsar TS får som spam.

Å andra sidan, om hypotesen stämmer att ingen haft TS lösenord utan nån skickar från annan mailserver men anger TS avsändaradress, vilket är vanligare (eftersom det är lättare att få tag på adresser än lösenord), då är det istället konstigt att det är TS postmaster som skickar studs-spammen, för då borde det vara mottagardomänens postmaster eller möjligen den verkliga avsändarens postmaster som som svarar att det inte existerar ett sånt konto och borde stå som (retur)avsändare, och om det var ett annat hotmailkonto som det skickats ifrån så är det konstigt att Hotmail inte har någon kontroll på falska avsändare inom sin egen domän.