Win 11 verkar vara en enorm spyware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag förstår din poäng men håller inte med om att det är argumentationsfel i det här fallet.
Eftersom du säger dig kunna blockera telemetrin så säger du alltså även att du vet vad den är.
Därav har du "bevisbörda" likaväl.

Visst, jag lägger gärna ned. Jag stör mig också på såna där videos, men att dra bevisbörda kortet ligger lägst ned i beta-hanne högen av drag.

Well... jag installerade Windows 11 häromdagen utan nätverksåtkomst, och om Microsoft på något sätt skulle ha löst det så att de får ut telemetri utan det... ja, då hade jag varit imponerad. 😅

Jag skulle väl säga att bevisbörda kommer i hierarkisk ordning: den som först påstår något har första ansvaret, sedan följer det i ordning på påståenden i sin tur. Men jag kan köpa att det andas "pinne upp i röven" att fokusera för mycket på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Well... jag installerade Windows 11 häromdagen utan nätverksåtkomst, och om Microsoft på något sätt skulle ha löst det så att de får ut telemetri utan det... ja, då hade jag varit imponerad. 😅

Jag skulle väl säga att bevisbörda kommer i hierarkisk ordning: den som först påstår något har första ansvaret, sedan följer det i ordning på påståenden i sin tur. Men jag kan köpa att det andas "pinne upp i röven" att fokusera för mycket på det.

Igår efter en Windows update för mig så uppkom faktiskt samma "skapa eller logga in på ms konto" som vid installation efter en vanlig boot för mig. Fick rycka nätverkskabeln och boota om för att komma runt det. Och sen körde jag såklart alla verktyg jag brukar köra igen.

Ja jag kan hålla med om att bevisbörda oftast kommer i ordning. I detta fallet gavs en källa, men den dög ju inte
Nåja jag tycker vi kan släppa det här och ta i hand om att inte hålla med varandra i detalj 🤝

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det går på flera sätt att minska telemetrin och informationen Microsoft får/tar på många sätt. Om du med Rufus eller OOBE/motsvarande (så länge det fungerar, lär sannolikt komma något annat som fungerar) installerar Windows 11 utan Internetåtkomst alls så lär inte Microsoft få så mycket data, om man säger så.

Tror inte det stämmer riktigt...

Jag är uppe i 100+ endpoints i min lista av adresser som W11 (och andra MS program) försöker kommunicera med och min W11 är installerad utan anslutning till Internet.

Har dock blockerat så gott som alla i min firewall. Det är nog enda sättet om man vill fortsätta köra Windows annars suger MS data när det ges tillfälle.

Skrivet av Pettson88:

Se ovan.

Skrivet av Mithos:

Ställen Windows behöver "kommunisera" med;

1. update.windows.com (menar "Windwos Update features", vet många fler adresser används)

2. ..

3. ...

Japp, många många fler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ja, det skulle vara väldigt trevligt om Microsoft gjorde en sådan sammanställning, så folk slapp gissa vad Windows gör.

Det kommer nog aldrig att hända, då Microsoft är Big Tech och Big Tech älskar att hålla mycket av hur deras mjukvaror fungerar hemligt för andra än de som jobbar hos dom. Titta bara på Apple. Det de ger dig får du helt enkelt acceptera och använda.

Spoiler'n nedan innehåller ej populära synpunkter om Microsoft, men även om Apple.

Du får inte ändra något i systemet som Apple inte har gett dig. Många älskar det, själv hatar jag det (därför använder jag en Android - friheten är underbar). Samma princip är det med Microsoft, men Big Tech har alltid sista ordet.

Som tur är har Microsoft mjuknat pyttelite den senaste tiden, och släppt källkoden för bland annat MS-DOS. Men förutom det, nope, deras väg, deras lag. De släpper inte ens källkoden för Windows XP och/eller Windows 7, de jävlarna.

Du är inte heller användaren av en produkt från Apple (de äger den fortfarande (och har bevisat det flertalet gånger under väldigt många år nu), trots att man har gett dom lätt över 5 000 kronor under flera år), och hos Microsoft är du bokstavligen talat produkten.

De vill helst att du ska bli en tvättsvamp så att de kan krama ur all information om dig - minsta lilla droppe ska de ha. Men som tur var finns det tredjepartsmjukvaror och andra medel som förhindrar Microsoft från att kunna göra det här.

Dold text
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Tror inte det stämmer riktigt...

Jag är uppe i 100+ endpoints i min lista av adresser som W11 (och andra MS program) försöker kommunicera med och min W11 är installerad utan anslutning till Internet.

Har dock blockerat så gott som alla i min firewall. Det är nog enda sättet om man vill fortsätta köra Windows annars suger MS data när det ges tillfälle.

Se ovan.

Japp, många många fler!

Nu menar jag att datorn varken har Ethernet eller Wifi anslutet överhuvudtaget, det finns inget gränssnitt att skicka paket över. (Jadå, Bluetooth är också inaktiverat. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Nu menar jag att datorn varken har Ethernet eller Wifi anslutet överhuvudtaget, det finns inget gränssnitt att skicka paket över.

Touché - det missade jag helt att du menade, my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Touché för det missade jag helt att du menade

Hade som sagt varit sjukt imponerad (och/eller oroad 😅) om de hade lyckats utan åtkomst till nån router öht - den datorn ska övervaka lite lokala grejer och det görs inte över Ethernet eller Wifi, så då minskar jag gärna angreppsytan och stänger av dem helt enkelt. ^^ samtidigt ville jag använda Windows-baserade verktyg, så då fick det bli en offline Win11-maskin. Kan tänka mig att den tillhör en minoritet. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

och plus att du kan stänga av den funktionen om du inte vill ha den aktiverad.

Tills microshit får för sig att slå på det lite tyst, så den hinner samla in en massa information på dig och skicka till deras servrar..

Det är inte ovaligt att microsoft slår på en massa inställningar, som är dåligt för dig, fast du valt att stänga av dessa.

Sedan låter inte microsoft dig att stänga av allt utan att hacka run i registret

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tills microshit får för sig att slå på det lite tyst, så den hinner samla in en massa information på dig och skicka till deras servrar..

Det är inte ovaligt att microsoft slår på en massa inställningar, som är dåligt för dig, fast du valt att stänga av dessa.

Sedan låter inte microsoft dig att stänga av allt utan att hacka run i registret

MS har inte rört mina inställningar på måååånga år. Sist jag hade detta var buggen i W10 runt 2016.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Du får inte ändra något i systemet som Apple inte har gett dig. Många älskar det, själv hatar jag det (därför använder jag en Android - friheten är underbar). Samma princip är det med Microsoft, men Big Tech har alltid sista ordet.

Ingen fara, google jobbar ju stenhårt på att få bestämma vad du installerar eller ej i din android-telefon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

MS har inte rört mina inställningar på måååånga år. Sist jag hade detta var buggen i W10 runt 2016.

Du kanske är en duktig pojke och använder Windows som Microsoft vill?
Dvs inte blockera telemetri och använda Microsoft konto.
Isåfall har de ingen anledning att återställa dina inställningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Ingen fara, google jobbar ju stenhårt på att få bestämma vad du installerar eller ej i din android-telefon..

F-Droid kommer kanske "dö" på grund av Googles idioti, ja, men det kommer högst troligt lösningar på det hela. Android är fortfarande mer fritt än vad iOS är.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Du kanske är en duktig pojke och använder Windows som Microsoft vill?
Dvs inte blockera telemetri och använda Microsoft konto.
Isåfall har de ingen anledning att återställa dina inställningar.

Gäller både datorer med MS konto och datorer utan MS konto, det har inte spelat någon roll. Använder inget 3:e parts program för blockering, men jag ändrar absolut vissa inställningar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Japp, många många fler!

Vad jag menade var att Windows Update är det enda Windows 11 bör tillåtas kontakta, och jag vet att det finns fler adresser än bara update.microsoft.com som används för uppdateringar så alla dem får kontaktas. Inga andra adresser ska kontaktas i bakgrunden.

Eftersom jag kör Windows 11 IoT Enterprise LTSC är telemetri och annan bakgrundskommunikation som standard nästan helt blockerad jämfört med Home och Pro.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Sammanfattning av videon (Har även lagt till den i första posten efter begäran..)

Microsoft har systematiskt börjat dominera din dator till punkten att du frågar dig om det är din eller microsofts dator.

1. MS tvingar användare att köpa nya datorer

A. TPM chip stor integritetsrisk (Trusted Platform Module). Privata nycklar sparas i TPM. MS lagrar dock även ditt MS ID tillsammans meddina device identifiers. TPM blir en unik device identifier. 3e part utvecklare kan ta del av detta via API.

B. För att uppmuntra fler användare att använda CoPilot AI också stor integritetsrisk

2. Datorer som anv Win 11 slår på bitlocker encrypt som default. I nya datorer om du försöker slå av secure boot för att installera tex linux så blev videospaparen utlåst från hårddisken (utan varning).Lockupen är på bootnivå. Din bitlocker key är inte bara sparad på din maskin utan även hos MS. Secure boot ställer till det även för virtual machines och du måste registrera dessa med Microsoftnycklar.

