Javascript kontroll av checkbox

Permalänk
Medlem

Javascript kontroll av checkbox

Jag är helt noob på javascript men har försökt att få ett säkert jätte-enkelt script att funka men jag lyckas inte och ber nu någon mer kunnig än mig om hjälp.

Jag har en checkbox och en submit-knapp. Knappen är disabled från start. När man klickar i checkboxen skall knappen bli enabled så man kan klicka på den. Klickar man ur checkboxen skall knappen åter bli disabled. Hur gör jag?

function validate(avtal){

if (document.bestallning.avtal.checked == true)
{
document.bestallning.skicka_order.disabled=false;
}
else
{
document.bestallning.skicka_order.disabled=true;
}
}
</script>

<input type="checkbox" name="avtal" value="Jag godk&aumlnner avtalet" id="checkbox" tabindex="20" onchange="validate(avtal);">
<input type="submit" name="skicka_order" value="Skicka order" tabindex="21" / disabled="disabled">

bestallning = namnet på mitt formulär

Permalänk
Medlem

<script> function checkboxClick() { if(document.bestallning.avtal.checked) { document.bestallning.skicka.disabled = false; } else { document.bestallning.skicka.disabled = true; } } </script> <form name="bestallning" method="get" action=""> <label><input type="checkbox" name="avtal" value="accept" onchange="checkboxClick();"> Jag godkänner avtalet</label> <input type="submit" name="skicka" value="Skicka order" disabled="disabled"> </form>

Typ det du har, så jag förstår inte vad det är som inte funkar för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cvk:

Jag är helt noob på javascript men har försökt att få ett säkert jätte-enkelt script att funka men jag lyckas inte och ber nu någon mer kunnig än mig om hjälp.

Jag har en checkbox och en submit-knapp. Knappen är disabled från start. När man klickar i checkboxen skall knappen bli enabled så man kan klicka på den. Klickar man ur checkboxen skall knappen åter bli disabled. Hur gör jag?

function validate(avtal){

if (document.bestallning.avtal.checked == true)
{
document.bestallning.skicka_order.disabled=false;
}
else
{
document.bestallning.skicka_order.disabled=true;
}
}
</script>

<input type="checkbox" name="avtal" value="Jag godk&aumlnner avtalet" id="checkbox" tabindex="20" onchange="validate(avtal);">
<input type="submit" name="skicka_order" value="Skicka order" tabindex="21" / disabled="disabled">

bestallning = namnet på mitt formulär

Testade koden du skrev, den fungerar.

Du har ju lämnat bort dina form-taggar, men nog har du väl <form name="bestallning" blabla>, samt script-taggen som saknas i början av hela koden?

Permalänk
Medlem

Här kommer taggarna som självklart är med

<script language=javascript>

<FORM name="bestallning" method="post" action="brev2.php" >

Det som felar är att submit-knappen inte blir enabled när man klickar i checkboxen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cvk:

Här kommer taggarna som självklart är med

<script language=javascript>

<FORM name="bestallning" method="post" action="brev2.php" >

Det som felar är att submit-knappen inte blir enabled när man klickar i checkboxen

Kolla på koden jag skrev och se om du hittar någon skillnad

Permalänk
Medlem

Daahh...

Jag hade satt id="avtal" på en annan checkbox och då fuckade det ur.... Tack alla ändå. Mycket uppskattat.