Win 11 verkar vara en enorm spyware?

Permalänk
Medlem

Win 11 verkar vara en enorm spyware?

https://youtu.be/C44iCr6czAo?si=RagF9JIRNOPp_Ofo

Det verkar som windows 11s uppgift är att en AI sammanfattar hela ditt liv genom att se exakt vad du gör på din dator, vilka hemsidor du tycker är intressanta, vad du skriver på datorn, vilka filmer du ser, vad du ritar osv och sammanfattar detta och skickar till Microsoft.

Funderar seriöst på att gå över till Linux.

Vad tycker ni om win 11, har MS rätt att använda datorn som ni själva betalat för för att spionera på er och i princip välja vad ni kan installera på datorn (se gärna länkade filmen om hur windows lätt råkar deleta linuxpartitioner osv)

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

https://youtu.be/C44iCr6czAo?si=RagF9JIRNOPp_Ofo

Det verkar som windows 11s uppgift är att en AI sammanfattar hela ditt liv genom att se exakt vad du gör på din dator, vilka hemsidor du tycker är intressanta, vad du skriver på datorn, vilka filmer du ser, vad du ritar osv och sammanfattar detta och skickar till Microsoft.

Funderar seriöst på att gå över till Linux.

Vad tycker ni om win 11, har MS rätt att använda datorn som ni själva betalat för för att spionera på er och i princip välja vad ni kan installera på datorn (se gärna länkade filmen om hur windows lätt råkar deleta linuxpartitioner osv)

När du har den inställningen redan från start, så finns det inte så mycket att diskutera. Personligen sett till telemetri ser jag inga större skillnader mellan 10:an och 11:an och det finns inställningar där du kan slå på och av funktioner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gå över till Linux

Mvh Windows 11 användare

Finns självklart problem med Windows, men tvivlar på att de har koll på vilka filmer jag ser och blockerar vad jag installerar.

Permalänk
Medlem

@jnsson Såg du videolänken? Kan du slå av all telemetri i win 11?

@Reyintaz Såg du länken? Annars kolla sista delen om hur win 11 sparar screenshots med vissa mellanrum som copilot analyserar för att se vad du har för dig.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

@Reyintaz Såg du länken? Annars kolla sista delen om hur win 11 sparar screenshots med vissa mellanrum som copilot analyserar för att se vad du har för dig.

1. Den funktionen du pratar om (recall) fungerar bara på väldigt nya datorer (ej på min dator) och plus att du kan stänga av den funktionen om du inte vill ha den aktiverad. Du kan också avinstallera Copilot appen i Windows 11. Tänker inte kolla på en video med det videonamnet eller vad man nu ska säga, den kommer inte vara opartisk. 2. Du kan inte stänga av all telemetri i Windows 11, MEN det har du inte heller kunnat göra i 10:an.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Har inte sett videon men använder själv DoNotSpy11 för att göra det så svårt för MS som möjligt. Användning och nedladdning sker på egen risk.

https://pxc-coding.com/donotspy11/