3. MS pushar användare att använda onedrive och office 365 för att MS ska ha tillgång till dina filer

4. Microsoft ID + att MS tvingar på updates som du inte kan avstå från. Dvs MS påtvingar sig på din dator oavsett om du vill eller inte. Detta säljs in under devicen cybersäkerhet (typ som politiker säljer in saker för att skydda barnen..) Videoskaparen hävdar att en sådan update skrev över boot så han inte kunde komma åt sin linux installation.
-MKT svårt nu att installera windows utan ett MS Id. MS vill tvinga dig att logga in hos dem (på samma sätt som tex google vill). För att försäkra att datorn är knuten till en identitet. Dvs vad du gör på internet skall kunna knytas till din maskin.
När MS knöt användare till sitt clud ökade värderingen avsevärt (på MS). Onedrive och MS ID är sätt att knyta dig till deras moln. Detta var tidigare Googles formula men nu knyts man till MS istället.

5. MS försvårar användandet av datorn på det sätt du vill genom att ta lite hänsyn till vad som finns på andra partitioner. Videosnubben har haft flera fall där MS wipat andra partitioner så som data partitioner eller linux installationer för att win inte känt igen formatet. Detta har tex skett vid en windows update.
Allt detta är egentligen på grund av AI (tid 19.55 Mustafa Suleyman MS CEO pratar AI). MS vill i princip att din dator skall känna dig intimt.. bli en kopia av din hjärna typ. Datorn tar frekvent screenshots av din skärm och Ain analyserar detta och sparar informationen på hddn. Win 11 får en komplett historik av ditt liv. Detta förändrar hur du använder datorn.. Tidigare var detta låst i din hjärna..nu finns det i din dator och du måste själv bli cyberexpert på hur du skall skydda din integritet (vilket verkar finnas bevis för här i tråden hur vissa användare vet hur man ska göra med rufus osv eller inte installera copilot eller ställa in sin brandvägg för att inte skicka utgående data till tex MS.. Men de som inte är datorexperter kommer inte tänka på detta och MS kommer äga dem..

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Vad jag menade var att Windows Update är det enda Windows 11 bör tillåtas kontakta, och jag vet att det finns fler adresser än bara update.microsoft.com som används för uppdateringar så alla dem får kontaktas. Inga andra adresser ska kontaktas i bakgrunden.

Microsoft har typ en miljard olika domäner och subdomäner, många med konstiga namn, förkortningar o.dyl. att du inte vet vad som skickas till vad. Typ

powerapps.com, akamaized.net, msftauth.net, vscode-cdn.net, github.dev, azurecr.io, azurefd.net, azure.net, azmk8s.io, azure-mobile.net, azurewebsites.net, msecnd.net, microsoftpersonalcontent.com, msidentity.com, msftidentity.com, microsoftazuread-sso.com, microsoftonline-p.net, microsoftonline-p.com, msauthimages.net, msftauthimages.net, msft.net, cloudappsecurity.com, oaspapps.com, azurerms.com, staffhub.ms

Dold text

Från: https://github.com/HotCakeX/MicrosoftDomains/blob/main/Micros...

Hur ska man kunna se om det är en scam/bluff-site när microshit dem själva har en miljard olika, konstigt stavade domäner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Sammanfattning av videon (Har även lagt till den i första posten efter begäran..)

Microsoft har systematiskt börjat dominera din dator till punkten att du frågar dig om det är din eller microsofts dator.

A. TPM chip stor integritetsrisk (Trusted Platform Module). Privata nycklar sparas i TPM. MS lagrar dock även ditt MS ID tillsammans meddina device identifiers. TPM blir en unik device identifier. 3e part utvecklare kan ta del av detta via API.

B. För att uppmuntra fler användare att använda CoPilot AI också stor integritetsrisk

2. Datorer som anv Win 11 slår på bitlocker encrypt som default. I nya datorer om du försöker slå av secure boot för att installera tex linux så blev videospaparen utlåst från hårddisken (utan varning).Lockupen är på bootnivå. Din bitlocker key är inte bara sparad på din maskin utan även hos MS. Secure boot ställer till det även för virtual machines och du måste registrera dessa med Microsoftnycklar.

3. MS pushar användare att använda onedrive och office 365 för att MS ska ha tillgång till dina filer

4. Microsoft ID + att MS tvingar på updates som du inte kan avstå från. Dvs MS påtvingar sig på din dator oavsett om du vill eller inte. Detta säljs in under devicen cybersäkerhet (typ som politiker säljer in saker för att skydda barnen..) Videoskaparen hävdar att en sådan update skrev över boot så han inte kunde komma åt sin linux installation.
-MKT svårt nu att installera windows utan ett MS Id. MS vill tvinga dig att logga in hos dem (på samma sätt som tex google vill). För att försäkra att datorn är knuten till en identitet. Dvs vad du gör på internet skall kunna knytas till din maskin.
När MS knöt användare till sitt clud ökade värderingen avsevärt (på MS). Onedrive och MS ID är sätt att knyta dig till deras moln. Detta var tidigare Googles formula men nu knyts man till MS istället.

5. MS försvårar användandet av datorn på det sätt du vill genom att ta lite hänsyn till vad som finns på andra partitioner. Videosnubben har haft flera fall där MS wipat andra partitioner så som data partitioner eller linux installationer för att win inte känt igen formatet. Detta har tex skett vid en windows update.
Allt detta är egentligen på grund av AI (tid 19.55 Mustafa Suleyman MS CEO pratar AI). MS vill i princip att din dator skall känna dig intimt.. bli en kopia av din hjärna typ. Datorn tar frekvent screenshots av din skärm och Ain analyserar detta och sparar informationen på hddn. Win 11 får en komplett historik av ditt liv. Detta förändrar hur du använder datorn.. Tidigare var detta låst i din hjärna..nu finns det i din dator och du måste själv bli cyberexpert på hur du skall skydda din integritet (vilket verkar finnas bevis för här i tråden hur vissa användare vet hur man ska göra med rufus osv eller inte installera copilot eller ställa in sin brandvägg för att inte skicka utgående data till tex MS.. Men de som inte är datorexperter kommer inte tänka på detta och MS kommer äga dem..

Installerade win11 i en VMWare klon i veckan, kom med onedrive personal. Avinstallerade den, körde en windows update, så var skiten tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Ännu en miss av mig, får nog köpa något annat än Plantation rom nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Japp! Fram med Wireshark och upp till bevis!

https://www.youtube.com/watch?v=zWoHJ3oGRGY Tänkte på denna video direkt när jag läste din post x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Phew, då var det ungefär lika klickbetigt som jag hade väntat mig då.

1. Nej, inte explicit. Nya krav införs kontinuerligt på hårdvaru- och mjukvarusidan. Se ex. ACPI om vi går tillbaka lite i tiden. Windows 8 i sin tur krävde stöd för SSE, SSE2, NX och PAE. Dessutom DirectX 9-kompatibelt grafikkort.

A. Det känns som en tämligen grov förenkling av vad TPM är, vad det används för, på vilket sätt och varför. Finns diskussioner om det på många platser på nätet, ex här. Sen finns det ibland lite sårbarheter (som nämnt här bl.a.), men att få det att låta som TPM är en nettosäkerhetsrisk... nja.

B. Jag tog enkelt bort Copilot på en modern nätansluten laptop i juli i år, det har inte kommit tillbaka vid någon uppdatering, det har inte frågats efter på något sätt eller gjorts reklam för. (Kör dock bl.a. ExplorerPatcher för att begränsa Microsofts stundtals dumma påhitt).

2. Nej. Inte om man kör Windows 11 Home i alla fall. Secure Boot kan innebära kompatibilitetsproblem, men det är inte bara en Windowsgrej som inte har någon användning på andra ställen.

3. Två knapptryck att avinstallera Office 365 och OneDrive på samma laptop som i 1B, har inte sett röken av dem sedan dess och inte fått någon som helst påminnelse/reklam.

4. Nu börjar det bli rejält spekulativt - inte osannolikt, men spekulativt. Det *går* ju fortfarande att installera utan ett MS-konto, även om det börjar bli besvärligare (som nämnt här). Finns inget som säger att det inte kommer gå i framtiden med någon form av liknande metod, även om de som används just nu ser ut att täppas till.

5. Jösses, nu börjar foliehatten åka på, på riktigt. Att en användare visar hur partitioner försvinner... ursäkta om åtminstone jag inte värderar den anekdotiska upplevelsen särskilt högt.

Som jag nämnde - ideologiskt köper jag att man vill ge Microsoft en känga, till 110%. Men well... då kan man vara lite ärligare med det imho.

Permalänk
Medlem

Kan dock inte låta bli att tänka på hur stor attackytan blir med alla uppkopplingar som sker till ms, känns som ett problem. Sen har vi ju nog inte sett hur många av ms appar som kommer bli exploitade i framtiden, som copilot te x.

Flesta användare kommer ju aldrig göra en de-bloatad installation tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Kan dock inte låta bli att tänka på hur stor attackytan blir med alla uppkopplingar som sker till ms, känns som ett problem. Sen har vi ju nog inte sett hur många av ms appar som kommer bli exploitade i framtiden, som copilot te x.

Flesta användare kommer ju aldrig göra en de-bloatad installation tyvärr.

Tror tbh det problemet är förekommande inom IT på de flesta nivåer - mycket som kräver en kontinuerlig medvetenhet och ett jäkligt aktivt arbete ibland.
Titta på mängden läckor och attacker som sker på sistone, det är ändå företag som antingen har egen personal eller köper tjänsten avseende cybersäkerhet. Folk som får betalt för att minska attackytor och ändå skiter det sig tämligen grovt ibland (sa någon Miljödata?).