Permalänk

minnes problem!!

Hej!

det är så att jag har beställt uppgradering till min stationära, men körde redan med DDR3 minnen i min nuvarande så tänkte behålla dom i nya burken men ser nu att det går lite snack om att man inte ska köra minnen som går över 1.65v på i5-750 processorer, jag har ju tyvär Corsair XMS3 DHX TwinX DDR3 PC12800/1600MHz CL9 och dom körs i 1.8v.
grejerna är beställda och på väg, har mindre panik här nu.

går det att köra med dom minnena eller man ska lyssna på vad dom varnar om på i nån tråd..???

tackar hjärtligast för snabba och faktagivande svar!

/Danne

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju alltid testa att sänka spänningen till 1.65V och se om det är stabilt ändå, annars får du väl sänka hastigheten ett snäpp.

Du kan ju alltid sälja dem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte insatt i i7 på det sättet, men vad spelar det för roll för processorn vilken spänning ram-minnena körs i? Vist, minneskontrollern sitter i CPU'n, men det är ju stickorna i sig som matas med i ditt fall 1.8v, själva informationen som går mellan RAM - CPU har väl ingen spänning att tala om eller?

Permalänk

kolla om moderkortet kan köra dina minnen annars sälj å köp minnen som funkar med moderkortet.... har själv åkt på att byta minnen pga att jag inte kolla qvl listan för mitt moderkort

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |